Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under
rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Inntekter |
Renter og utbytte
mv. |
5611 | | Aksjer i NSB AS | |
| 85 | Utbytte | 300 000 000 |
5618 | | Aksjer i Posten Norge
AS | |
| 85 | Utbytte | 200 000 000 |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | |
| 85 | Utbytte | 500 000 000 |
5625 | | Renter og utbytte
fra Innovasjon Norge | |
| 80 | Renter på lån fra statskassen | 300 000 000 |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen
| 5 000 000 |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland
og Øst-Europa | 500 000 |
5631 | | Aksjer i AS Vinmonopolet | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 30 000 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer i selskaper
under Landbruks- og matdepartementet | |
| 85 | Utbytte | 5 000 000 |
| | | |
5652 | | Statskog SF - renter
og utbytte | |
| 80 | Renter | 5 588 000 |
| 85 | Utbytte | 40 000 000 |
5656 | | Aksjer i selskaper
under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning | |
| 85 | Utbytte | 14 988 700 000 |
5680 | | Statnett SF | |
| 85 | Utbytte | 287 000 000 |
5685 | | Aksjer i Statoil ASA | |
| 85 | Utbytte | 14 955 000 000 |
5692 | | Utbytte av statens
kapital i Den nordiske investeringsbank | |
| 85 | Utbytte | 82 700 000 |
5693 | | Utbytte av aksjer
i diverse selskaper mv. | |
| 85 | Utbytte fra Folketrygdfondet | 1 500 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
22 | 31 700 990 000 |
| | Netto rammeområde
22 | -31 700 990 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 1. desember 2014, der netto inntektsramme for rammeområde
22 er fastsatt til -31 932 490 000 kroner, jf. Innst. 2 S Tillegg
1 (2014–2015).
For omtale av de enkelte postene, vises det
til Prop. 1 S (2014–2015) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015)
Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Landbruks-
og matdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Finansdepartementet.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom
de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra
Posten Norge AS med 100 mill. kroner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil samtidig påpeke at det er viktig at Posten Norge AS omstiller
seg til en situasjon med stadig økende konkurranse innenfor brevpost.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens
forslag til bevilgning.
Disse medlemmer viser til at
forliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre innebærer at de fire partiene finansierer sine endringer
ved hjelp av overraskende utbytteuttak, anslagsendringer på tilfeldige
enkeltområder i budsjettet som egentlig burde vært kjent for alle
og forskyvning av kostnader over tid.
Disse medlemmer har for eksempel
merket seg at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre foreslår 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten Norge
AS i 2015. Samtidig har regjeringen lagt frem forslag om innføring
av EUs tredje postdirektiv i Norge og å fjerne kravet om postombæring seks
dager i uka. I sum vil dette etter disse medlemmers mening
føre til dyrere og dårligere posttjenester for mange nordmenn. Disse
medlemmer vil understreke at statens ambisjon for eierskap i
Posten ikke bør være å gi staten overskudd, men å gi best mulig
posttjenester for det norske folk.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom
de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra
selskaper under NFDs forvaltning med 131,5 mill. kroner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at avtalen spesifiserer at utbyttet skal opp på Entra
og Ambita, og ned på Cermaq der staten har avtalt å selge aksjene
til Mitsubishi. Dette flertallet foreslår at utbyttet til
Ambita økes med 5 mill. kroner, utbyttet til Entra økes med 225
mill. kroner, og utbyttet til Cermaq reduseres med 98,5 mill. kroner
sammenlignet med Prop. 1 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Venstre foreslår å øke
utbyttet fra Statkraft med 5 pst ut over regjeringens forslag og
samtidig redusere utbyttet fra Avinor med 4 pst eller tilsvarende
51,2 mill. kroner, gitt at Avinor bruker det økte overskuddet til utredning
og planlegging av utvidelse av kapasitet/rullebaner ved flyplasser
i Finnmark og Nordland.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S | H, FrP, Krf, V (Komiteens tilråding) | A | KrF | Sp | V | SV |
| | | | | | | | | |
Inntekter (i tusen
kroner) |
5618 | | Aksjer i Posten Norge
AS | | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 200 000 | 300 000
(+100 000) | 300 000
(+100 000) | 200 000
(0) | 200 000
(0) | 200 000
(0) | 200 000
(0) |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 500 000 | 500 000
(0) | 500 000
(0) | 500 000
(0) | 500 000
(0) | 448 800
(-51 200) | 500 000
(0) |
5656 | | Aksjer i selskaper
under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning | | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 14 988 700 | 15 120 200
(+131 500) | 15 120 200
(+131 500) | 14 683 700
(-305 000) | 14 988 700
(0) | 15 293 700
(+305 000) | 14 988 700
(0) |
| | Sum inntekter | 31 700 990 | 31 932 490
(+231 500) | 31 932 490
(+231 500) | 31 395 990
(-305 000) | 31 700 990
(0) | 31 954 790
(+253 800) | 31 700 990
(0) |
| | Sum netto | -31 700 990 | -31 932 490
(-231 500) | -31 932 490
(-231 500) | -31 395 990
(+305 000) | -31 700 990
(0) | -31 954 790
(-253 800) | -31 700 990
(0) |
Komiteen viser til at forslaget
til bevilgning vedrørende rammeområde 22 fra komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak
om netto rammesum på rammeområde 22, jf. avsnitt 5.2. Det er bare
forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag
til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte
ledd.