Ifølge meldingen står det nordiske samarbeidet sterkt
og videreutviklingen skjer i høyt tempo, særlig innenfor utenriks-
og forsvarspolitikk. Oppfølgingen av Thorvald Stoltenbergs rapport om
styrking av det nordiske utenriks- og sikkerhetspolitiske samarbeidet
(2009) er fortsatt en viktig kilde til politisk dynamikk og konkrete tiltak
på dette området. Den nordiske solidaritetserklæringen (2011) er
et av flere uttrykk for større bredde og dybde i samarbeidet. Høsten 2013
ble det etablert et gradert kommunika-sjonsnettverk mellom de nordiske
myndighetene for å kunne varsle, analysere og forebygge tiltak mot
digitale angrep i Norden.
Det gjøres nærmere rede for nordisk ambassadesamarbeid,
konsulært samarbeid og kriseberedskap. Det fremgår at Norge fortsatt
vil være en pådriver for et stadig tettere og mer effektivt samarbeid
mellom de nordiske utenrikstjenestene.
Meldingen vektlegger den politiske enigheten om
nordisk forsvarssamarbeid og at den blir fulgt opp av praktiske
tiltak. De siste årene har det vært en økning i antall prosjekter
og samarbeidsområder.
Norge har formannskapet i NORDEFCO i 2014. Regjeringen
kommer da til å fortsette å kommunisere det nordiske forsvarssamarbeidet
som et godt eksempel på Smart Defence og regionalt samarbeid i internasjonal
sammenheng. Fremover blir det også viktig å legge til rette for
økt tredjelandsdeltakelse i NORDEFCO-aktiviteter der det er relevant.
I meldingen beskrives nærområdesamarbeidet til Nordisk
ministerråd. Dette omfatter samarbeidet med Nordvest-Russland, Estland,
Latvia og Litauen, samt naboer i vest. I tillegg samarbeider ministerrådet
med regionale råd: Barentsrådet, Østersjørådet, Arktisk råd og Den
nordlige dimensjonen.
Nærområdesamarbeidet omfatter også innsatsen overfor
Hviterussland, bl.a. støtte til eksiluniversitetet European Humanities
University (EHU) for hviterussiske studenter i Vilnius.
Kapittel 5 i meldingen omtaler i mer detalj
det faglige samarbeidet innen Nordisk ministerråd. På kulturområdet
ble to større saker gjennomført i 2012; en ny strategi for Nordisk
ministerråds kultursamarbeid 2013–2020 ble vedtatt, og Nordisk råds
barne- og ungdomslitteraturpris ble opprettet. På næringspolitikkens
område fremgår det at Norge har ansvar for et prosjekt som skal fremme
innovasjon gjennom offentlige innkjøp i helsesektoren. For det nordiske
energisamarbeidet er det sentralt å spille en aktiv rolle i utformingen
av energipolitikken i Europa. På miljøområdet er det vedtatt et
nytt nordisk miljøhandlingsprogram for 2013–2018.
Ministerrådet for sosial- og helsepolitikk har i 2013
satt i gang programmet Holdbar nordisk velferd som skal bidra til
å fremme det nasjonale arbeidet på innovative og gode løsninger
på velferdsproblemer i Norden. Det fremgår at Norden er en foregangsregion
når det gjelder bruk av e-helsetjenester.
Det nordiske samarbeidet mot skatteparadis har vært
en suksess. Norden ligger på toppen når det gjelder inngåtte avtaler
med land som OECD har klassifisert som skatteparadis.
Det er økende politisk oppmerksomhet rundt nordisk
samarbeid på samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet. Norge har
nå formannskapet i Haga-samarbeidet, og står ansvarlig for fremdriften
i arbeidet med den strategiske utviklingsplanen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Sylvi Graham,
Øyvind Halleraker, Trond Helleland og Kristian Støback Wilhelmsen,
fra Fremskrittspartiet, Gry-Anette Rekanes Amundsen, Per Sandberg
og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes,
fra Senterpartiet, Jenny Følling, fra Vens-tre, Trine Skei Grande, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, viser
til at det nordiske samarbeidet er styrket de siste årene og er
sterkere og omfatter flere områder enn noen gang tidligere, ikke
minst på utenriks- og forsvarsområdet, der det nordiske samarbeidet
får økende oppmerksomhet også utenfor Norden og danner modell for
moderne regionalt sikkerhetspolitisk samarbeid. Et stort antall
organisasjoner og organer som behandler nordiske spørsmål understreker
bredden i dette samarbeidet.
Komiteen registrerer at nordisk
samarbeid i økende grad også omfatter europapolitikken, særlig der
de nordiske land har felles interesser. Den europeiske integrasjonsprosessen
har blitt en felles ramme for politikk- og regelverksutvikling i
de nordiske land. Først og fremst gjelder dette på områder som faller
innenfor EØS-avtalen, blant annet nedbygging og avvikling av grensehinder.
For tiden pågår det også et betydelig arbeid for å styrke nordisk
forskning, bedre nordisk kultur- og språkforståelse og samordne
innsatsen i klima- og miljøspørsmål.
Komiteen vil peke på at kjernen
i det nordiske samarbeidet er et politisk forpliktende samspill, basert
på Helsingforsavtalen. Det er avgjørende at dagsordenen settes av
politikere og at samarbeidet i Nordisk råd og Nordisk ministerråd brukes
aktivt for å fremme livskvalitet og forenkle folks hverdag i Norden.
Komiteen viser til at Nordisk
ministerråd har satt i gang en omfattende reformprosess og har store
forventninger til denne.
Komiteen merker seg at det svenske
formannskapet i Nordisk ministerråd i 2013 ble det første som tok
i bruk ordningen med et eget prioriteringsbudsjett som har til hensikt
å skape mer dynamikk og gi rom for innovative satsinger i det nordiske
regjeringssamarbeidet.
Komiteen merker seg også at det
svenske lederskapet i det parlamentariske samarbeidet i 2014 i stor
grad vil bygge på hovedtemaene fra det norske formannskapet, der
utfordringer for den nordiske modellen, arbeidsledighet blant unge,
et likestilt og bærekraftig samfunn og demografiske utfordringer
utgjør hovedsakene.
Komiteen sier seg enige med Nordisk
ministerråd som legger stor vekt på samarbeidet med nabolandene
til Norden. Det er viktig å bidra til å skape en sammenhengende
stabil region gjennom nærområdesamarbeidet. Komiteen viser også
i denne sammenheng til Den nordlige dimensjonen, Barentsrådet, Arktisk
råd og Østersjørådet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 50 (2012–2013) – om nordisk samarbeid
– vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 8. januar 2014
Anniken Huitfeldt
|
Sylvi Graham
|
leder
|
ordfører
|