Stortingets forretningsorden § 14 nr. 9 bokstav b forutsetter
at regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak
som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak),
og om behandlingen av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen
til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført
for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med regjeringens
oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–1999).
Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak
de siste 10
stortingssesjonene
Stortingssesjon | Antall vedtak |
2004–2005 | 171 |
2005–2006 | 9 |
2006–2007 | 20 |
2007–2008 | 24 |
2008–2009 | 35 |
2009–2010 | 8 |
2010–2011 | 7 |
2011–2012 | 33 |
2012–2013 | 25 |
2013–2014 | 82 |
Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra
de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene
fra stortingssesjonen 2013–2014. Svarene er inntatt i kapittel 2 i
meldingen.
I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll-
og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første
meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen
senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis
nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i kapittel
3.
Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal
få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte
anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger.
Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding
på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte
bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig
å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre
oversikten, er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling
av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen.
Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene
i en budsjettproposisjon, vil det i denne meldingen bare bli tatt
inn en henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i budsjettproposisjonen.
Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen
2013–2014.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at antallet anmodningsvedtak
har økt de siste årene, og at årets melding redegjør for oppfølgingen
av 82 vedtak fattet i sesjonen 2013–2014 og 13 vedtak fra sesjonen
2012–2013.
Komiteen har som ledd i sin behandling
sendt brev til de stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene.
I stor grad er det disse komiteene som har fremmet forslag til anmodningsvedtak
i sine komitéinnstillinger, og det er derfor naturlig at de også
vurderer regjeringens oppfølging. Det er vist til uttalelse og merknader fra
komiteene under de enkelte vedtak der dette er relevant.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil understreke at vurderingene av
om et vedtak er fulgt opp, vil kunne variere fra konkrete faktakonstateringer
til mer skjønnsmessige vurderinger. De skjønnsmessige vurderingene
vil svært ofte være mer preget av et politisk skjønn, som det er
mer naturlig utøves i den enkelte fagkomité og ikke i kontroll-
og konstitusjonskomiteen, som ellers ville kunne utvikle seg til
å bli en «overkomité» i komitéstrukturen.
Disse medlemmer vil understreke
at kontroll- og konstitusjonskomiteens oppgave er å påse at de saker
og prosessforløp som Stortinget har ønsket gjennom sine anmodningsvedtak, følges
opp.
Disse medlemmer vil også vise
til at det enkelte anmodningsvedtak ikke er Stortingets materielle
vedtak. Det typiske anmodningsvedtak er en oppfordring om at Stortinget
får seg forelagt forslag eller sak fra regjeringen av et bestemt
innhold, enten som enkeltsak eller i en mer generell sammenheng.
Bakgrunnen for denne arbeidsordningen er at regjeringen er bundet
av utredningsinstruksen, prinsippene om sluttført saksbehandling
og allmennhetens og interessenters mulighet til å kunne ytre seg
i høringsprosesser, før beslutninger av større økonomisk og juridisk
betydning for dem det angår, blir fattet.
Disse medlemmer vil i denne sak
mer spesifikt henlede oppmerksomheten til merknadene fra Arbeiderpartiets
medlemmer i komiteen, hvor man ikke er villig til å utkvittere anmodningsvedtak
før de oppfyller Arbeiderpartiets budsjettprioriteringer. Slike
overveielser hører til Stortingets ordinære budsjettbehandling og vil
derfor ikke være et område for konstitusjonell kontroll.
Komiteen har valgt
å kommentere vedtak der den mener oppfølgingen ikke er sluttført
eller tilfredsstillende. Vedtak som etter komiteens oppfatning
er tilfredsstillende fulgt opp, tas til etterretning og omtales
ikke i denne innstillingen. Komiteen viser til at
innstillingen omtaler 34 vedtak fra sesjonen 2013–2014, og ni vedtak
fra sesjonen 2012–2013.
Komiteen vil be om at regjeringen
endrer tidspunktet for fremleggelsen av stortingsmeldingen om oppfølging
av anmodnings- og utredningsvedtak. Etter dagens praksis oversendes
meldingen i oktober, dvs. relativt kort tid etter at sesjonen det
rapporteres på, er ferdig. Komiteen mener det vil
være mer hensiktsmessig om meldingen legges frem tre måneder senere
– i januar det påfølgende året. Dermed vil det ha gått noe lengre
tid etter vedtakene ble fattet, og på det tidspunktet vil formodentlig flere
vedtak være fulgt opp. Dersom et anmodningsvedtak er fulgt opp gjennom
omtale og/eller bevilgningsforslag i departementets budsjettproposisjon,
kan dette omtales og gjengis i Meld. St. 4. Etter komiteens oppfatning
vil dette bidra til en mer helhetlig rapportering om oppfølging
av Stortingets anmodnings- og utredningsvedtak.
Komiteen ber om at dette gjøres
gjeldende slik at neste melding legges frem i januar 2016, og at den
omhandler oppfølging av vedtak fattet i 2014–2015.