Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til årsmeldingen for året
2013 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen),
Dokument 4 (2013–2014).
Komiteen vil understreke den
særlig viktige funksjonen som Sivilombudsmannen har i samfunnet
og for enkeltmennesker.
Ombudsmannen skal sørge for at forvaltningen ivaretar
enkeltmenneskers interesser i en svært komplisert forvaltning i
et svært komplisert samfunn. Fordi rollen er så viktig, har en enstemmig komité
både i Innst. 287 S (2012–2013) og i Innst. 10 S (2013–2014) oppfordret
Sivilombudsmannen til å ta initiativ overfor forvaltningen for å
få på plass mer systematikk i hvordan ordningen med Sivilombudsmannen kan
gjøres kjent overfor personer som mener seg utsatt for feil og urett
i forvaltningen. Det er mange som ikke kjenner ordningen. Komiteen viser
til at det i årsmeldingen er omtalt nye måter det jobbes med for
å gjøre ordningen mer kjent. Komiteen understreker
at dette arbeidet må fortsette, og komiteen vil påpeke
at sosiale medier er viktig for å kunne informere om ordningen til
grupper en ellers ikke kommer i kontakt med.
Komiteen viser videre til at
Sivilombudsmannen påpeker at det er uheldig hvis ombudsmannen oppfattes
som en alminnelig klageinstans. Komiteen deler dette
synet, men vil allikevel påpeke at skal Sivilombudsmannen fylle
sin rolle, må det aksepteres at det kommer forholdsvis mange saker
og klager som ikke nødvendigvis fyller de formelle kravene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønneviser ellers til at det
er behov for å styrke andre rettshjelpsordninger for folk som trenger
juridisk bistand i sitt møte med en komplisert forvaltning med mange
regler. Disse medlemmer mener at et eget Nav-ombud
vil kunne avlaste Sivilombudsmannen og bidra til nødvendige forbedringer
i Nav.
Komiteen vil understreke
Sivilombudsmannens rolle for den enkelte innbygger. En klage til ombudsmannen
gir en mulighet til å få gyldigheten av forvaltningsvedtak undersøkt
av en nøytral og uavhengig instans. Undersøkelsene hos ombudsmannen
kan være et nyttig og praktisk alternativ til å måtte gå til domstolene.
Det er også viktig at den enkelte kan klage til ombudsmannen på
egen hånd, uten å bruke sakkyndig hjelp, f.eks. advokat.
Komiteen registrerer at antall
klager har gått litt ned i 2013. Komiteen registrerer
at andelen av innkomne saker som totalt sett fører til kritikk eller
henstilling til å se på saken på nytt, er på rundt 12 pst.
Komiteen registrerer at som i
tidligere år er det et betydelig antall klager på Nav, men at antallet er
redusert til ca. 530 i 2013. Ombudsmannen mener dette kan ha sammenheng
med endrede arbeidsoppgaver som etter hvert flyter bedre og at Navs
egen serviceklageordning kan ha en positiv effekt. Relativt mange
klager på Nav Internasjonalt kan tyde på at denne enheten ikke har ressurser
nok til å håndtere omfattende og til dels vanskelige arbeidsoppgaver
i et internasjonalisert arbeidsmarked. Komiteen viser
til at ombudsmannen stiller spørsmål ved om Nav Internasjonalt har
tilstrekkelige ressurser til å ivareta kontorets omfattende og til
dels vanskelige arbeidsoppgaver på en tilfredsstillende måte.
Komiteen påpeker viktigheten
av å få ned tiden på klagesaksbehandlingen hos Sivilombudsmannen.
Saksbehandlingstiden er nå 189 dager for saker som ble avsluttet
etter å ha vært tatt opp med forvaltningen. Komiteen deler
Sivilombudsmannens syn om at sakene må behandles med tilstrekkelig
grundighet, men komiteen understreker viktigheten
av å få ned saksbehandlingstiden ytterligere. For personer som har
fått et vedtak som de opplefver som urettmessig og der de også har
vært gjennom alle klageinstansene i forvaltningen, kan 189 dager gjennomsnittlig
saksbehandlingstid hos Sivilombudsmannen oppleves som svært lang
tid. Tilliten til Sivilombudsmannen avhenger av både kvalitet og
grundighet i saksbehandlingen, og komiteen mener
det må være et mål å få saksbehandlingstiden ytterligere ned samtidig som
kvaliteten i saksbehandlingen ikke svekkes..
Komiteen viser til årsmeldingens
gjennomgang av forvaltningens oppfølging av uttalelser, som viser
at ombudsmannens syn i all hovedsak blir respektert av forvaltningen. Komiteen understreker
betydningen av at kritiske uttalelser fra ombudsmannen følges opp
av forvaltningen, og komiteen er tilfreds med at
dette er ombudsmannens hovedinntrykk.
Komiteen viser til at ombudsmannen
gjentar tidligere bekymring om varslervern også i denne årsmeldingen
(side 22, andre spalte, nest siste avsnitt):
«Det kan synes som om Grunnlovens styrkede vern om
ytringsfriheten ennå ikke har fått det tiltenkte gjennomslag i praksis,
og at flere offentlige arbeidsgivere fortsatt praktiserer et foreldet syn
på ansattes ytringsfrihet og rett til varsling. Dette reiser spørsmål
om det bør iverksettes tiltak med sikte på informasjon og holdningsendring
blant ledere i den offentlige forvaltning».
Komiteen mener dette er alvorlige
signaler som må tas med i den varslede evalueringen av varslingsbestemmelsene
i arbeidsmiljøloven. Komiteen understreker videre
viktigheten av å sikre at offentlige, både statlige og kommunale arbeidsgivere
følger gjeldende rett og har rutiner som gjør at varsling blir ansett
som nødvendig og legitimt og sikrer varsleres rettigheter og rutiner
i alle virksomheter.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
nå har fått den viktige oppgaven med en uavhengig besøksordning
for personer som er frihetsberøvet, kalt nasjonal forebyggende mekanisme (NFM),
som følge av at Norge ratifiserte tilleggsprotokollen til FNs torturkonvensjon, The
Optional Protocol to the Convention against Torture (OPCAT). Å sikre
menneskerettighetene til personer som staten har frihetsberøvet,
er et viktig mål på kvaliteten i samfunnet.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
i årsmeldingen melder at med de vedtatte endringene i sivilombudsmannsloven
og tilføring av ressurser, vil ombudsmannen være i stand til å ivareta
NFM-mandatet og protokollens krav på en god måte. Komiteen understreker
at Sivilombudsmannen må tilføres nok ressurser til å ivareta dette
mandatet.
Komiteen vil også understreke
det viktige arbeidet Sivilombudsmannen gjør for å overvåke og kontrollere
at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.