Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
merker seg at tallene fra Studentenes helse- og trivselsundersøkelse
(SHOT) viser at flere studenter sliter med psykiske helseproblemer.
Hver femte student, (19 prosent) rapporterer alvorlige psykiske
symptomplager. Forekomsten er dobbelt så høy blant studenter som
i normalbefolkningen i samme aldersgruppe og dobbelt så høy blant
kvinner som menn. Komiteen mener det er grunn til
bekymring når andelen med alvorlige psykiske symptomplager har økt
blant begge kjønn siden undersøkelsen sist ble gjennomført i 2010,
og at økningen er tre ganger større blant kvinner enn menn.
Komiteen mener studenter er i
en spesiell fase av livet. Studenter flytter ofte og skal etablere nye
sosiale nettverk, samtidig som de skal mestre krevende studier.
Studenter er unge voksne i et tøft boligmarked, ofte i pressområder. SHOT
2014 viser at kvinnelige studenter i mindre grad enn mannlige studenter
opplever mestring. I tillegg til manglende mestringsfølelse er ensomhet,
dårlig selvbilde, skadelig alkoholatferd og konsentrasjonsproblemer
noen av årsakene til forverringen av studenters psykiske helse.
Tilgangen på en trygg bolig skaper forutsigbarhet,
en forutsigbarhet og trygghet mange studenter etterlyser. Komiteen merker
seg at det studentene var minst fornøyd med i SHOT 2014, var tilbudet
om en trygg, rimelig og forutsigbar bolig. Om lag 74 prosent av
studentenes utbetalte studiestøtte går til å finansiere boutgifter. SHOT
fra 2010 viste at 54 prosent av studentene ikke ville klart å håndtere
en uforutsett regning på 5 000 kroner. Komiteen konstaterer
at studenter er i en økonomisk sårbar situasjon, og at økonomien
er en kilde til bekymring og utfordringer for unge voksne.
Selv om SHOT avdekker at for mange studenter har
forverret sin psykiske helse, mener komiteen det
også fins lyspunkter. Stadig flere studenter siden første SHOT i
2010 oppgir at de trener mer. Andelen studenter som røyker er svært
lav, og mange studenter opplever fellesskapet som studentmiljøene
tilbyr, som givende. Det kommer også fram at fadderukene er viktig for
at studenter skal bli godt integrert i det sosiale miljøet på studiestedene.
Komiteen er svært positiv til
helsetilbudet, treningstilbudet og det sosiale tilbudet som er bygd
opp av studenter i regi av samskipnadene. Komiteen er
imponert over alt det frivillige arbeidet som studenter legger ned
i å skape gode studiemiljøer og sosial aktivitet. Det er en berikelse
for studiestedene, men også en fargelegging av vertskommunene til
institusjonene.
Studentene ved flere av de største studiebyene har
også valgt å organisere seg i egne velferdsting som representerer
studentene i helse- og velferdssaker. Komiteen mener
det er nyttig med velferdstilbud skapt av sterke studentfellesskap
i alle landsdelene. I regi av samskipnadene får mange studenter
tilbud om psykolog, helsesøster, veiledning og blir henvist videre
til spesialisthelsetjenesten via fastlege ved alvorlig sykdom som
trenger behandling over lang tid.
Komiteen ser fordelene ved at
allmennleger har kompetanse på studenters livssituasjon. Komiteen ser
at de ulike samskipnadene har valgt ulike modeller for å gi studenter
legehjelp. I Oslo har man valgt en modell ved å ansette fastlegene selv;
i Bergen knytter man til seg legene ved avtaler med kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti ser at ulik grad av tilflytning
til de ulike studiebyene krever ulike løsninger, men mener samtidig
at studenter er i en utfordrende fase av livet, og at tilbud om
flere tilgjengelige fastleger kan være positivt for denne gruppen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti råder derfor
Stortinget til å be regjeringen iverksette en utredning om fastlegens
rolle overfor studenter som gruppe. I den samme utredningen bes
regjeringen vektlegge behovet for kapasitet og vurdere om kommunens styringsmulighet
av fastlegen er tilstrekkelig med ønskete prioriterte oppgaver. Disse
medlemmer mener utredning egner seg godt som en del av meldingen
til Stortinget om primærhelse som er varslet i 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen i regjeringsplattformen varsler at den
vil se på deler av fastlegeordningen, herunder refusjonssystemet,
for å legge til rette for økt bruk av annet personell i tilknytning
til fastlegekontorene. Dette må blant annet ses i sammenheng med
meldingen om primærhelsetjenesten. Dette vil kunne ha betydning
for helsetilbudet til studenter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til at fastlegeordningen
legger til grunn at studenter, pendlere og vernepliktige mv. skal
kunne få slippe til hos fastlege også på det stedet de ikke har
valgt sin fastlege. Disse medlemmer viser også til
at den enkelte kommune i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-1 skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige
helse- og omsorgstjenester. For å oppfylle dette ansvaret skal kommunen
blant annet tilby en fastlegeordning, legevakt og medisinsk nødmeldetjeneste.
Kommuner med mange pendlere og studenter mv. skal i planleggingen av
legetjenester sørge for at fastlegene samlet sett har kapasitet
til å ta imot disse. Som forslagsstillerne viser til, har noen studentsamskipnader
etablert tilbud om helsetjenester i samarbeid med kommunene. Disse medlemmer vil
vise til at det likevel er kommunene som har sørge-for-ansvaret
for innbyggernes helse- og omsorgstjenester. Samskipnadenes tjenester
vil være et supplement til de generelle tjenestene.
Komiteen mener det
er viktig å behandle fysiske og psykiske plager raskt, også for
den enkelte student, for å forebygge nye sykdomsforløp. Komiteen har
merket seg at samskipnadene driver et helhetlig tilbud, fra boliger
og barnehager til rask psykisk helsehjelp og rådgivning. Komiteen vil
trekke fram studentenes og institusjonenes egen evne til å gjøre
mer av det som virker, mer av det som gjør at så mange studenter
trives og opplever mestring. Prosjekter som ForVei, Lykkepromillen,
Operasjon HiOA og Eksamensboost er viktige prosjekter for å veilede,
gjøre studenter tryggere og friskere. ForVei-tiltaket er ressurskrevende, men
har blitt gjennomført ved flere institusjoner, blant annet på NTNU
og UiO. Her har tiltaket allerede gitt resultater: Langt flere har
bestått, karakternivået er blitt litt høyere, flere ønsker å fortsette
i studiet, og det er blitt en lavere terskel for å søke hjelp. Komiteen mener
ForVei er et eksempel på tiltak som med fordel bør spres til andre
institusjoner. Komiteen mener det forebyggende arbeidet
gjennom frivilligheten og prosjektene må styrkes sammen med å kutte
ventetidene for å sikre rask lege- og psykologhjelp. Komiteen mener
det er store fordeler ved å arbeide på tvers av sektorer i det offentlige.
Å forebygge sykdom, ensomhet og styrke mestringen til studentene
er viktig også for spesialisthelsetjenesten.
Komiteen mener det er et viktig
poeng å skreddersy behandling til den enkeltes behov. Komiteen har
merket seg innspill i høringen fra NSO og velferdstingene om et
behov for raskere psykisk helsehjelp av psykologer som forstår studenters
hverdag. Psykologer i regi av samskipnadene er et godt tiltak som komiteen mener
bør styrkes, og man merker seg at flere RHF ser nytten av tiltaket
og bidrar økonomisk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ber derfor regjeringen komme
tilbake til Stortinget med bevilgninger via de regionale helseforetakene
til samskipnadene i revidert nasjonalbudsjett våren 2015. Disse
bevilgningene skal følges opp i statsbudsjettet for 2016 og øremerkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede fastlegens rolle
overfor studenter og muligheten til å ha to fastleger på samme tid,
i melding til Stortinget om primærhelse.»
«Stortinget ber regjeringen utrede behovet for
en tilskuddsordning slik at kommuner som har høyskoler eller universitet,
har tilstrekkelig antall fastleger.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om øremerkede
midler til psykisk helsepersonell i samskipnadene i revidert nasjonalbudsjett
for 2015. Disse bevilgningene skal følges opp i statsbudsjettet
for 2016 som fast post.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, tar på alvor at
SHOT 2014-undersøkelsen viser en økende tendens til alvorlige psykiske
symptomplager hos norske studenter. Flertallet viser
til at psykiske helseplager dessverre ser ut til å ha økt de siste
årene generelt i befolkningen, og særlig blant ungdom og unge voksne. Flertallet er
derfor glad for at regjeringen så tydelig har satt psykiske helseutfordringer
på den politiske dagsordenen og arbeider for å bedre helsetilbudet
til dem som rammes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
mener det er viktig å understreke at en av hovedkonklusjonene i
undersøkelsen SHOT 2014 er at de fleste studenter trives, finner
studiene meningsfulle og mestrer disse på en god måte. Dette
flertallet viser til at en sentral forklaringsfaktor for
oppgitte psykiske symptomplager er lav grad av stabilitet i personligheten.
Andre viktige forklaringsfaktorer er negativt selv-/kroppsbilde,
konsentrasjonsproblemer, lav studiemestring, sosial ensomhet og skadelig
alkoholatferd. Dette flertallet mener det er viktig
å anerkjenne at det er sammensatte årsaker til at så mye som hver
femte student rapporterer om alvorlige psykiske symptomplager.
Dette flertallet mener resultatene
fra undersøkelsen understreker behovet for forsterket innsats på
mange områder. For det første må tilgjengeligheten og kvaliteten
på helsetilbudet til ungdom og unge voksne styrkes gjennom flere
lavterskeltilbud i kommunene. Dette flertallet mener
flere helsesøstre, psykologer, fysioterapeuter og annet helsepersonell
er viktige tiltak både i det forebyggende helsearbeidet og for å
møte ungdom og studenter som sliter. Dette flertallet mener
at godt samarbeid mellom kommunen, studiestedet og studentsamskipnaden
er nøkkelen for å nå flest mulig tidligst mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at regjeringen
i statsbudsjettet for 2015 foreslår å videreføre rekrutteringstilskuddet
i 2015, som gir rom for å nyrekruttere om lag 40 nye psykologstillinger
i 2015. Videre foreslås det å doble bevilgningen til kommunenes
forebyggende innsats gjennom helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Flertallet viser
til at den totale økte satsingen innenfor rusbehandling, psykisk
helse og helsefremmende og forebyggende arbeid i neste års statsbudsjett
kan bety mellom 600 og 650 flere fagfolk i kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
mener det er viktig å forhindre at studenter faller ut av viktige
utdanningsløp. For mange handler det om å velge riktig utdanning. Dette
flertallet mener rådgivningstjenesten på videregående skole,
eventuelt sammen med en godt fungerende skolehelsetjeneste, er en
viktig bidragsyter for å rettlede, veilede og bistå ungdommer i
å foreta viktige studievalg.
Dette flertallet mener en av
de viktigste faktorene for å forebygge ensomhet blant studenter er
å ha et sosialt nettverk på studiestedet. Dette flertallet viser
til at SHOT-undersøkelsen viser at 2/3 av studentene har etablert
nære vennskap på studiestedet, mens hver tiende student har et svakt
sosialt nettverk. Dette flertallet mener det er viktig
å merke seg at menn i større grad enn kvinner har et svakt nettverk
og rapporterer i større grad at de er ensomme.
Dette flertallet berømmer det
arbeidet som studentorganisasjonene på alle studiestedene står for.
Her finner veldig mange studenter tilhørighet og samhold i et nytt
fellesskap. Dette flertallet merker seg at SHOT 2014
trekker frem at fadderordningen spiller en viktig rolle med hensyn
til etablering av nære vennskapsbånd på studiestedet.
Dette flertallet mener god psykisk
helse er en av de viktigste faktorene for god folkehelse, og ser
frem til regjeringens varslede stortingsmelding om folkehelse der
dette temaet er viktig.
Dette flertallet viser til forslagene
om bedret fastlegetilbud til studenter på studiestedene, og mener
det er viktig at regjeringen drøfter spørsmålet om studentenes behov
for tilgang på legetjenester i den varslede helhetlige ungdomshelsestrategien
fra regjeringen, som bør se nærmere på flere av de forhold som drøftes
i representantforslaget. Denne strategien skal også drøfte hvordan
en kan legge til rette for bedre digitale helsetjenester rettet
mot ungdom og unge voksne. Dette gjelder særlig fordi dette er en
brukergruppe som i større grad henter sin helsehjelp fra nettbasert
informasjon og dialog.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at Ungdomshelsestrategien
og den nye samlede strategien for seksuell helse vil også drøfte
ungdoms seksuelle helse. Flertallet viser til at
det er i aldersgruppen 20–24 år det forekommer flest aborter, og
mange av disse er studenter. Flertallet er derfor
fornøyd med at regjeringen foreslår at helsesøstre og jordmødre gis
forskrivningsrett på all type hormonell prevensjon, samt kobberspiral,
uavhengig av tjenestested, slik at disse kvinnene kan oppsøke helsestasjon
for ungdom, studenthelsetilbudet eller jordmødre i den kommunen
de studerer. Forslaget vil medføre at unge studenter får hjelp til
å finne den prevensjonsmetoden som fungerer best for dem, uten å
måtte gå veien om fastlege på hjemstedet. Flertallet mener
lettere tilgjengelig prevensjon og prevensjonsveiledning kan få
uønskede svangerskap og aborttallene ned.
Flertallet ser frem til en nærmere
avklaring på hvorvidt langtidsvirkende prevensjon vil tas inn i
bidragsordningen for subsidiert prevensjon for jenter i alderen
16–19 år. Flertallet mener spørsmålet om å utvide
ordningen med subsidiert prevensjon til også å gjelde kvinner i
aldersgruppen 20–24 er et prioriteringsspørsmål, som må veies opp
mot andre områder på helsefeltet. Flertallet mener
det er viktig med oppmerksomhet og målrettede tiltak for å redusere
abortraten, men mener lettere tilgjengelighet gjennom helsesøstres
forskrivningsrett er en riktigere satsing enn å prioritere økonomiske
ressurser ved å gi gratis prevensjon til denne gruppen av unge,
voksne kvinner.
Flertallet viser også til at
manglende kontinuitet i prevensjonsbruk og tilgjengelighet til resept
på prevensjon oppgis som årsak til mange uønskede svangerskap. Flertallet mener
derfor at å gjøre prevensjon, prevensjonskonsultasjoner og -informasjon
lettere tilgjengelig for alle grupper i den fertile delen av befolkningen,
er riktige tiltak. Flertallet viser til brev fra
helse- og omsorgsministeren, datert 11. september 2014, der det
vises til at Helsedirektoratet følger opp Handlingsplan for forebygging
av uønskede svangerskap og abort 2012–2015, og at det er igangsatt
flere tiltak for å sikre bedre tilgjengelighet. Flertallet minner
om at det i 2014 ble bevilget 32,3 mill. kroner til oppfølging av
handlingsplanen. Helsedirektoratet utga i 2012 en statusrapport
om planen hvor sentrale indikatorer på seksuell helse viser en positiv
utvikling siste femårsperiode. Forbruket av prevensjon øker, og
abortraten fortsetter å gå tilbake. Flertallet noterer
seg også at det er gjennomført flere tiltak som ledd i arbeidet
med spesielt å redusere aborttallene i aldersgruppen 20–24 år.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til statsrådens brev av 11. september 2014 og er enig med statsråden
i at en styrket kommunal psykisk helsetjeneste er det viktigste
tiltaket for å møte studenter som sliter, og at samarbeidet mellom
vertskommunen, studiestedet og studentsamskipnaden er nøkkelen for
å nå flest mulig tidligst mulig. Dette medlem viser
til Senterpartiets forslag om en 5-årig kommunal opptrappingsplan
for psykisk helse med øremerkede midler, jf. Dokument 8:41 S (2013–2014),
og til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2015 som følger
opp en slik nødvendig satsing. Dette medlem vil understreke
behovet for flere psykologer i kommunene og at lett tilgang til
psykolog også er et veldig viktig lavterskeltilbud for å sikre god
studenthelse. Dette medlem viser til rekrutteringstilskuddet for
psykologer i kommunehelsetjenesten og imøteser at tilskuddet særlig
prioriteres inn mot kommuner som er vertskommuner for utdanningsinstitusjoner.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative statsbudsjett for 2015 der bevilgningen til studenthelse
økes med 10 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg debatten om langtidsvirkende prevensjon som p-stav bør være
en del av dagens ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til forsøksordningene
i Hamar og Tromsø og er enig med dem som mener vi trenger mer kunnskap.
Komiteen viser til
Innst. 301 S (2013–2014) hvor en enstemmig komité uttaler:
«Komiteen viser til at statsråden i sitt brev av 23. mai
2014 understreker at bruk av langtidsvirkende prevensjonsmetoder
(LARC) trolig er underutnyttet i Norge blant unge kvinner. Det vises
til at WHO anbefaler særlig økt bruk av de langtidsvirkende prevensjonsmetodene,
og at Helsedirektoratet siden 2009 har lagt vekt på å fremme bruken
av slik langtidsvirkende prevensjon. Komiteen er enig i at økt bruk
av disse prevensjonsmetodene vil kunne gi ytterligere bidrag til
forebygging av uønskede graviditeter. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det trengs kompetansehevende tiltak om LARC for fastleger,
jordmødre og helsesøstre. Komiteen merker seg signalet fra statsråden
om at det jobbes med å se på muligheten for å utvide dagens bidragsordning
for subsidiert prevensjon for jenter i alderen 16–19 år til også
å omfatte langtidsvirkende prevensjon. Komiteen er positiv til dette.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen allerede foreslår endring i forskrift om
rekvirering og utlevering av alle typer prevensjonsmidler, jf. omtale
i Prop. 1 S (2014–2015) Helse- og omsorgsdepartementet, side 169.
Forslaget innebærer at den retten helsesøstre og jordmødre i helsestasjons-
og skolehelsetjenesten har til å rekvirere og utlevere prevensjon,
utvides til å gjelde alle kvinner over 16 år, uavhengig av tjenestested
og for alle typer prevensjonsmidler. Flertallet mener
derfor at regjeringen allerede iverksetter tiltak for å øke tilgjengeligheten,
og anser forslaget fra forslagsstillerne om forskrivningsrett som
innfridd.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at økt bruk av langtidsvirkende prevensjonsmetoder sannsynligvis
kan redusere antall aborter. Dette medlem viser til
at Senterpartiet ikke har støttet tidligere forslag om gratis prevensjon
for unge i aldersgruppen 20–24 år. En ordning der dyrere – men sikrere
– prevensjonsmetoder blir mer lik i pris med annen prevensjon (vanlige
p-piller), er et forslag som dette medlem imidlertid
mener bør vurderes. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning
for subsidiering av langtidsvirkende prevensjonsmetoder for unge
mellom 20–24 år.»
Komiteen er positiv
til utvidet forskrivningsrett for helsesøstre og jordmødre og viser
til at forslag om dette er sendt ut på høring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, ber regjeringen foreta en evaluering
av ordningen med utvidet forskrivningsrett når denne er vedtatt
og implementert i tjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener informasjons- og veiledningstjenester
om seksuell helse, prevensjon og uønsket graviditet må bygges ut.
Det må rettes en særlig innsats mot gutter og deres ansvar på området.
Ved en uønsket graviditet er det viktig at det gis god informasjon
og veiledning om den bistand samfunnet kan tilby kvinnen. Internett-
og telefontjenester, helsestasjoner for ungdom, studenthelsetjenester,
fastleger og veiledningstjenester er viktig for at kvinner og menn
skal ha god informasjon og få den hjelpen de trenger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre påpeker at informasjon må være
tilgjengelig på flere språk og gis i en form som er tilpasset ulike gruppers
kulturelle eller religiøse bakgrunn. Det er behov for å utarbeide
spesielle, målrettede tiltak overfor utvalgte grupper der aborthyppigheten
er høy.
Disse medlemmer viser til at
prevensjon er et viktig virkemiddel for å forebygge uønskede svangerskap.
Internasjonale studier har vist at det å velge den typen prevensjon
man føler seg mest vel med, er en av de viktigste faktorene for at
prevensjonsmetoden brukes riktig. Kunnskapsoppsummeringer peker
på at langtidsvirkende hormonell prevensjon er den sikreste prevensjonsmetoden. Disse
medlemmer viser til Innst. 301 S (2013–2014), der komiteen
viser til at langtidsvirkende prevensjon (LARC) trolig er underutnyttet
i Norge blant unge kvinner, at WHO anbefaler særlig økt brukt av
de langtidsvirkende prevensjonsmetodene, og at Helsedirektoratet
siden 2009 har lagt vekt på å fremme bruken av en slik langtidsvirkende
prevensjon.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Dokument 8:44 S (2013–2014), hvor Kristelig
Folkeparti foreslår å innføre gratis prevensjon for aldersgruppen
20–25 år. Denne aldersgruppen omfattes ikke av dagens ordning om
gratis prevensjon, som kun omfatter ungdom opp til og med 19 år. Dette
medlem peker videre på at det er i alderskategorien 20–25
år at abortstatistikken er høyest (per 1 000), og at forskning viser
at gratis og subsidiert prevensjon blant kvinner i denne aldersgruppen
har vist en nedgang i antall aborter (SINTEF, 2009). Internasjonale
studier underbygger disse funnene. Dette medlem mener
at uavhengig av disse funnene bør det gjøres en følgeevaluering
av gratis prevensjon til kvinner under 25 år, og det bør gjøres
en grundig vurdering av tiltaket fem år etter at opptrappingen er
fullført.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet påpeker at parallelt med opptrappingen
og kompetansehevende tiltak for fastleger, helsesøstre og jordmødre
må antall stillinger økes i kommunene. Dette vil gjøre skolehelsetjenesten
mer tilgjengelig, og helsestasjoner for ungdom vil også kunne få
utvidet åpningstid og kapasitet. Kommunene må oppfordres til å utvide
tilbudet til også å gjelde unge kvinner mellom 20 og 25 år. Studenthelsetjenestene
kommer i kontakt med en stor gruppe kvinner som har adresse og fastlege
andre steder i landet enn der de studerer og bor. Studenthelsetjenesten
når ut til aldersgruppen 20–24 år, som av Helsedirektoratet er definert som
den viktigste målgruppen å nå. Disse medlemmer mener
tjenestetilbudet derfor må bygges ut, slik at studenthelsetjenesten
blir et mer tilgjengelig tilbud og dermed når ut til flere i målgruppen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til det gode arbeidet som mange studentsamskipnader
driver, det være seg boligbygging, organisering av fritidsaktiviteter,
drift av barnehager, helsetilbud og rådgiving. Mye av dette skjer
i regi av et studentdemokrati og finansiert av studentene selv. Disse
medlemmer vil peke på at staten er lite samordnet om sine
bidrag til studentsamskipnader og kommuner knyttet til helse- og
velferdstilbud i dag. Studentsamskipnaden i Bergen (SIB) sitt helsetilbud
er 80 prosent finansiert av studentene og 20 prosent finansiert
av Helse Vest/Helse Bergen. Ved studentsamskipnaden i Oslo (SiO)
er de helsefaglig ansatte alle ansatt i Oslo kommune. Ved Høgskolen
i Gjøvik får de hverken støtte fra Sykehuset Innlandet/Helse Sør-Øst,
fra Gjøvik kommune eller fra Oppland fylkeskommune. Den organisatoriske
strukturen kan fint tilpasses lokale ulikheter. Det statlige bidraget
bør imidlertid både samordnes og styrkes, slik at det ikke blir
regionale tilfeldigheter i bidrag og prioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti mener det kan være klokt å
utvide ordningen med gratis prevensjon til å omfatte flere. Disse medlemmer viser
til Innst. 301 S (2013–2014) der Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti
fremmet forslag om en gradvis utvidelse av ordningen med gratis
prevensjon til å gjelde opp til og med 24 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener at helse- og velferdstilbudet til studenter bør
styrkes, og foreslår at det gjennomføres forsøk med etablering av
sentre for ung seksualitet – Sex og samfunn – i samarbeid med Studentsamskipnaden
i Stavanger (SiS), Studentsamskipnaden i Oppland (SOPP), samt helsestasjoner
i Oppland. Sentrene for ung seksualitet er spesialisert innenfor
seksuell og reproduktiv helse og jobber for å forebygge seksuelt
overførbare infeksjoner, uplanlagte graviditeter og abort. Flertallet understreker
at førsøksprosjektene i Stavanger og Oppland må inkludere evaluering
med tanke på fremtidig implementering i andre byer og tettsteder
med universitet og/eller høgskole.