Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler
på statsbudsjettet for 2014. Under programområde 10 Helse og omsorg,
fremmes det forslag om å redusere utgiftene med 226,4 mill. kroner.
Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det, på
grunnlag av nye anslag per 30. september og takstoppgjøret per 1. juli 2014,
forslag om å øke utgiftene med 526,1 mill. kroner. Inntektene foreslås
redusert med 21,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt
med 8,5 mill. kroner. Det foreslås å tilføye stikkordet «kan overføres»
til bevilgningen.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 0,137
mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 4,325
mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 8,675
mill. kroner.
Post 70 Særskilte tilskudd foreslås redusert
med 15,6 mill. kroner.
Post 72 Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF foreslås
redusert med 2 712,6 mill. kroner.
Post 73 Basisbevilgning Helse Vest RHF foreslås redusert
med 954,8 mill. kroner.
Post 74 Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF foreslås
redusert med 723,3 mill. kroner.
Post 75 Basisbevilgning Helse Nord RHF foreslås
redusert med 649,3 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås redusert med
150,2 mill. kroner.
Post 77 Poliklinisk virksomhet foreslås økt
med 97 mill. kroner.
Post 83 Opptrekksrenter for lån f.o.m. 2008
foreslås redusert med 48,7 mill. kroner.
Post 86 Driftskreditter foreslås økt med 5 040 mill.
kroner.
Post 91 Opptrekksrenter for lån t.o.m. 2007
foreslås redusert med 1,8 mill. kroner.
Post 72 Kjøp av opptrening mv. foreslås redusert med
0,578 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 7,3 mill. kroner.
Post 70 Tvungent psykisk helsevern for pasienter som
ikke har bosted i riket foreslås økt med 6 mill. kroner.
Post 62 Dagaktivitetstilskudd foreslås redusert med
30 mill. kroner.
Post 64 Kompensasjon for renter og avdrag foreslås
redusert med 13,2 mill. kroner.
Post 66 Brukerstyrt personlig assistanse foreslås redusert
med 50 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt
med 2,5 mill. kroner. Det foreslås å tilføye stikkordet «kan overføres»
til bevilgningen.
Post 60 Forebyggende helsetjenester foreslås
redusert med 0,65 mill. kroner.
Post 62 Øyeblikkelig hjelp foreslås redusert
med 34,5 mill. kroner.
Post 63 Allmennlegetjenester foreslås redusert med
11,5 mill. kroner.
Post 73 Forebygging av uønskede svangerskap og
abort foreslås økt med 1,15 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med
2,7 mill. kroner.
Post 72 Utviklingstiltak foreslås redusert med 4,35
mill. kroner.
Post 73 Vold og traumatisk stress foreslås økt med
7,05 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med
5,3 mill. kroner.
Post 70 Spesialisthjelp foreslås økt med 45
mill. kroner.
Post 71 Psykologhjelp foreslås økt med 10 mill. kroner.
Post 72 Tannbehandling foreslås økt med 105 mill.
kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås
redusert med 24,88 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås økt med 134 mill. kroner.
Post 72 Medisinsk forbruksmateriell foreslås
redusert med 70 mill. kroner.
Post 70 Egenandelstak 1 foreslås økt med 140 mill.
kroner.
Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås
økt med 9 mill. kroner.
Post 70 Allmennlegehjelp foreslås økt med 113 mill.
kroner.
Post 71 Fysioterapi foreslås økt med 69 mill.
kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås redusert med
4 mill. kroner.
Post 75 Logopedisk og ortoptisk behandling foreslås
økt med 3 mill. kroner.
Post 70 Helsetjenester i annet EØS-land foreslås redusert
med 3 mill. kroner.
Post 71 Helsetjenester i utlandet mv. foreslås
økt med 15 mill. kroner.
Post 72 Helsetjenester til utenlandsboende mv. foreslås
redusert med 5 mill. kroner.
Post 70 Bidrag foreslås redusert med 10 mill. kroner.
Post 5 Helsehjelp i Norge foreslås økt med 10 mill.
kroner.
Post 80 Renter på investeringslån foreslås redusert
med 10 mill. kroner.
Post 85 Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008 foreslås
økt med 2,5 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 foreslås
økt med 1,2 mill. kroner.
Post 4 Registreringsgebyr foreslås redusert
med 25 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til at post 62 dagaktivitetstilbud reduseres med 30 mill.
kroner fordi kommunene ikke har benyttet seg av tilskuddet. Komiteen registrerer
at bare om lag halvparten av tilskuddet til å etablere dagaktivitetsplasser
i 2014 er nyttet, og at det bare ble opprettet om lag 600 plasser
i 2014. Komiteen viser til at det ikke er første
året at dette tilskuddet ikke nyttes fullt ut av kommunene. Komiteen er
bekymret for denne utviklingen fordi behovet for dagplasser er stort.
Det anslås at 23 000 eldre personer med demens er hjemmeboende og
trenger dagaktivitetstilbud uten å få tilbud om dette. Komiteen viser
også til Innst. 11 S (2013–2014) der komiteen skriver:
«Komiteen viser til merknad i Innst. 477 S (2012–2013)
der en enstemmig komité ba regjeringen følge utviklingen i tilskuddsordningen
nøye og vurdere behovet for endringer fortløpende.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener dette viser at det nå
trengs endringer i tilskuddordningen slik at den virker etter intensjonen
om raskt å bygge ut flere dagaktivitetsplasser for demente.
Komiteen forventer
at regjeringen vurderer dette fortløpende i tråd med Stortingets
oppfordring.