Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen av
11. november 2014, vedlagt Dokument 8:17 S (2014-2015).
Stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Per
Olaf Lundteigen og Janne Sjelmo Nordås fremmer i representantforslaget
følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen innen utløpet av
første halvår 2015 opprette et spesialistsenter på Rjukan etter
modell fra Hallingdal Sjukestugu.
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2015 etablere
en offentlig kø-forkortingsklinikk (friklinikk) på Rjukan.
Stortinget ber regjeringen øremerke nødvendige omstillingsmidler
til Helse Sør-Øst RHF for å etablere Rjukan spesialistsenter, inkludert friklinikk.
Styret i Sykehuset Telemark har ut fra sitt
ansvar gjennomgått hva som er en hensiktsmessig oppgavefordeling
i regionen og gjort et vedtak om framtidig utvikling gjennom sin
utviklingsplan. Sykehuset Telemark sin utviklingsplan 2014-2016
er bygget på faglige vurderinger av hva som vil gi et godt og likeverdig
spesialisthelsetjenestetilbud til Telemarks befolkning og er grunnlaget
for ressursforvaltningen av fagpersoner og utstyr. Faglig høy kvalitet
på tjenestetilbudet og rett kompetanse ved akutt- og døgnbehandling
har vært førende for arbeidet med planen og det vedtatte tjenestetilbudet. Planen
er utarbeidet etter en bred faglig prosess, og en påfølgende høring
med 88 høringssvar. Jeg stadfestet endringene som gjaldt avvikling
av akuttfunksjoner i foretaksmøte 5. juni 2014 på bakgrunn av formuleringer
i regjeringsplattformen. Det er for øvrig ikke aktuelt for Regjeringen
å gripe inn i de omstillingene som nå gjennomføres i Sykehuset Telemark.
Jeg vil allikevel kommentere de enkelte forslagene kort:
Sykehuset Telemark vurderte ”Hallingdal Sjukestugu
– modellen” i forbindelse med arbeidet med utviklingsplanen. Sykehuset
Telemark valgte bort en slik modell med desentralisert døgnbehandling
på Rjukan sykehus ut fra krav til kvalitet og beredskap, samt vurderinger
ift. befolkningsgrunnlag og avstand til nærmeste akuttsykehus på
Notodden. Sykehuset Telemark viser til at befolkningsgrunnlaget
knyttet til Rjukan sykehus er betydelig mindre enn den befolkningen
som sokner til Hallingdal Sjukestugu.
Sykehuset Telemark ønsker å legge til rette
for helseaktivitet i Rjukan sykehus, og er som kjent i dialog med
både Tinn kommune og private helseaktører om leie av areal og ev.
også kjøp av støttetjenester. Sykehuset Telemark mener det vil være
hensiktsmessig å samle flere helseaktører i samme areal for god
dialog og godt samarbeid om pasientbehandling og kompetanseoverføring.
I følge Sykehuset Telemark så er det foreløpig ikke avklart om Tinn kommune
vil etablere kommunal helseaktivitet i sykehusarealet. Sykehuset
Telemark starter nå også opp dialog med private interessenter som ønsker
å leie areal til helseaktivitet, og har som målsetting å finne plass
til både kommunal og privat helseaktivitet på sykehuset.
Når det gjelder ventetid og kirurgisk behandling, så
har representantene rett i at det er for lang ventetid. Regjeringen
har imidlertid lagt opp til tiltak for å redusere ventetidene i spesialistheletjenesten,
både gjennom aktivitetsvekst og gjennom innføring av fritt behandlingsvalg
fra og med 2015. Vi har også i inneværende år bidratt til økt bruk
av private tjenesteleverandører.
Når det gjelder et offentlig organisert tilbud (statlig)
på Rjukan, så er det nettopp dette som er vurdert i forbindelse
med Sykehuset Telemark sin utviklingsplan. Helse Sør-Øst opplyser
at de pt. ut fra sitt sørge-for ansvar ikke ser noe behov for å
videreføre et ytterligere tilbud utover det som det legges opp til
i Sykehuset Telemark sin utviklingsplan innenfor spesialisthelsetjenesten på
Rjukan.
Jeg er kjent med at private har vist interesse
for å etablere seg på Rjukan og at det vil være positivt for Tinn
kommune dersom dette skjer. Dette må imidlertid skje innenfor det
anbudsregimet som eksisterer i spesialisthelsetjenesten, eller som
en selvstendig privat klinikk basert på egenbetaling.
Endringene i Telemark gjøres for å sikre bedre kvalitet
og vil også sikre en bedre bruk av midlene som blir bevilget til
Sykehuset Telemark. Sykehuset Telemark har i forbindelse med utviklingsplanen
vurdert ulike alternativer. Å øremerke midler for å gjennomføre
etableringer i spesialisthelsetjenesten utover det som ligger til
grunn i Sykehuset Telemark sin utviklingsplan er derfor lite hensiktsmessig.
Jeg vil vise til at Høyre, Frp, KrF og Venstre i budsjettforliket
i Stortinget foreslår å bevilge 10 mill. kroner i omstillingsmidler
til Tinn kommune over Kommunal- og moderniseringsdepartementets
budsjett.