I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om
endring av veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes til
nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Lise Christoffersen, Kjell-Idar Juvik,
Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit om at bompenger
også kan benyttes til nødvendige, eksterne beredskapstiltak – Endring
i veglova § 27, jf. Dokument 8:61 S (2013–2014), og videre til vedlagte
uttalelse, datert 21. mai 2014, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen viser til svaret fra
statsråden der det presiseres at etter veglova § 27 kan bompenger
benyttes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel for, dvs: planlegging,
bygging, utbedring, vedlikehold og drift av veg, samt investeringer
i kollektivinfrastruktur. Videre skriver statsråden at ved bygging
av infrastruktur – herunder tunnel – finansieres beredskapsutstyr
også til brannvesenet på lik linje som finansiering av
hele prosjektet. Bompenger kan brukes til slike formål dersom prosjektet
er et bompengefinansiert prosjekt.
Komiteen viser videre til at
for tunneler som er ferdig bygget og i drift, er dagens ordning
slik at finansiering av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr
til brannvesenet betales av tunneleier, og at det er brann- og eksplosjonsvernloven
som regulerer hvem som har ansvar for de ulike tekniske og organisatoriske
tiltak for brannteknisk sikring av vegtunneler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at etter at Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen
overtok, har den foretatt en styrking av innsatsen når det gjelder
tunnelsikkerhet. Bevilgningen til tunnelsikkerhet er økt med betydelige
beløp siden forrige regjering, og arbeidet med å styrke sikkerheten
i landets tunneler vil fortsette.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har igangsatt et stort reformarbeid med bompengesektoren.
Det arbeides eksempelvis med endringer når det gjelder organisering
og antall bompengeselskap, takst- og rabattstrukturer samt rentebelastning på
bompengegjeld. Disse medlemmer viser til at ordninger
som forslagsstillerne tar til orde for, eventuelt vurderes i forbindelse
med det pågående reformarbeidet med bompengesektoren, men vil fremheve
at bompenger først og fremst må gå til faktisk bygging av vei og
at bruk ut over dette skal ha en særlig god begrunnelse. Disse
medlemmer vil påpeke at beredskap ikke kan anses å være
en naturlig oppgave å dekke via brukerfinansiering, som bompenger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre mener det bør presiseres i veglova
§ 27 at beredskapsutstyr til brannvesenet kan finansieres ved bompenger dersom
prosjektet er bompengefinansiert. For tunneler som er ferdig bygget
og i drift, mener disse medlemmer at beredskapen
må styrkes i ulykkesutsatte tunneler. Disse medlemmer ber
statsråden komme til Stortinget med en plan for forsterket brannberedskap
i disse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til svaret fra statsråden der det presiseres at etter veglova § 27
kan bompenger benyttes til beredskapsutstyr også til brannvesenet
på lik linje som finansiering av hele prosjektet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til at statsråden gjennom media har polemisert
med at Arbeiderpartiet ønsker å bryte loven fordi partiet har pekt på
behovet for å bedre sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen,
gjennom blant annet anskaffelse av en brannbil med økt slukkekapasitet
og tre evakueringspakker, ved å benytte noe av bompengene som
innkreves på strekningen.
Disse medlemmer har videre merket
seg at statsråden i sitt brev presiserer at det for tunneler som er
ferdig bygget og i drift, er dagens ordning slik at finansiering
av reparasjoner og ev. ytterligere beredskapsutstyr til brannvesenet
betales av tunneleier og reguleres gjennom brann- og eksplosjonsvernloven.
Som tidligere påpekt, vil disse medlemmer vise
til Arbeiderpartiets forslag om behov for en endring i lovverket,
aktualisert etter at erfaringene fra ulike initiativ til å bedre
sikkerheten og beredskapen i Oslofjordtunnelen ikke har gitt noen
løsning. I dette konkrete tilfellet, anskaffelse av en brannbil
med økt slukkekapasitet og tre evakueringspakker. Årsakene til dette
er mange, men ulikt lov- og regelverk, samt kryssende ansvarsforhold
og etatsinteresser, synes å være noe av grunnen til at man hittil
ikke har funnet gode løsninger.
Disse medlemmer ønsker derfor
å opprettholde sitt forslag, men med en ytterligere presisering om
at for tunneler som er ferdig bygget og i drift, og som fortsatt
har bompengeinnkreving, kan bompenger benyttes til beredskapsmessige
nødvendige oppgraderinger – herunder eksterne beredskapstiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om
endring av veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes til
nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet. Stortinget
ber om at bompenger også kan benyttes til beredskapsmessige nødvendige oppgraderinger
(herunder eksterne beredskapstiltak) for vegprosjekt som er ferdig
bygget og i drift, men som fortsatt har bompengeinnkreving.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag
om endring av veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes
til nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet. Stortinget
ber om at bompenger også kan benyttes til beredskapsmessige nødvendige oppgraderinger
(herunder eksterne beredskapstiltak) for vegprosjekt som er ferdig
bygget og i drift, men som fortsatt har bompengeinnkreving.
Komiteen viser til representantforslaget
og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:61 S (2013–2014)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Lise Christoffersen,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit
om at bompenger også kan benyttes til nødvendige, eksterne beredskapstiltak (endring
av veglova § 27) – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Dok 8:61 S (2013-2014) fra stortingsrepresentantene
Lise Christoffersen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli
og Magne Rommetveit om at bompenger også kan benyttes til nødvendige,
eksterne beredskapstiltak - endring av veglova § 27.
Forslaget tar i realiteten opp to problemstillinger –
muligheten til å bruke bompenger til kjøp av brannbil, og behovet
for ytterligere brannberedskap i Oslofjordtunnelen. Jeg synes det
er bra at tematikken tas opp i Stortinget selv om flertallet i forrige
Storting og regjering har vært skeptiske til slike justeringer.
Regjeringen har allerede iverksatt en del arbeid og
prosjekt som skal reformere bompengesektoren samt øke satsingen
på tunnelsikkerhet. Forslagene som fremmes i representantforslaget
er dermed allerede til vurdering og bearbeiding.
Jeg er opptatt av å styrke sikkerheten i landets tunneler.
Denne regjeringen har derfor i 2014-budsjettet økt bevilgningene
til tunnelsikkerhet med mange hundre millioner kroner utover den
forrige regjeringens budsjettforslag. Dette arbeidet vil vi fortsette
med, og det vil bidra til økt sikkerhet i landets tunneler.
For å avklare forventet beredskapsnivå i tunneler er
det nylig utarbeidet en rapport om ”Tilskudd til brannberedskap”
av en arbeidsgruppe som besto av representanter fra Statens vegvesen,
DSB og brannvesenet. Formålet var blant annet å skaffe til veie
en veiledning om aktuelt utstyr for beredskapen og vurdere om det
var behov for endringer i regelverk eller praksis. Her ble blant
annet kompetansegivende tiltak trukket frem som et viktig bidrag
fra Statens vegvesen. Jeg har fått opplyst at rapporten brukes aktivt som
et faglig grunnlag for DSBs og Statens vegvesens arbeid.
Justisdepartementet vurderer i disse dager en rapport
fra en arbeidsgruppe som har sett nærmere på brann- og redningsvesenets
organisering og ressursbruk. Denne rapporten vil også ligge til
grunn for de vurderinger jeg gjør vedrørende endringer i eksisterende
lovverk.
Samtidig med dette er regjeringen i gang med
en gjennomgang av bompengepolitikken. Vi vil gjøre endringer i organisering
og antall bompengeselskap, rabattstrukturer, rentebelastning på
bompengegjeld, m.m. I dette arbeidet vil det også bli vurdert hvorvidt bompenger
i spesielle tilfeller vil kunne dekke utgifter til innkjøp av brannbil
for å styrke sikkerheten i spesielt ulykkesutsatte tunneler.
La meg samtidig gi en kort gjennomgang av lovverket
og praksisen slik den har vært over lengre tid. Etter vegloven §
27 kan bompenger benyttes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel
for, dvs. planlegging, bygging, utbedring, vedlikehold og drift
av veg, samt investeringer i kollektivinfrastruktur. Bompenger kan
også benyttes til drift av kollektivtransport i by.
Ved bygging av infrastruktur – herunder tunnel
– finansieres beredskapsutstyr også til brannvesenet på lik linje
som finansiering av hele prosjektet. Dette betyr at også bompenger
kan brukes til slike formål dersom prosjektet er et bompengefinansiert
prosjekt.
For tunneler som er ferdig bygget og i drift
er dagens ordning slik at finansiering av reparasjoner og evt. ytterligere
beredskapsutstyr til brannvesenet, betales av tunneleier. Det er
brann- og eksplosjonsvernloven som regulerer hvem som har ansvar
for de ulike tekniske og organisatoriske tiltak for brannteknisk sikring
av vegtunneler. Lovens § 14 annet ledd gir Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) myndighet til å pålegge tunneleier å etablere en
egen brann‐ og ulykkesberedskap eller bekoste og vedlikeholde en
nødvendig oppgradering av det kommunale brannvesen. I de tilfeller
Statens vegvesen og kommunen har ulikt syn på hvor stort bidraget skal
være, skal dette avgjøres av Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og baseres på en risikovurdering fra brannvesenet og
en uttalelse fra Statens vegvesen. Dette betyr at bompenger i driftsfasen
ikke kan brukes til å finansiere ytterligere beredskapsutstyr for
brannvesenet.
Representantene viser i sitt forslag til Oslofjordtunnelen
som et konkret eksempel.
Saken i Oslofjordtunnelen gjelder derfor først
og fremst et spørsmål om hvilke beredskapstiltak som er nødvendig
å etablere. Med gjeldende system ligger dette i siste instans under
DSB å avgjøre. I 2012 behandlet DSB en anmodning fra Søndre Follo
brannvesen om å gi Statens vegvesen som vegeier et pålegg om å bekoste
en oppgradering av beredskapen iht. brann- og eksplosjonsvernloven
§ 14 annet ledd. DSB fant ikke at lovens vilkår var oppfylt og avviste anmodningen
etter en vurdering av tunnelens sikkerhetstiltak sammenholdt med
de samlede ressursene i Søndre Follo brannvesen og omliggende brann-
og redningstjenester. Samferdselsdepartementet har etter regjeringsskiftet
vært i kontakt med DSB om saken, og DSB har ikke endret oppfatning
om dette spørsmålet. Den lokale brannberedskapen er bl.a. vurdert
ut fra trafikkmengden. Under forrige regjering ble bomtakstsystemet
i tunnelen lagt om blant annet for å bidra til lav trafikkvekst.
Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet vil likevel ha trafikkutviklingen
i Oslofjordtunnelen under oppsikt. Dersom trafikkveksten i Oslofjordtunnelen
skulle bli betydelig høyere enn tidligere forutsatt, vil jeg be
de berørte partene se på saken på nytt. Det er også grunn til å
minne om at tunnelsikkerhetsforskriften (forskrift av 15. mai 2007
nr. 517) gjelder for Oslofjordtunnelen, og her er blant annet Vegdirektoratet
pålagt å ha en grundig inspeksjon av tunnelen minimum hvert 6. år.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 10. juni 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
Janne Sjelmo Nordås
|
leder
|
ordfører
|