Forslagsstillerne er bekymret for omfanget av den
samlede overvåkningen som norske borgere utsettes for. Hjemlene
for overvåkning er de siste årene betydelig utvidet i norsk lov.
Samtidig har det skjedd en rask utvikling i teknologien og tjenestene
formidlet via data- og telekommunikasjon. Antallet tjenester og
mengden persondata har økt formidabelt. Forslagsstillerne frykter
at overvåkningstrykket på norske borgere har blitt høyere enn ønskelig
og at omfanget av ulovlig overvåkning har økt.
Forslagsstillerne er videre urolige over avsløringene
om omfattende overvåkningsprogrammer rettet mot mennesker verden
over.
Forslagsstillerne mener det trengs en grundig fremstilling
av summen av overvåkning som norske borgere utsettes for. En granskning
og fremstilling bør undersøke hvordan overvåkningen foregår, og
hvordan den har utviklet seg over tid, samt konsekvensene overvåkningen
har for ytringsfrihet, personvern og tilliten i samfunnet.
Forslagsstillerne finner det naturlig at det
også gjøres en vurdering av den offentlige ikke-militære data- og
informasjonssikkerheten, og av næringslivets data- og informasjonssikkerhet.
Forslagsstillerne mener det bør nedsettes en kommisjon
som grundig kartlegger og vurderer overvåkningssituasjonen fra fem
perspektiver:
1. Den enkelte borgers
situasjon, særlig forholdet til retten til privatliv.
2. Overvåkningens innvirkning på ytringsfrihet, personvern
og tillit i samfunnet.
3. Fremmede staters overvåkning av norske borgere.
4. Statlig, ikke-militær data- og informasjonssikkerhet.
5. Næringslivets data- og informasjonssikkerhet, herunder
vern mot industrispionasje.
Forslagsstillerne anser at kommisjonens sammensetning
vil være av stor betydning. Oppdraget er spesielt krevende og berører
kontroversielle politiske spørsmål. Forslagsstillerne mener medlemmene
bør ha variert bakgrunn, og at aktive politikere ikke bør være medlemmer
i kommisjonen. Medlemmene bør ha yrker og posisjoner som muliggjør
frie og uavhengige vurderinger, uten frykt for karriere, stilling
eller fremtidige offentlige oppdrag. Dette gjelder særlig kommisjonens
leder.
Forslagsstillerne mener kommisjonen må sikres adgang
til innsyn i kilder som er unntatt offentlighet, herunder (ikke
uttømmende) arkiver i vid forstand, data- og telenettverk, serverparker
og kontrollsentraler. Kommisjonen må kunne gjennomføre intervjuer/avhør
der de som høres overfor kommisjonen, er unntatt taushetsplikt.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget anmodes om, i henhold til § 18 i Stortingets
forretningsorden, å nedsette en særskilt komité som skal avgi innstilling
til Stortinget om oppnevning av, og mandat for, en kommisjon som
skal undersøke og vurdere den samlede overvåkningen som norske borgere
er utsatt for.»