Klima- og miljødepartementet foreslår i proposisjonen
lovendringer for å skjerpe straffenivået for ulovlig innførsel og
utførsel av avfall. Ny strafferamme foreslås til bøter eller fengsel
i inntil 2 år. Forslaget innebærer at også forsøk på ulovlig innførsel
og utførsel av avfall blir straffbart, at foreldelsesfristen i slike
saker forlenges fra 2 til 5 år, samt at politiet får adgang til
å bruke tvangsmidler mot siktede i slike saker.
Departementet viser til at forslaget fremmes
fordi ulovlig innførsel og utførsel av avfall medfører et miljøproblem
i mange land. Norske myndigheter har i dag ikke tilstrekkelige sanksjonsmidler
til å forhindre denne typen miljøkriminalitet. Miljøforvaltningen
har identifisert et behov for å heve strafferammen for ulovlig grensekryssende
avfallstransport.
Det er kjent at det årlig sendes store mengder
avfall og farlig avfall ulovlig fra Europa og andre vestlige land
til land i Asia og Afrika. De vanligste typene avfall som sendes
er elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall), kasserte kjøretøy
og bildeler og kasserte batterier. Også fra Norge skjer slik ulovlig
transport. En enkelt transport vil vanligvis ha begrenset skadepotensial
i mottakerlandet, men det totale omfanget fører noen steder til
betydelig forurensning av grunn og vassdrag, og til fare for menneskers
helse. Mange av mottakerlandene mangler behandlingsanlegg, og omsmelting
av metaller og annen form for behandling av avfallet skjer dermed uten
verneutstyr og tilrettelagte fasiliteter. Det er derfor viktig å
bekjempe den samlede belastningen. Det kan gjøres ved i større grad
å hindre ulovlige enkelttransporter.
Forsøk på ulovlig grensekryssende avfallstransport
er etter dagens regelverk ikke straffbart. Etter dagens straffebud
kan lovbrudd først regnes som fullbyrdet idet avfallstransporten
krysser Norges landegrenser. For at den ulovlige handlingen skal
kunne forfølges strafferettslig er myndighetene avhengig av at transporten
stanses i et annet land og returneres til Norge, alternativt at
den ulovlige transporten dokumenteres i ettertid.
Miljøforvaltningen har i de senere år sett en
økning i antallet ulovlige avfallstransporter fra Norge. Det har
vært en prioritert oppgave å hindre disse transportene. Årlig håndterer
Miljødirektoratet i samarbeid med toll- og avgiftsetaten et ikke
ubetydelig antall saker hvor det har blitt forsøkt å sende avfall
ulovlig ut av Norge. Det er vanskelig for myndighetene å drive effektivt
tilsynsarbeid og sikre gode allmennpreventive virkninger når disse
sakene ikke kan følges opp strafferettslig. Dagens straffebestemmelse
er dermed lite effektiv, og Klima- og miljødepartementet ser det
som nødvendig at straffebestemmelsen endres slik at også forsøk på
ulovlig import og eksport av avfall kan straffes.
Departementet har vurdert terminologien knyttet til
regelverket om grensekryssende avfallstransport, og foreslår å erstatte
begrepet «transport» med «forsendelse» i forurensningsloven § 79.
Videre ønsker departementet å bruke begrepene «innførsel»
og «utførsel» istedenfor «eksport» og «import». Dette gir god sammenheng
i regelverket, siden både straffeloven § 162 (om narkotika) og tolloven
§ 16-2 bruker disse begrepene.
Dersom lovendringsforslaget vedtas, vil det gjøres
endringer i avfallsforskriften for å sikre samsvar mellom begrepsbruken
i lov og forskrift. «Forsendelse» vil komme til å erstatte ordet
«transport» i overskriften til avfallsforskriften kapittel 13, slik
at denne blir lydende «grensekryssende forsendelse av avfall».
Klima- og miljødepartementet mener at ulovlig grensekryssende
forsendelse av avfall kan være alvorlig miljøkriminalitet som bør
straffes strengere enn med bøter, og ser det som særlig viktig at
forsøk blir straffbart. De øvrige strafferettslige og straffeprosessuelle
konsekvensene av en heving av strafferammen, som utvidet foreldelsesfrist
til 5 år og tilgang til tvangsmidlene i straffeprosessloven, er
også ønskelige konsekvenser. Departementet ønsker et straffebud der
strafferammen står i et rimelig forhold til straffverdigheten av
ulovlig grensekryssende avfallsforsendelse. Med den foreslåtte endringen ønsker
departementet å styrke straffebudets allmennpreventive virkning
og samtidig legge til rette for at påtalemyndigheten kan etterforske
og følge opp denne typen kriminalitet på en god måte.
Forurensningsloven § 79 andre ledd harmoniserer
etter Klima- og miljødepartementets syn dårlig med formålet bak
regelverket for grensekryssende forsendelse av avfall, som blant annet
er å ivareta miljøet i destinasjonslandet. Den lave strafferammen
for overtredelser av regelverket om grensekryssende avfallsforsendelser
tilsier at det på dette området ikke foreligger god nok forholdsmessighet.
Klima- og miljødepartementet mener at denne uforholdsmessigheten
tilsier at strafferammen bør heves.
Departementet mener at strafferammen uansett er
for lav og foreslår å gjøre forsøk straffbart etter straffelovens
generelle forsøksregel i § 49 ved å øke strafferammen til bøter
eller fengsel inntil 2 år. I forurensningslovens nye § 79 foreslår
departementet i tillegg å ta inn en straffeutmålingsregel om at
«forsøk straffes på samme måte som fullbyrdet overtredelse».
Det foreslås å ta inn et medvirkningstillegg
i straffebudet for å sikre en klar og tydelig strafferegel.
Klima- og miljødepartementet foreslår, i samråd med
Justis- og beredskapsdepartementet og Riksadvokaten, å gi politiet
påtalekompetanse for ulovlige grensekryssende avfallsforsendelser gjennom
straffeprosessloven § 67. Departementet mener at politiet i nær
fremtid, særlig etter pågående politireform, vil få styrket kompetanse innen
miljøkriminalitet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 67 L (2013–2014)
Endringer i forurensningsloven og straffeprosessloven. Komiteen slutter
seg til endringer i lovene nevnt ovenfor. Lovendringene innebærer
en skjerpelse av straffenivået for ulovlig grensekryssende avfallstransport, herunder
tillegg i forurensningsloven § 79 og et tillegg i straffeprosessloven
§ 67. Ny strafferamme foreslås til bøter eller fengsel i inntil
2 år, og foreldelsesfristen i slike saker forlenges fra 2 til 5
år.
Slik komiteen ser det, er ulovlig
innførsel og utførsel av avfall et betydelig miljøproblem i mange
land og alvorlig kriminalitet som må bekjempes. Komiteen viser
til at dagens strafferamme for grensekryssende avfallstransport harmonerer
dårlig med strafferammen for annen miljøkriminalitet.
Komiteen viser til høringsrunden
der innspill fra Justis- og beredskapsdepartementet om at forurensningsloven
§ 79 tredje ledd skal ramme både forsettlig og uaktsomme ulovlige
forsendelser av avfall er tatt med i Prop. 67 L (2013–2014), og
slutter seg til dette tillegget. Videre viser komiteen til
Statens stråleverns høringsinnspill, der samme paragraf som nevnt også
bør gjelde innførsel og utførsel av radioaktivt avfall, og støtter
dette.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i forurensningsloven og
straffeprosessloven
I
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall gjøres følgende endringer:
§ 79 andre ledd skal lyde:
I forskrift etter §§ 30 til 33 kan det bestemmes at forsettlig
eller uaktsom overtredelse av forskriften straffes med
bøter.
§ 79 nytt tredje ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som
forsettlig eller uaktsomt innfører eller utfører avfall i strid
med bestemmelser om grensekryssende forsendelse av avfall i forskrift
etter §§ 31 til 32, eller medvirker til dette. Forsøk straffes på
samme måte som fullbyrdet overtredelse.
§ 79 nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
II
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
skal § 67 andre ledd bokstav d lyde:
d) forbrytelse mot
militær straffelov § 34 annet ledd annet straffalternativ, jf. tredje
ledd, lov om toll og vareførsel § 16-7, merverdiavgiftsloven § 21-4,
ligningsloven § 12-1, utlendingsloven § 108 tredje ledd, jf. sjette
ledd, regnskapsloven § 8-5 første ledd første og tredje punktum,
jf. tredje ledd første punktum, bokføringsloven §
15 første ledd første og tredje punktum, jf. tredje ledd første
punktum og forurensningsloven § 79 tredje ledd.
III
Endringene trer i kraft 1. januar 2015.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. juni 2014
Ola Elvestuen
|
Anna Ljunggren
|
leder
|
ordfører
|