Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om endringer i lov om Statens pensjonskasse, folketrygdloven og i enkelte andre lover (justeringer i reglene om uføretrygd og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon mv.)

Innhold

Til Stortinget

Proposisjonens hovedinnhold

Sammendrag

I proposisjonen fremmes forslag til endringer i:

  • lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse

  • lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd

  • lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser

  • lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut AFP i privat sektor

Forslaget omfatter også endringer i lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre), lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) og endringer i enkelte andre lover.

Det er vedtatt at uføreordningen i de lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene skal legges om fra samme tidspunkt som det innføres ny uføretrygd i folketrygden, jf. lov 7. mars 2014 nr. 5. Regler om ny uføretrygd i folketrygden ble gitt ved lov 16. desember 2011 nr. 59, som trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer. Ved lov 20. juni 2014 nr. 24 ble det gjort ytterligere tilpasninger i regelverket for uføreytelsene. Etter planen skal ny uføretrygd innføres fra 1. januar 2015, og det ble ved kongelig resolusjon 20. juni 2014 bestemt at lov 16. desember 2011 nr. 59, lov 7. mars 2014 nr. 5 og lov 20. juni 2014 nr. 24 trer i kraft 1. januar 2015.

Forslagene dene i proposisjonen gjelder enkelte mindre endringer i bestemmelsene om ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon, herunder:

  • beregning av uførepensjon når det også utbetales avtalefestet pensjon

  • forlengelse av fristen for å sette frem krav om uførepensjon

  • hjemmel til å gi nærmere regler om medlemskap og opptjening for medlemmer som har uførepensjon

  • flere lovtekniske opprettinger

I folketrygdloven og endringslovene til folketrygdloven foreslås det endringer i bestemmelsene om tillegg til uføretrygd for gjenlevende ektefelle (gjenlevendetillegg), både når det gjelder gjengifte og eksport av tillegget, i tillegg til en rekke lovtekniske opprettinger. I denne proposisjonen foreslås det også en mindre endring i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser.

I AFP-tilskottsloven foreslås det regler for å avklare forholdet mellom uføretrygd og AFP når det foreligger hvilende rett til uføretrygd.

Det foreslås også enkelte lovtekniske opprettinger i enkelte andre lover.

I proposisjonen foreslås det også noen endringer som ikke gjelder omleggingen av uføreytelsene fra 2015. Blant annet foreslås det å avvikle styret i Statens pensjonskasse.

Det vises for øvrig til proposisjonens kapittel 2 der det er nærmere redegjort for bakgrunnen for lovforslagene og kapittel 8 der merknader til de enkelte paragrafene i lovforslaget er utdypet.

Komiteens behandling av proposisjonen

I forbindelse komiteens behandling av proposisjonen rettet Arbeiderpartiet spørsmål til statsråden. Arbeiderpartiets brev samt statsrådens svar av 1. desember 2014 ligger vedlagt innstillingen.

Komiteens innledende merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til Prop. 10 L (2014–2015) Endringer i lov om Statens pensjonskasse, folketrygdloven og i enkelte andre lover (justeringer i reglene om uføretrygd og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon mv.), samt departementets brev av 13. november 2014 vedrørende korrigeringer av feil i proposisjonens forslag til lov. Brevet følger vedlagt innstillingen.

Komiteen viser til de brev som er sendt komiteen fra Landslaget for Offentlige Pensjonister, LO Stat, Unio, Fagforbundet og Forsvar offentlig pensjon.

Komiteen merker seg at organisasjonene mener flere av forslagene burde vært ute på høring.

Komiteen viser videre til at forslaget om avvikling av styret i Statens pensjonskasse var gjenstand for høring, og at høringsinnspillene er referert i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at organisasjonene foreslår en mindre vidtrekkende forskriftshjemmel for medlemskap og opptjening enn det regjeringen foreslår.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til brev fra blant andre LO Stat, Unio, Fagforbundet og Forsvar offentlig pensjon der det påpekes at flere av forslagene burde vært ute på høring. Det foreslås endringer som fremstilles som tekniske opprettinger og justeringer. Likevel vil enkelte av disse endringene, i følge de nevnte brevene, innebære innstramminger i pensjonsytelsene for enkelte grupper.

Endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover

a. Beregning av uførepensjon når medlemmet også mottar avtalefestet pensjon

Sammendrag

Det foreslås å presisere at uførepensjon fra Statens pensjonskasse og pensjonsordningene for henholdsvis apotekvirksomhet mv. og sykepleiere skal beregnes som en nettoytelse (påslag) når pensjonen utbetales i kombinasjon med avtalefestet pensjon (AFP).

Det vises til proposisjonens kapittel 3.1.2 der det er nærmere redegjort for bakgrunn og gjeldende rett, samt kapittel 3.1.3 der departementets vurdering av forslaget er redegjort for.

Det vises til lovforslaget, del X endringer i lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), lov om Statens pensjonskasse § 28 andre ledd, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. § 11 andre ledd og lov om pensjonsordning for sykepleiere § 13 andre ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget fra regjeringen.

Komiteen merker seg de innspill som er kommet fra organisasjonene.

Komiteen viser til at reglene som samordner uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen med AFP ble opphevet ved Stortingets behandling av Prop. 66 L (2013–2014). Komiteen påpeker at dersom nye regler ikke blir vedtatt, vil personer som tar ut AFP i alderen 62–64 år motta uavkortet AFP i tillegg til brutto uførepensjon. Komiteen mener det vil være et urimelig utslag, og støtter derfor forslaget fra regjeringen om å presisere at uførepensjon fra Statens pensjonskasse og pensjonsordningene for henholdsvis apotekvirksomhet mv. og sykepleiere skal beregnes som en nettoytelse når pensjonen utbetales i kombinasjon med avtalefestet pensjon.

Komiteen viser til innspill mottatt fra organisasjoner som mener forslaget om beregning av uførepensjon for gradert uføre som tar ut AFP innebærer en vesentlig innstramming i alderen 62–64 år. Komiteen viser til at regelverket for beregning av AFP ikke er foreslått endret i proposisjonen, men at forslagene i proposisjonen kan forsterke de effektene regelverket gir.

Komiteen viser til brev fra Arbeids- og sosialministeren til Arbeiderpartiets stortingsgruppe. I brevet varsler statsråden at han har til hensikt å endre forskrift om kombinasjon av avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse og arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt), og at han i løpet av kort tid vil foreta en forskriftsendring som retter opp en utilsiktet virkning av regelen om at AFP ikke kan utgjøre mer enn 70 pst. av tidligere inntekt. Komiteen legger til grunn at berørte organisasjoner blir invitert til drøftinger før utkast til forskrift sendes på høring og at forskriftsendringen gis med virkning fra 1. januar 2015 med etterbetaling fra denne dato om nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til proposisjonen side 8, der det står at regjeringens forslag til nye regler innebærer en forenkling sammenlignet med det å vedta nye regler i samordningsloven. Det heter videre, sitat:

«Nivået på samlet ytelse vil jevnt over være det samme, som om det hadde vært gitt en regel om at en (fortsatt) brutto tjenestepensjon skulle vært samordnet med AFP.»

Disse medlemmer viser videre til sitt brev til statsråden, datert 26. november 2014, der statsråden bes om å gi sine kommentarer til de beregningene som fremgår av organisasjonenes brev til komiteen og til statsrådens svar av 1. desember 2014, der statsråden redegjør for en utilsiktet konsekvens av regjeringens forslag, men som det i Prop 10 L (2014-2015) til Stortinget ikke er redegjort for. Statsråden viser i sitt svarbrev til at forslaget om omregning til netto ytelse fra tjenestepensjonen for de med gradert uførepensjon uten uføretrygd fra folketrygden, kan føre til en «urimelig sterk nedgang i inntekten, dersom de tar ut AFP i alderen 62-64 år».

b. Frist for å sette frem krav om uførepensjon

Sammendrag

Det foreslås å harmonisere reglene i de lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene om foreldelse av fristen for å sette frem krav om uførepensjon med bestemmelsene i forsikringsavtaleloven. Det vil da bli samsvar mellom reglene på dette området for de offentlige tjenestepensjonsordningene. Det foreslås derfor at det innføres en tiårsfrist i lov om Statens pensjonskasse, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. og lov om pensjonsordning for sykepleiere.

Det vises til proposisjonens kapittel 3.2.2 der det er nærmere redegjort for bakgrunn og gjeldende rett, samt kapittel 3.2.3 der departementets vurdering og forslag er utdypet.

Det vises til lovforslaget, del X endringer i lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), lov om Statens pensjonskasse § 30 første ledd, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. § 13 første ledd og lov om pensjonsordning for sykepleiere § 16 første ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget fra regjeringen om å harmonisere de lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene om foreldelse av fristen for å sette frem krav om uførepensjon med bestemmelsene i forsikringsavtaleloven.

Komiteen støtter den foreslåtte endring.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Stortingets behandling 25. februar 2014 av Prop. 202 L (2013–2014) Endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), der Arbeiderpartiet ga uttrykk for bekymring vedrørende mulige innstramminger i dispensasjonspraksisen i de lovbestemte ordningene, til ugunst for medlemmer i de lovbestemte ordningene. Det vises også til Innst. 126 L (2013–2014) med vedlagt svarbrev fra statsråden av 4. februar 2014 på spørsmål om dette fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Disse medlemmer vil understreke det positive i at regjeringen nå fremmer forslag om å utvide foreldelsesfristen for de lovbestemte ordningene til ti år, i tråd med det som gjelder for de ordningene som omfattes av forsikringsavtaleloven.

c. Lovhjemmel til å gi nærmere regler om medlemskap og opptjening for medlemmer som har midlertidig uførepensjon og uførepensjon

Sammendrag

Det foreslås at det i lov om Statens pensjonskasse, i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. og i sykepleierpensjonsloven tas inn en bestemmelse om at det kan gis nærmere regler om medlemskap og opptjening i pensjonsordningen når et medlem har midlertidig uførepensjon og eller uførepensjon. Det følger av den nye uførepensjonsordningen i offentlig tjenestepensjon at uføregraden skal ligge fast selv om den uføre får seg nytt inntektsgivende arbeid og selve pensjonen til utbetaling blir redusert (gradert). Videre medlemskap i Pensjonskassen og opptjening må da knyttes til den faktiske midlertidige uførepensjonen og uførepensjonen som blir utbetalt og ikke til den uføregraden som pensjonen opprinnelig ble innvilget etter.

Det vises til proposisjonens kapittel 3.3.2 der det er nærmere redegjort for bakgrunn og gjeldende rett, samt kapittel 3.3.3 der departementets vurdering og forslag er utdypet.

Det vises til lovforslaget, del II lov om Statens pensjonskasse § 20 sjette ledd, del III lov om pensjonsordning for pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. § 3 nr. 1 og del V lov om pensjonsordning for sykepleiere § 5 tredje ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget fra regjeringen om at det i lov om Statens pensjonskasse, i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. og i sykepleierpensjonsloven tas inn en bestemmelse om at det kan gis nærmere regler om medlemskap og opptjening i pensjonsordningen når et medlem har midlertidig uførepensjon og eller uførepensjon.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, støtter den foreslåtte endring.

Komiteen viser videre til brev fra Landslaget for offentlige pensjonister. Komiteen forutsetter at forslag til forskrift blir sendt ut på høring.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, og Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til brev fra organisasjonene til komiteen, der det foreslås at forskriftshjemmelen avgrenser fullmakten til å gjelde en opptjeningsregel tilpasset folketrygdens regler i § 3-14, samtidig som en i lovforslaget endrer hjemmelen fra å gjelde medlemskap og opptjening, til bare å gjelde opptjening. Disse medlemmer støtter at forskriftshjemmelen begrenses slik organisasjonene foreslår.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse gjøres følgende endring:

§ 20 nytt sjette ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. gjøres følgende endringer:

§ 3 nr.1 andre ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere gjøres følgende endring:

§ 5 nytt tredje ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.»

d. Lovtekniske endringer i lov om Statens pensjonskasse og i enkelte andre lover mv.

Sammendrag

Oppretting av lovhenvisninger

I forbindelse med ny uførepensjonsordning i offentlig sektor er lov om Statens pensjonskasse kapittel 6 og lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. kapittel IV om uførepensjon helt omredigert, og den enkelte paragraf har fått nytt innhold. Noen bestemmelser er også opphevet. Derfor må enkelte henvisninger til bestemmelsene om uførepensjon i andre bestemmelser i lovene endres tilsvarende.

Det vises til lovforslagets del II lov om Statens pensjonskasse § 20 første ledd bokstav e, § 22 femte ledd, § 33 femte ledd, § 34 andre ledd, samt del III lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. § 8 nr. 1 fjerde ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter de foreslåtte endringene.

e. Andre opprettinger

Sammendrag

Ved innføring av ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon fra 2015 er det sondret mellom midlertidig uførepensjon og uførepensjon. Hovedregelen er at midlertidig uførepensjon ytes når vedkommende har rett til arbeidsavklaringspenger i folketrygden, mens uførepensjon er den mer varige ytelsen som utbetales sammen med uføretrygd fra folketrygden. I det øvrige regelverket i de lovfestede tjenestepensjonsordningene, det vil si utenom bestemmelsene om midlertidig uførepensjon og uførepensjon, brukes i dag bare begrepet «uførepensjon» og «uførepensjonist».

Det foreslås derfor at «uførepensjon» erstattes med «midlertidig uførepensjon og uførepensjon» for de lover det berører, jf. lovforslaget, del II del III, del XI, del V og del XI.

Det foreslås også en presisering i lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer § 1-3 første ledd. Paragrafen inneholder en oversikt over hvilke ytelser i loven som skal samordnes etter lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser. Ved lov 7. mars 2014 nr. 5 ble det vedtatt at uførepensjon etter kapittel 5 i loven er en nettopensjon som ikke skal omfattes av samordningsloven. Endringen her innebærer en presisering om at midlertidig uførepensjon og uførepensjon som beregnes etter lov om Statens pensjonskasse § 28 andre ledd som en bruttopensjon, skal omfattes av lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser. I tillegg endres ordet «uførepensjon» til «midlertidig uførepensjon og uførepensjon». Det vises til lovforslaget, del X.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter de foreslåtte endringene.

f. Avvikling av styret i Statens pensjonskasse

Sammendrag

Det foreslås å avvikle styret i Statens pensjonskasse og overføre arbeidsoppgavene til Statens pensjonskasses administrasjon. Styrets tidligere funksjon som et reelt styre har gradvis falt bort, og det behandler i dag saker av pensjonsfaglig art. Det er i dag administrasjonen i Statens pensjonskasse som utøver lederskapet og ivaretar styrings- og rapporteringsoppgavene.

En avvikling av styret vil bidra til at styringsstrukturen understreker det konstitusjonelle og politiske ansvaret ved myndighetsutøvelsen. Det vil også motvirke uklarheter i ansvars- og oppgavedelingen mellom departementet og Statens pensjonskasse.

Det er fortsatt hensiktsmessig å ha en arena hvor organisasjonene og Statens pensjonskasse møtes for å utveksle synspunkter på driften av Statens pensjonskasse. Det foreslås derfor, som en prøveordning, at Statens pensjonskasse etablerer et brukerforum. Dette kan gi organisasjonene mulighet til å ivareta medlemmenes/medlemsvirksomhetenes interesser, samtidig kan dette gi Statens pensjonskasse tilbakemeldinger som kan forbedre driften av virksomheten. Det er ikke behov for å lovfeste ordningen.

Avvikling av styret vil medføre at arbeidsmåter og rutiner i Statens pensjonskasse må endres noe, men dette vil ikke innebære vesentlige økonomiske konsekvenser. Avviklingen av styret forventes å forenkle saksbehandlingen i Statens pensjonskasse.

Det vises til proposisjonens kapittel 3.6.1 der det er nærmere redegjort for den historiske utviklingen av arbeidsoppgavene for styret og hvilke oppgaver det har i dag.

Det vises til proposisjonenes kapittel 3.6.2 der det er nærmere redegjort for Bakgrunn og gjeldende rett. Forlaget har vært på høring og i kapittel 3.6.3 er høringsinstansenes syn nærmere redegjort for.

Det vises til kapittel 3.6.4 der departementets vurderinger og forslag utdypet.

Det vises til lovforslaget, lov om Statens pensjonskasse § 2 andre og fjerde ledd, § 17 andre ledd, § 23 fjerde ledd første punktum, § 31 første ledd andre punktum, § 31 tredje ledd andre punktum, § 32 andre ledd andre punktum, § 32 tredje ledd andre punktum, § 33 fjerde ledd, § 37 fjerde ledd, § 38 første ledd andre punktum, § 38 femte ledd, § 38 åttende ledd, § 44 andre ledd andre punktum og § 46 første ledd første punktum.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag om å avvikle styret i Statens pensjonskasse.

Komiteen viser til at Statens pensjonskasse har vært organisert med eget styre siden etableringen i 1917. Statens pensjonskasses oppgaver og organisering har endret seg gjennom årenes løp. I dag behandler styret saker av pensjonsfaglig art, og de fleste av de lovpålagte styreoppgavene er delegert til administrasjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at styret behandler relativt få saker, og at det er administrasjonen i Statens pensjonskasse som utøver lederskapet og ivaretar styrings- og rapporteringsoppgavene.

Flertallet viser til regjeringens forslag i et høringsnotat av 4. juni 2014, å avvikle styret i Statens pensjonskasse og overføre arbeidsoppgavene til Statens pensjonskasses administrasjon. Av 13 høringssvar var det 11 av høringsinstansene som ga en uttalelse. Flertallet av disse støttet forslaget.

Flertallet viser videre til at regjeringen foreslår at Statens pensjonskasse oppretter en forsøksordning med et brukerforum som kan gi tjenestemannsorganisasjonene en arena til å ivareta medlemmenes og medlemsvirksomhetenes interesser, og hvor organisasjonene møtes for å utveksle synspunkter på driften av Statens pensjonskasse. Flertallet merker seg at regjeringen ikke ser grunn til å lovfeste ordningen.

Flertallet støtter regjeringens forslag til endring.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at de fleste høringsinstansene som representerer medlemmer og pensjonister i Statens pensjonskasse, går i mot forslaget om avvikling av styret. De begrunner det blant annet med at styret fortsatt behandler saker der det er rom for skjønn, og at et brukerforum, som heller ikke er lovfestet, vil være mer uforpliktende enn dagens ordning.

Disse medlemmer støtter disse synspunktene og går derfor i mot forslaget om å avvikle dagens styre, jf. innstillingens II, lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse, §§ 2, 17, 31 32, 33, tredje og fjerde ledd, 37, 38, 44 andre ledd og 46.

Komiteens medlem fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke avviklingen av styret i Statens pensjonskasse. De viktigste tjenestemannsorganisasjonene i staten – LO Stat og Utdanningsforbundet – er henholdsvis medlem og varamedlem i styret. Denne styrerepresentasjonen gir tjenestemannsrepresentantene i disse organisasjonene god innsikt i og mulighet til å følge driften og arbeidet i Statens pensjonskasse. Dette er til nytte for både tjenestemannsorganisasjonene og Statens pensjonskasse. Ved en avvikling av styret vil det ikke være samme mulighet for kontakt og dialog. Statens pensjonskasse finansieres av både ansatte (trekk i lønnen) og stat (bevilgninger). Disse medlemmer mener det bør vurderes å utvide styret med deltakelse fra flere av de ansattes hovedsammenslutninger i staten.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av styret i Statens pensjonskasse med deltakelse fra flere av de ansattes hovedsammenslutninger i staten.»

Endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover

a. Tillegg til uføretrygd for gjenlevende ektefelle (gjenlevendetillegg) når den gjenlevende gifter seg igjen

Sammendrag

Det foreslås at det presiseres i loven at også gjenlevendetillegg som ytes etter folketrygdloven § 12-18 med virkning fra 1. januar 2015 skal falle bort når vedkommende gifter seg igjen.

Det vises til lovforslaget, del VIII folketrygdloven § 12-18.

Komiteens merknader

Komiteen merker seg at forslaget i stor grad er en videreføring av dagens regler om uførepensjon til gjenlevende ektefelle, men tilpasset ny uføretrygd.

Komiteen støtter forslaget til endring.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 66 L (2013–2014) Endringer i folketrygdloven, lov om statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) og Innst. 289 L (2013–2014), der det fremgår at gjenlevendetillegg er en tilpasning som følge av ny uføretrygd, i påvente av den utredningen av folketrygdens ytelser til gjenlevende ektefeller, som er forutsatt i pensjonsreformen.

b. Tillegg til uføretrygd for gjenlevende ektefelle (gjenlevendetillegg) når den gjenlevende ikke lenger er medlem i folketrygden

Sammendrag

Ved lov 16. desember 2011 nr. 59 ble det vedtatt tekniske tilpasninger i paragrafen, både ved oppretting fra «uførepensjon» til «uføretrygd», og på grunn av nye beregningsregler for uføretrygden. Ved lovvedtaket ble første og andre ledd slått sammen. Det foreslås en omredigering av leddstrukturen i paragrafen, slik at første ledd deles opp i to ledd.

Det vises til lovforslaget, del VIII lov om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre) § 12-3.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det ikke er gitt bestemmelser om hvordan tillegg til uføretrygd for gjenlevende ektefelle etter lov 16. desember 2011 nr. 59 § 12-18 skal fastsettes for personer som ikke er medlem i folketrygden, og til regjeringens vurdering om at gjenlevendetillegget bør utbetales i samme grad som uføretrygden.

Komiteen viser videre til regjeringens forslag om at i de tilfellene der uføretrygden endres etter bestemmelsene i § 12-3 første ledd, skal gjenlevendetillegget endres forholdsmessig, dvs. med den prosentmessige reduksjonen av uføretrygden.

Komiteen viser også til regjeringens forslag om en omredigering av leddstrukturen i paragrafen, slik at første ledd deles opp i to ledd.

Komiteen støtter de foreslåtte endringene.

c. Lovtekniske endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover

i. Oppretting i bestemmelsene om folketrygdens ytelser under opphold i institusjon

Sammendrag

Ved lov 20. juni 2014 nr. 24 ble bestemmelsene i folketrygdloven § 18-9 andre ledd flyttet til § 18-8 fjerde ledd. Ved en inkurie ble bestemmelsen i nåværende § 18-9 andre ledd tredje punktum ikke videreført i § 18-8 fjerde ledd. Det foreslås derfor at dette rettes opp ved at folketrygdloven § 18-8 fjerde ledd gis et nytt andre punktum.

Det vises til lovforslaget, del XI, lov om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon), i del XIV lov om folketrygd § 16-11 andre og femte ledd, § 17-13 andre og femte ledd, § 18-8 fjerde og sjuende ledd, § 19-21 andre og femte ledd, § 20-22 andre og femte ledd. Det vises også til lovforslaget del VIII § 12-19 andre og femte ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til særmerknader og mindretallsforslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 289 L (2013–2014) til Prop. 66 (2013–2014) om å likestille personer innlagt i psykiatriske sykehusavdelinger med personer i somatiske avdelinger, samt at visse ytelser etter folketrygdloven ikke bør falle bort ved straffegjennomføring i en av kriminalomsorgens anstalter. Disse medlemmer viser til at regjeringens forslag i Prop. 10 L (2014–2015) kun gjelder lovtekniske endringer i Stortingets flertallsvedtak ved behandlingen av Prop. 66 L (2013–2014).

ii. Oppretting av henvisninger

Sammendrag

Det følger i dag av folketrygdloven § 22-16 andre ledd bokstav c at avregningsordningen for feilutbetalinger gjelder ved feilutbetaling av uførepensjon når inntekten overstiger den fastsatte inntektsgrensen. Det er vist til folketrygdloven § 12-12, men fra 1. januar 2015 vil bestemmelsene om inntektsgrensen stå i lovens § 12-14. Det foreslås derfor at henvisningen endres i samsvar med dette.

Det vises til lovforslaget, del XI, folketrygdloven § 22-16 andre ledd bokstav c.

Ved lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) ble det gjort endringer i folketrygdloven § 12-14. Endringen ble gjort i lov 16. desember 2011 nr. 59. I bestemmelsens andre ledd andre punktum er det en henvisning til reglene om inntekt før uførhet. Det er i den anledning henvist til § 12-9 første til tredje ledd. Da § 12-9 er omredigert slik at inntekt før uførhet nå fremgår av bestemmelsens første og andre ledd, foreslås det at henvisningen rettes til § 12-9 første og andre ledd.

Det vises til lovforslaget, del VIII.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

iii. Oppretting av lovbestemmelser der uførepensjon skal erstattes med uføretrygd

Sammendrag

Det foreslås at «uførepensjon» erstattes av «uføretrygd» i folketrygdloven § 8-55 bokstav c, § 14-14 tredje ledd, § 15-14 første punktum, § 17-3 andre ledd andre punktum, § 18-2 andre ledd andre punktum, § 19-2 andre ledd bokstav a, § 19-9 a, § 19-17 første ledd bokstav a og § 25-7 første punktum.

Det vises til lovforslaget, del VI.

Det foreslås at det samme gjøres i lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for sjømenn § 5 nr. 2, lov 16. desember 2011 nr. 60 om pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer § 2-2 andre ledd andre punktum og § 4-4 tredje ledd og lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) del XIV § 19-20 første ledd.

Det vises til lovforslaget, del I, del IX og del XI.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

iv. Andre opprettinger

Sammendrag

Ved lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) ble det gjort endringer i folketrygdloven § 12-7. Endringen ble gjort i lov 16. desember 2011 nr. 59. I bestemmelsens tredje ledd ble tegnet punktum utelatt mellom andre og tredje setning. Det foreslås at dette rettes opp.

Det vises til lovforslaget, del VIII.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

Endringer i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser

a. Beregning av samordningsfradrag for gjenlevendetillegget når tjenestetiden er kortere enn full tid

Sammendrag

Etter lov 20. juni 2014 nr. 24 del VIII § 23 a skal enke- eller enkemannspensjon fra tjenestepensjonsordning fra 1. januar 2015 samordnes med uføretrygd fra folketrygden til gjenlevende ektefelle. Det foreslås at fradraget skal avkortes dersom avdødes tjenestetid var kortere enn full pensjonsgivende tjenestetid.

Det vises til proposisjonens kapittel 5.1.2 der det er redegjort for bakgrunn og gjeldende rett og kapittel 5.1.3 der departementets vurdering og forslag er nærmere utdypet.

Det vises til lovforslaget, del XI, lov om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon) og lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser § 23 a første og tredje ledd.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag om at fradraget skal avkortes dersom avdødes tjenestetid var kortere enn full pensjonsgivende tjenestetid.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

b. Oppretting av henvisning – lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser § 29 nr. 4

Sammendrag

I lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser § 29 nr. 4 er det i dag vist til § 24 i samme lov når det gjelder forutsetningen om at en pensjonsmottaker er informert om sin meldeplikt for at for mye utbetalt pensjon skal kunne avregnes ved trekk i fremtidig ytelse. I forbindelse med en endring i samordningsloven fra 1. januar 2011 fikk § 24 nytt innhold, og bestemmelsen om meldeplikt ble flyttet til § 26.

Det foreslås at henvisningen i § 29 nr. 4 endres i samsvar med dette.

Det vises til lovforslaget, del IV, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser § 29 nr. 4.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

Endringer i lov om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor

Sammendrag

Det foreslås å presisere i lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor at utbetaling av uføretrygd etter fylte 62 år ikke skal påvirke retten til avtalefestet pensjon (AFP) når utbetalingen skyldes etteroppgjør av uføretrygd for tidsrom før fylte 62 år. Det samme foreslås å gjelde når en utbetaling av uføretrygd etter fylte 62 år har vært feil, og uføretrygden i sin helhet blir krevd tilbakebetalt i forbindelse med etteroppgjøret av uføretrygd. Det foreslås også en generell bestemmelse om at en person som har rett til uføretrygd, men som ikke har mottatt uføretrygd etter fylte 62 år, senest ved uttak av AFP må si fra seg retten til uføretrygden med virkning fra fylte 62 år for å kunne ta ut AFP.

Det vises til proposisjonens kapittel 6.2 der det er redegjort for bakgrunn og gjeldende rett og kapittel 6.3 der departementets vurdering og forslag er nærmere utdypet.

Det vises til lovforslaget, del VII, lov om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor § 8.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag om å presisere i lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor at utbetaling av uføretrygd etter fylte 62 år ikke skal påvirke retten til avtalefestet pensjon (AFP) når utbetalingen skyldes etteroppgjør av uføretrygd for tidsrom før fylte 62 år. Det samme foreslås å gjelde når en utbetaling av uføretrygd etter fylte 62 år har vært feil, og uføretrygden i sin helhet blir krevd tilbakebetalt i forbindelse med etteroppgjøret av uføretrygd. Komiteen viser videre til regjeringens forslag om en generell bestemmelse om at en person som har rett til uføretrygd, men som ikke har mottatt uføretrygd etter fylte 62 år, senest ved uttak av AFP må si fra seg retten til uføretrygden med virkning fra fylte 62 år for å kunne ta ut AFP.

Komiteen merker seg at forslagene har vært forelagt styret for Fellesordningen for AFP, som består av representanter for partene i arbeidslivet, og at Fellesordningen mener forslagene i utgangspunktet oppfyller ønskede kriterier.

Komiteen støtter regjeringens forslag til endring.

Økonomiske og administrative konsekvenser. Ikrafttredelse

Forslagene i proposisjonen gjelder i hovedsak justeringer av bestemmelser om ny uføretrygd som ble gitt ved lov 16. desember 2011 nr. 59, jf. Prop. 130 L (2010–2011) og bestemmelsene gitt i to senere endringslover: lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning), jf. Prop. 202 L (2012–2013) og lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon), jf. Prop. 66 L (2013–2014).

Forslagene i proposisjonen har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

I de nevnte proposisjoner innledningsvis er det redegjort nærmere for de økonomiske og administrative konsekvensene av innføringen av ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon. Samlet sett vil forslagene i proposisjonen her ikke påvirke anslagene for de samlede økonomiske og administrative konsekvensene av nye uføreytelser i nevneverdig grad i forhold til anslagene som tidligere er presentert for Stortinget. Når det gjelder de økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget om å avvikle styret i Statens pensjonskasse vises det til proposisjonens kapittel 3.6.5.

De vedtatte endringene i folketrygdloven og lov om Statens pensjonskasse mv. i forbindelse med innføringen av nye uføreytelser har ikke trådt i kraft og fremgår derfor av tre endringslover. Det foreslås at endringene som foreslås i proposisjonen her i disse tre endringslovene, av lovtekniske hensyn, skal tre i kraft straks.

Det foreslås at de øvrige endringene skal tre i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer. Iverksetting av ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig lovfestet tjenestepensjon trer i kraft 1. januar 2015, jf. kongelig resolusjon 20. juni 2014 om ikraftsetting av de aktuelle lovene. Det legges derfor til grunn at disse endringene skal tre i kraft fra 1. januar 2015.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse gjøres følgende endring:

§ 20 nytt sjette ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. gjøres følgende endringer:

§ 3 nr.1 andre ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere gjøres følgende endring:

§ 5 nytt tredje ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om opptjening tilsvarende reglene i folketrygdlovens § 3-14, når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av styret i Statens pensjonskasse med deltakelse fra flere av de ansattes hovedsammenslutninger i staten.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov om Statens pensjonskasse, folketrygdloven og i enkelte andre lover (justeringer i reglene om uføretrygd og ny uførepensjonsordning i offentlig tjenestepensjon mv.).

I

I lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for sjømenn § 5 nr. 2 skal ordet «uførepensjon» erstattes med ordet «uføretrygd».

II

I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse gjøres følgende endringer:

§ 2 andre og fjerde ledd oppheves.

Nåværende tredje og femte ledd blir henholdsvis andre og tredje ledd.

§ 5 første ledd tredje punktum skal lyde:

Arbeidstakere som mottar løpende alderspensjon, midlertidig uførepensjon eller uførepensjon fra Pensjonskassen, er medlemmer også når arbeidstiden er kortere enn dette.

§ 17 andre ledd skal lyde:

Forfalt innskott er tvangsgrunnlag for utlegg. Etter forfall kan det kreves renter etter en rentefot som fastsettes av Pensjonskassen.

§ 20 første ledd bokstav e skal lyde:

e) har midlertidig uførepensjon eller uførepensjon, unntatt pensjon som ytes etter § 27 femte ledd,

I § 20 femte ledd skal ordet «uførepensjon» erstattes med «midlertidig uførepensjon eller uførepensjon».

§ 20 nytt sjette ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om medlemskap og opptjening når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I § 22 femte ledd skal henvisningen til «§ 28 fjerde ledd» endres til «§ 31 første ledd».

§ 23 fjerde ledd første punktum skal lyde:

Når et medlem som ikke omfattes av tjenestemannsloven fratrer sin stilling, enten fordi den inndras eller etter oppsiing uten egen skyld og han verken har rett til straks å få alderspensjon etter § 21, eller med hjemmel i annen bestemmelse har krav på å beholde sin lønn, kan Pensjonskassen gi ham vartpenger hvis det antas at det vil være vanskelig for ham å skaffe seg et høvelig arbeid.

I § 26 andre ledd første punktum skal ordet «uførepensjon» erstattes med «midlertidig uførepensjon eller uførepensjon».

§ 31 første ledd andre punktum skal lyde:

Legeerklæring avgis etter et skjema som fastsettes av Pensjonskassen.

§ 31 tredje ledd andre punktum skal lyde:

Har pensjonisten selv krevd ny behandling etter § 30, kan Pensjonskassen bestemme at han selv skal betale omkostningene ved legeundersøkelsen.

§ 32 andre ledd andre punktum skal lyde:

Inntil dom eller kjennelse foreligger, kan Pensjonskassen gi ektefellen hel eller delvis pensjon i disse tilfellene.

§ 32 tredje ledd andre punktum skal lyde:

Når særlige grunner taler for det, kan Pensjonskassen gi hel eller delvis pensjon i disse tilfellene.

§ 33 fjerde ledd skal lyde:

Finner Pensjonskassen det godtgjort at medlemmets død skyldes skade eller sykdom som er en umiddelbar følge av usedvanlig påkjenning eller ulykkestilfelle i tjenesten, skal det ytes full enke- eller enkemannspensjon uten hensyn til tjenestetiden.

§ 33 femte ledd oppheves.

Nåværende sjette ledd blir femte ledd.

§ 37 fjerde ledd skal lyde:

Når en enke- eller enkemannspensjon er opphørt å løpe fordi enken eller enkemannen har inngått nytt ekteskap, kan Pensjonskassen bestemme at hun eller han skal få sin pensjon helt eller delvis tilbake dersom pensjonistens siste ektefelle på grunn av forhold som er inntrådt etter at ekteskapet er inngått, har mistet ervervsevnen og ektefellene ikke har tilstrekkelige eksistensmidler.

§ 38 første ledd andre punktum skal lyde:

Inntil dom eller kjennelse foreligger, kan Pensjonskassen innvilge hel eller delvis pensjon.

§ 38 femte ledd skal lyde:

Finner Pensjonskassen det godtgjort at medlemmets død skyldes skade eller sykdom som er en umiddelbar følge av usedvanlig påkjenning eller ulykkestilfelle i tjenesten, skal det ytes full barnepensjon uten hensyn til tjenestetiden.

§ 38 åttende ledd skal lyde:

Pensjonskassen kan gi barnepensjon til den avdødes stebarn og pleiebarn etter bestemmelsene i første til sjuende ledd.

§ 42 andre ledd første punktum skal lyde:

Regulering av midlertidig uførepensjon, uførepensjon og enke- og enkemannspensjon under utbetaling foretas ved at pensjonsgrunnlaget reguleres årlig fra 1. mai i samsvar med lønnsveksten fram til fylte 67 år.

§ 44 andre ledd andre punktum skal lyde:

For øvrig skjer utbetalingen av pensjonen direkte til den som har pensjonsretten, med mindre annet blir bestemt av Pensjonskassen.

§ 44 tredje ledd skal lyde:

Restpensjon når en alderspensjonist dør, eller når en person med midlertidig uførepensjon eller uførepensjon dør, utbetales til ektefellen, eller til boet dersom avdøde ikke etterlater seg ektefelle.

§ 46 første ledd første punktum skal lyde:

Med samtykke av departementet kan Pensjonskassen treffe overenskomst med en annen pensjonsinnretning eller en kommune om overføring av medlemmer og pensjonister.

III

I lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. gjøres følgende endringer:

§ 3 nr. 1 skal lyde:

1. Som pensjonsgivende tjenestetid reknes tjeneste som nevnt i § 1, jfr. § 2, etter at pensjonsordningen er satt i verk, og som det er betalt pensjonspremie for, og den tid tjenesten er avbrudt på grunn av pliktig militærtjeneste eller liknende annen verneteneste. Videre medregnes den tid et medlem mottar midlertidig uførepensjon eller uførepensjon.

Departementet gir forskrifter om medlemskap og opptjening når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

§ 8 nr. 1 fjerde ledd skal lyde:

For alderspensjon kommer bestemmelsen i § 14 første ledd om reduksjon for sykepenger til anvendelse dersom sykepengene er beregnet av inntekter som også har vært pensjonsgivende i pensjonsordningen.

IV

I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser skal § 29 nr. 4 andre punktum lyde:

Det er et vilkår at pensjons- og trygdeordningen har informert om meldeplikten etter § 26.

V

I lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere gjøres følgende endringer:

§ 5 andre ledd første punktum skal lyde:

Ved fastsetting av alders-, ektefelle- og barnepensjon får pensjonist med midlertidig uførepensjon eller uførepensjon også regnet med pensjonstiden som tjenestetid.

§ 5 nytt tredje ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om medlemskap og opptjening når medlemmet har midlertidig uførepensjon og uførepensjon.

I § 30 tredje ledd skal ordet «uførepensjon» erstattes med «midlertidig uførepensjon og uførepensjon».

§ 39 andre ledd første punktum skal lyde:

Regulering av midlertidig uførepensjon, uførepensjon og enke- og enkemannspensjon under utbetaling foretas ved at pensjonsgrunnlaget reguleres årlig fra 1. mai i samsvar med lønnsveksten fram til fylte 67 år.

VI

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:

I følgende bestemmelser skal ordet «uførepensjon» erstattes med ordet «uføretrygd»:

§ 8-55 bokstav c, § 14-14 tredje ledd, § 15-14 første punktum, § 17-3 andre ledd andre punktum, § 18-2 andre ledd andre punktum, § 19-2 andre ledd bokstav a, § 19-9 a overskriften og første og andre ledd, § 19-17 første ledd bokstav a og § 25-7 første punktum.

VII

I lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor skal § 8 lyde:

§ 8 Forholdet til andre ytelser

Pensjon etter kapitlet her ytes ikke til personer som etter fylte 62 år har mottatt uføretrygd fra folketrygden. For personer født i årene 1944 til 1948 ses det i denne sammenhengen bort fra mottak av uførepensjon før 1. januar 2011.

Tidsrom der uføretrygd ikke er kommet til utbetaling, men vedkommende har hatt rett til å få tilbake uføretrygden etter reglene i folketrygdloven § 12-10 tredje ledd, regnes ikke som tidsrom med mottak av uføretrygd som nevnt i første ledd. Utbetaling av uføretrygd etter fylte 62 år som følge av etteroppgjør for tidsrom før fylte 62 år regnes ikke som mottak av uføretrygd som nevnt i første ledd.

Personer som har rett til, men som ikke har mottatt uføretrygd etter fylte 62 år, har rett til pensjon etter dette kapitlet dersom vedkommende senest ved uttak av pensjonen sier fra seg uføretrygden med virkning fra fylte 62 år.

Bestemmelsen i første ledd første punktum gjelder tilsvarende for personer som har mottatt statlig eller kommunal avtalefestet pensjon eller pensjon fra tilsvarende avtale- eller lovfestede ordninger som angitt i vedtektene etter § 19.

I § 17 første ledd første punktum skal henvisningen til «§ 8 tredje ledd» endres til «§ 8 fjerde ledd».

I § 18 første ledd første punktum skal henvisningen til «§ 8 tredje ledd» endres til «§ 8 fjerde ledd».

VIII

I lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre) gjøres følgende endringer:

Endringen av § 12-3 skal lyde:

§ 12-3. Fortsatt medlemskap

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at vedkommende fortsatt er medlem i folketrygden.

Den som ikke er medlem i folketrygden, får likevel uføretrygd dersom vedkommende har minst 20 års trygdetid etter § 12-12 andre ledd (botid). Til den som har mindre enn 20 års botid, ytes det uføretrygd på grunnlag av beregningsgrunnlaget etter § 12-11, men slik at år før uføretidspunktet da vedkommende ikke har hatt pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet, ikke regnes som trygdetid ved beregningen av ytelsen.

Uføretrygd etter § 12-2 tredje og fjerde ledd om unntak fra medlemskap i folketrygden fram til uføretidspunktet beholdes bare så lenge vedkommende er medlem i folketrygden. Det samme gjelder uføretrygd på grunnlag av § 12-13 tredje ledd og fjerde ledd andre punktum om uføretrygd til unge uføre og til flyktninger.

Ved endringer i uføretrygden etter bestemmelsene her skal tillegg til uføretrygd for gjenlevende ektefelle (gjenlevendetillegg) etter § 12-18 endres forholdsmessig.

Endringen av § 12-7 tredje ledd skal lyde:

Ved vurderingen av hvor mye inntektsevnen er nedsatt, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter på hjemstedet eller andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid. Inntektsmulighetene i ethvert arbeid som vedkommende nå kan utføre (inntekt etter uførhet) sammenlignes med inntektsmulighetene som vedkommende hadde før uføretidspunktet (inntekt før uførhet). Dersom sykdommen, skaden eller lytet har redusert inntektsevnen gradvis over flere år, kan det tas utgangspunkt i inntektsevnen før sykdommen, skaden eller lytet oppsto.

I endringen av § 12-14 andre ledd andre punktum skal henvisningen til «§ 12-9 første til tredje ledd» endres til «§ 12-9 første og andre ledd».

I endringen av § 12-18 skal nytt niende ledd lyde:

Tillegget faller bort når den gjenlevende gifter seg igjen.

Endringen av § 12-19 andre ledd skal lyde:

Uføretrygd gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir uføretrygden redusert og skal under oppholdet utgjøre 14 prosent av uføretrygden. Ytelsen skal likevel utgjøre minst 45 prosent av grunnbeløpet.

I endringen av § 12-19 skal nytt femte ledd lyde:

Uføretrygden under opphold i institusjon må ikke overstige den uføretrygden vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

I endringen av § 12-19 skal nåværende femte ledd bli nytt sjette ledd.

IX

I lov 16. desember 2011 nr. 60 om pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer gjøres følgende endringer:

I følgende bestemmelser skal ordet «uførepensjon» erstattes med «midlertidig uførepensjon eller uførepensjon»:

§ 2-2 tredje ledd første punktum, § 3-4 andre ledd femte punktum, § 3-4 fjerde ledd og § 4-4 tredje ledd.

I § 2-2 tredje ledd andre punktum skal ordet «uførepensjonen» erstattes med ordet «uføreytelsen».

§ 7-3 overskriften skal lyde:

§ 7-3. Regulering av midlertidig uførepensjon, uførepensjon og etterlattepensjon

§ 7-3 første ledd skal lyde:

Regulering av midlertidig uførepensjon, uførepensjon og etterlattepensjon til gjenlevende ektefelle under utbetaling foretas ved at pensjonsgrunnlaget reguleres årlig med virkning fra 1. mai i samsvar med lønnsveksten.

§ 8-5 første ledd tredje punktum skal lyde:

Restpensjon når en alderspensjonist dør, eller når en pensjonist med midlertidig uførepensjon eller uførepensjon dør, utbetales til ektefellen eller til boet dersom avdøde ikke etterlater seg ektefelle.

X

I lov 7. mars 2014 nr. 5 om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (ny uførepensjonsordning) gjøres følgende endringer:

I lovens del I skal endringen av § 28 andre ledd i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse lyde:

Dersom inntektsevnen er nedsatt, men ikke i en slik grad at medlemmet har rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra folketrygden, beregnes pensjonen etter første ledd og tillegges 66 prosent av pensjonsgrunnlaget opp til 6 ganger folketrygdens grunnbeløp. Dersom medlemmet får avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav d første punktum, skal pensjonen likevel beregnes etter første ledd i paragrafen her, jf. tredje til sjuende ledd.

I lovens del I skal endringen av § 30 første ledd i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse lyde:

Det er et vilkår for å få rett til midlertidig uførepensjon og uførepensjon at medlemmet setter fram krav om det. Kravet skal settes fram innen ti år etter at medlemmet fratrådte med rett til hel eller delvis pensjon eller har fått permisjon fra sin stilling uten lønn eller med avkortet lønn. Krav om uførepensjon etter § 27 femte ledd skal settes fram innen ti år etter at uføretrygd fra folketrygden er innvilget.

I lovens del II skal endringen av § 11 andre ledd i lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. lyde:

Dersom inntektsevnen er nedsatt, men ikke i en slik grad at medlemmet har rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra folketrygden, beregnes pensjonen etter første ledd og tillegges 66 prosent av pensjonsgrunnlaget opp til 6 ganger folketrygdens grunnbeløp. Dersom medlemmet får avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav d første punktum, skal pensjonen likevel beregnes etter første ledd i paragrafen her, jf. tredje til sjuende ledd.

I lovens del II skal endringen av § 13 første ledd i lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. lyde:

Det er et vilkår for å få rett til midlertidig uførepensjon og uførepensjon at medlemmet setter fram krav om det. Kravet skal settes fram innen ti år etter at medlemmet fratrådte med rett til hel eller delvis pensjon eller har fått permisjon fra sin stilling uten lønn eller med avkortet lønn. Krav om uførepensjon etter § 10 femte ledd skal settes fram innen ti år etter at uføretrygd fra folketrygden er innvilget.

I lovens del III skal endringen av § 13 andre ledd i lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere lyde:

Dersom inntektsevnen er nedsatt, men ikke i en slik grad at medlemmet har rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra folketrygden, beregnes pensjonen etter første ledd og tillegges 66 prosent av pensjonsgrunnlaget opp til 6 ganger folketrygdens grunnbeløp. Dersom medlemmet får avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav d første punktum, skal pensjonen likevel beregnes etter første ledd i paragrafen her, jf. tredje til sjuende ledd.

I lovens del III skal endringen av § 16 første ledd i lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere lyde:

Det er et vilkår for å få rett til midlertidig uførepensjon og uførepensjon at medlemmet setter fram krav om det. Kravet skal settes fram innen ti år etter at medlemmet fratrådte med rett til hel eller delvis pensjon eller har fått permisjon fra sin stilling uten lønn eller med avkortet lønn. Krav om uførepensjon etter § 12 femte ledd skal settes fram innen ti år etter at uføretrygd fra folketrygden er innvilget.

I lovens del IV skal endringen av § 1-3 første ledd i lov 16. desember 2011 nr. 60 om pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer lyde:

Alderspensjon etter kapittel 2 er nettoberegnet ytelse og skal ikke samordnes etter bestemmelsene i lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser. Det samme gjelder midlertidig uførepensjon og uførepensjon etter kapittel 5, med unntak av når den midlertidige uførepensjonen og uførepensjonen er beregnet etter lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse § 28 andre ledd (bruttopensjon).

XI

I lov 20. juni 2014 nr. 24 om endringer i folketrygdloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (tilpasninger til ny uføretrygd i folketrygden og ny uførepensjonsordning for offentlig tjenestepensjon) gjøres følgende endringer:

I lovens del IV i endringen av § 35 i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse skal første ledd lyde:

Dersom den gjenlevende ektefellen samtidig har alderspensjon, midlertidig uførepensjon eller uførepensjon fra Pensjonskassen eller fra en annen tjenestepensjonsordning, skal enke- eller enkemannspensjonen fra Pensjonskassen reduseres etter bestemmelsene her.

I lovens del IV i endringen av § 35 tredje ledd i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse skal ordene «uførepensjon» og «uførepensjonen» erstattes med henholdsvis «midlertidig uførepensjon eller uførepensjon» og «den midlertidige uførepensjonen eller uførepensjonen».

I lovens del V i endringen av § 18 i lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. skal første ledd lyde:

Dersom den gjenlevende ektefellen samtidig har alderspensjon, midlertidig uførepensjon eller uførepensjon fra pensjonsordningen eller fra en annen tjenestepensjonsordning, skal enke- eller enkemannspensjonen fra pensjonsordningen reduseres etter bestemmelsene her.

I lovens del V i endringen av § 18 tredje ledd i lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. skal ordene «uførepensjon» og «uførepensjonen» erstattes med henholdsvis «midlertidig uførepensjon eller uførepensjon» og «den midlertidige uførepensjonen eller uførepensjonen».

I lovens del VIII i endringen av § 23 a første ledd i lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser skal nytt sjette punktum lyde:

Fradraget skal også settes ned forholdsmessig dersom enke- eller enkemannspensjonen ikke er beregnet for full pensjonsgivende tjenestetid.

I lovens del VIII i endringen av § 23 a tredje ledd i lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser skal nytt andre punktum lyde:

Fradraget skal settes ned forholdsmessig dersom enke- eller enkemannspensjonen ikke er beregnet for full pensjonsgivende tjenestetid.

I lovens del X i endringen av § 20 første ledd i lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere skal bokstav a lyde:

a) Dersom den gjenlevende ektefellen samtidig har alderspensjon, midlertidig uførepensjon eller uførepensjon fra denne eller fra en annen tjenestepensjonsordning, skal enke- eller enkemannspensjonen fra denne pensjonsordningen reduseres etter bestemmelsene her.

Har den gjenlevende ektefellen alderspensjon, skal pensjonene ikke overstige et beløp som svarer til 60 prosent av summen av den gjenlevendes og den avdødes alderspensjoner. Avdødes alderspensjon regnes av samme pensjonsgrunnlag og tjenestetid som er lagt til grunn for enke- eller enkemannspensjonen. Det overskytende beløpet skal gå til fradrag i enke- eller enkemannspensjonen.

Har den gjenlevende ektefellen midlertidig uførepensjon eller uførepensjon, skal enke- eller enkemannspensjonen utgjøre det beløpet som framkommer etter bokstav a annet ledd når en benytter en beregnet alderspensjon for den gjenlevende ektefellen med samme pensjonsgrunnlag og tjenestetid som den midlertidige uførepensjonen eller uførepensjonen. Dersom den midlertidige uførepensjonen eller uførepensjonen er gradert, skal den beregnede alderspensjonen graderes tilsvarende.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 16-11 andre ledd lyde:

Ytelser etter dette kapitlet gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir ytelsene redusert og skal under oppholdet utgjøre 45 prosent av grunnbeløpet.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 16-11 femte ledd lyde:

Ytelsen etter denne paragrafen må ikke overstige den ytelsen vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

Nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 17-13 andre ledd lyde:

Ytelser etter dette kapitlet gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir ytelsene redusert og skal under oppholdet utgjøre 45 prosent av grunnbeløpet.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 17-13 femte ledd lyde:

Ytelsen etter denne paragrafen må ikke overstige den ytelsen vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

Nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 18-8 fjerde ledd lyde:

Dersom barnet har mistet begge foreldrene, skal den reduserte ytelsen utgjøre 45 prosent av grunnbeløpet. Redusert pensjon etter denne prosentsatsen gis også når barnet har mistet sin mor og farskapet ikke er fastslått.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 18-8 sjuende ledd lyde:

Barnepensjon under opphold i institusjon må ikke overstige den barnepensjonen vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

Nåværende sjuende ledd blir nytt åttende ledd.

I lovens del XIV i endringen av folketrygdloven § 19-20 første ledd skal ordet «uførepensjon» erstattes med ordet «uføretrygd».

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 19-21 andre ledd lyde:

Alderspensjon gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir alderspensjonen redusert og skal under oppholdet utgjøre 14 prosent av alderspensjonen. Alderspensjonen skal likevel utgjøre minst 22,5 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats, jf. § 19-8.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 19-21 femte ledd lyde:

Alderspensjon under opphold i institusjon må ikke overstige den alderspensjonen vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

Nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 20-22 andre ledd lyde:

Alderspensjon gis uten reduksjon i innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir alderspensjonen redusert og skal under oppholdet utgjøre 14 prosent av alderspensjonen. Alderspensjonen skal likevel utgjøre minst 22,5 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats, jf. § 20-9.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 20-22 femte ledd lyde:

Alderspensjon under opphold i institusjon må ikke overstige den alderspensjonen vedkommende har rett til etter lovens vanlige bestemmelser.

Nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.

I lovens del XIV skal endringen av folketrygdloven § 22-16 andre ledd bokstav c lyde:

c) uføretrygd når inntekten overstiger den fastsatte inntektsgrensen, se § 12-14.

XII

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer, med unntak av del VIII, X og XI, som trer i kraft straks.

Vedleggene finnes kun i PDF

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 4. desember 2014

Arve Kambe

Stefan Heggelund

leder

ordfører