Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser
til regjeringens forslag om å oppheve lov om forbud mot profesjonell
boksing, og at proffboksing kun skal reguleres gjennom knockoutloven
med tilhørende forskrift. Komiteen viser til at proffbokseloven
ble vedtatt i 1981 pga. boksingens medisinske skadevirkninger for
utøverne, herunder risikoen for akutte og permanente hjerneskader,
samt risikoen for død. For det andre ble det lagt til grunn at det
gjør seg gjeldende «usunne økonomiske interesser» ved profesjonell
boksing.
Komiteen har gjennomført en omfattende høring,
på bakgrunn av lovforslaget. I høringen advarte Norsk nevrokirurgisk
forening, Den norske legeforening og Norges idrettsforbund imot regjeringens
forslag. Forslaget ble støttet av Norges bokseforbund og Norges
profesjonelle bokseforbund.
Komiteen merker seg at det store
flertallet av norske boksere er amatørboksere. Amatørboksing er
ikke omfattet av det gjeldende proffbokseforbudet og reguleres kun
av lov av 15. juni 2001 nr. 73 om organisert kampaktivitet som tillater
knockout (knockoutloven). Hovedregelen i denne loven er at konkurranse,
oppvisning eller treningskamp der knockout er tillatt, kun kan finne
sted etter godkjenning av Kongen, jf. § 1. Denne myndigheten er
delegert til en godkjenningsnemnd ifølge forskrift 31. august 2001
nr. 1013 om sikkerhetsbestemmelser til lov om organisert kampaktivitet
som tillater knockout (KKD) § 1.
Komiteen viser til at knockout
er definert som et tilfelle der en deltaker må avbryte kampen på grunn
av støt mot hode. Implisitt betyr dette at all idrett som faller
inn under knockoutloven, tillater slag mot hodet. Ifølge § 1 annet
ledd kan godkjenning til slik aktivitet gis etter en vurdering av om
kampaktiviteten i tilstrekkelig grad tar hensyn til utøverens helse
og sikkerhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til Sundvollen-plattformen
for en regjering utgått av Høyre og Fremskrittspartiet, hvor det
fremgår at regjeringen vil fjerne forbudet mot proffboksing.
Flertallet påpeker at boksing
er en utbredt idrett med 74 aktive klubber og som per november 2014
har 4 595 medlemmer. Av disse er 1 095 kvinner, 446 barn under 12
år, 1 785 ungdom mellom 13–19 år og 23 personer har nedsatt funksjonsevne.
Klubbene som holder til i større byer melder om et høyt antall medlemmer
med minoritetsbakgrunn, og idretten kan sies å bidra til sosialisering
og inkludering av barn og ungdom som tiltrekkes av annen idrett
enn de tradisjonelle, som fotball, håndball og skisport.
Flertallet mener ikke bare at
proffbokseforbudet, som skiller proffboksing fra alle andre tilsvarende
kampidretter, bør oppheves. Flertallet mener også
at proffboksing etter The European Boxing Union (EBU)s regelverk
i tilstrekkelig grad tar hensyn til utøverens sikkerhet og helse,
at det finnes kompetanse i Europa til å arrangere konkurranse, oppvisning
eller treningskamp innenfor proffboksing i Norge, og at idretten
dermed også bør tillates i Norge.
Flertallet merker seg at følgende
knockoutidretter er tillatt i Norge etter en vurdering av godkjenningsnemnda:
Karate
Taekwondo
Wushu Sanshou
Kickboxing
Boksing
Flertallet påpeker at en utøver
må oppnå lisens for å kvalifisere seg som proffbokser, som blant
annet krever at utøveren gjennomgår grundige medisinske tester. Flertallet bemerker
at det i 2014 finnes syv norske proffboksere. Det årlige gjennomsnittet
har siden 1981 vært åtte norske utøvere med lisens som proffbokser. Dette
tilsvarer gjennomsnittet før 1981, hvilket betyr at antallet norske
proffboksere ikke ble redusert ved at proffbokseforbudet ble innført
i 1981. På grunn av det norske proffbokseforbudet utøver de norske
proffbokserne sin idrett i utlandet.
Flertallet erkjenner at bokseidretten
medfører en skaderisiko, som mange andre idretter. Flertallet bemerker
i denne sammenheng at The European Boxing Union (EBU) har et eget regelverk
som er harmonisert med regelverket til The British Boxing Board
of Control (BBBC), som er blant verdens strengeste. Flertallet forventer
at det norske regelverket vil være harmonisert med regelverket til
EBU og BBBC, for å i tilstrekkelig grad ta hensyn til utøvernes
helse og sikkerhet. Flertallet ser særlig grunn til
å påpeke visse av disse reglene, og viser i den forbindelse til
BBBCs regelverk: Blant annet stilles det krav til godkjente dommere,
jf. pkt. 3.3, minimum to godkjente leger, hvor den ene må være plassert
«ring side» til enhver tid i løpet av kampen og være øyeblikkelig
tilgjengelig etter kampen, jf. pkt. 3.8 og 3.9, og medisinsk undersøkelse
før og etter hver kamp, jf. pkt. 3.9. I tillegg stiller reglene
krav til poengberegning i pkt. 3.29 og 3.31, og de aller fleste
kamper avgjøres ved at utøveren med høyest poengsum vinner (såkalt
teknisk knockout). Poeng tildeles også ved forsvar. Dommeren kan
konferere med «ring side»-legen til enhver tid i løpet av kampen,
og kan til enhver tid etter egen vurdering, stanse og avslutte kampen,
jf. pkt. 3.33.4 og 3.34. Flertallet påpeker også
at slag i bakhodet, nakken, nyrene og under beltestedet ikke er tillatt
etter disse reglene, jf. pkt. 3.38. Flertallet mener
innholdet i det europeiske regelverket er av betydning når oppheving
av proffbokseforbudet og tillatelse av proffboksing i Norge skal vurderes. Flertallet påpeker
at det er store forskjeller mellom EBUs regelverk og regelverket
i andre verdensdeler, og at også skadeomfanget er svært lavt sammenlignet
med skadeomfanget utenfor Europa. Flertallet fastslår
at ingen annen idrett har en like omfattende medisinsk oppfølging
av sine utøvere, og at regelverket, og dermed risikoen, skiller
seg vesentlig fra andre verdensdeler.
Flertallet merker seg særlig
en bestemmelse i KKD, og det er § 13 om antidopingbestemmelser.
I følge denne bestemmelsen kan godkjenning bare gis når det dokumenteres
at søker driver et antidopingarbeid i overensstemmelse med World
Anti-Doping Code. Flertallet mener det er viktig
å sørge for at denne bestemmelsen overholdes. Søker, jf. KKD § 13,
vil i de fleste tilfeller være det ansvarlige forbundet. Antidoping
Norge bekrefter at det er mulig for organisasjoner utenfor den olympiske
bevegelsen, herunder profesjonelle bokseorganisasjoner, å drive
antidopingarbeid i overenstemmelse med World Anti-Doping Code. Blant
annet opererer det danske proffbokseforbundet med et dopingregelverk
som er i overenstemmelse med World Anti-Doping Code. Flertallet viser
til at det i mange land er vanlig at det foreligger en avtale mellom
det nasjonale særforbundet og den nasjonale antidopingorganisasjonen.
I Norge har for eksempel Bilsportforbundet en slik avtale med Antidoping
Norge. Flertallet mener det er viktig at forbundet
som får ansvaret for å arrangere konkurranse, oppvisning eller treningskamp,
har en slik avtale med Antidoping Norge.
Flertallet mener det er viktig
å få på plass en avtale med et forbund som får ansvaret for å arrangere
konkurranse, oppvisning eller treningskamp innen proffboksing så
snart forbudet mot idretten fjernes, slik at de formelle kravene
i KKD kan oppfylles, og idretten kan godkjennes av godkjenningsnemnda.
Da vil våre syv proffboksere kunne få bokse sine kamper på norsk jord.
Dersom en slik avtale ikke kan inngås med et norsk forbund i første
omgang, mener flertallet at en slik avtale bør inngås
med et annet europeisk forbund, underlagt EBUs regelverk, frem til
en avtale kan inngås med et norsk forbund. Dette ble blant annet
gjort i Danmark, mens det danske forbundet opparbeidet seg tilstrekkelig
med kompetanse til å overta. Flertallet viser til
at det kan være naturlig å se til Dansk Professionelt Bokse-Forbund
(DPBF) i denne forbindelse, som i mange år har arrangert proffboksekamper
med norske utøvere. Forbundet er underlagt EBUs regelverk og har
alle de nødvendige prosedyrer, rutiner og godkjenninger på plass.
De norske proffbokserne i Danmark har god erfaring med forbundet
og ingen alvorlige skader etter at DPBF har godkjent utøvere, kamper
og arrangement. Flertallet er kjent med at Anti Doping
Danmark (ADD) har hatt et godt samarbeid med DPBF siden august 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen foreslår å oppheve lov om forbud mot profesjonell
boksing. Proffboksing er i dag regulert av to lovverk, proffbokseloven
og knockoutloven. Bakgrunnen for proffbokseloven var skaderisiko
og involvering av usunne økonomiske interesser. Knockoutloven m/forskrift
gjelder alle kampsporter og regulerer kamplengder, krav om aldersgrenser osv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, bemerker at forslaget om
lengre tidsrammer for kamper, økt aldersgrense fra 34 til 40 år
og forbud mot bruk av hjelm i kamp er samstemt med kravene i AIBA,
og at harmonisering av disse reglene er avgjørende for å få en reell
opphevelse av forbudet. Flertallet viser til at regelverket
for europeisk proffboksing har blitt strengere og mer detaljert
siden det norske proffbokseforbudet ble innført i 1981. Flertallet viser
videre til at dokumentasjonen fremlagt at de medisinske høringsinstansene
i all hovedsak er basert på proffboksing i hele verden, og av denne
statistikken ikke skiller mellom proffboksing i Europa, Asia og
Nord-Amerika. Flertallet mener det må tas hensyn
til at Europa, Asia og Nord-Amerika opererer med forskjellige regelverk. Flertallet påpeker
i denne sammenheng at europeisk proffboksing, gjennom EBU, er underlagt
verdens strengeste og mest omfattende regelverk for proffboksing. Flertallet mener det
strenge og omfattende europeiske regelverket, og et krav til at
norsk proffboksing skal underlegges dette regelverket, er avgjørende
for at proffboksing skal tillates i Norge.
Flertallet viser til at det ikke
er noen som organiserer proffboksing i Norge på dette tidspunkt,
da proffboksing er ulovlig, og har vært ulovlig i Norge siden 1981. Flertallet mener det
er urimelig å kreve at et norsk proffbokseforbund er en del av den
norske organiserte idretten før Stortinget har vedtatt å oppheve
forbudet mot proffboksing.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
kjent med at regjeringen også jobber med nye forskriftsfastsatte
sikkerhetsbestemmelser, som bl.a. setter lengre tidsrammer for kamper,
økt aldersgrense fra 34 til 40 år, og som aksepterer forbud mot
bruk av hjelm.
Disse medlemmer har merket seg
at et samlet medisinsk miljø har advart regjeringen, men også Stortinget
i høring, imot å foreta den foreslåtte lovendringen. Dette er fremført
på et kunnskapsbasert grunnlag fra Helsedirektoratet, Den norske
legeforening, Norsk nevrokirurgisk forening og Norsk forening for
idrettsmedisin og fysisk aktivitet.
Disse medlemmer viser til at
omfattende dokumentasjon på høy forekomst av alvorlig akutte hjerneskader,
sammen med permanente skader som Alzheimer, annen demens og parkinsonisme
er grunnlag for engasjementet. Det uttrykkes også bekymring for
signaleffekten, og skadevirkningene, ved å legalisere en aktivitet som
har som mål å slå knockout på motstander.
Disse medlemmer viser også til
at de som organiserer proffboksing ikke er en del av den organiserte
idretten, slik Norges Amatørbokseforbund er. Det er kommersielle selskaper
som står bak når norske utøvere har vunnet titler. Det er kun det
internasjonale bokseforbundet AIBA som er med i dopingskontrollorganet
WADA.
Disse medlemmer merket seg at
«Norges profesjonelle bokseforbund» i stortingshøringen, ikke kunne
redegjøre for sitt antidopingarbeid på en betryggende måte.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av den Norske idrettsmodellen (Meld. St. 26 (2011–2012)
og Innst. 211 S (2012–2013)) der det var bred politisk enighet om
å ha et etisk verdigrunnlag for norsk idrett.
Disse medlemmer viser til at
Norges idrettsforbund (NIF) ikke har funnet å kunne støtte regjeringens
forslag. NIF presiserer at idretten ikke kan ha et verdigrunnlag
som gjør helse- og sikkerhetsspørsmål til en privatsak. Norsk idrett advarer
altså sterkt imot de store endringene i sikkerhetsforskriften.
Disse medlemmer viser til at
proffboksing ikke ligner på noen annen idrett. Dette fordi knockout
som følger av slag mot hodet er målet, og fordi beskyttelse er forbudt.
Etter disse medlemmers syn bør regjeringens forslag
ikke bifalles fordi:
Proffboksing strider
imot idrettens etiske regler og helsefremmende grunnlag. Kommersielle
interesser og underholdning må vike.
Kampen imot doping og kampfiksing og -manipulering
er avgjørende for hele idrettens framtid. Proffboksing utfordrer
ytterligere med sin uorganiserte virksomhet.
All kunnskapsbasert informasjon tilsier
at skadeomfang og kommersielle økonomiske interesser virker på samme
vis som da loven ble innført.
Disse medlemmer vil foreslå at
forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti merker seg at departementet i proposisjonen erkjenner
at profesjonell boksing, i likhet med andre idrettsgrener, medfører
skaderisiko. Samtidig er det departementets vurdering at skaderisikoen
forbundet med profesjonell boksing ikke er et tilstrekkelig tungtveiende
argument for å opprettholde et lovforbud. Dette medlem viser
til at komiteen har gjennomført en omfattende høring, på bakgrunn
av lovforslaget. I høringen advarte Norsk nevrokirurgisk forening, Den
norske legeforening og Norges idrettsforbund imot regjeringens forslag.
Forslaget ble støttet av Norges bokseforbund og Norges profesjonelle
bokseforbund. Dette medlem mener at en sterkere vektlegging
av de helsemessige aspektene ved proffboksing kan gi en annen konklusjon
enn det som kommer til uttrykk i regjeringens forslag. Dette
medlem legger vekt på de mange advarslene som kommer fra
et samlet medisinsk fagmiljø om de kortsiktige og langsiktige følgene
av gjentatte slag mot hodet. Dette medlem viser til
at det er bred enighet internasjonalt i det vitenskapelige idrettsmedisinske
miljøet om risiko og skadevirkninger.
Dette medlem viser til at kampen
mot helseskader i form av doping lenge har stått høyt på den idrettspolitiske
dagsordenen i Norge og en rekke land. På dette området er det utviklet
et godt samarbeid mellom idretten og det offentlige, både nasjonalt
og internasjonalt. Resultatet er skjerpede krav til antidopingarbeidet. Dette medlem viser
til at de toneangivende profesjonelle bokseforbundene i dag står
utenfor den organiserte idretten som World Anti-Doping Agency (WADA)
kontrollerer.
Dette medlem mener helseaspektet
og antidopingarbeidet må veie tungt, og dette medlem støtter
derfor ikke regjeringens forslag.