1. Sammendrag
Som følge av en konkret terrortrussel i juli 2014 ble beredskapen midlertidig hevet og tiltak umiddelbart iverksatt for å trygge Norge. Den økte beredskapen medførte merutgifter under flere departementers ansvarsområder. I foreliggende proposisjon fremmes forslag om tilleggsbevilgning til dekning av utgifter til slike tiltak i statsbudsjettet 2014.
De ekstraordinære utgiftene er av et slikt omfang at det ikke er mulig å dekke dem i sin helhet innenfor gjeldende bevilgninger uten at dette går vesentlig ut over ordinære aktiviteter. På bakgrunn av utgiftenes størrelsesorden foreslår regjeringen å øke bevilgningene under Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet med til sammen 74,6 mill. kroner i 2014 til dekning av ekstraordinære, uforutsette merutgifter som det har vært nødvendig å pådra seg som følge av økt terrorberedskap sommeren 2014. Merutgifter under Kommunal- og moderniseringsdepartementet på 2,9 mill. kroner foreslås dekket inn ved omdisponering.
I foreliggende proposisjon fremmes også forslag om tilleggsbevilgning tilsvarende 10 mill. kroner på kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 21 Spesielle driftsutgifter, for utgifter knyttet til en rekke skogbranner våren og sommeren 2014.
Til sammen foreslås det økte utgifter på 87,5 mill. kroner i denne proposisjonen, hvorav 2,9 mill. kroner foreslås omdisponert innenfor Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett. Utenriks- og forsvarskomiteen behandler i denne innstillingen kap. 1720 med merutgifter på 7,5 mill. kroner og kap. 1791 og kap. 4791 med 1,2 mill. kroner i økt bevilgning.
Under terrortrusselen i juli 2014 var flere avdelinger i Forsvaret forberedt på å bistå politiet, noe som medførte merutgifter i den aktuelle perioden. Merutgiftene er knyttet til overtids- og beredskapstillegg og reisekostnader. Sistnevnte har sammenheng med at beredskapsskjerpelsene ble iverksatt på et tidspunkt da mange var på sommerferie. Totalt ble 14 avdelinger aktivert.
I tillegg til ovennevnte merkostnader for Forsvaret, har redningshelikoptertjenesten hatt merutgifter på til sammen 1,2 mill. kroner, jf. omtale under Justis- og beredskapsdepartementet, kap. 454. Utgifter til redningshelikoptertjenesten blir bevilget både på Justis- og beredskapsdepartementets utgiftskapittel 454 og på Forsvarsdepartementets inntektskapittel 4791 og utgiftskapittel 1791.
Forsvarets spesialstyrker har hatt merutgifter på 7,5 mill. kroner knyttet til tilbakekalling av personell fra ferie, reiseutgifter, overtid og beredskapstillegg.
Det foreslås på bakgrunn av ovennevnte å øke bevilgningen med 7,5 mill. kroner.
Merutgiftene knytter seg til beredskap for redningshelikoptertjenesten og omfatter lønn, overtid og beredskapstillegg. Det foreslås på bakgrunn av dette å øke bevilgningen med 1,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4791 og Justis- og beredskapsdepartementet, kap. 454.
Inntektene knytter seg til overtid og beredskapstillegg for redningshelikoptertjenesten. Det foreslås på bakgrunn av dette å øke bevilgningen med 1,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1791 og Justis- og beredskapsdepartementet, kap. 454.