Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til foreslåtte endringer i lov om omsetning av alkoholholdig
drikk m.v. (alkoholloven). Komiteen viser til alkoholloven § 1-1
(Lovens formål):
«Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig
drikk etter denne lov har som mål å begrense i størst mulig utstrekning
de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære.
Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige
drikkevarer.»
Komiteen legger til grunn at
eventuelle endringer av loven bygger opp under lovens formål.
Komiteen vil understreke at bevillingsordninger
og statlige rammer for når omsetning av alkoholholdig drikk kan
finne sted, er sentrale virkemidler i alkoholpolitikken. Komiteen er enig
med regjeringen i at begrensninger i tilgjengelighet er av de mest
effektive virkemidlene for å redusere skader fra alkoholbruk og
slik viktig for å oppfylle alkohollovens formål. Komiteen merker
seg at foreslåtte endringer begrunnes med et behov for å endre bestemmelsene
som gir forbud mot salg på enkelte dager og ulike regler for dagligvarebutikkene
og Vinmonopolet.
Komiteen viser til at 84 høringsinstanser
har kommentert forslaget i høringsrunden. 42 instanser er enige
i forslaget om å oppheve forbudene mot salg fra Vinmonopolet på
jul-, nyttårs-, påske og pinseaften og forbudet mot salg på valg-
og folkeavstemningsdager. Ytterligere 3 høringsinstanser har ingen
innvendinger. 23 instanser er uenig i forslagene, og ytterlige 4
instanser ser ikke behov for de foreslåtte endringene. Åtte instanser
mener at forbudet om salg på valg- og folkeavstemningsdager bør
oppheves, men at forbudet mot salg fra Vinmonopolet på jul-, nyttårs-,
påske og pinseaften bør opprettholdes. Enkelte instanser tar til
orde for å åpne for salg på nyttårs-, påske- og pinseaften, men
ikke på julaften.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at regjeringen i proposisjonen
slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal opprettholdes,
men at regjeringen foreslår endringer for å fjerne unødvendige og
uvirksomme reguleringer, ikke minst for å sikre legitimiteten til
alkoholpolitikken som helhet. Flertallet viser til
at regjeringen vurderer at de alkoholpolitiske virkninger av forslagene vil
være minimale, og at regjeringen videre vurderer at endringen kan
bidra til å øke oppslutningen om monopolordningen som sådan.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vektlegger at disse aftenene
er knyttet til høytid og for mange langfri; perioder der det konsumeres
mye alkohol, og der behovet for beskyttelse er stort; særlig gjelder
dette barn og andre tredjepersoner. Dette flertallet viser
til at flere høringsinstanser mener Vinmonopolet fortsatt må ha
stengt julaften, selv om det åpnes for å ha åpent de andre aftenene.
Dette flertallet merker seg at
Vinmonopolet og Actis er blant høringsinstansene som mener dette.
Vinmonopolet uttaler:
«Åpne vinmonopol vil (…) kunne skyve innkjøp av sterke
alkoholdrikker enda nærmere julefeiringen. Dette er egnet til å
øke risikoen for alkoholmisbruk og problemer i forbindelse med julehøytiden
der behovet for beskyttelse for mange er ekstra stort. Åpne vinmonopolbutikker julaften
er neppe noe utbredt ønske fra folk flest. Kommersielle hensyn taler
også for at Vinmonopolet holder stengt julaften. En avveining av
alkoholpolitiske hensyn og hensynet til tilgjengelighet tilsier
derfor at lovforbudet mot salg fra Vinmonopolets butikker på julaften
bør opprettholdes.»
Dette flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 2-5 andre ledd skal lyde:
Utlevering av alkoholholdig drikk ved privat
innførsel er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai og julaften.
§ 3-4 tredje ledd skal lyde:
Salg fra AS Vinmonopolets utsalg er forbudt
på søn- og helligdager, 1. og 17. mai og julaften.
§ 3-7 tredje ledd skal lyde:
Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd
skal ikke skje på søn- og helligdager, 1. og 17. mai og julaften.
Komiteen viser til
at formålet bak forbudet mot salg av alkohol valgdagen var å understreke det
høytidelige ved valghandlingen og å forebygge at personer møter
beruset opp for å avgi stemme».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at regjeringen mener det fortsatt
er behov for å understreke det høytidelige ved valghandlingen, men
at dette ikke innebærer at forbudet mot salg av alkohol disse dagene
bør opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen foreslår
å åpne for at Vinmonopolet kan holde sine butikker åpne jul-, nyttårs-,
påske- og pinseaften, og at det foreslås å åpne for salg av alkoholholdig
drikk både fra Vinmonopolet og dagligvarebutikker på valgdager og
dager for folkeavstemning. Disse medlemmer støtter disse
forslagene.
Når det gjelder åpne polutsalg på jul-, påske-, pinse-
og nyttårsaften, har disse medlemmer registrert at
det er ulike syn på dette i høringsuttalelsene. Et flertall av næringsaktørene
og kommunene støtter forslaget i høringene.
Disse medlemmer har videre merket
seg at flere høringsinstanser uttrykker bekymring for at flere salgsdager
på Vinmonopolet vil kunne bidra til økt forbruk. Disse medlemmer deler ikke
denne bekymringen, og viser til at Statens institutt for rusmiddelforskning
uttaler at den foreslåtte adgangen til å holde åpent disse dagene
neppe vil få noen effekt på den totale alkoholomsetning eller det
totale omfanget av alkoholrelaterte skader.
Disse medlemmer viser til samarbeidsavtalen
mellom Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen, Venstre og Kristelig
Folkeparti om at hovedlinjene i norsk alkoholpolitikk skal ligge fast. Disse
medlemmer vil understreke at Vinmonopolet er et av de viktigste
virkemidlene vi har i norsk alkoholpolitikk for å begrense høyt alkoholkonsum
og for å redusere skader og problemer som følge av alkoholbruk.
Samtidig er legitimiteten til Vinmonopolet nært knyttet til at befolkningen
oppfatter monopolet som en moderne og serviceinnstilt kvalitetsleverandør.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener det ikke er grunnlag for å påstå
at Vinmonopolets stilling som servicebedrift vil svekkes om åpningstidene
opprettholdes som i dag. Disse medlemmer mener taxfree-salget
er Vinmonopolets reelle utfordrer, ikke restriktive åpningstider
hos Vinmonopolet. Disse medlemmer viser videre til
regjeringens endring av taxfree-kvoten i revidert nasjonalbudsjett
2014, med innføring fra første juli i år. De siste tallene indikerer
nedgang hos Vinmonopolet, mens alkoholsalget på taxfree har økt
betraktelig.
Disse medlemmer mener solidaritet
med den som sliter og deres familier, ikke kan ha vikeplikt for
næringspolitiske hensyn. Disse medlemmer understreker
at Vinmonopolet selv ikke tar til orde for utvidede åpningstider.
Det er heller ikke krav fra forbrukerne som har presset frem endringsforslaget,
da det ikke er noe sterkt ønske blant befolkningen om å utvide åpningstidene.
Kun 10 prosent av den norske befolkning synes det er viktig at Vinmonopolet
har åpent på julaften, mens 88 prosent er imot, viser tall Sentio
har innhentet på vegne av Actis. Blå Kors påpeker følgende i sitt
høringsinnspill:
«Blå Kors håper at komiteen ser at friheten fra fyll
og andre alkoholrelaterte problemer vil bety mer for de som er rammet,
enn friheten noen mister for alkoholsalg. Det gjelder både de som er
rammet, men også for statens økonomi da det ikke er påvist at Vinmonopolet
vil ha høyre inntekter av en slik lovendring.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet deler ikke bekymringen knyttet til
økt forbruk ved noen få flere åpningsdager, men mener at de foreslåtte
endringene er nødvendige moderniseringer som bidrar til å opprettholde
et godt og levedyktig monopol med god forankring i befolkningen. Disse
medlemmer viser til at det foregår utstrakt grensehandel
knyttet til alkohol, og mener at Vinmonopolet etter de foreslåtte
endringene sikrer sin stilling som servicebedrift. Det bidrar til
å sikre at monopolet kan stå for den største delen av salget innenfor
de rammer som monopolordningen setter.
Disse medlemmer vil understreke
at forslaget vil gjøre det mulig for Vinmonopolet å holde åpent
de nevnte dagene. Disse medlemmer viser til at Vinmonopolet,
i samråd med sin eier, må vurdere om adgangen skal benyttes. Disse medlemmer viser
derfor også til at regjeringen i proposisjonen sier at «også andre
hensyn kan spille inn, ikke minst når det gjelder julaften. Dette
innebærer at det kan være aktuelt å differensiere mellom de ulike
aftenene og mellom ulike utsalg».
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartietslutter seg ikke
til og vil stemme imot de foreslåtte endringene av alkoholloven.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget vurderte samme problemstilling i 2011, jf. Prop. 48 L
(2010–2011) Endring i lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.
og Innst. 267 L (2010–2011). Forslag nr. 2 til saken, fremmet fra
Høyre og Fremskrittspartiet om å endre Vinmonopolets åpningsdager
slik at det kunne bli tillatt med salg på alle aftener og valgdager,
ble stemt ned av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer mener at argumentasjonen for
å opprettholde dagens lov ikke har endret seg siden 2011. Det overordnede
målet for alkoholloven er å begrense de samfunnsmessige og individuelle
skader som alkoholbruk kan innebære, og begrense forbruket av alkoholholdige
drikkevarer. Disse medlemmer kan ikke se at foreslåtte
endringer vil bygge opp under alkohollovens formål. Tvert imot synes
det å liberalisere åpningstider som et feilgrep når vi vet at alkoholkonsumet
har økt med 40 prosent de siste 20 årene (Folkehelseinstituttet
2014). Argumentasjonen om at man av hensyn til barna fremdeles må
ha stengt Vinmonopolet julaften, bør være like gjeldende nyttårsaften
og de andre aftenene. Regjeringen skriver selv i høringsnotatet at
slike aftener er knyttet til høytid og ofte langfri, der det konsumeres
mye alkohol, og der behovet for beskyttelse er stort, særlig gjelder
dette barn og tredjepersoner. Disse medlemmer er enig
i dette og mener regjeringen i høringsnotatet selv argumenterer
godt og klart for hvorfor dagens åpningstider ikke bør endres.
Bakgrunnen for forbud mot salg på visse dager var
at tilgjengelighetsbegrensninger virker hemmende på forbruket, som
igjen påvirker skadeomfanget. Disse medlemmer mener dette
er et prinsipp som er like gjeldende i dag. Det er heller ikke godtgjort
at de foreslåtte endringene er det som avgjør om folk har oppslutning
til Vinmonopolet eller ei. Tvert imot viser undersøkelser at befolkningen
har stor tillit til Vinmonopolet, og endrede åpningstider har ikke vært
noe krav fra Vinmonopolet selv.
Disse medlemmer mener at det
er behov for å understreke det høytidelige ved valghandlingen og
dager for folkeavstemning, og at dagens forbud mot salg av alkohol
disse dagene bør opprettholdes.
Disse medlemmer viser til at
i tillegg til dette forslaget fra regjeringen om å liberalisere
Vinmonopolets åpningstider, er det sendt på høring forslag om å
endre forbudet for alkoholreklame. Videre ble taxfreekvoten for
alkohol økt med 50 prosent i revidert nasjonalbudsjett 2014. Disse medlemmer mener
at regjeringen slik driver en gradvis og stykkevis uthuling av alkoholloven
og dens formål, og disse medlemmer frykter den folkehelsemessige
konsekvensen av den samlede effekten av tiltakene.
Disse medlemmer viser til at
disse partier allerede har markert viktigheten at Vinmonopolet holder
stengt julaften. Hensynet til barna og den enkelte som sliter med
misbruk, må veie tyngst. Disse medlemmer har vanskeligheter med
å se at nyttårs-, påske- og pinseaften skiller seg prinsipielt fra
julaften. Forskning viser at økt tilgjengelighet gir økt forbruk
i tillegg til flere tilfeller av spontankjøp. Actis fremhever følgende
i sitt høringsinnspill:
«Små utvidelser i åpningstider kan være med på å
styrke alkoholpolitikkens legitimitet, samtidig kan den totale virkningen
av små endringer bli store. De foreslåtte endringene vil antageligvis ikke
føre til en stor økning hos problemdrikkerne, men erfaringen fra
Vinmonopolet er at begrenset åpningstid også virker begrensende
på denne gruppens innkjøp. Gjennom å holde stengt for alkoholsalg
på helligdager begrenser man alkoholforbruket på disse dagene, samt
at det begrenser impulskjøp».
Disse medlemmer viser til forslaget
om å åpne for alkoholsalg på valgdagen og dager for folkeavstemning. Disse
medlemmer mener en videreføring av dagens ordning er å foretrekke,
da dette bidrar til å understreke det høytidelige ved valghandlingen.
Disse medlemmer mener endringene
som foreslås i Prop. 127 L (2013–2014) ikke bygger opp under alkohollovens
formål om «å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og
individuelle skader som alkoholforbruk kan innebære» (§ 1-1), og
vil derfor stemme imot de foreslåtte endringene i sin helhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre alkohollovens formål
og fremme forslag som innebærer at Vinmonopolet ikke kan holde sine
butikker åpne jul-, nyttårs-, påske- og pinseaften, og at salg av
alkoholholdig drikk fra Vinmonopolet og dagligvarebutikker ikke
kan skje på valgdager og dager for folkeavstemning.»
Disse medlemmer vil understreke
at disse partier ved Stortingets behandling vil stemme subsidiært
for forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti for
å sikre flertall for stengte vinmonopol på julaften.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til samarbeidsavtalen mellom
regjeringen og Kristelig Folkeparti og Venstre, som slår fast at
hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast. Det holder regjeringen
fast ved. Disse medlemmer mener imidlertid det likevel
kan foretas nødvendige og hensiktsmessige justeringer innenfor hovedlinjene. Disse
medlemmer mener det er viktig å utvikle bevillingsordningene
i takt med samfunnsutviklingen generelt for å styrke ordningens
legitimitet i befolkningen. Både spørsmålet om å oppheve forbudet
om salg på nyttårsaften m.m. og valgdagen, samt justeringene innenfor reklameforbudet,
må ses i denne sammenhengen. Disse medlemmer mener
Vinmonopolets stilling i samfunnet styrkes når monopolet kontinuerlig
utvikler seg i en markedsrettet og publikumsvennlig retning. Dette
er innføring av selvbetjeningsbutikker, nettbutikk og økt profesjonalitet
gode eksempler på. Disse medlemmer mener dette er
mye av bakgrunnen for at Vinmonopolets oppslutning i den norske
befolkningen har økt fra 1990-tallet, da majoriteten av det norske
folk ville legge ned hele ordningen.
Komiteen vil understreke
at spørsmålet om i hvilken grad Vinmonopolets butikker faktisk vil holde
åpent disse dagene selv om det blir lovlig, også har personalpolitiske
og bedriftsøkonomiske sider.
Komiteen viser til at regjeringen
ikke fremmer endringsforslag knyttet til utleveringsbestemmelsene,
men vil vurdere saken nærmere ut fra høringsinnspillene. Komiteen slutter
seg til dette.