Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt
og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom
leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Utvalget anbefalte blant
annet etableringen av en offentlig tilgjengelig og offentlig finansiert
informasjonsportal for dagligvarer for å forenkle forbrukernes mulighet
til å sjekke og sammenligne pris, innhold og kvalitet på varer i
dagligvarehandelen.
Forslagsstillerne mener at all lovpålagt produktinformasjon
bør gjøres tilgjengelig elektronisk og på en måte som vil gjøre
det lettere for forbrukere å innhente informasjon og sammenligne produkter.
Forslagsstillerne mener det i dag ofte er vanskelig
for en forbruker å gjøre kvalifiserte produktvalg basert på helse,
miljø, etikk og samfunn, fordi informasjonsgapet er stort og komplekst, og
fordi merking på emballasjen er utilstrekkelig eller vanskelig tilgjengelig.
Forslagsstillerne mener at digitalisering av produktinformasjon, som
også gjøres enkelt tilgjengelig for forbrukerne, fremmer konkurranse,
bedrer hverdagen til bl.a. allergikere og bidrar til en mer bærekraftig utvikling.
Forslagsstillerne mener at en informasjonsportal for
dagligvarer både kan fremme økt konkurranse, kan virke helsefremmende
og gjøre det enkelt å ta etiske og miljøvennlige valg.
Forslagsstillerne tror at en digitalisert løsning
av data som lett kan sammenstilles med andre typer data, som i en
informasjonsportal for dagligvarer, også vil kunne redusere bruken
av stoffer som forringer menneskers helse. Det er, etter forslagsstillernes
syn, helt nødvendig å gjøre informasjon om hvilke varer som inneholder
helseskadelige stoffer, lettere tilgjengelig for forbrukerne.
For at forbrukerne skal kunne ta kvalifiserte produktvalg,
må informasjonen om ulike produkter være både objektiv, pålitelig
og lett tilgjengelig. Den enkleste måten å løse dette på er gjennom
etablering av en informasjonsportal for dagligvarer. Forslagsstillerne
viser til at NOU 2011:4 «Mat, makt og avmakt» anbefaler etablering
av en offentlig finansiert informasjonsportal for dagligvarer slik
at den enkelte forbruker får et mest mulig gjennomsiktig marked og
at informasjonen forbrukeren mottar, er korrekt og gyldig i kjøpsøyeblikket.
Forslagsstillerne er kjent med at flere av aktørene
i bransjen er skeptiske til en ordning med pliktlevering av data,
men viser til at Forbrukerrådet har god erfaring med pliktavlevering
av data til andre portaler som finansportalen.no og hvakostertannlegen.no.
Forslagsstillerne mener at dagligvarehandelen også bør kunne avlevere nødvendige
data for å styrke forbrukermakten, og mener at dette bør sees på
som en naturlig videreutvikling av den allerede gjeldende plikten til
å ha pris, innhold og annen informasjon på alle varer. Forslagsstillerne
mener derfor at det må sikres en hjemmelsgrunn som sikrer pliktavlevering
av data.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest etablere
en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer med nødvendig
elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Representantforslag
8:82 S (2013–2014) om å styrke forbrukermakten gjennom digitalisering
av produktinformasjon og opprette en informasjonsportal for dagligvarer.
Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt
og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom
leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Forslagsstillerne mener
at all lovpålagt produktinformasjon bør gjøres tilgjengelig elektronisk
og på en måte som vil gjøre det lettere for forbrukere å innhente
informasjon og sammenligne produkter.
Komiteen viser til studiebesøk
i Danmark hvor en internettbasert informasjonsportal er gjort tilgjengelig
via en egen applikasjon. Applikasjonen er blitt svært populær, spesielt
blant unge danske som er opptatt av enkelt å finne fram til opplysninger
om pris, innhold og kvalitet på varen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til det pågående
arbeidet i departementet med gjennomgang av forbrukerpolitiske virkemidler
i sin helhet og arbeidet med ulike portaler i særdeleshet. Det vises
også til to andre representantforslag: Dokument 8:13 S (2014–2015)
hvor det foreslås å «ta initiativ til bedre merkeordninger for mat,
som også stiller krav til opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttprodukter
og meieriprodukter» og «etablere en dagligvareportal i tråd med
innstillingen fra Matkjedeutvalget i NOU 2011:14», og Dokument 8:12 S
(2014–2015) fra Arbeiderpartiet, hvor det foreslås at regjeringen
«innen juni 2015 skal legge frem forslag til lov om god handelsskikk
med tilsynskapasitet, som også omfatter distribusjon av matvarer». Flertallet mener
de tre forslagene må ses i sammenheng. Det er ikke gitt at en portal
vil løse de utfordringene forslagsstillerne belyser, og samtidig
bør det også ses nærmere på hva en slik eventuell portal skal bringe
av informasjon. Produktinformasjonen forslagsstillerne ønsker å
gjøre tilgjengelig digitalt, finnes allerede i all hovedsak presentert
på den aktuelle varen. Det er etter flertallets syn
nødvendig med nærmere kartlegging av hva som er informasjonsbehovet
før man tar stilling til hvordan informasjonen eventuelt gjøres
ytterligere tilgjengelig for forbruker. Flertallet ønsker
å peke på at en del problemstillinger ikke er reist i forslaget,
blant annet er det trolig viktigere å skaffe til veie informasjon
om potensielt skadelige stoffer som finnes i dagligvarene. Det er flertallets ønske
at departementet tar initiativ til et felles nordisk samarbeid på
dette feltet, både for å utnytte ressursene bedre gjennom utveksling
av eksisterende teknologi og databaser og fordi man står overfor
de samme utfordringene i de nordiske landene når det gjelder dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti ser det som viktig å sikre informasjon
til forbrukerne gjennom etablering av en dagligvareportal. Målet
med en slik informasjonsløsning skal være å legge til rette for
at den enkelte forbruker skal kunne gjøre bedre valg, og bidra til
skjerpet konkurranse i markedet. Dette vil også gjøre det enklere
for forbrukerne å gjøre sine valg, samtidig som det kan sikre konkurranse
i markedet. Disse medlemmer mener at dette tiltaket, sammen
med en bedre merkeordning, vil legge til rette for at det blir enklere
for forbrukerne å gjøre opplyste valg.
Disse medlemmer påpeker at veiledningskriteriene
som legges til grunn må være i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd,
slik at de digitale løsningene ikke skaper tvil om gjeldende anbefalinger. Disse
medlemmer mener myndighetene som besitter fagkunnskap innenfor
området, bør ha en betydelig rolle i utvikling av informasjonsportalen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen senest i løpet av
2016 etablere en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer
med nødvendig elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.»
Familie- og kulturkomiteens utkast til innstilling har
blitt forelagt næringskomiteen som i brev av 29. januar 2015 uttaler:
«Næringskomiteen viser til at utkast til innstilling
fra familie- og kulturkomiteen er forelagt næringskomiteen for uttalelse.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti viser til sine respektive partiers merknader i familie-
og kulturkomiteen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Venstre viser til Arbeiderpartiets og Kristelig Folkepartis merknader
i familie- og kulturkomiteen, og støtter disse.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre støtter forslaget fra mindretallet i familie-
og kulturkomiteen om å be regjeringen senest i løpet av 2016 etablere
en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer med nødvendig
elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen senest i løpet av
2016 etablere en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer
med nødvendig elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.
Komiteen rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:82 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Breivik, Abid Q. Raja og Pål
Farstad om å styrke forbrukermakten gjennom digitalisering av produktinformasjon
og opprette en informasjonsportal for dagligvarer – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
3. februar 2015
Svein Harberg | Hege Haukeland Liadal |
leder | ordfører |