Brev fra Arbeids- og sosialdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 18. november 2014

Svar til Stortinget vedr representantforslag fra stortingsrepresentantene Dag Terje Andersen, Anette Trettebergstuen, Lise Christoffersen, Fredric Holen Bjørdal, Helga Pedersen, Kari Henriksen og Arild Grande om utarbeiding av en handlingsplan med tilt...

Jeg viser til brev fra Stortingets arbeids- og sosialkomité 4. november 2014 der det bes om en vurdering av ovennevnte representantforslag.

Jeg er enig med forslagsstillerne i at useriøsitet, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet bidrar til å undergrave det gode arbeidslivet vi ønsker å ha i Norge.

Arbeidstilsynet og andre offentlige kontrolletater har gjennom flere år arbeidet systematisk for å motvirke useriøse arbeidsforhold. Likevel tyder rapporter fra bl.a. politiet og Arbeidstilsynet på at kriminalitet og sosial dumping utgjør økende utfordringer i norsk arbeidsliv.

Arbeidslivskriminalitet innebærer brudd på ulike lover som regulerer arbeidslivet. I mange tilfeller dreier det seg om kriminalitet i arbeidsforhold, som for eksempel grove brudd på arbeidsmiljøloven, arbeid uten arbeidstillatelse og manglende bokføring av inntekter. Erfaring viser at det også forekommer grov kriminalitet underdekke av å drive virksomhet, for eksempel gjennom fiktiv fakturering og hvitvasking av inntekter. Selv om de offentlige kontrolletatene sitter med mye kunnskap om de ulike former for kriminalitet og metodene som benyttes, er det knyttet usikkerhet til hvilket omfang dette har. Det som er klart, er at arbeidslivskriminalitet må bekjempes på en effektiv måte. Arbeidslivskriminalitet rammer arbeidstakere som utnyttes, men også ansatte og eiere i virksomheter som underbys av useriøse aktører. I tillegg gir det betydelige inntektstap for fellesskapet og svekker legitimiteten til velferdsordningene i Norge.

Regjeringen vil styrke innsatsen for et ryddig og seriøst arbeidsliv og for å bekjempe kriminalitet i arbeidslivet. For å lykkes i dette arbeidet er det nødvendig med bred mobilisering i hele norsk arbeidsliv. Både offentlige etater og partene i arbeidslivet har gitt innspill om at det er nødvendig å styrke samarbeidet mellom de offentlige kontrolletatene for å bekjempe den nye kriminalitetsutviklingen i arbeidslivet. I statsbudsjettet 2015 er dette fulgt opp med forslag om felles tiltak mellom politiet, Skatteetaten og Arbeidstilsynet. Håndhevingen og etterlevelsen av regelverket må styrkes. I høringsnotat om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven har Arbeids- og sosialdepartementet lagt fram forslag om skjerping av strafferammene i arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven. Seriøse bestillere og leverandører har en nøkkelrolle for å hindre at kriminelle aktører får innpass i arbeidslivet. Regjeringen arbeider med tiltak innenfor reglene om offentlige anskaffelser. Virksomhetenes og forbrukernes muligheter til å ta informerte valg må styrkes. Det betyr at det må bli lettere å finne fram til de seriøse aktørene og vanskeligere for de useriøse aktørene å tilby sine tjenester, slik som det blant annet er gjort gjennom innføring av godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter.

Regjeringen vil innen utgangen av året legge fram en strategi for å styrke arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Arbeidet med denne strategien foregår i samarbeid med partene i arbeidslivet. Statsministeren har holdt flere møter om saken med LO og NHO. Det har vært holdt et eget toppmøte om virkemidler i en forsterket innsats mot arbeidslivskriminalitet. Det har også vært tema på flere møter med hovedorganisasjonene i arbeidslivet i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd. Samarbeidet mellom myndighetene og partene i arbeidslivet er viktig for å sikre seriøse arbeidsforhold og godt arbeidsmiljø. Dette samarbeidet foregår blant annet gjennom treparts bransjeprogram og gjennom felles innsats mot svart økonomi.