Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Lise Christoffersen, Kjell-Idar Juvik,
Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit om at bompenger
også kan benyttes til nødvendige, eksterne beredskapstiltak – Endring
i veglova § 27, jf. Dokument 8:61 S (2013–2014), og videre til vedlagte
uttalelse, datert 21. mai 2014, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen viser til svaret fra
statsråden der det presiseres at etter veglova § 27 kan bompenger
benyttes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel for, dvs: planlegging,
bygging, utbedring, vedlikehold og drift av veg, samt investeringer
i kollektivinfrastruktur. Videre skriver statsråden at ved bygging
av infrastruktur – herunder tunnel – finansieres beredskapsutstyr
også til brannvesenet på lik linje som finansiering av
hele prosjektet. Bompenger kan brukes til slike formål dersom prosjektet
er et bompengefinansiert prosjekt.
Komiteen viser videre til at
for tunneler som er ferdig bygget og i drift, er dagens ordning
slik at finansiering av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr
til brannvesenet betales av tunneleier, og at det er brann- og eksplosjonsvernloven
som regulerer hvem som har ansvar for de ulike tekniske og organisatoriske
tiltak for brannteknisk sikring av vegtunneler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at etter at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen
overtok, har den foretatt en styrking av innsatsen når det gjelder
tunnelsikkerhet. Bevilgningen til tunnelsikkerhet er økt med betydelige
beløp siden forrige regjering, og arbeidet med å styrke sikkerheten
i landets tunneler vil fortsette.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har igangsatt et stort reformarbeid med bompengesektoren.
Det arbeides eksempelvis med endringer når det gjelder organisering
og antall bompengeselskap, takst- og rabattstrukturer samt rentebelastning på
bompengegjeld. Disse medlemmer viser til at ordninger
som forslagsstillerne tar til orde for, eventuelt vurderes i forbindelse
med det pågående reformarbeidet med bompengesektoren, men vil fremheve
at bompenger først og fremst må gå til faktisk bygging av vei og
at bruk ut over dette skal ha en særlig god begrunnelse. Disse
medlemmer vil påpeke at beredskap ikke kan anses å være
en naturlig oppgave å dekke via brukerfinansiering, som bompenger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre mener det bør presiseres i veglova
§ 27 at beredskapsutstyr til brannvesenet kan finansieres ved bompenger dersom
prosjektet er bompengefinansiert. For tunneler som er ferdig bygget
og i drift, mener disse medlemmer at beredskapen
må styrkes i ulykkesutsatte tunneler. Disse medlemmer ber
statsråden komme til Stortinget med en plan for forsterket brannberedskap
i disse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til svaret fra statsråden der det presiseres at etter veglova § 27
kan bompenger benyttes til beredskapsutstyr også til brannvesenet
på lik linje som finansiering av hele prosjektet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til at statsråden gjennom media har polemisert
med at Arbeiderpartiet ønsker å bryte loven fordi partiet har pekt på
behovet for å bedre sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen,
gjennom blant annet anskaffelse av en brannbil med økt slukkekapasitet
og tre evakueringspakker, ved å benytte noe av bompengene som
innkreves på strekningen.
Disse medlemmer har videre merket
seg at statsråden i sitt brev presiserer at det for tunneler som er
ferdig bygget og i drift, er dagens ordning slik at finansiering
av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr til brannvesenet
betales av tunneleier og reguleres gjennom brann- og eksplosjonsvernloven.
Som tidligere påpekt, vil disse medlemmer vise
til Arbeiderpartiets forslag om behov for en endring i lovverket,
aktualisert etter at erfaringene fra ulike initiativ til å bedre
sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen ikke har gitt noen
løsning. I dette konkrete tilfellet, anskaffelse av en brannbil
med økt slukkekapasitet og tre evakueringspakker. Årsakene til dette
er mange, men ulikt lov- og regelverk, samt kryssende ansvarsforhold
og etatsinteresser, synes å være noe av grunnen til at man hittil
ikke har funnet gode løsninger.
Disse medlemmer ønsker derfor
å opprettholde sitt forslag, men med en ytterligere presisering om
at for tunneler som er ferdig bygget og i drift, og som fortsatt
har bompengeinnkreving, kan bompenger benyttes til beredskapsmessige
nødvendige oppgraderinger – herunder eksterne beredskapstiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om
endring av veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes til
nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet. Stortinget
ber om at bompenger også kan benyttes til beredskapsmessige nødvendige oppgraderinger
(herunder eksterne beredskapstiltak) for vegprosjekt som er ferdig
bygget og i drift, men som fortsatt har bompengeinnkreving.»