Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Bernt Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra
Venstre, Pål Farstad, viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Johnny Ingebrigtsen, Torgeir Knag Fylkesnes
og Audun Lysbakken om at fiskekvotene skal forbli i lokalsamfunnet
og sikre stabil råvaretilgang for næringslivet. Det fremmes her
en rekke forslag knyttet til den såkalte leveringsplikten. Komiteen viser
også til brev fra fiskeriminister Elisabeth Aspaker av 13. mars
2014. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at fisken skal sikre verdiskaping og sysselsetting langs kysten.
Komiteen viser til at ordningen
med leveringsplikt er regulert ved individuelle vilkår knyttet til
den enkelte torsketrålkonsesjon og gjennom forskrift av 12. september
2003 om leveringsplikt for fartøy med torsketrålkvote. Komiteen viser
til at formålet med leveringsplikten slik den fremkommer i forskriftens
formålsbestemmelse er å sikre anlegg som bearbeider fisk stabil
råstofftilførsel fra torsketrålflåten.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
fremmer en rekke forslag om endringer i ordningen med leveringsplikt,
og at regjeringen bes fremlegge dette for Stortinget til behandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Høyre så tidlig som i 2011 fremmet
et representantforslag for Stortinget der det ble bedt om at leveringsforpliktelsene
gjennomgås med sikte på å gi industri og flåte større fleksibilitet
i utnyttelsen av fiskeråstoffet, for slik lettere å oppfylle formålet med
forskrift om fartøy med torsketråltillatelse, jf. representantforslag
om økt tilgang til fersk fisk for norsk landindustri og forbrukere
(Dokument 8:38 S (2011–2012)). Flertallet viser til at
flertallet som den gang besto av Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ikke fant at dette var nødvendig og
derfor la forslaget ved protokoll. Flertallet registrerer at
disse partiene i opposisjon ser annerledes på saken.
Flertallet har videre merket
seg at de rød-grønne partiene ikke strammet inn på leveringsplikten
i løpet av sine 8 år i regjering, og at høringsforslaget om en innstramming
ble trukket tilbake. De rød-grønne regjeringspartiene fattet heller
ikke beslutning om at det forelå aktivitetsplikt på anlegget i Mehamn,
til tross for at saken hadde ligget i departementet siden desember
2011.
Flertallet viser til at når fiskeriminister
Elisabeth Aspaker 10. februar 2014 redegjorde for innholdet i vedtakene
av 28. april 2005 og 15. februar 2006 (hvor det ble satt vilkår
om aktivitetsplikt for Aker Seafoods ASA), og kom frem til at Havfisk
ASA ikke har aktivitetsplikt på anlegget i Mehamn, så er dette kun
en juridisk avklaring av innholdet i de to nevnte vedtakene og ikke
en politisk motivert beslutning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Dokument 8:38 S (2011–2012)
ville innebære en svekkelse av leveringsplikten, noe de rød-grønne
partiene ikke støttet. Disse medlemmer har ikke endret
syn, og mener at leveringsplikten må ligge fast. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Stoltenberg strammet inn leveringsplikten, og
at ytterligere innskjerpinger ble foreslått og var på høring. Disse forslagene
ble ikke trukket tilbake.
Disse medlemmer viser videre
til at de ikke ser på aktivitetsplikten for anlegget i Mehamn som
bare en juridisk sak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at dersom vi skal lykkes i å være verdens fremste sjømatnasjon,
er vi avhengige av å ha en lønnsom fiskeindustri. Alternativet er
å være råvareleverandør til fiskeindustrien i andre land.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at i stedet for å ta ut ressursrente
gjennom skattlegging, har vi i Norge valgt å ta ut ressursrenten
gjennom arbeidsplasser og verdiskaping i fiskeindustrien.
Komiteen er glad for
at regjeringen viderefører arbeidet som ble startet opp av regjeringen
Stoltenberg med et utvalg som ser på lønnsomheten i industrien.
Utvalget skal avgi sin rapport i løpet av 2014.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at deler av fiskeindustrien har hatt lav lønnsomhet over flere
år. Flere tusen arbeidsplasser er forsvunnet, og spesielt har filetindustrien
hatt betydelige utfordringer. Flertallet bemerker
at det ikke er noen automatikk i at tilgang på store mengder fisk
i havet fører til lønnsomme arbeidsplasser og en vellykket næring.
Det er til syvende og sist markedene som bestemmer. Forbrukerne
er villige til å betale en pris for et fiskeriprodukt av en bestemt
kvalitet, og skal industrien være økonomisk bærekraftig, betyr det
at produksjonen må være lønnsom. Torskekvoten har i løpet av de siste
fem årene blitt dobbelt så stor, noe som har gjort det utfordrende
å holde prisen oppe. Flertallet mener det er behov
for omstilling i fiskeindustrien, og leveringsplikten er bare en del
av problemstillingen som krever en helhetlig tilnærming.
Flertallet legger til grunn at
leveringsforpliktelser skal overholdes.
Flertallet mener forslaget om
at inndratte trålekonsensjoner skal kunne legges under lokal forvaltning,
vil innebære en uthuling av prinsippet om at fiskeressursene er
en nasjonal ressurs som skal forvaltes av nasjonale myndigheter. Forvaltning
av fiskeressursene, herunder tildeling av kvoterettigheter, deltakeradgang
o.l., skal ikke utøves av lokale eller regionale myndigheter, men
fortsatt forvaltes og utøves nasjonalt av fiskeriministeren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til brev av 13. mars 2014 fra
fiskeriminister Elisabeth Aspaker, hvor det fremheves at det «slik
jeg ser det er det ikke aktuelt å utrede nye modeller for lokal
forvaltning. Dette vil heller bidra til å sementere dagens utfordringer,
fremfor å legge til rette for fremtidsrettet utvikling og aktivitet».
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er i denne sammenheng opptatt av at bifangstordningen
må beholdes minimum på dagens nivå, at insentivene for levendelagring
blir styrket, og at det blir vurdert andre tiltak for en sterkere
spredning av råstoff gjennom året.
Disse medlemmer viser til forslag
i Dokument 8:27 S (2013–2014) om leveringsplikt i torskefisket,
og har ingen andre merknader.