Sammendrag fra Prop. 1 S (2014–2015) Gul bok

Tabell 8.1 Oversikt over budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond utland

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

Statens pensjonsfond utland

2800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring til fondet

303 955 000 000

Sum utgifter rammeområde 23

303 955 000 000

Inntekter

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet

174 224 510 000

Sum inntekter rammeområde 23

174 224 510 000

Netto rammeområde 23

129 730 490 000

8.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring til fondet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2014–2015) Gul bok

Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell 8.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den samlede netto kontantstrømmen på 304 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond utland.

Tabell 8.2. Inntekts- og utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring til fondet

(i 1 000 kr)

Kap.

Formål

Prop. 1 S

(2014–2015)

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

153 400 000

+

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

167 000 000

+

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

6 600 000

+

5685

Aksjer i Statoil ASA

14 955 000

-

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

38 000 000

=

2800

Statens pensjonsfond utland

303 955 000

Komiteens merknader

Komiteen viser til Innst. 3 S (2014–2015) og Innst. 9 S (2014–2015) hvor de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst. 3 S (2014–2015) 15. desember 2014 og Innst. 9 S (2014–2015) 5. desember 2014. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn slutter komiteen seg til regjeringens forslag til bevilgning på kap. 2800.

8.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring fra fondet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2014–2015) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2014–2015)

Det vises til omtalen under avsnitt 8.1.

Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er anslått til 304,0 mrd. kroner i 2015. Det følger av lov om Statens pensjonsfond at statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten i sin helhet skal overføres til fondet. Deler av fondets samlede inntekter brukes til å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet, og overføres fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettets inntektsside, jf. kap. 5800. Den endelige fastsettelsen av overføringen vil skje i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet høsten 2015.

Verdien i Statens pensjonsfond anslås til 6 206,1 mrd. kroner ved utgangen av 2015. Av dette er 6 015,4 mrd. kroner i Statens pensjonsfond utland.

Komiteens merknader

Komiteen viser til bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50, og til at Stortinget den 1. desember 2014 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2015, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015). Når inntekter og utgifter knyttet til petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås underskuddet på statsbudsjettet 2015 til 174,2 mrd. kroner. Komiteen slutter seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond utland til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning på kap. 5800 tilsvarer regjeringens forslag.

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende kap. 2800 post 50 og kap. 5800 post 50 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Innst. 2 S (2014–2015) og disse medlemmers forslag om å redusere overføringen fra SPU med 2 mrd. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 2 S (2014–2015). Det siste året har bruken av oljepenger økt kraftigere enn normalt, og Norge har blitt mer oljeavhengig. Den landbaserte industrien blir sterkt påvirket av oljepengebruk og påfølgende økt kronekurs. Dette er også et spørsmål om fordeling. Et unødvendig høyt forbruk av oljepenger i dag innebærer at vi skyver regningen over til fremtidens generasjoner. Når oljepenger i tillegg blir brukt for å smøre skattekuttene fra regjeringen, flyttes formue fra bunnen av havet til rike arvingers bankkontoer.

Dette medlem foreslår å redusere overføringen fra SPU med 4 mrd. kroner.