På bakgrunn av regjeringens forslag i melding
til Stortinget, Meld. St. 22 (2011–2012) Verktøy for vekst – om
Innovasjon Norge og SIVA SF,og Stortingets behandling av denne 14. juni
2012, foreslår Nærings- og handelsdepartementet å endre Innovasjon
Norges formål i lov om Innovasjon Norge § 1. Videre foreslås at
loven også skal gjøres gjeldende for Svalbard og at Kongen kan fastsette
særlige regler av hensyn til de stedlige forholdene. Svalbard er
en del av Innovasjon Norges virkeområde, og departementet mener derfor
at loven også bør gjøres gjeldende her.
Nærings- og handelsdepartementet foreslår også endringer
i Innovasjon Norges lovpålagte taushetsplikt, ved å tydeliggjøre
taushetspliktsbestemmelsene og gjøre dem mer tilpasset dagens virksomhet
i selskapet. Endringene muliggjør også flere unntak fra taushetsplikten
ut fra hensynet til en rasjonell og praktisk drift av selskapet.
Blant annet foreslår departementet et mulig unntakspunkt for opplysninger
som meddeles selskapets offentlige oppdragsgivere og andre offentlige
myndigheter når dette er påkrevd for å ivareta disse organers plikt
til å føre kontroll med selskapets offentlige midler etter lov,
forskrift eller instruks.
Nærings- og handelsdepartementet sendte forslag
til endringer i lov om Innovasjon Norge på alminnelig høring 30. oktober
2012.
Det er i høringsrunden ikke kommet inn merknader
til forslaget om å endre Innovasjon Norges formål. Departementet
opprettholder derfor sitt forslag om å endre Innovasjon Norges formål
i lov om Innovasjon Norge § 1 første ledd i samsvar med forslag
gitt i Meld. St. 22 (2011–2012).
Innovasjon Norges taushetspliktsbestemmelser ble
sist endret ved lov 9. januar 2009 nr. 4 som en følge av at fylkeskommunene
ble medeiere i selskapet. Uttrykket «fagdepartementet» ble da erstattet
med «eierne». Ut over dette har bestemmelsene stått uendret siden
lov om Innovasjon Norge ble vedtatt i 2003. Formuleringene for taushetsplikt
er i stor grad en videreføring av formuleringene i tidligere lov
om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond. Innovasjon Norge
har imidlertid et bredere engasjement inn mot norske bedrifter enn
det Statens nærings- og distriktsutviklingsfond hadde.
Hovedregelen om taushetsplikt i lov om Innovasjon
Norge § 27 har lignende utforming som blant annet finansieringsvirksomhetsloven
§ 3-14. Fordi Innovasjon Norge gjennom sine finansieringstjenester
ofte opererer i samme marked som private banker, ønsker departementet
at Innovasjon Norge skal praktisere fortrolighet på samme måte som
det øvrige finansieringsaktører gjør og i tråd med fastsatte internasjonale
prinsipper for finansieringsvirksomhet. Innovasjon Norge har samtidig
et mer allsidig engasjement inn mot norske bedrifter enn hva en
bank som gir lån til bedrifter normalt vil ha.
Nærings- og handelsdepartementet foreslo i høringsbrevet
at hovedregelen om taushetsplikt i lov om Innovasjon Norge § 27
videreføres, men at personkretsen som er omfattet av bestemmelsen
utvides til å gjelde enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
selskapet.
Nærings- og handelsdepartementet mener de unntakene
som i dag finnes i lov om Innovasjon Norge i stor grad ivaretar
de behovene Innovasjon Norge har for å kunne dele informasjon uten hinder
av taushetsplikt, og de behovene eierne kan ha for innsyn i selskapets
virksomhet, men at utformingen av mulige unntak fra taushetsplikten
bør være tydeligere og mer tilpasset selskapets faktiske virksomhet.
På denne bakgrunn foreslo Nærings- og handelsdepartementet i høringsbrevet
å åpne for at selskapet, som en del av sin enkeltsaksbehandling,
kan dele taushetsbelagt informasjon med andre aktører.
Nærings- og handelsdepartementet foreslo videre
at taushetsplikten ikke skal være til hinder for at selskapet skal
kunne ivareta sine kreditorinteresser eller benytte informasjon
til å ivareta andre tungtveiende interesser.
Departementet foreslo også at taushetsplikten ikke
skal være til hinder for at opplysninger brukes når ingen berettiget
interesse tilsier at de holdes hemmelig.
Endelig foreslo Nærings- og handelsdepartementet
i høringsbrevet at taushetsplikten ikke skal være til hinder for
at opplysninger kan brukes til forskning når det finnes rimelig
og ikke medfører uforholdsmessig ulempe for andre interesser. I
dag er forskeres tilgang til Innovasjon Norges arkivmateriale hjemlet
i sedvanerett. Forslaget om å inkludere unntaket i loven er lik tilsvarende
bestemmelse i forvaltningsloven og har også en lignende utforming
som denne. Bestemmelsene i forvaltningsloven § 13 d om eventuelt
tilknyttede vilkår og forskrifter om vedtak, og § 13 e om forskeres
taushetsplikt, ble foreslått å komme til anvendelse så langt de passer.
I høringsbrevet foreslo Nærings- og handelsdepartementet
at Innovasjon Norge skal kunne bruke opplysninger som er omfattet
av taushetsplikt for å ivareta «andre tungtveiende interesser».
Departementet har etter høringsrunden endret dette til egne mulige
unntakspunkt for henholdsvis opplysninger som meddeles selskapets
offentlige oppdragsgivere og andre offentlige myndigheter når dette
er påkrevd for å ivareta disse aktørenes plikt til å føre kontroll med
selskapets offentlige midler etter lov, forskrift eller instruks
(§ 27 nytt tredje ledd punkt 3) og opplysninger som brukes for å
anmelde eller gi opplysninger om lovbrudd til påtalemyndigheten
eller vedkommende kontrollmyndighet når det finnes nødvendig av
allmenne hensyn (§ 27 nytt tredje ledd punkt 4).
Nærings- og handelsdepartementet legger imidlertid
til grunn at de krav til kontroll med virkemiddelbruken som blant
annet følger av reglementet, som hovedregel vil være ivaretatt ved å
kontrollere at selskapet har tilfredsstillende internkontroll og
gjennom den etablerte virksomhetsrapporteringen fra selskapet til oppdragsgiverne.
For fortsatt å ivareta de hensynene som ligger bak Innovasjon Norges
taushetspliktsbestemmelse, foreslås et nytt
sjette ledd for å sikre at opplysninger som er undergitt den taushetsplikt
som gjelder for selskapet, vil være undergitt en tilsvarende taushetsplikt
dersom opplysningene er gitt videre til en eier, oppdragsgiver eller
andre offentlige myndigheter, eller enhver som utfører tjeneste
eller arbeid for disse organene. Forslaget til bestemmelse er utformet etter
tilsvarende forslag til bestemmelser i sentralbankloven § 12, finanstilsynsloven
§ 7 og folketrygdloven § 6.
Den nye målstrukturen for Innovasjon Norge bidrar
til å klargjøre hva regjeringen ønsker at selskapet skal oppnå,
og hvilke midler som skal brukes for å nå dette målet. Regjeringen
legger videre opp til at alle Innovasjon Norges virkemidler skal
ha en tydelig kobling til målstrukturen. Dette vil kunne bidra til
en mer effektiv ressursutnyttelse. Nytt mål- og resultatstyringssystem vil
styrke styringen av selskapet, og dermed bidra til en mer effektiv
bruk av offentlige midler til innovasjon og nyskaping.
Tydeligere formuleringer i Innovasjon Norges taushetsplikt,
som er mer tilpasset dagens virksomhet i selskapet, bidrar til klare
retningslinjer for hvem taushetsplikten omfatter og i hvilke tilfeller
det kan gjøres unntak fra taushetsplikten. Dette kan ha positive
administrative gevinster både for de bedrifter som forholder seg
til Innovasjon Norge, og for selskapet selv.