Gjennomgangen av de kompliserte reglene for naturalytelser
sees i sammenheng med regjeringens forenklingsarbeid. Departementet
vil fram mot 2016-budsjettet vurdere endringer som kan gi et enklere
og mer fleksibelt regelverk på dette området. Departementet vil
blant annet vurdere en mer generell bestemmelse der flere av de
naturalytelsene det i dag er særregler for, kan inngå. Som en del
av utredningen vil departementet vurdere behovet for å klargjøre
regelverket for verdsettelse av slike ytelser og for arbeidsgivers opplysningsplikt
der ytelsene gis via tredjepersoner. Se proposisjonens kapittel
18.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Se omtale i proposisjonens kapittel 19. Finansdepartementet
mener at orientering om departementets praksis etter skatteloven
§§ 11-21 og 11-22, fra og med saker avgjort i 2014, kun bør gis
på departementets hjemmeside.
Komiteen tar omtalen
til orientering, og slutter seg til at orientering om departementets
praksis heretter gis på departementets hjemmeside.
Regjeringen vil fremme forslag om gunstigere avskrivninger
for vindkraftanlegg. Et forslag vil bli sendt på høring. Regjeringen
tar sikte på å fremme et forslag for Stortinget våren 2015 og at de
nye reglene gis virkning for inntektsåret 2015. Innføring av raskere
avskrivninger for en avgrenset gruppe investeringer kan reise EØS-rettslige
problemstillinger, og departementet vil vurdere spørsmål om notifikasjonsplikt
etter EØS-avtalen nærmere før forslaget fremmes.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett hvor det foreslås en teknologinøytral ordning
for grønne meravskrivninger som innføres fra 1. januar 2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett hvor det foreslås en teknologinøytral
ordning for grønne meravskrivninger som innføres fra 1. januar 2015.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
positiv til regjeringens forslag om å endre avskrivningsregler for
vindkraft fordi det vil kunne gi økte investeringer i Norge. Samtidig
sier regjeringen ikke noe om hvor mye av det skattemessige gapet
til Sverige som skal kompenseres eller når endringen skal tre i
kraft. Sosialistisk Venstreparti forutsetter at regjeringen får
på plass en endring som sikrer like konkurransevilkår mellom vindkraft
i Norge og Sverige, samt at regjeringen sikrer framdrift i å iverksette
ordningen slik at norske investeringer kan gjøres innen tidsrammen
til nåværende sertifikatsystem.
Nøytral merverdiavgift i statlig sektor (proposisjonens
punkt 21.1), merverdiavgift på aviser (punkt 21.2), merverdiavgift
på fast eiendom (21.3), endringer i representantordningen for merverdiavgift
(21.4) og notifikasjon til ESA av merverdiavgiftsfritak for elbiler
(21.5) er omtalt i proposisjonens kapittel 21.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett og forslaget om å
innføre nullmoms på digitale medier.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i budsjettspørsmål 475 har bedt om en oversikt over
hvordan budsjettet ville sett ut uten regjeringens grep med nøytral
merverdiavgift. Det vil ikke regjeringen svare på. Stortinget har derfor
ikke mulighet til å sammenligne regjeringens budsjettforslag med
tidligere budsjetter, og følgelig ikke til å avdekke hva som er
reelle satsinger/kutt og hva som skyldes nettoføring av merverdiavgifter. Disse
medlemmer mener dette er uheldig. Disse medlemmer ber regjeringen
på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en presis oppstilling
av budsjettet på kapittel og post hvor merverdiavgiften føres på
vanlig måte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å notifisere
en ordning med nullmoms for digitale medier.»
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte komme
tilbake til Stortinget med en presis oppstilling av forslag til
statsbudsjett for 2015 på kapittel og post hvor merverdiavgiften
føres på vanlig måte uten nøytral merverdiavgift.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og de forslagene
om å innføre merverdiavgift for finansielle tjenester, nullmoms
på aviser fra 1. juli 2015, og et tidsbegrenset fritak for moms
på elsykler.
Dette medlem viser til nærmere
omtale i Innst. 3 S (2014–2015) og fremmer her følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag om nullmoms på aviser i både papir- og digitalversjon,
med sikte på innføring fra 1. juli 2015.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag om å frita elsykler for merverdiavgift.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag om å innføre merverdiavgift på finansielle tjenester
og avgift på margininntekter, i tråd med modellen som er beskrevet
i Prop. 1 LS Skatter, avgifter og toll 2014.»