Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Representantforslag
8:82 S (2013–2014) om å styrke forbrukermakten gjennom digitalisering
av produktinformasjon og opprette en informasjonsportal for dagligvarer.
Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt
og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom
leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Forslagsstillerne mener
at all lovpålagt produktinformasjon bør gjøres tilgjengelig elektronisk
og på en måte som vil gjøre det lettere for forbrukere å innhente
informasjon og sammenligne produkter.
Komiteen viser til studiebesøk
i Danmark hvor en internettbasert informasjonsportal er gjort tilgjengelig
via en egen applikasjon. Applikasjonen er blitt svært populær, spesielt
blant unge danske som er opptatt av enkelt å finne fram til opplysninger
om pris, innhold og kvalitet på varen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til det pågående
arbeidet i departementet med gjennomgang av forbrukerpolitiske virkemidler
i sin helhet og arbeidet med ulike portaler i særdeleshet. Det vises
også til to andre representantforslag: Dokument 8:13 S (2014–2015)
hvor det foreslås å «ta initiativ til bedre merkeordninger for mat,
som også stiller krav til opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttprodukter
og meieriprodukter» og «etablere en dagligvareportal i tråd med
innstillingen fra Matkjedeutvalget i NOU 2011:14», og Dokument 8:12 S
(2014–2015) fra Arbeiderpartiet, hvor det foreslås at regjeringen
«innen juni 2015 skal legge frem forslag til lov om god handelsskikk
med tilsynskapasitet, som også omfatter distribusjon av matvarer». Flertallet mener
de tre forslagene må ses i sammenheng. Det er ikke gitt at en portal
vil løse de utfordringene forslagsstillerne belyser, og samtidig
bør det også ses nærmere på hva en slik eventuell portal skal bringe
av informasjon. Produktinformasjonen forslagsstillerne ønsker å
gjøre tilgjengelig digitalt, finnes allerede i all hovedsak presentert
på den aktuelle varen. Det er etter flertallets syn
nødvendig med nærmere kartlegging av hva som er informasjonsbehovet
før man tar stilling til hvordan informasjonen eventuelt gjøres
ytterligere tilgjengelig for forbruker. Flertallet ønsker
å peke på at en del problemstillinger ikke er reist i forslaget,
blant annet er det trolig viktigere å skaffe til veie informasjon
om potensielt skadelige stoffer som finnes i dagligvarene. Det er flertallets ønske
at departementet tar initiativ til et felles nordisk samarbeid på
dette feltet, både for å utnytte ressursene bedre gjennom utveksling
av eksisterende teknologi og databaser og fordi man står overfor
de samme utfordringene i de nordiske landene når det gjelder dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti ser det som viktig å sikre informasjon
til forbrukerne gjennom etablering av en dagligvareportal. Målet
med en slik informasjonsløsning skal være å legge til rette for
at den enkelte forbruker skal kunne gjøre bedre valg, og bidra til
skjerpet konkurranse i markedet. Dette vil også gjøre det enklere
for forbrukerne å gjøre sine valg, samtidig som det kan sikre konkurranse
i markedet. Disse medlemmer mener at dette tiltaket, sammen
med en bedre merkeordning, vil legge til rette for at det blir enklere
for forbrukerne å gjøre opplyste valg.
Disse medlemmer påpeker at veiledningskriteriene
som legges til grunn må være i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd,
slik at de digitale løsningene ikke skaper tvil om gjeldende anbefalinger. Disse
medlemmer mener myndighetene som besitter fagkunnskap innenfor
området, bør ha en betydelig rolle i utvikling av informasjonsportalen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen senest i løpet av
2016 etablere en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer
med nødvendig elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.»