Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen fra
1. oktober 2014 med anmodning om statsrådens vurdering av representantforslag
98 S (2013-2014) fra representantene Karin Andersen og Snorre Serigstad
Valen om å gi unge under 25 år som ikke er i skole eller arbeid,
rett til utdanning, kompetansegivende aktivitet, veiledning og/eller
jobbtilbud innen tre måneder.
Jeg setter pris på representantenes engasjement for
unge utenfor utdanning og arbeid. Dette er et engasjement jeg deler,
og et tema jeg og resten av Regjeringen er opptatt av.
Situasjonen for ungdom i Norge er lite sammenliknbar
med situasjonen i enkelte land i Europa, hvor ungdomsledigheten
er svært høy. Selv om ungdomsledigheten i Norge er relativt lav
i denne sammenhengen, er det også her en utfordring at mange unge
står utenfor utdanning og arbeidsliv. Særlig utfordrende er det
stabilt høye frafallet fra videregående opplæring. Mange unge som
henvender seg til NAV-kontorene har ikke fullført videregående opplæring,
og stiller ofte svakt på arbeidsmarkedet.
Forslagsstillerne foreslår å innføre en rettighet som
skal gjelde alle unge under 25 år. I den forbindelse er det viktig
å være klar over at en stor del av de som kommer til NAV-kontoret
har korte ledighetsperioder, og raskt kommer seg over i utdanning
eller arbeid på egen hånd. Jeg mener det er mest hensiktsmessig
å bruke ressursene på dem som faktisk har et behov for bistand for
å komme i arbeid. Behovs- og arbeidsevnevurderingene som gjøres
ved NAV-kontorene legger grunnlaget for dette.
Dette er også utgangspunktet for de garantiordningene
som ble innført av Regjeringen Stoltenberg i forbindelse med 2013-budsjettet,
og som gjelder for unge i dag. Disse garantiene legger til grunn
at mange unge kommer seg i utdanning eller arbeid ved egen hjelp,
og at ressursene skal konsentreres om den delen av de unge som har
et reelt behov for bistand fra NAV-kontoret. Det tjener ingen å
gjøre unge til NAV-brukere i tidlig alder uten at det er god grunn
til det. Derfor er det viktig å møte friske unge med en forventning
om at de klarer dette selv. NAV skal bidra ved behov.
Garantiene som ble innført av den forrige regjeringen
er garantier om oppfølging i ulike former. Unge ledige i alderen
20-24 år er garantert en aktivitetsplan innen en måned etter at
de har fått et vedtak fra NAV som tilsier at de har behov for arbeidsrettet bistand.
Blant unge med nedsatt arbeidsevne i alderen 20-29 år, er det satt
som mål at 90 prosent av målgruppen til enhver tid skal ha en godkjent
aktivitetsplan. Det er altså selve oppfølgingen som er poenget, ikke
nødvendigvis tiltaket. Det kan være aktuelt med tiltak som omfatter
et bredt register av virkemidler, så som tiltak rettet mot helse
eller den sosiale situasjonen den enkelte ungdom kan befinne seg
i. I tillegg gjelder fortsatt garantien om arbeidsrettede tiltak
for unge ledige under 20 år.
Jeg vil understreke at det ikke kun er garantiordningene,
men summen av tiltak og virkemidler som er avgjørende for hvor godt
vi klarer å bistå unge som står utenfor utdanning og arbeid. Regjeringen
er opptatt av at de ulike sektorene må samarbeide, både for å unngå
at unge faller utenfor utdanning og arbeidsliv, og for å bistå dem
som faller utenfor.
Det er et samarbeid mellom ulike departement for
å få flere til å fullføre videregående opplæring, og for å følge
opp ungdom som faller fra. I arbeidet med den kommende meldingen
til Stortinget om livslang læring og utenforskap er målet å utvikle
en ny og helhetlig politikk for voksne med svake grunnleggende ferdigheter.
Tiltak for unge voksne som verken er i jobb eller i utdanning vil
bli drøftet i dette arbeidet.