Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
en ny lov om rituell omskjæring av gutter.
Det finnes i Norge i dag ingen egen lov som
regulerer rituell omskjæring av gutter, og heller ikke noe eksplisitt
forbud mot at rituell omskjæring kan utføres av andre enn helsepersonell.
Det er derimot flere lover som berører ulike sider ved rituell omskjæring,
og det redegjøres i proposisjonen for relevante bestemmelser i straffeloven, helsepersonelloven,
pasient- og brukerrettighetsloven, spesialisthelsetjenesteloven,
helse- og omsorgstjenesteloven, pasientskadeloven, helsetilsynsloven,
kjønnslemlestelsesloven, barneloven og alternativ behandlingsloven.
Det redegjøres for forholdet til Grunnloven
og for de forpliktelser Norge har i henhold til internasjonale konvensjoner
og særlig FNs barnekonvensjon og Den europeiske menneskerettskonvensjonen.
Departementet konkluderer med at internasjonale konvensjoner ikke
medfører at rituell omskjæring av gutter må forbys, og at de ikke
er til hinder for at det ved lov vedtas begrensninger med hensyn
til hvem som kan utføre rituell omskjæring av gutter. Departementet
viser i den forbindelse til at lovforslaget medfører at rituell
omskjæring som utføres i strid med loven, vil kunne straffes.
Det redegjøres for arbeid med rettslig regulering av
rituell omskjæring av gutter i Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.
Det redegjøres for tidligere behandling av saken i
Dokument nr. 8:6 (1998–1999), jf. Innst. S. nr. 82 (1998–1999),
St.prp. nr. 1 (1999–2000), vedtak i Nasjonalt råd for prioriteringer
i helsevesenet fra 2001, tilråding fra Sosial- og helsedirektoratet
av 2003 og vurdering fra Sosial- og helsedirektoratet av 2005.
Det ble i april 2011 sendt ut høringsnotat om saken.
44 høringsinstanser har hatt kommentarer til høringen.
Det vises til at spørsmål om rituell omskjæring av
gutter er vurdert i NOU 2013:1 Det livssynsåpne samfunn, og det
redegjøres for utvalgets uttalelser om saken.
Det redegjøres for bakgrunnen for rituell omskjæring
og for omfanget på verdensbasis. Departementet legger til grunn
at det i Norge kan være aktuelt med rituell omskjæring av anslagsvis
2 000 nyfødte gutter per år.
Departementets utgangspunkt i proposisjonen
er at rituell omskjæring av gutter har blitt praktisert i Norge
i lang tid. Hensikten med lovforslaget er å foreslå rettslige rammer
som skal sikre at rituell omskjæring utføres på en forsvarlig måte.
Det framholdes at den foreslåtte reguleringen vil skape klarhet
i ansvarsforhold, samtykkeregler og kompetansekrav, samt sikre adekvat smertelindring
og oppfølging etter inngrepet. Lovregulering vil også sikre at inngrepet
blir utført av kompetent person og på forsvarlig måte. Departementet
mener det er behov for å skape sikkerhet rundt inngrepet for å beskytte
barna.
Departementet foreslår å tydeliggjøre at lovens formål
også er å sikre at et tilbud om rituell omskjæring blir tilgjengelig.
Det foreslås å lovfeste at de regionale helseforetakene skal organisere spesialisthelsetjenesten
på en slik måte at de som ønsker det, kan få utført rituell omskjæring
av gutter.
Departementet foreslår kun å lovregulere omskjæring
av gutter som gjøres av religiøse grunner. Omskjæring som utføres
etter medisinsk indikasjon, faller utenfor loven.
Departementet foreslår at loven skal gjelde
for den som tilbyr eller utfører rituell omskjæring i riket. Rituell
omskjæring som utføres av andre personer enn det som følger av loven,
vil være forbudt og vil også kunne straffes.
Det foreslås at det kan gis forskrift om lovens
anvendelse på Svalbard og Jan Mayen.
Rituell omskjæring faller ikke inn under begrepet
«helsehjelp», men departementet foreslår å presisere i lovforslaget
at helsepersonelloven og pasient- og brukerrettighetsloven skal
komme til anvendelse så langt de passer ved utførelse av rituell
omskjæring. Departementet legger til grunn at rituell omskjæring
som gjennomføres innenfor helse- og omsorgstjenesten av helsepersonell,
er omfattet av pasientskadeloven.
Departementets foreslår at rituell omskjæring som
hovedregel skal utføres av lege, men at det på visse vilkår åpnes
for at også andre enn lege kan utføre inngrepet når lege er til
stede og står ansvarlig for inngrepet.
Departementet foreslår at det i loven presiseres at
inngrepet kun skal utføres med tilfredsstillende smertelindring.
Departementet ser at enkelte helsepersonell
vil kunne finne det faglig og etisk problematisk å utføre eller
bistå ved rituell omskjæring, men foreslår ikke en særskilt reservasjonsrett
for helsepersonell når det gjelder rituell omskjæring. Departementet
mener at eventuelle ønsker blant helsepersonell om ikke å delta
ved rituell omskjæring bør kunne løses i praksis uten at det vil
være nødvendig å fastsette en særskilt reservasjonsrett i lov. Departementet
foreslår imidlertid å presisere at i den grad det ikke er til hinder
for et forsvarlig tilbud, skal det tas hensyn til helsepersonell
som av samvittighetsgrunner ikke ønsker å utføre eller assistere
ved slikt inngrep.
Departementet foreslår at det i loven innføres
en 18-årsgrense for å kunne samtykke til rituell omskjæring. Departementet
er av den oppfatning at det generelle prinsippet om at barns vilje
skal hensyntas i takt med stigende alder og modenhet, også bør gjelde
ved rituell omskjæring. Departementet foreslår derfor å presisere
at guttens innstilling til inngrepet skal klargjøres så langt det
lar seg gjøre. Det foreslås at rituell omskjæring ikke skal utføres
mot guttens vilje.
Departementet foreslår inntatt en egen straffebestemmelse
i lovforslaget slik at den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer
bestemmelser i loven, kan straffes.
Departementet har kommet til at det bør innføres en
egenbetaling for å få omskjæring utført i offentlig regi, og at
slik egenbetaling ikke skal kunne inngå i frikortordningen. Departementet mener
at størrelsen på slik egenbetaling bør avgjøres på bakgrunn av Stortingets
behandling av proposisjonen. I etterkant av slik behandling vil
fastsettelse av egenbetaling, og dermed de budsjettmessige konsekvenser
av ikraftsetting av loven, inngå i det ordinære budsjettarbeidet.
Lovforslaget medfører merkostnader for de regionale
helseforetakene ved at de pålegges å organisere spesialisthelsetjenesten
slik at de som ønsker det innen helseregionen, kan få utført rituell
omskjæring. Departementet viser også til at et tilbud om rituell
omskjæring vil legge beslag på noe av sykehusenes økonomiske og
personellmessige ressurser. Basert på ISF-ordningen og et volum
på 2 000 nye inngrep anslår departementet at kostnadene ved å gjøre
disse inngrepene vil være 16,8 mill. 2014-kroner eller 8 400 kroner
per inngrep. For hver 500 kroner som tas i egenbetaling vil de totale
utgiftene synke med 1 mill. kroner.
Departementet legger til grunn at forslaget
vil ha visse administrative konsekvenser, men at disse sannsynligvis
vil være små for det enkelte sykehus, og at de kan dekkes innenfor
gjeldende budsjettrammer.