Kroatia undertegnet i Brussel tiltredelsestraktaten
til EU 9. desember 2011 og ble medlem av EU 1. juli 2013.
I henhold til EØS-avtalens artikkel 128 skal
enhver europeisk stat som blir medlem av EU, søke om å bli part
også i EØS-avtalen. Betingelsene for tiltredelse skal fastlegges
i en egen avtale.
Kroatia søkte formelt om å bli part i EØS-avtalen 13. september
2012. Forhandlinger om utvidelse av Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet,
ble innledet 15. mars 2013 og varte frem til 20. november 2013.
Avtalen ble parafert 20. desember 2013 og forventes undertegnet
i april 2014. Den skal forelegges alle avtaleparter for ratifikasjon
eller godkjennelse.
Siden utvidelsen av EU allerede har trådt i
kraft, er det ønskelig at EØS-utvidelsesavtalen settes i kraft så
raskt som mulig. For ikke å forsinke ikrafttredelsen fra norsk side
legges stortingsproposisjonen om samtykke til ratifikasjon av avtalen
om EØS-utvidelsen og de tilliggende avtaler som direkte berører
Norge frem før disse er undertegnet, det vil si på grunnlag av paraferte avtaletekster.
Disse tilliggende avtalene er:
Tilleggsprotokoll
mellom Kongeriket Norge og Den europeiske union om en norsk finansieringsmekanisme
for perioden 2009–2014 som en følge av Republikken Kroatias deltakelse
i EØS,
Tilleggsprotokoll mellom Kongeriket Norge
og Den europeiske union i forbindelse med Kroatias tiltredelse til
Den europeiske union.
Sistnevnte tilleggsprotokoll gjelder markedsadgang
for fisk.
Utvidelsesavtalen vil først tre i kraft når
den er ratifisert eller godkjent av EU og 31 stater i et utvidet
EØS, noe som kan ta tid. For å avhjelpe denne situasjonen, og for
å sikre at Kroatia skal kunne benytte seg av de to finansieringsordningene
for perioden 2009–2014, vil EU og de tre EØS/EFTA-landene inngå
en avtale om midlertidig anvendelse av utvidelsesavtalen og tilleggsprotokollen
om en norsk finansieringsordning. Det bes derfor samtidig om samtykke
til inngåelse av en avtale i form av brevveksling om midlertidig
anvendelse av avtalen om Republikken Kroatias deltakelse i Det europeiske
økonomiske samarbeidsområdet og midlertidig anvendelse av tilleggsprotokollen
om en norsk finansieringsordning. Tilleggsprotokollen om markedsadgang
for fisk vil få midlertidig anvendelse gjennom egen meddelelse iht.
protokollens egne bestemmelser.
Hovedformålet med avtalene er å gjøre bestemmelsene
som gjelder for økonomisk virksomhet og samkvem mellom de 27 EU-landene
som var medlem før 1. juli 2013 og EØS/EFTA-landene Island, Liechtenstein
og Norge, gjeldende også for det nye EU-landet Kroatia. Det innebærer
at EØS-avtalens rettigheter og plikter anvendes i et utvidet EØS,
med de tilpasningene og overgangsordningene som er avtalt mellom
EU, Kroatia og EØS/EFTA-landene. Det var enighet mellom partene
om at man skulle begrense forhandlingene til de spørsmålene som
var nødvendige for å gjøre EØS-bestemmelsene gjeldende ogsåfor Kroatia.
Det var to hovedspørsmål i forhandlingene: EØS/EFTA-landenes finansielle
bidrag til sosial og økonomisk utjevning i et utvidet EU, og opprettholdelse
av norsk markedsadgang for fisk og fiskeprodukter.
Som vedlegg til proposisjonen følger avtaleteksten
med tilknyttede tilleggsprotokoller i norsk versjon.
Avtalen om Kroatias deltakelse i EØS består
av en hoveddel med fortale og syv artikler, to vedlegg som omhandler
henholdsvis tekniske tilpasninger og overgangsordninger, en sluttakt som
inkluderer erklæringer, samt de to tilleggsprotokollene om finansiering
og fisk.
EØS-utvidelsesavtalen nedfeller de samme tekniske
tilpasningene og overgangsordningene som i Kroatias utvidelsesavtale
med EU. Dette gjelder blant annet overgangsordninger vedrørende
fri bevegelighet for personer og adgangen til å drive veitransport
mellom punkter i andre EØS-land (kabotasje).
Avtalen forelegges Stortinget i henhold til Grunnloven
§ 26 annet ledd.
EØS-finansieringsordningen fra 2009–2014 utvides
til å omfatte Kroatia. Dette betyr at EØS/EFTA-statene skal bidra
med ytterligere 5 mill. euro i perioden fram til 30. april 2014
gjennom den finansieringsordningen som ble etablert i 2009. Norges
andel av ordningen vil utgjøre om lag 4,7 mill. euro. Støtte vil
forvaltes etter de samme prinsipper som gjelder for den eksisterende
EØS-finansieringsordningen fra 2009. Innsatsområdene vil bli nærmere
definert i en rammeavtale med Kroatia.
I tillegg skal Norge bidra med om lag 4,6 mill. euro
til en bilateral finansieringsordning for Kroatia. Innsatsområdene
er nærmere definert i et utkast til rammeavtale mellom Norge og Kroatia.
Godkjenning av programmer under de to ordningene har frist til 30. april
2014. Normalt gis to år til å gjennomføre aktivitetene, men gitt den
korte perioden som gjenstår, er fristen utvidet til tre år. Regjeringen
understreker at tidsrammen allikevel er stram, og at dette setter særlige
krav til prosjekter som skal motta støtte.
Begge ordninger har som formål å bidra til å
redusere de økonomiske og sosiale forskjellene i Kroatia og styrke
de bilaterale forbindelsene med Norge. Kroatia er et av de fattigste
landene i EU. Det er regjeringens syn at utvidelsen av EU og EØS
vil bidra til å utjevne velferdskløften i Europa og at det er ønskelig
at også Norge bidrar finansielt til dette gjennom EØS-utvidelsen.
Det understrekes samtidig at bidraget må være rimelig og stå i forhold
til Kroatias økonomiske og administrative kapasitet.
Forhandlingene om markedsadgang ble begrenset
til å gjelde markedsadgang for fisk. Handelen med landbruksvarer
mellom Norge og Kroatia har vært svært begrenset. Aktuelle produkter
etter EØS-utvidelsen vil møte samme vilkår med hensyn til markedsadgang.
Det ble derfor ikke ansett å være grunnlag for kompensasjon hva angår
landbruksprodukter.
Når det gjelder markedsadgang for fisk, har Norge
fått gjennomslag for en kompensasjonskvote som følge av avviklingen
av det tollfrie regimet som ble etablert gjennom EFTA-frihandelsavtalen
med Kroatia. Avtalen opphørte 1. juli 2013 da Kroatia ble medlem
av EU. Norge har gjennom forhandlingene fått en ny årlig tollkvote
til et utvidet EU på 1 400 tonn krydder- og eddikbehandlet sild.
Regjeringen ser på denne kompensasjonen som viktig, da den gir bedret
markedsadgang for produkter som møter 20 pst. toll på EU-markedet.
I lys av Norges begrensede handel med Kroatia vil den økonomiske
betydningen for Norge utover dette trolig være begrenset.
På kort sikt kan eventuelle økonomiske virkninger
for Norge først og fremst komme gjennom bevegelse av arbeidskraft.
Den begrensede arbeidsinnvandringen fra Kroatia til Norge så langt
tilsier allikevel at virkningen vil bli begrenset. En utvidelse
av det indre marked vil normalt føre til et tettere samarbeid med
nye medlemsland i EØS. I tillegg kommer ringvirkninger av den økonomiske
støtten til et nytt medlemsland som Kroatia. For Kroatias egen del vurderer
regjeringen at gevinsten av landets tiltredelse til EØS kan bli
betydelig, ikke minst knyttet til bedre markedstilgang og netto
overføring fra øvrige EU-land og EØS/EFTA-land.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Wenche Olsen, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Regina Alexandrova, Erik Fløan,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Kristian
Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig
Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at utvidelsen av EU fra 1. juli 2013
med Kroatia innebærer en utvidelse av EUs indre marked. Komiteen viser
til at EØS-avtalens artikkel 128 tilsier at enhver europeisk stat som
blir medlem av EU, også skal søke om å bli part i EØS-avtalen og
at betingelsene skal fastsettes i en egen avtale. Kroatias medlemskap
i EU innebærer også at landets frihandelsavtale med Norge opphørte
1. juli 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at EØS-avtalen siden den trådte i kraft i 1994 har ivaretatt
hovedmålet om å sikre norsk næringsliv deltakelse i et felles marked
på like konkurransevilkår basert på et felles regelverk. Flertallet mener
det er viktig å få på plass avtalen om et utvidet EØS, slik at EØS-samarbeidet
kan videreføres og forhindre at det oppstår nye handelshindringer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at EØS-avtalen ikke
er nødvendig for å sikre norsk næringsliv adgang til EUs indre marked.
Den handelsavtale nNorge inngikk med EF i 1973, som sikret tollfri
adgang til EUs indre marked for alle industrivarer, er ikke sagt
opp, og det finnes også andre alternativer til dagens EØS-avtale. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen i proposisjonen
viser til at varehandelen med Kroatia fra 1. juli 2013 har blitt
regulert av handelsavtalen med EF fra 1973, inntil EØS-utvidelsesavtalen
får anvendelse. Disse medlemmer understreker videre
at Norge må finne andre tilknytningsformer til EU som sikrer landenes
handel med EU, samtidig som man i større grad har mulighet til å
føre en mer selvstendig politikk på sentrale samfunnsområder enn det
dagens EØS-avtale gir rom for.
Komiteen merker seg
at EU og de tre EFTA-landene i EØS vil praktisere en midlertidig
anvendelse av utvidelsesavtalen i påvente av ratifiseringen i EU.
Komiteen viser til at de to hovedspørsmålene
i forhandlingene har vært EØS/EFTA-landenes finansielle bidrag til
sosial og økonomisk utjevning til også å omfatte Kroatia, og opprettholdelse av
betingelsene for norsk og islandsk markedsadgang for fisk og fiskeprodukter
etter at frihandelsavtalen mellom våre land bortfaller.
Komiteen merker seg at avtalen
innebærer at EØS-finansieringsordningene utvides med ytterligere
5 mill. euro for perioden 2009–2014, hvorav Norge skal bidra med
4,7 mill. euro. Støtten skal gis til prosjekter og fond innen miljøvern og
miljøforvaltning, klimatiltak og fornybar energi, sivilt samfunn,
utvikling av menneskelige ressurser, kulturarv, forskning og høyere
utdanning.
Den norske finansieringsordningen utvides med 4,6
mill. euro, og skal gå til prosjekter innenfor karbonfangst og lagring,
grønn næringsutvikling, forskning og høyere utdanning, utvikling
av menneskelige ressurser, justis- og innenrikssaker og fremme av
anstendig arbeid og trepartssamarbeid.
Komiteen viser til at dette nivået
gir Kroatia et bidrag på linje med de øvrige landene som omfattes
av finansieringsmekanismen for 2009–2014. Komiteen vil
imidlertid understreke at de tre EØS/EFTA-landene og Norge gjennom
en slik utvidelse av finansieringsordningene yter et vesentlig bidrag
til sosial og økonomisk utvikling i Kroatia og flere andre EU-land.
Komiteen vil også vise til at
Norge ikke er rettslig forpliktet til å videreføre finansieringsordningene
etter at disse utløper 30. april 2014. Det bør etter komiteens syn
heller ikke bli slik at ordningene gjøres permanente.
Komiteen viser til at protokollen
som gjelder kompensasjon for bortfall av det tollfrie regimet for
eksport av fisk til Kroatia gjennom frihandelsavtalen, som opphørte
1. juli 2013, innebærer en økt tollfrikvote på i alt 1 400 tonn
krydder- og eddikbehandlet sild til et utvidet EU. Dette er produkter
som ut over den tollfrie kvoten møte en tollbarriere på 20 pst.
Komiteen viser til at regjeringen
har besluttet ikke å innføre begrensninger på den frie bevegelsen
overfor arbeidstakere fra Kroatia, under henvisning til at landet
er lite og at det derfor er begrenset potensial for forstyrrelser
i det norske arbeidsmarkedet. Komiteen merker seg
at regjeringen vil følge utviklingen nøye og eventuelt innføre overgangsordninger
innenfor overgangsperioden på 7 år, om det viser seg nødvendig.
Komiteen viser også til at avtalen
innebærer overgangsordninger som betyr at transportører fra Kroatia
ikke vil ha adgang til å utføre innenlands transport (kabotasje)
i EØS-landene de første to årene, og er tilfreds med dette.
Komiteen tilrår på denne bakgrunn
samtykke til ratifikasjon av utvidelsesavtalen med tilliggende avtaler
og avtale om midlertidig anvendelse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i at det bør innføres overgangsordninger på transportsektoren, slik
regjeringen foreslår i proposisjonen. Dette medlem viser
til at transportnæringen ikke er den eneste næringen som sliter
i konkurransen med billig arbeidskraft. Næringer som bygg og anlegg,
renhold og hotell- og restaurantbransjen opplever også presset fra
EUs frie flyt. Dette medlem mener overgangsordningene
bør gjelde generelt, ikke kun for en spesifikk næring.
Dette medlem viser til at utvidelsesavtalen med
Kroatia gir Norge full anledning til å innføre tilsvarende overgangsordninger
som vi tidligere har benyttet overfor 10 EU-land ved utvidelsene
i 2004 og 2007. Dette medlem viser til at regjeringen
i proposisjonen omtaler at i alt 13 EU-land har valgt å innføre
begrensninger overfor arbeidstakere fra Kroatia.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til ratifikasjon av
avtale om Republikken Kroatias deltakelse i Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde (EØS) med tilliggende avtaler, samt inngåelse av
avtale om midlertidig anvendelse.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 26. mars 2014
Anniken Huitfeldt
|
leder og ordfører
|