Justis- og beredskapsdepartementet legger i proposisjonen
her frem forslag til endringer i reglene om foreldelse og forvaring
i straffeloven 1902.
Komiteen besluttet å først avgi innstilling
om den delen av proposisjonen som omhandler foreldelse og senere
avgi innstilling om den delen av saken som gjelder forvaring, jf.
Stortingets forretningsorden § 31 fjerde ledd. Presidentskapet ga
sitt samtykke til en slik behandling.
Det foreslås en rekke endringer i reglene om foreldelse
som tar sikte på å muliggjøre etterforskning og strafforfølgning
av noen av de mest alvorlige straffbare handlingene uavhengig av
om det er gått lang tid siden forbrytelsen ble begått. Departementet
går inn for å unnta saker om drap, voldtekt og seksuell omgang med
barn under 14 år og 16 år fra reglene om foreldelse. Videre foreslås
det at utskutt foreldelse skal gjelde også i saker om vold i nære
relasjoner og tvangsekteskap, dvs. at foreldelsesfristen tidligst
skal begynne å løpe når fornærmede fyller 18 år. I påvente av ikrafttredelse
av straffeloven 2005 går departementet også inn for at menneskehandel
skal omfattes av regelen om utskutt foreldelse i straffeloven 1902.
Departementet foreslår at endringene skal gjelde også for handlinger
som er begått før loven trer i kraft såfremt foreldelse ikke allerede
er inntrådt.
Forslaget om å unnta drap, voldtekt og seksuell omgang
med barn under 14 og 16 år samt utvidelsen av bestemmelsen om utskutt
foreldelse vil på sikt kunne føre til en økning i antall saker som
anmeldes, etterforskes og behandles av domstolene. Videre vil forslagene
kunne føre til en økning i krav på voldsoffererstatning etter voldsoffererstatningsloven.
Det er imidlertid usikkert hvor mange saker
dette vil dreie seg om årlig. Departementet antar uansett at det
vil dreie seg om et mindre antall saker, slik at økningen i saksmengde
for politiet, påtalemyndigheten, domstolene og voldsoffererstatningskontoret
ikke vil være stor. Det samme gjelder økningen i omfanget av erstatningsutbetalinger
etter voldsoffererstatningsloven.