Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen,
og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen
Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn og fra Sosialistisk Venstreparti, Johnny
Ingebrigtsen, viser til at de foreslåtte endringer i folketrygdloven
og arbeidsmiljøloven er en del av den nasjonale intensjonsavtalen
om inkluderende arbeidsliv sluttforhandlet av partene i mars 2014.
Komiteen peker på viktigheten
av IA-arbeidet for å oppnå lavere sykefravær, høyere avgangsalder
og økt integrering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet.
Komiteen vil peke på at den fremforhandlede IA-avtalen
av mars 2014 bygger på erfaring fra tidligere IA-arbeid og bygger
videre på det som har vist seg å virke tidligere, samt forenkler
og avbyråkratiserer sykefraværsoppfølgingen, blant annet gjennom
avvikling av rapporteringsplikten og sanksjonsregimet. Komiteen merker
seg at formålet med lovendringene er å gjøre sykefraværsarbeidet
enklere for virksomhetene og å målrette innsatsen mot de sykmeldte
som har et særlig behov for tett oppfølging, slik at oppfølgingsarbeidet
i større grad oppleves som relevant og meningsfylt. Komiteen støtter
dette. Videre understreker komiteen viktigheten av at
grunnprinsippene om tidlig innsats fra arbeidsgiver og fortløpende
dialog mellom relevante aktører for å redusere sykefravær og forhindre langvarige
sykefraværsløp beholdes. Komiteen understreker videre
at det er avgjørende med fortsatt tidlig og relevant oppfølging
av sykmeldte arbeidstakere for å redusere både kort og langvarig
sykefravær og senere uførhet i arbeidsstyrken.
Komiteen viser til at forslagene
om forenkling i oppfølgingen av sykmeldte arbeidstakere innebærer
at det vil bli frigjort ressurser i Arbeids- og velferdsetaten. Komiteen understreker
at de frigjorte ressursene som tidligere var bundet opp i kontrollregimet,
må settes inn i arbeid med andre relevante sykefraværstiltak.
Komiteen mener det er viktig
at sykmelder deltar i dialogmøtet når dette er hensiktsmessig. Komiteen påpeker
at sykmeldende behandler likevel ikke skal kunne kalles inn til
dialogmøte dersom den sykmeldte motsetter seg dette. Videre understreker komiteen at
blant annet sykmelders taushetsplikt, fagetiske normer og tillitsforholdet
mellom behandler og pasient taler for at arbeidstaker her må ha
det siste og avgjørende ordet. Komiteen vil imidlertid
påpeke at samme hensyn vil gjøre seg gjeldende dersom det blir aktuelt
å kalle inn annet helsepersonell enn sykmelder og som arbeidstakeren har
eller har hatt et pasientforhold til, jf. regjeringens forslag om
at «annet relevant personell» eventuelt kan innkalles. Komiteen foreslår derfor
et tillegg i ordlyden i arbeidsmiljøloven § 4-6, hvor det klargjøres
at arbeidstaker kan motsette seg at helsepersonell som behandler eller
har behandlet arbeidstaker, ikke kan kalles inn dersom arbeidstaker
motsetter seg dette. Komiteen understreker videre
at arbeidstaker ikke skal kunne motsette seg at Arbeids- og velferdsetaten
eller bedriftshelsetjenesten kalles inn til dialogmøtet, og slutter
seg til departementets forslag på dette punkt.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Forslag til ny ordlyd i arbeidsmiljøloven § 4-6 fjerde
ledd siste punktum skal lyde:
Det samme gjelder andre relevante aktører, likevel
slik at helsepersonell som behandler eller har behandlet arbeidstaker
ikke kan kalles inn dersom arbeidstaker motsetter seg det.»