Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Olaug V. Bollestad
og Kjell Ingolf Ropstad om oppheving av foreldelsesfrist i straffesaker
vedrørende incest-, voldtekts- og drapssaker.
Komiteen er positiv til forslagsstillernes
initiativ om fjerning av foreldelsesfristene i incest-, voldtekts-
og drapssaker. Komiteen viser til forslagsstillernes
begrunnelser for forslaget, som komiteen tiltrer.
Komiteen viser til at foreldelsesreglene
for alvorlige forbrytelser har blitt debattert siden 1972, da straffelovens
foreldelsesfrister ble revidert. Den senere tids rettspolitiske
debatt har synliggjort en endret holdning til strafferettslige foreldelsesregler,
blant annet ved at straffeansvaret for forbrytelser mot menneskeheten
ikke foreldes etter straffeloven av 2005. Komiteen understreker
at unntak fra foreldelse bør forbeholdes svært alvorlige forbrytelser.
Drap, incest og voldtekt er svært alvorlige forbrytelser som krenker
mennesker på det groveste. Foreldelsesreglene er et definitivt og
absolutt virkemiddel for avskjæring av muligheten til å reise straffesak,
og dermed at gjerningspersonen domfelles. En foreldet sak er endelig
avsluttet. Etter komiteens mening er det nødvendig
at foreldelsesreglene ved slike alvorlige forbrytelser nå oppheves. Komiteen vil
understreke at lovendringene som fremmes ikke medfører endring i straffbarhetsvilkårene. Komiteen viser
til at det foreligger flere hensyn bak foreldelsesreglene. For det
første vil bevis være vanskeligere å fremskaffe etter hvert som
tiden går, men etter komiteens mening vil dette ikke
være et selvstendig grunnlag for å opprettholde foreldelsesreglene
ved slike alvorlige forbrytelser som representantforslaget omtaler. Komiteen understreker
at det er fullt mulig å vektlegge bevisenes alder i vurderingen
av dem. Uskyldspresumpsjonen medfører at det eksisterer et strengt
beviskrav for at påtalemyndigheten skal kunne ta ut tiltale. Komiteen understreker at
i de tilfeller påtalemyndigheten mener at det strenge beviskravet
ikke er oppfylt, vil tiltale ikke tas ut.
Komiteen påpeker at den foreslåtte
revisjonen av foreldelsesreglene vil få virkning på forhold som
ikke allerede er foreldet. Etter komiteens syn er
det etter gjeldende rett ikke grunnlag for at allerede foreldede
forhold likevel skal kunne straffes ved endring av straffeloven.
Denne typen forhold vil derfor falle utenfor lovens virkeområde.
Komiteen viser videre til følgende
omtale i Statsforfatningen i Norge av
Andenæs og Fliflet (2010), s. 453:
«Nye bestemmelser som forlenger foreldelsesfristen,
kan ikke anvendes hvis straffeansvaret allerede var foreldet etter
den gamle lov. Før foreldelse er inntrådt kan derimot en forlengelse av
fristen skje uten hinder av grl. § 97».
Etter komiteens mening vil endringene
som vedtas ikke være i strid med Grunnloven § 97 på saker hvor foreldelsesfristen
ennå ikke er utløpt.
Komiteen ser grunn til å understreke
at det fortløpende er alvorlige kriminalsaker som foreldes etter
gjeldende regelverk. Komiteen mener derfor at det
er avgjørende at lovendringene vedtas så raskt som mulig. Komiteen ber
derfor regjeringen om å legge frem en proposisjon med de lovendringer
som fremkommer av komiteens tilråding til vedtak. Komiteen påpeker
at denne lovendringen anses som godt utredet, og at regjeringen
på denne bakgrunn skal komme tilbake med en proposisjon til Stortinget
senest innen fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2014.
Komiteen viser til at de aktuelle
lovendringene har vært på høring, og viser i denne forbindelse til
det vedlagte brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden,
datert 15. januar 2014. Fra brevet hitsettes:
«Justis- og beredskapsdepartementet sendte 8. februar
2013 ut et høringsnotat med forslag til endringer i straffeloven
1902 og 2005. Høringsnotatet inneholder blant annet forslag til
endring av straffelovens bestemmelser om foreldelse. Høringsinstansene
ble bedt om å gi innspill til hvorvidt straffansvaret for drapshandlinger
og seksuelle overgrep mot barn under 16 år bør unntas fra foreldelse
og hvorvidt det bør gjelde en såkalt utskutt foreldelsesfrist i
flere saker enn i dag. Utskutt foreldelsesfrist innebærer at fristen
først begynner å løpe når fornærmede er 18 år.»
Komiteen viser til at høringsfristen
var 1. juni 2013. Det ble innsendt 47 høringsuttalelser med merknader.
Høringsuttalelsene gir et verdifullt bidrag til departementenes
arbeid. Komiteen mener det er viktig at departementet
bruker nødvendig tid til å gjennomgå og vurdere høringsuttalelsene,
i tråd med de føringene komiteen legger til grunn.
I prinsipielt viktige saker, som den foreliggende, er det særlig
viktig med gode lovforarbeider.
Komiteen vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i lov av 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig straffelov
slik at straffansvar for fullbyrdede overtredelser av §§ 192 første
ledd, 195, 196 og 233 ikke foreldes.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i lov av 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig straffelov
slik at fristen ved overtredelse av lov 15. desember 1995 nr. 74
om forbud mot kjønnslemlestelse §§ 1 eller 2 likevel skal regnes
fra den dag fornærmede fyller 18 år.
III
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff slik at straffansvar
for fullbyrdede overtredelser av §§ 275, 291, 299 og 302 ikke foreldes.
IV
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff slik at ved overtredelse
av §§ 257 og 284 skal fristen likevel regnes fra den dag den fornærmede
fyller 18 år.
V
Stortinget ber regjeringen fremsette forslagene senest
ved fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2014.
VI
Dokument 8:14 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Olaug V. Bollestad
og Kjell Ingolf Ropstad om oppheving av foreldelsesfrist i straffesaker
vedrørende incest-, voldtekts- og drapssaker – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at regjeringen Stoltenberg
II sendte forslag om å fjerne foreldelsesfristen for drap og seksuelle overgrep
mot barn på høring i februar 2013. Videre vil disse medlemmer vise
til at det var varslet en egen proposisjon for Stortinget i løpet av
2013 etter høringsrunden. Disse medlemmer merker
seg at det ikke foreligger sak fra regjeringen Solberg til Stortinget
om å fjerne foreldelsesfristen for drap og seksuelle overgrep mot
barn i Stortingets vårsesjon, og stiller seg undrende til det. Disse
medlemmer mener representantforslaget fra Kristelig Folkeparti støtter
opp under og viderefører det arbeidet regjeringen Stoltenberg II
igangsatte og klargjorde for Stortinget. Disse medlemmer mener at
det er svært viktig å sikre at alle som blir utsatt for seksuelle
overgrep som barn, får muligheten til å få iretteført sin sak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
videre vise til at Fremskrittspartiet lenge har vært en pådriver
for fjerning av foreldelsesreglene for grove overgrep. Fremskrittspartiet
fremmet blant annet konkrete forslag om fjerning av foreldelsesreglene
både i forbindelse med vedtagelsen av ny straffelov i 2005, og som
et direkte lovforslag våren 2013 som samtlige borgerlige partier
stemte for. Disse medlemmer er på dette grunnlag
tilfreds med at Fremskrittspartiet ikke lenger står alene i denne
saken, og at det syntes å være et flertall på Stortinget for å foreta
denne viktige lovreformen.