Se proposisjonens kapittel 8 i tillegg til vedlegg 4
og 5 til proposisjonen, jf. forslag til stortingsvedtak om toll
for budsjettåret 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til omtale i egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Det foreslås nærmere presiseringer uten satsendringer
i merverdiavgiften. Se proposisjonens punkt 6.1 og forslag til stortingsvedtak
om merverdiavgift for budsjettåret 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag, og viser til at lovsaker om merverdiavgift behandles i
Innst. 4 L (2014–2015) kapittel 6 og 16.4.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til omtale i egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de helhetlige endringsforslagene i Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, og til lovforslagene i Innst. 4 L (2014–2015).
Dette medlem peker på at et viktig
element i å få ned klimautslippene fra transportsektoren er at sykkelandelen
øker kraftig. De senere årene har el-sykkel blitt et mer populært
alternativ, som gjør at en også kan frakte varer og hente og bringe
i barnehagen på en langt enklere måte enn med en tradisjonell sykkel.
Som et midlertidig tiltak for å øke sykkelandelen og gjøre elsykkel
mer utbredt, foreslår dette medlem at det innføres
nullmoms på elsykkel neste år.
Dette medlem viser til at finanssektoren
i dag i hovedsak er unntatt merverdiavgift. Finanskriseutvalget
pekte i NOU 2011:1 på at dette unntaket fører til en stor skattemessig
forskjellsbehandling av ulike sektorer. Utvalget anslo at staten
går glipp av merverdiavgift i størrelsesorden 12–13 mrd. kroner som
følge av unntaket. Dette medlem viser til at det
i Prop. 1 LS (2013–2014) Skatter, avgifter og toll 2014 er omtalt
en modell for å innføre merverdiavgift for finansielle tjenester
og avgift på margininnteker. Denne modellen ivaretar merverdiavgiftens
egenskaper og anslås av Finansdepartementet til å kunne gi kostnadsbesparelser
for næringslivet på i overkant av 2 mrd. kroner. Provenyet av en
slik skatt anslås å være 8,5 mrd. kroner. Dette medlem viser
også til at blant annet Danmark har innført en ekstra skatt på lønn
og overskudd i finanssektoren for å kompensere for fraværet av merverdiavgift
i finanssektoren. Erfaringene derifra viser at avgiften ikke førte
til at skattene ble lempet over på forbrukerne. Det framstår som
rimelig at finanssektoren blir underlagt det samme skatte- og avgiftsnivået
som annet næringsliv. Provenyet fra en slik skatt bør brukes til
å forbedre og bygge ut velferden i Norge, slik Sosialistisk Venstreparti
foreslår i sitt alternative statsbudsjett. Men provenyet ved å rette
opp denne skeivheten i skattesystemet kunne også blitt brukt til
å senke andre skatter og avgifter, om en skulle mene at det er fornuftig.
Det er derfor skuffende at partiene på høyresida avviser forslaget
på ren ryggmargsrefleks og ikke ønsker å delta i debatten.
Toll og merverdiavgift skal ikke belastes for
varer som sendes til mottaker i Norge (typisk postordresalg) når
varen har lav verdi. Fritaket gjelder i dag for varer med verdi
under 200 kroner. Regjeringen foreslår å øke grensen til 500 kroner
for slike toll- og avgiftsfrie forsendelser til mottaker i Norge.
Samtidig foreslås det at frakt- og forsikringskostnadene inkluderes
i vareverdien. Forslaget krever endringer i tollforskriften.
Regjeringen foreslår også at grensen for når
distribusjonsselskaper skal kunne få benytte seg av en periodisk
samlefortolling økes fra 1 000 kroner til 3 000 kroner. Også dette
forslaget krever kun endring i tollforskriften.
Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 2015.
Se omtale i proposisjonens punkt 6.5.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom disse partiene hvor det er enighet
om at ny grense for avgiftsfri import settes til 350 kroner inkludert
frakt- og forsikringskostnader. Beløpsgrensen for avgiftsfri import
fremgår av tollforskriften § 5-9-1. Her fremgår det i dag at ved
fastsettelsen av varens verdi skal transport- og forsikringskostnader ikke
regnes med.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen med virkning fra 1. januar
2015 om å øke grensen for avgiftsfri import til 350 kroner og fastsette
at transport- og forsikringskostnader skal medregnes ved fastsettelsen av
varens verdi.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til omtale i egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens forslag
om å øke den såkalte tollgrensen til 500 kroner, og den kraftige
motstanden forslaget har fått fra et samlet næringsliv. Disse medlemmer viser
til høringsuttalelsen til forslaget til statsbudsjett fra NHO, hvor
det blant annet trekkes fram at 10 000 arbeidsplasser står i fare
om dette forslaget blir vedtatt. Netthandelen øker kraftig hvert
eneste år. Med regjeringens forslag til økt grense vil norske bedrifter
få en stor konkurranseulempe da de må konkurrere med utenlandske
bedrifter som slipper å betale merverdiavgift. Dermed blir forslaget som
et rent subsidie av utenlandske bedrifter å regne. Dette er åpenbart
urimelig, og vil føre til at norske arbeidsplasser enten blir lagt
ned eller flyttet til andre land. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ved flere anledninger bruker bevaring og videreutvikling
av norske arbeidsplasser som argument for å redusere formuesskatten.
Dette er påstander de ikke kan dokumentere. Derimot har forslaget
om økt tollgrense veldokumenterte effekter, men regjeringen velger
altså å se bort fra dette. Disse medlemmer viser
i denne forbindelsen til uttalelser fra Harald Andersen i Virke
som sa at:
«dette er det mest næringsfiendtlige tiltak jeg noen
gang kan huske å ha opplevd i noe statsbudsjett, noen gang, og det
av det som skal være en næringsvennlig regjering».
Disse medlemmer går på denne
bakgrunnen imot regjeringens forslag om økt avgiftsfri grense for
privat innførsel av varer.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til omtale i egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.