Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun
Otterstad og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen,
Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen,
fra Fremskrittspartiet, lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik
og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra
Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, er enig med
forslagsstillerne i at psykiske plager og lidelser utgjør en av
de store helse- og samfunnsutfordringene i Norge. Opptrappingsplanen for
psykisk helse (1998–2008) ga et løft for tilbudet til psykisk syke
og fagområdet, men komiteen bifaller forslagsstillerne
i at det fortsatt er både udekte behov og store regionale og kommunale
forskjeller.
Komiteen mener det er nødvendig
å styrke særlig den kommunale førstelinjetjenesten innenfor psykisk
helse, og at det er naturlig at dette skjer gjennom tiltak som er
varige og langsiktige.
Komiteen viser til økte bevilgninger
i statsbudsjettet for 2014, samt varslede økninger i kommuneøkonomiproposisjonen
for 2015 målrettet mot den kommunale innsatsen innen helsestasjons-
og skolehelsetjeneste, psykisk helsearbeid i skolen, lavterskeltilbud
og botilbud til dem som trenger det mest. Komiteen mener
at det særlig er viktig med tiltak rettet mot barn og unge, og at
en derfor må fortsette å styrke både skolehelsetjenesten og helsestasjonene
i årene framover.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at bladet Sykepleien har undersøkt om bevilgninger til styrket
skolehelsetjeneste og helsestasjoner har gått til formålet. Resultatet
er nedslående; kommunene prioriterer ikke disse avgjørende tjenestene
for forebygging og lavterskel helsehjelp slik bevilgningen forutsetter.
For dette medlem tydeliggjør dette at det er nødvendig
at midler til disse formålene øremerkes, slik at den nødvendige
satsingen sikres.
Komiteen vil vise
til at det er varslet en stortingsmelding om primærhelsetjenesten
som skal behandles i Stortinget i 2015, samt at det nå utarbeides en
nasjonal helse- og sykehusplan som også skal behandles av Stortinget
i 2015. Det forventes at psykisk helsearbeid og psykisk helsevern
får sin rettmessige plass i disse planene, både i form av kapasitet,
struktur og organisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at Dokument 8:41
S (2013–2014) og Dokument 8:54 S (2013–2014) må ses i sammenheng. Forslagsstillerne
går meget detaljert til verks og beskriver et behov for et antall
nye psykologer som må fases inn. Derfor støtter disse medlemmer begge
representantforslagene fra representanter fra Senterpartiet og Venstre.
Det er flere gode forslag i begge dokumentene som vil bedre helsetilbudet
for folk flest i kommunene, men dersom man ser disse i sammenheng,
er de sterkere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det er nå er viktig å ta seg tid til å finne en hensiktsmessig
arbeidsfordeling mellom de ulike forvaltningsnivåene og bygge kapasitet
i førstelinjen for psykisk helsearbeid gradvis opp de neste årene.
Blant annet vil det være viktig med en gjennomgang av det tilbudet
som i dag er betegnet som halvannenlinjetjenester og er et samarbeid
mellom spesialisthelsetjenesten (gjerne i DPS) og kommunene. I tillegg
trengs det også en gjennomgang av ulike vertskommunesamarbeid innen
både helse og velferd lokalt i anledning fremtidige endringer i
kommunestrukturen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil vise til at i tillegg kommer den varslede
innføringen av «Fritt behandlingsvalg» som skal innføres først innen
psykisk helse og rusbehandling, i løpet av 2015. Ordningen «Fritt
behandlingsvalg» kan på sikt kreve en politisk avklaring om det
polikliniske behandlingstilbudet for lettere psykiske lidelser skal
leve videre med små og mange aktører som i dag, eller om en på sikt
vil bidra til å ruste opp den kommunale helsetjenesten med en bredere
og mer tverrfaglig psykisk helsekompetanse inn i framtidens lokalmedisinske
sentre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil påpeke at dagens kommuner har kommet veldig ulikt i sin utbygging av
det psykiske helsetilbudet. Fjell kommune, med 23 000 innbyggere,
er et eksempel på en kommune som har fem psykologer ansatt i sin
kommunale helsetjeneste. De startet sin opptrapping i 2006 med å ansette
sin første psykolog for å koordinere det psykiske helsetilbudet.
I dag har de et bredt tilbud, men prioriterer i hovedsak tilbudet
rettet mot barn, unge og familier, noe klinisk virksomhet, samt
at de bistår ansatte i barnehage, skole og barnevern. Gjøvik kommune,
med 30 000 innbyggere og nesten 4 000 studenter, har først nå i
2014 søkt om statlig tilskudd til å ansette sin første psykolog
og har dermed en vei å gå de neste årene med å planlegge en videre
oppbygging av det psykiske helsearbeidet. En konkret opptrappingsplan
vil slik sett treffe svært ulikt.
Flertallet mener at i og med
at det i praksis skjer en opptrapping i det psykiske helsearbeidet
nå, og i påvente av de kommende planene, ikke er grunn til å vedta
en egen plan for de neste 5 årene nå.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil presisere
at dersom et område trenger særskilt satsing, er egne opptrappingsplaner
med øremerkede midler et nødvendig virkemiddel. Disse medlemmer mener
at området kommunalt, psykisk helsearbeid nå er i en slik situasjon
at det krever en særskilt satsing med en forpliktende opptrappingsplan.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
presisere at en forpliktende opptrappingsplan med øremerkede midler
til psykisk helsearbeid nettopp gir kommunene frihet til selv å
prioritere hvilket område innen feltet psykisk helsearbeid som trenger
å styrkes mest, ut fra lokale behov. Dette medlem mener
at dette er mer treffsikkert enn øremerkede tilskudd til enkeltsatsinger.
Komiteen viser til
at det ikke bare er den tradisjonelle helse- og omsorgssektoren
som trenger en gjennomgang og opprustning. Nav vil i mange tilfeller
disponere over både bolig- og arbeidsmarkedsrettede virkemidler
som er viktige for både å forebygge og behandle lettere psykiske
lidelser. Skolenes pedagogisk-psykologiske tjenester (PPT), barne-
og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) og barnevernet trenger også
en gjennomgang med tanke på organisering, myndighet og virkemidler,
samt hvordan deres kompetanse kan brukes til beste for brukere med
lettere psykiske lidelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at dette
nettopp viser behovet for en kommunal opptrappingsplan for psykisk
helse, som kan sikre kommunene spesifikke midler til en etterlengtet
satsing på kommunale boligtilbud, arbeidsmarkedstiltak, PPT, styrking
av barnevernet, styrking av lavterskeltilbud, forebyggende arbeid
mot barn og unge og andre behandlingstilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er enig med forslagsstillerne i at det trengs et særlig løft for
lavterskel psykiske helsetilbud i kommunene, og viser til at helse-
og omsorgsministeren i brev til komiteen (vedlagt) orienterer om
at dette blir en sentral del av meldingen om fremtidens primærhelsetjeneste. Flertallet viser
også til at regjeringen vil inkludere psykisk helse som en likeverdig
del av folkehelsearbeidet i den varslede folkehelsemeldingen.
Flertallet vil understreke betydningen
av helsestasjoner og skolehelsetjenesten i det psykiske helsearbeidet
blant barn og unge og er tilfreds med at regjeringen i kommuneproposisjonen
for 2015 har varslet 200 mill. kroner i økte midler til dette formålet.
Flertallet er glad for at det
psykiske helsetilbudet i kommunene prioriteres med midler, og viser til
både økte bevilgninger i statsbudsjettet for 2014 og til at det
i kommuneproposisjonen for 2015 er varslet 200 mill. kroner ekstra
til en særskilt satsing på tiltak innen rusbehandling og psykisk
helse i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser for øvrig til brev av 21. mai
2014 fra helse- og omsorgsministeren (vedlagt) hvor det vises til
at regjeringen i løpet av 2015 vil presentere en helhetlig helse-
og omsorgspolitikk for Stortinget i form av tre stortingsmeldinger:
én om folkehelsepolitikk, én om primærhelsetjenesten og én nasjonal
helse- og sykehusplan, der psykiske helseproblemer og rusproblemer
skal løftes tydeligere frem.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at en robust kommuneøkonomi er et viktig grunnlag for å sikre et godt
psykisk helsetilbud i kommunene. Disse medlemmer viser
til den historiske inntektsveksten på over 60 mrd. kroner
som norske kommuner opplevde under den rød-grønne regjeringen. I
tillegg må nevnes den økonomiske oppryddingen og styrkingen som
ble gjennomført i det norske helsevesenet i perioden 2005–2013.
Disse medlemmer er ikke enige
i at kommuneproposisjonen lagt fram av Høyre/Fremskrittsparti-regjeringen
med manglende kompensasjon i midler til barnehagetjenester, og lavere
inntektsutvikling enn kostnadsutvikling er «en varslet økning». Det
er skuffende at de 400 mill. kroner som ble lovet til psykisk helsearbeid
og rusbehandling av helse- og omsorgsminister Bent Høie under Høyres
landsmøte, må dekkes innenfor ramma til kommunene. Innenfor den
nye ramma må kommunene i tillegg dekke en ekstraregning for 2015
på over 500 mill. kroner for barnehageplasser. Eller som statsminister
Erna Solberg sa det i Stortingets spørretime 28. mai 2014; «Vi har innrømt
at vi har gjort en feil på det området». Ramma er for trang i forhold
til utfordringene og satsingene som er varslet innen eldreomsorgen,
i arbeidet med rus, psykiatri og i skolen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at kommunenes inntekter
økes vesentlig i 2015. Av veksten i kommunenes frie inntekter for
2015 er 400 mill. kroner i økte midler begrunnet med økt satsing
på rusarbeid og psykisk helsearbeid i kommunene, samt styrking av
helsestasjoner og skolehelsetjenesten. Disse midlene kommer i tillegg
til 180 mill. kroner som ble gitt til kommunene tiltenkt samme formål
i 2014, og som nå videreføres som en del av kommunenes frie inntekter.
Disse medlemmer påpeker at midlene
til skolehelsetjenesten var tildelt på samme måte i den forrige
regjeringens budsjett for 2014, uten øremerking. De 400 mill. kroner
i økte midler fordeles på en måte som gjør at de treffer kommunene
med størst behov.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2014
gjeninnførte øremerkingen av 343 mill. kroner til kommunalt rusarbeid,
en øremerking som de rød-grønne fjernet.
Disse medlemmer påpeker at årets
statsbudsjett har beregnet antatt endring i etterspørsel etter barnehageplasser
som følge av at foreldre selv velger ikke å ha barna i barnehage.
Dette innebærer ikke et kutt, men skjer som følge av at økning i
satsen for kontantstøtte gir familien større valgfrihet. Disse beregningene
er foretatt etter samme modell som da forrige regjering økte kontantstøtten
i 2012. Dagens beregningsmodell kan ha gitt et for lavt anslag for kommunenes
barnehageutgifter i 2014. Disse medlemmer er derfor
tilfreds med at regjeringen ble enig med Kristelig Folkeparti og
Venstre om en ekstrabevilgning til barnehager på 175 mill. kroner
i revidert nasjonalbudsjett for 2014. Disse medlemmer imøteser
regjeringens initiativ til at det skal etableres en bedre beregningsmetode
i samråd med KS.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av et samfunn med like muligheter for alle og er glad
for at regjeringen både har varslet at forrige regjerings nedprioritering
av psykisk helse skal snus, og samtidig arbeider for en ordning
for foreldrebetalingen i barnehage som har en bedre sosial profil. Disse
medlemmer vil her fremheve at Oslo i SSBs siste undersøkelse
for foreldrebetaling i barnehager igjen er fylket med den klart
beste sosiale profilen på foreldrebetalingen. Oslo utmerker seg
nok en gang med den klart laveste minimumssatsen som er lavere enn
50 prosent av landsgjennomsnittet.
Disse medlemmer viser til at
det under komiteens høring til saken kom tydelig frem at det er
et etterslep i psykisk helsearbeid i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det viktigste
tiltaket for å løse sosiale utfordringer ikke er å reparere, men å
forebygge gjennom å skape et mest mulig likeverdig samfunn. Gode
barnehager der alle blir sett, og en fellesskole som har nok ressurser
til at alle elever opplever mestring, er slike forutsetninger. God
faglig kompetanse hos ansatte i barnehage og skole er viktig, men
like avgjørende er det at fellesskapets løsninger er til for alle.
Da er det et paradoks at dagens regjering øker maksprisen i barnehager
og aksepterer anbudsutsetting av barnehager i Oslo på premisser som
kun er økonomisk begrunnet, noe som igjen vil gi et dårligere tilbud
til barn i hovedstaden.
Disse medlemmer mener revidert
nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen lagt fram av Høyre/Fremskrittsparti-regjeringen
viser at det er et behov for en opptrappingsplan for psykisk helse. Øremerkede
midler vil bygge opp førstelinjen og gjøre kommunene i stand til
å kunne gi god hjelp til alle som trenger det. Målet er at alle
skal få den hjelpen de trenger, men også på et lavest mulig nivå
i helsetjenesten. Flere skolehelsesøstre, miljøarbeidere, psykologer
i kommunene og kraftigere lut mot mobbing må prioriteres.
Disse medlemmer mener at en styrking
av kommunenes evne til å gi tilpasset helsehjelp innen psykisk helsevern
må foregå i samarbeid med helseforetakene for å sikre en god og
fornuftig oppgavefordeling. Det er viktig at helsetjenesten skaper
helhetlig og koordinert behandling slik at ingen faller mellom tilbud.
«MAS» (mellom alle stoler) er et viktig prosjekt for
å fange opp dem som er for friske til å bli innlagt, men for syke
til kun å ha det kommunale tilbudet. Disse medlemmer ønsker
en stor satsing på tilbud fra kommunene som retter seg inn mot nettopp dem
som er for friske til å være innlagt, men trenger hjelp og tettere
oppfølgning for å mestre livet sitt. Korte og midlertidige botilbud,
som for eksempel på Leistad i Trondheim, med opplegg for mestring
i hverdagen kan være en måte å gjøre dette på. Botilbud til unge
voksne (18–25 år) som ikke er i stand til å klare seg selv, som
kanskje har et komplisert forhold til sine nærmeste, og som er for
friske til å være på institusjon, må prioriteres.
Disse medlemmer viser til at
det skjedde en betydelig utbygging av tjenestetilbudet i kommunene under
Opptrappingsplanen for psykisk helse (1998–2008). De øremerkede
tilskuddene hadde markert effekt. Disse medlemmer er
sterkt bekymret for den manglende utviklingen i det kommunale tjenestetilbudet
innen psykisk helse etter at opptrappingsplanen ble avsluttet. Disse
medlemmer viser til SINTEFs rapport (A23879) om at årsverksinnsatsen i
kommunalt, psykisk helsearbeid økte sterkt gjennom opptrappingsperioden,
men ikke har økt siden 2007. Det på tross av at flere meldinger
og lovforslag som skulle bidra til å styrke kommunehelsetjenesten –
også innen psykisk helse – er gjennomført, slik som Samhandlingsreformen,
folkehelseloven, ny helse- og omsorgstjenestelov. Disse medlemmer vil også
vise til at mange pasienter (6,7 prosent) innlagt i psykisk helsevern
er utskrivningsklare og venter på et kommunalt tilbud. Halvparten
venter på et boligtilbud. I tillegg viser rapporter til Helsedirektoratet
at mange kommuner melder om at psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten
blir så raskt bygget ned at kommunene med dagens rammer ikke får
bygget opp tilsvarende tilbud. Disse medlemmer mener
at dette viser behovet for en ny satsing på psykisk helse i kommunene,
der utfordringen i dag er, og at det må gjøres som en 5-årig kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse, med øremerkede midler.
Disse medlemmer mener at utviklingen
på området tilsier at det må en forpliktende satsing til for at
det kommunale psykiske helsetilbudet skal få den utviklingen som
er nødvendig. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har varslet at det skal komme en opptrappingsplan for rusfeltet
og en opptrappingsplan for rehabilitering, men altså ikke for området
psykisk helse.
Komiteen viser til at det i regjeringserklæringen
blir varslet:
Tilbudet innen rus
og psykisk helse må styrkes.
Gjeninnføring av regelen om at rusbehandling
og psykisk helsevern, hver for seg, skal ha en årlig vekst i hvert
helseforetak som er høyere enn for somatikk.
Psykisk helse har lenge blitt nedprioritert
i helsetjenesten. Det er behov for å styrke dette området, både
innen forebygging og lavterskeltiltak, og innenfor spesialisthelsetjenesten.
Utbygging av ut et lavterskel psykisk
helsetilbud i kommunene. Lov, plan og finansiering skal brukes for
å nå målet.
Styrking av behandlingstilbudet innen psykisk helsevern.
Bedre lavterskel og forebyggende tilbud
til unge, som skolehelsetjeneste og helsestasjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter regjeringens
ambisjoner på psykisk helse, men stiller seg spørrende til hvordan
regjeringspartiene har tenkt å innfri disse løftene uten en konkret
plan med tilhørende midler. Disse medlemmer mener
at målene fra regjeringserklæringen er uten verdi om det ikke er
vilje til å forplikte seg gjennom en plan som skal vare i flere år
og ikke bare fra budsjett til budsjett. Disse medlemmer mener
at en kommunal opptrappingsplan over fem år vil være akkurat det
virkemidlet som kommunene trenger for å kunne bygge ut tilbudet
og slik nå regjeringens uttalte mål for området.
Disse medlemmer mener det er
like nødvendig med en egen opptrappingsplan for psykisk helse som
det er for rusfeltet og rehabiliteringsfeltet. Disse medlemmer mener
det er lite forståelig at ikke psykisk helse skal sikres samme utvikling
som rusfeltet, siden disse to feltene er nøye bundet sammen.
Disse medlemmer mener at det
blir å skyve på ansvaret frem i tid ved å si at det psykiske helsefeltet
skal sikres i en overordnet stortingsmelding om primærhelsetjenesten
og en nasjonal helse- og sykehusplan. Disse medlemmer mener
at det haster med å få en egen, bindende opptrappingsplan for psykisk
helse i kommunene, som skal sørge for en særskilt opptrapping over
fem år, og der øremerkede midler tas i bruk på samme måte som ved
den forrige opptrappingsplanen.
Disse medlemmer viser til at
det i høringen til saken var bred tilslutning til en ny kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse. Disse medlemmer viser
til at Den Norske Jordmorforening, Den norske legeforening, Fagforbundet,
Barneombudet og Fellesorganisasjonen alle støttet en slik konkret plan.
I tillegg støttet Norsk Psykologforening og Norsk Sykepleierforbund
en slik særskilt innsats på psykisk helse i kommunene og store deler
av innholdet i forslaget.
Disse medlemmer viser til at
Den Norske Jordmorforening i sitt høringssvar la vekt på at en kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse særlig må omhandle en forpliktende
styrking av helsestasjonen og skolehelsetjenesten. De mente òg at
en slik plan må omfatte svangerskapsomsorgen i kommunene med fokus
på psykisk helse. Videre vil disse medlemmer vise
til at Norsk Psykologforening mente at representantforslaget speiler
både behovet for å forebygge og for å utvikle nødvendige, tilgjengelige
tilbud i landets kommuner. Disse medlemmer vil òg
trekke frem Den norske legeforenings svar i høringen om at det psykiske
helsearbeidet har behov for en opptrapping, særlig i lys av økt oppgavetilfang
fra spesialisthelsetjenesten som er en direkte konsekvens av Samhandlingsreformen. Disse
medlemmer viser til at det er i kommunene det er størst
behov for en innsats nå, og at det trengs ytterlige øremerkede midler.
Disse medlemmer viser til Fagforbundets høringssvar:
«Fagforbundet er positiv til en opptrappingsplan med
fokus på de kommunale tjenestene, og at det settes i gang en økt
satsing på dette feltet. Vi er imidlertid opptatt av at kommune
gjøres i stand til å ta det lovpålagte ansvaret for forebygging,
behandling og rehabilitering knyttet til psykisk helse. Dette fordrer at
kommunene får tilstrekkelige rammeoverføringer til å ta et helhetlig
ansvar for godt psykisk helsearbeid.»
Disse medlemmer viser til at
representantforslaget tar opp mange forhold som det må fokuseres
på i en ny kommunal opptrappingsplan for psykisk helse.
Disse medlemmer viser til at
det er et behov for økt kompetanse om psykisk helse hos eldre. Det er
blant annet grunn til å mene at både forebygging, utredning og behandling
av psykiske lidelser hos personer over 65 år er forsømt i de kommunale
tjenestene. Disse medlemmer viser òg til at det er
sentralt at det blir en satsing på kompetanse innenfor flere yrkesgrupper
i kommunene. Ansatte i hjemmetjenestene, barne- og ungdomsarbeidere,
helsefagarbeidere, sosionomer, vernepleiere, sykepleiere og erfaringskonsulenter
er sentral, tilgjengelig arbeidskraft i kommunene. Det er viktig
at ansatte fra disse gruppene får tilgang til relevant kompetanseutvikling innen
psykisk helse og rusbehandling, både gjennom videreutdanninger og
systematisk kompetanseheving på arbeidsplassen. Likevel er det slik
at det er noen deler av behandlingsleddet som i særskilt grad trenger
en styrking.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil trekke frem
fastlegenes rolle som ofte fungerer som førstelinjetjenesten på
dette området. Flertallet mener òg det er behov for
en styrking av spesialkompetansen i kommunene, og at det er behov
for flere psykologer også utenfor de store byene. Det er heller ikke
slik at fastlegene alltid er det beste alternativet i den kritiske
fasen ved psykisk sykdom. Flertallet mener det er
et behov for å opprette flere akuttilbud i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser òg til
at det er behov for å bygge ut flere boligtilbud, og at en kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse må sikre tilgang til tilstrekkelig
med boliger til dem med psykiske lidelser, spesielt for å hindre
at utskrivningsklare pasienter blir boende på sykehus over lengre
tid. Boligtiltak var et sentralt virkemiddel i den forrige opptrappingsplanen
som ga resultater, og som derfor må videreføres i en ny satsing.
Komiteen mener at
det kommunale tilbudet innen psykisk helse i større grad må ha fokus
på brukerkompetanse. Et nært samarbeid med brukerne er en forutsetning
for å heve kvaliteten på tjenestene og målrette tiltakene i enda
større grad. Komiteen mener at en i denne sammenheng
og i større grad må involvere pårørende. I en situasjon med dårlig
psykisk helse er det ikke bare den syke selv som rammes, men også
de pårørende. På mange områder kan god kontakt med pårørende i så
måte være forebyggende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse må ta opp pårørendearbeidet som
et eget tema.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en 5-årig kommunal
opptrappingsplan for psykisk helse, finansiert gjennom nye, øremerkede
midler.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre problematiserer at ansvaret for
unge under 18 år med behov for psykisk helsehjelp ikke er definert
godt nok i forskrift for psykisk helse for barn og unge. Disse
medlemmer etterlyser en tydeligere definering av ansvarsforhold
mellom de ulike instansene og stadfesting av dette i forskrift. Disse
medlemmer har i møte med kommunehelsetjenesten møtt frustrasjon
over at ansvaret for barn og unges psykiske helse ikke er definert,
i motsetning til dem over 18 år, og tar derfor til orde for en forskriftsendring
med klar ansvarsfordeling. Disse medlemmer ber derfor
regjeringen se på dette i forbindelse med sitt arbeid for å styrke
psykisk helse og det forebyggende arbeidet i kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil peke på den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT)
i kommunene som en særlig viktig aktør sammen med flere helsesøstre
og økt kapasitet for Helsestasjon for ungdom. PPT har en viktig
kompetanse, samtidig som denne tjenesten har en annen mulighet enn
førskolelærere og lærere til å følge opp og lede det helhetlige
oppfølgingsarbeidet rundt elever som trenger forsterket innsats
tidlig. Mange aktører sitter på virkemidler og bidrar til tiltak,
men ofte blir det lange ventetider på både utredning og tiltak i
påvente av koordinering mellom aktørene. Her trengs det mer forskning
og kunnskap rundt hvordan en bedre kan organisere innsatsen så tidlig
som mulig og best mulig rundt den enkelte.