I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
å etablere et felles billettsystem for kollektivtransport etter ‘BahnCard-modellen’.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslag,
Dokument 8:71 S (2013–2014), om å etablere et felles billettsystem
for kollektivtransport i hele landet, fremsatt av representantene
Abid Q. Raja, Ola Elvestuen og Andre N. Skjelstad. Dokumentet har
vært oversendt samferdselsministeren til uttalelse. Svarbrevet,
datert 4. juni 2014, ligger ved innstillingen.
Komiteen mener det er viktig
å sørge for at kollektivtilbudet gjøres godt tilgjengelig og brukervennlig.
Forbrukerne skal kunne velge kollektivløsningene fordi dette er
det beste alternativet i hverdagen, ikke fordi andre transportløsninger
gjøres mindre tilgjengelig. Komiteen mener at dagens
billett- og ruteopplysningssystem bør kunne gjøres mer forbrukervennlig
ved at det blir enklere å velge godt tilpassede løsninger i hverdagen. Komiteen viser til
at i Oslo og Akershus, som har et samordnet billettsystem, er reiseinformasjonen
lett tilgjengelig og man har mulighet til å bruke samme kort for
billettkjøp.
Komiteen mener at etablering
av et felles billettsystem trolig vil stimulere til bedre konkurranse mellom
aktørene, og dette er viktig for å legge til rette for et større
mangfold i transportsektoren.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
henviser til et felles billettsystem som er etablert i Tyskland
i regi av Deutsche Bahn, som koordinerer kollektivtrafikktjenester
i mer enn 100 tyske byer, og der det samme kortet kan brukes for
å kjøpe tilleggsbilletter for all transport. Komiteen vil
understreke at det vil være en rekke utfordringer med felles billettsystem
for kollektivtransport, herunder ulike prisnivåer. Komiteen mener
i denne sammenheng at det er viktig å se på erfaringene med felles
billettsystem for kollektivtrafikk som fungerer godt i andre land.
Komiteen viser videre til at
det i lengre tid har vært arbeidet med å gjøre det enklere å reise
kollektivt mellom de ulike regionale kollektivselskapene, NSB og
ekspressbussene. Komiteen viser til at det nå er
åtte år siden Stortinget vedtok å etablere en nasjonal reiseplanlegger,
men som fortsatt mangler fullstendige rutedata fra flertallet av
landets fylker. Komiteen mener at en felles ruteplanlegger sammen
med et felles billettsystem vil gjøre det enklere for
flere å bruke kollektivtrafikk når de reiser over regiongrensene.
Komiteen mener det er avgjørende
å gjøre det enklere for hver enkelt borger å reise kollektivt i
hele landet, og fremmer derfor følgende forslag
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
å opprette en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett
for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid mellom
de ulike aktørene.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser tilat problemstillingene også ble tatt opp
i representantforslag, Dokument nr. 8:55 (2008–2009) om en nasjonal
ordning med elektronisk «køfri»-billett på kollektivtrafikk, der
et mindretall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti støttet forslaget.
Komiteen viser til
at teknologien har kommet lengre på disse fem årene, og at stadig
flere reiser med ulike kollektivsystemer hver dag.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen ta
initiativ til å opprette en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk
billett for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid
mellom de ulike aktørene.
II
Dokument 8:71 S (2013–2014) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Abid Q. Raja, Ola
Elvestuen og André N. Skjelstad om å etablere et felles billettsystem
for kollektivtransport i hele landet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev datert 27. mai 2014 om ovennevnte
forslag.
Grunnet den korte svarfristen har jeg ikke i
tilstrekkelig grad kunnet vurdere hva som ligger i den omtalte ”BahnCard”-modellen.
Jeg har derfor ikke merknader til forslaget på det nåværende tidspunkt.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 12. juni 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
Ingebjørg Amanda Godskesen
|
leder
|
ordfører
|