Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Representantforslag 8:82 S (2013–2014) om å styrke forbrukermakten gjennom digitalisering av produktinformasjon og opprette en informasjonsportal for dagligvarer.

Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Forslagsstillerne mener at all lovpålagt produktinformasjon bør gjøres tilgjengelig elektronisk og på en måte som vil gjøre det lettere for forbrukere å innhente informasjon og sammenligne produkter.

Komiteen viser til studiebesøk i Danmark hvor en internettbasert informasjonsportal er gjort tilgjengelig via en egen applikasjon. Applikasjonen er blitt svært populær, spesielt blant unge danske som er opptatt av enkelt å finne fram til opplysninger om pris, innhold og kvalitet på varen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til det pågående arbeidet i departementet med gjennomgang av forbrukerpolitiske virkemidler i sin helhet og arbeidet med ulike portaler i særdeleshet. Det vises også til to andre representantforslag: Dokument 8:13 S (2014–2015) hvor det foreslås å «ta initiativ til bedre merkeordninger for mat, som også stiller krav til opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttprodukter og meieriprodukter» og «etablere en dagligvareportal i tråd med innstillingen fra Matkjedeutvalget i NOU 2011:14», og Dokument 8:12 S (2014–2015) fra Arbeiderpartiet, hvor det foreslås at regjeringen «innen juni 2015 skal legge frem forslag til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet, som også omfatter distribusjon av matvarer». Flertallet mener de tre forslagene må ses i sammenheng. Det er ikke gitt at en portal vil løse de utfordringene forslagsstillerne belyser, og samtidig bør det også ses nærmere på hva en slik eventuell portal skal bringe av informasjon. Produktinformasjonen forslagsstillerne ønsker å gjøre tilgjengelig digitalt, finnes allerede i all hovedsak presentert på den aktuelle varen. Det er etter flertallets syn nødvendig med nærmere kartlegging av hva som er informasjonsbehovet før man tar stilling til hvordan informasjonen eventuelt gjøres ytterligere tilgjengelig for forbruker. Flertallet ønsker å peke på at en del problemstillinger ikke er reist i forslaget, blant annet er det trolig viktigere å skaffe til veie informasjon om potensielt skadelige stoffer som finnes i dagligvarene. Det er flertallets ønske at departementet tar initiativ til et felles nordisk samarbeid på dette feltet, både for å utnytte ressursene bedre gjennom utveksling av eksisterende teknologi og databaser og fordi man står overfor de samme utfordringene i de nordiske landene når det gjelder dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti ser det som viktig å sikre informasjon til forbrukerne gjennom etablering av en dagligvareportal. Målet med en slik informasjonsløsning skal være å legge til rette for at den enkelte forbruker skal kunne gjøre bedre valg, og bidra til skjerpet konkurranse i markedet. Dette vil også gjøre det enklere for forbrukerne å gjøre sine valg, samtidig som det kan sikre konkurranse i markedet. Disse medlemmer mener at dette tiltaket, sammen med en bedre merkeordning, vil legge til rette for at det blir enklere for forbrukerne å gjøre opplyste valg.

Disse medlemmer påpeker at veiledningskriteriene som legges til grunn må være i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd, slik at de digitale løsningene ikke skaper tvil om gjeldende anbefalinger. Disse medlemmer mener myndighetene som besitter fagkunnskap innenfor området, bør ha en betydelig rolle i utvikling av informasjonsportalen.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen senest i løpet av 2016 etablere en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer med nødvendig elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen dagligvarer.»