Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
vurdere å fastsette en kvalitetsbasert minimumsnorm for helsestasjons-
og skolehelsetjenesten (i barne-, ungdoms- og videregående skole).
2. Stortinget ber regjeringen innføre en
mulighet for at helsesøstre kan videreformidle/henvise ungdom til
BUP, med kopi til fastlegen.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at fylkesmennene følger tettere opp kommuner som ikke gir et forsvarlig
helsestasjons- og skolehelsetilbud, at fylkesmennene videre gis
et mandat til å gjennomføre strengere reaksjoner og bidrar til at barn
og unge, inkludert elevrådene, blir hørt ved tilsyn.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
å kartlegge kompetansenivået i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
og videre styrke arbeidet med kompetanseheving av ansatte gjennom
kommunale kompetanseplaner der det er nødvendig.
5. Stortinget ber regjeringen, senest i
forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2015, styrke finansiering
av skolehelsetjenesten og helsestasjonene, herunder øremerking av
midlene til tjenesten for hele skoleløpet i en opptrappingsperiode.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til tiltak som integrerer skolehelsetjenesten bedre i arbeidet med
frafall, spesielt i videregående opplæring.
7. Stortinget ber regjeringen sette i gang
et større arbeid for å rekruttere flere menn og minoritetsspråklige
til yrket som sykepleier.
8. Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt kvotering
i utdanningen, kjønnspoeng eller lignende ordninger kan inngå som
et rekrutteringstiltak av flere menn og minoritetsspråklige.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om hvordan man kan styrke samarbeidet mellom tjenester for barn,
unge og deres familier, som barnevern, BUP, helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
allmennlegetjenesten og PPT, herunder vurdere nye organisasjonsformer
som svarer til de utfordringene barn, unge og deres familier har,
jf. erfaringene med 'Familiens hus»-modellen'.»
Som bakgrunn for forslagene viser forslagsstillerne
til at psykiske helseplager blant barn og unge er utbredt. Det understrekes
at skolehelsetjenesten er en hjørnestein i det forebyggende helsearbeidet
for å bedre barn og unges psykiske helse.
Det framholdes at det i Norge mangler ca. 1 500 stillinger
i skolehelsetjenesten for at Helsedirektoratets anbefalte norm for
tjenesten skal virkeliggjøres. Fordi midler som bevilges for å styrke skolehelsetjenesten,
i utstrakt grad viser seg å bli nyttet til andre formål i kommunene,
mener forslagsstillerne at det bør innføres øremerking som et ledd
i en opptrappingsplan.
Forslagsstillerne viser til at det i dag bare
er fem menn som er helsesøstre, og at det er få med minoritetsbakgrunn.
De mener det er avgjørende å få en rekruttering som gjenspeiler
kjønn og bakgrunn til barn og unge for å få et likeverdig tilbud til
alle. De mener det også er viktig at ansatte i skolehelsetjenesten
har god og riktig kompetanse på psykisk helsearbeid og på vold,
overgrep og helseplager hos barn med fluktbakgrunn. Forslagsstillerne
understreker at det er nødvendig at de som arbeider i skolehelsetjenesten,
blir bevisst på at de bør rapportere om hvordan tjenesten fungerer,
hvilke behov barn har, risikofaktorer i nærmiljøet og hvordan tjenesten
kan bidra i kommunenes forebyggende arbeid.
Forslagsstillerne mener at skolehelsetjenesten mangler
overordnet ledelse og styring, og påpeker at erfaringer fra dem
som arbeider i tjenesten, knapt blir etterspurt av kommuneledelsen eller
på politisk nivå.