Jeg viser til Dok 8:61 S (2013-2014) fra stortingsrepresentantene
Lise Christoffersen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli
og Magne Rommetveit om at bompenger også kan benyttes til nødvendige,
eksterne beredskapstiltak - endring av veglova § 27.
Forslaget tar i realiteten opp to problemstillinger –
muligheten til å bruke bompenger til kjøp av brannbil, og behovet
for ytterligere brannberedskap i Oslofjordtunnelen. Jeg synes det
er bra at tematikken tas opp i Stortinget selv om flertallet i forrige
Storting og regjering har vært skeptiske til slike justeringer.
Regjeringen har allerede iverksatt en del arbeid og
prosjekt som skal reformere bompengesektoren samt øke satsingen
på tunnelsikkerhet. Forslagene som fremmes i representantforslaget
er dermed allerede til vurdering og bearbeiding.
Jeg er opptatt av å styrke sikkerheten i landets tunneler.
Denne regjeringen har derfor i 2014-budsjettet økt bevilgningene
til tunnelsikkerhet med mange hundre millioner kroner utover den
forrige regjeringens budsjettforslag. Dette arbeidet vil vi fortsette
med, og det vil bidra til økt sikkerhet i landets tunneler.
For å avklare forventet beredskapsnivå i tunneler er
det nylig utarbeidet en rapport om ”Tilskudd til brannberedskap”
av en arbeidsgruppe som besto av representanter fra Statens vegvesen,
DSB og brannvesenet. Formålet var blant annet å skaffe til veie
en veiledning om aktuelt utstyr for beredskapen og vurdere om det
var behov for endringer i regelverk eller praksis. Her ble blant
annet kompetansegivende tiltak trukket frem som et viktig bidrag
fra Statens vegvesen. Jeg har fått opplyst at rapporten brukes aktivt som
et faglig grunnlag for DSBs og Statens vegvesens arbeid.
Justisdepartementet vurderer i disse dager en rapport
fra en arbeidsgruppe som har sett nærmere på brann- og redningsvesenets
organisering og ressursbruk. Denne rapporten vil også ligge til
grunn for de vurderinger jeg gjør vedrørende endringer i eksisterende
lovverk.
Samtidig med dette er regjeringen i gang med
en gjennomgang av bompengepolitikken. Vi vil gjøre endringer i organisering
og antall bompengeselskap, rabattstrukturer, rentebelastning på
bompengegjeld, m.m. I dette arbeidet vil det også bli vurdert hvorvidt bompenger
i spesielle tilfeller vil kunne dekke utgifter til innkjøp av brannbil
for å styrke sikkerheten i spesielt ulykkesutsatte tunneler.
La meg samtidig gi en kort gjennomgang av lovverket
og praksisen slik den har vært over lengre tid. Etter vegloven §
27 kan bompenger benyttes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel
for, dvs. planlegging, bygging, utbedring, vedlikehold og drift
av veg, samt investeringer i kollektivinfrastruktur. Bompenger kan
også benyttes til drift av kollektivtransport i by.
Ved bygging av infrastruktur – herunder tunnel
– finansieres beredskapsutstyr også til brannvesenet på lik linje
som finansiering av hele prosjektet. Dette betyr at også bompenger
kan brukes til slike formål dersom prosjektet er et bompengefinansiert
prosjekt.
For tunneler som er ferdig bygget og i drift
er dagens ordning slik at finansiering av reparasjoner og evt. ytterligere
beredskapsutstyr til brannvesenet, betales av tunneleier. Det er
brann- og eksplosjonsvernloven som regulerer hvem som har ansvar
for de ulike tekniske og organisatoriske tiltak for brannteknisk sikring
av vegtunneler. Lovens § 14 annet ledd gir Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) myndighet til å pålegge tunneleier å etablere en
egen brann‐ og ulykkesberedskap eller bekoste og vedlikeholde en
nødvendig oppgradering av det kommunale brannvesen. I de tilfeller
Statens vegvesen og kommunen har ulikt syn på hvor stort bidraget skal
være, skal dette avgjøres av Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og baseres på en risikovurdering fra brannvesenet og
en uttalelse fra Statens vegvesen. Dette betyr at bompenger i driftsfasen
ikke kan brukes til å finansiere ytterligere beredskapsutstyr for
brannvesenet.
Representantene viser i sitt forslag til Oslofjordtunnelen
som et konkret eksempel.
Saken i Oslofjordtunnelen gjelder derfor først
og fremst et spørsmål om hvilke beredskapstiltak som er nødvendig
å etablere. Med gjeldende system ligger dette i siste instans under
DSB å avgjøre. I 2012 behandlet DSB en anmodning fra Søndre Follo
brannvesen om å gi Statens vegvesen som vegeier et pålegg om å bekoste
en oppgradering av beredskapen iht. brann- og eksplosjonsvernloven
§ 14 annet ledd. DSB fant ikke at lovens vilkår var oppfylt og avviste anmodningen
etter en vurdering av tunnelens sikkerhetstiltak sammenholdt med
de samlede ressursene i Søndre Follo brannvesen og omliggende brann-
og redningstjenester. Samferdselsdepartementet har etter regjeringsskiftet
vært i kontakt med DSB om saken, og DSB har ikke endret oppfatning
om dette spørsmålet. Den lokale brannberedskapen er bl.a. vurdert
ut fra trafikkmengden. Under forrige regjering ble bomtakstsystemet
i tunnelen lagt om blant annet for å bidra til lav trafikkvekst.
Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet vil likevel ha trafikkutviklingen
i Oslofjordtunnelen under oppsikt. Dersom trafikkveksten i Oslofjordtunnelen
skulle bli betydelig høyere enn tidligere forutsatt, vil jeg be
de berørte partene se på saken på nytt. Det er også grunn til å
minne om at tunnelsikkerhetsforskriften (forskrift av 15. mai 2007
nr. 517) gjelder for Oslofjordtunnelen, og her er blant annet Vegdirektoratet
pålagt å ha en grundig inspeksjon av tunnelen minimum hvert 6. år.