Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy de Ruiter
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til at regelverket for merking av mat- og drikkevarer er harmonisert
i EØS-området gjennom EUs matinformasjonsforordning (forordning
(EU) nr. 1169/2011). Regelverket er gitt i form av en forordning
som stiller harmoniserte og detaljerte krav til merking og er ikke
minimumskrav. Matinformasjonsforordningen kapittel VI setter grenser
for EØS-statenes adgang til å fastsette nasjonale regler om merking
av mat- og drikkevarer, både når det gjelder vilkår og prosedyre.
Matinformasjonsforordningen er gjennomført i norsk rett gjennom
matinformasjonsforskriften (forskrift 28. november 2014 nr. 1497
om matinformasjon til forbrukerne), som trådte i kraft i Norge 13. desember
2014. Mattilsynet er tilsynsmyndighet.
Komiteen viser til at Matinformasjonsforordningens
artikkel 9 blant annet stiller krav om at alkoholinnhold skal angis
i volumprosent på drikkevarer som inneholder mer enn 1,2 volumprosent
alkohol. Videre skal innhold av ingredienser eller stoffer som kan
utløse allergier eller intoleranser, merkes på alkoholholdige drikkevarer
på lik linje med andre næringsmidler. Allergimerking gjelder følgelig
for alkoholholdige drikkevarer i Norge i dag. Komiteen viser
videre til at det for alkoholholdige drikkevarer som inneholder
mer enn 1,2 volumprosent alkohol, i artikkel 16(4) fastsettes unntak
fra kravet om merking med ingrediensliste og næringsdeklarasjon.
Det er derfor ikke krav om angivelse av ingredienser i produktene. Komiteen påpeker
at det heller ikke er krav om angivelse av energiinnhold, mengde
fett, mettede fettsyrer, karbohydrater, sukkerarter, proteiner og
salt i produktene.
Komiteen viser videre til forslagsstillernes
poeng om at manglende merking av alkoholholdig drikke svekker forbrukerrettighetene.
Forbrukerrådet understreket dette som problematisk i høringen 13. januar
2015:
«Retten til informasjon er en helt grunnleggende forbrukerrettighet
nedfelt av FN (...). Forbrukerne bør kunne forvente informasjon
om innholdet i alle varer, det gjelder også alkoholholdige drikkevarer.
Merkingen skal være korrekt, gi tilstrekkelig informasjon og ikke
villede forbrukeren.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Forbrukerrådet
i sitt høringsinnspill påpekte viktigheten av innholdsmerking for
gruppen allergikere og diabetikere. Ifølge Norges Astma- og Allergiforbund
opplever mer enn 40 prosent av befolkningen å få allergiske reaksjoner
én eller flere ganger i livet. Flere av de allergifremkallende stoffene
finner vi i alkoholholdig drikke. Diabetesforbundet understrekte
også i sitt høringsinnspill at innholdsmerking av alkoholholdig
drikke er en forbrukerrettighet. De uttrykte sin bekymring for at
mangelen på innholdsmerking rammer diabetikere spesielt:
«Siden sukker er en nødvendig ingrediens i alkoholproduksjonen,
inneholder alkoholvarene en betydelig mengde kalorier. (…) For personer med
diabetes er det særskilt viktig å ha god kunnskap om næringsinnhold
for å kunne behandle sykdommen på en god måte, og dermed unngå alvorlige
komplikasjoner.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2015
fremme en sak for Stortinget om å innføre krav om innholdsmerking
av alkoholholdig drikk i Norge.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede konsekvenser for
EØS-avtalen, småskalaprodusenter og nasjonal alkohol- og næringsmiddellovgivning
ved innføring av krav om merking av alkoholholdig drikk.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil subsidiært
stemme for dette forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
noen ingredienser og stoffer i alkoholholdige drikker kan utløse
allergiske reaksjoner hos enkelte. Flertallet er
derfor glade for at ingredienser og/eller stoffer som kan utløse
allergier eller intoleranser, merkes på alkoholholdige drikkevarer
på lik linje med andre næringsmidler. Allergimerking gjøres altså
på alkoholholdige drikkevarer i Norge i dag.
Komiteen merker seg
at ifølge Norstats undersøkelse på vegne av Forbrukerrådet ønsket
8 av 10 personer at alkoholholdig drikkevarer bør merkes med allergener,
3 av 4 ønsker merking av alle ingredienser og tilsetningsstoffer,
2 av 3 ønsker merking av næringsinnhold og kaloriinnhold og 6 av
10 vil ha informasjon om antall alkoholenheter varen består av.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg også at ifølge
den samme undersøkelsen vil drøyt halvparten av de spurte at alkoholholdige
drikkevarer også skal ha advarsler om negative helseeffekter. Flertallet viser
til at Norge har definert tydelige alkoholpolitiske målsettinger.
I Meld. St. 30 (2011–2012) Se meg! er strategien for arbeidet med
alkohol definert. Målet i den nedfelte strategien er å bremse økningen
av alkoholforbruket, redusere forekomst av alkoholrelatert sykdom og
å øke befolkningens kunnskap om sammenhengen mellom alkohol og helse.
Gjennomsnittsforbruket i Norge ligger på nærmere åtte liter ren
alkohol i året. Tallene viser at det er en økning på 40 prosent
de siste 20 årene, ifølge Folkehelseinstituttet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at tallene som det henvises
til fra Folkehelseinstituttet, også kan fremstå misvisende. Alkoholforbruket
i Norge er nesten på samme nivå som i 1980, og forbruket av alkoholholdig
drikk har gått ned hvert år siden 2008. Tall viser også at alderen
da unge debuterer med alkohol er høyere enn tidligere. Det er grunn
til å være positiv til denne utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet merker seg at det
ikke gis noen begrunnelse for påstanden om at gjengivelsen av Folkehelseinstituttets
statistikker fremstår misvisende. Disse medlemmer viser
til SIRUS sin statistikk over årlig omsetning av alkohol i de europeiske
land målt i liter ren alkohol per innbygger, der det fremgår at
Norge lå på 4,6 liter pr. innbygger i 1980 og 5,2 liter i 2010. Disse medlemmer har
også merket seg Folkehelseinstituttets vurdering av at salgstallene
ifølge SIRUS er redusert siden 2008. Folkehelseinstituttet mener
det er usikkert om salgstallene viser en reell utflating i forbruket, begrunnet
i at befolkningen reiser mye, drikker mer i utlandet og handler
alkohol i forbindelse med utenlandsreise.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Rusfeltets samarbeidsorgan
Actis sitt høringsinnspill, hvor det problematiseres at alkoholholdig
drikke selges uten ingrediensliste, uten informasjon om kaloriinnhold
og uten helseadvarsler. De foreslår at det samtidig bør utredes
en ordning med krav om merking med helseinformasjon, med følgende begrunnelse:
«Alkohol gir økt risiko for en rekke krefttyper, hjerte-
og karsykdommer og leverskader. Forbrukerne vet fortsatt for lite
om en del av disse sammenhengene, og bør derfor få mer informasjon
om helserisikoen ved bruk. Det er dessverre også god grunn til å
minne forbrukerne om farene knyttet til alkoholbruk under graviditet
og i forbindelse med kjøring. Daglig foretas det om lag 30 000 kjøreturer
under alkoholpåvirkning over promillegrensen. Dessuten vet vi at
om lag 40 prosent av de gravide drikker noe underveis i svangerskapet,
noe som fører til at om lag 1 prosent av ban i Norge fødes med alkoholrelaterte
skader.»
Flertallet anerkjenner dette
som en stor utfordring, og ser at et krav om merking med helseinformasjon
kan bidra til å motvirke og forebygge alkoholrelaterte skader.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
gjennom mange år har blitt lagt stor vekt på å informere om helsefarene
ved å drikke alkohol under svangerskapet, gjennom blant annet kampanjer
og ved å fokusere på spørsmål om alkohol under svangerskapsoppfølgingen.
Dette har ført til økt kunnskap og endrede holdninger og adferd
blant gravide. En undersøkelse Helsedirektoratet gjennomførte i
2014 viste at cirka 9 av 10 kvinner sluttet å drikke når de fikk
vite at de var gravide.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at alkohol er det rusmiddelet
som forårsaker flest helseskader. Forbrukeren har rett til å vite
hva alkoholholdige produkter inneholder og helsemessige konsekvenser
ved bruk. Innholdsmerking av alkoholenheter vil i større grad kunne
tilrettelegge for informerte helsevalg, ved økt kunnskap og bevissthet
om ingredienser som kan gi negative helseeffekter.
Disse medlemmer viser til at
innføring av helseadvarsler på etiketten til alkoholholdig drikke
ble drøftet under høringen 13. januar. Legeforeningen understreket
i sitt høringsinnspill at «farene knyttet til alkoholbruk under
graviditet og i forbindelse med kjøring også bør inkluderes i merkingen». Disse
medlemmer viser til at analyser viser at det daglig blir
kjørt mellom 10 000 og 15 000 turer med promille. 0,3 prosent av
alle sjåfører er påvirket av alkohol over 0,2 promille. Sjåfører
med høy promille eller blandingsrus, utgjør hovedproblemet når det
gjelder antallet promilleulykker. Menn i aldersgruppen 20–35 år
er spesielt utsatt.
Disse medlemmer viser til Helsedirektoratets tall
hvor det fremgår at nær ni av ti kvinner helt sluttet å drikke alkohol
da de fikk vite at de var gravide, mens fire prosent sier at de
drakk selv om de visste at de var gravide (Ipsos MMI 2014). Det
fremkom også følgende i denne undersøkelsen:
57 prosent av respondentene
svarte at jordmor eller lege tok opp alkoholbruk i svangerskapskontrollene.
27 prosent oppgav at alkoholbruk ikke ble
tatt opp i svangerskapskontrollene.
74 prosent hadde fått et tydelig råd om
ikke å drikke alkohol.
60 prosent svarte at de ikke ble forklart
konsekvensene av alkoholbruk under graviditet.
91 prosent av respondentene oppgir at de
har besøkt nettsider for gravide.
75 prosent har deltatt på diskusjonsfora.
Disse medlemmer mener det er
bekymringsverdig at undersøkelsen viser at bare litt over halvparten
av legene og jordmødrene tok opp alkoholbruk i svangerskapskontrollene,
og at 60 prosent oppgir at de ikke ble forklart konsekvensene av
alkoholbruk under graviditet. Samtidig viser undersøkelsen at de
fleste gravide aktivt oppsøker viktig informasjon på nett og i sosiale
digitale plattformer, og at alkoholbruk blant gravide er uvanlig. Disse
medlemmer understreker at nødvendig informasjon om alkoholbruk
bør være en elementær del av svangerskapskontrollen, men mener helseadvarsler
til gravide på alkoholholdig drikke er et målrettet tiltak som med
fordel kan implementeres.
Disse medlemmer ser helseadvarsler
på tobakk som et relevant eksempel til sammenligning hvor det er
innført helseadvarsler grunnet risikoen ved bruk. Tobakk og alkohol
er begge store risikofaktorer for folkehelsen, men kunnskapen om
farene og holdninger til bruken er fremdeles veldig ulik. Actis
skriver i sitt ressursnotat Rett til å vite (2014):
«Nordmenn flest vet for lite om hvilken risiko som
er knyttet til selv et lavt alkoholforbruk. I en undersøkelse gjennomført
av Sentio på oppdrag for Actis våren 2011, svarte kun 33 prosent
at det var helt enige i påstanden ‘alkohol kan føre til hjertesykdommer’.
Også kunnskapen om sammenheng mellom alkohol og kreft var svak.
Kun 19 prosent av de spurte var helt enige i at det var en økt kreftrisiko
forbundet med alkoholkonsum.»
Disse medlemmer merker seg også
at i en undersøkelse nylig utført av Opinion på vegne av Actis svarer
åtte av ti at de ønsker helseadvarsler for gravide og sjåfører på
flasker med alkoholholdig drikke. Disse medlemmer mener
helseadvarsler på alkoholholdige varer kan bidra til økt bevissthet
og refleksjon om risiko og konsekvenser ved alkoholinntak blant
sjåfører og gravide. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en merkeordning
for alkoholholdig drikk med helseadvarsler om alkoholbruk under
graviditet og i forbindelse med kjøring.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil trekke frem at
forholdet til EU/EØS har vært et sentralt element i norsk alkoholpolitisk
debatt siden begynnelsen av 1990-tallet. NOU 2012:2 Utenfor og innenfor
(Europautredningen) påpeker at et offentlig regulert omsetningssystem
begrunnet i hensynet til folkehelsen har blitt satt opp imot den
frie bevegelighet av varer og tjenester og behovet for felles konkurranseregler
og bekjempelse av monopoler og andre statlige handelshindringer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
videre til at Europautredningen sier at:
«Til tross for dette potensielle motsetningsforholdet
må norsk alkoholpolitikk sies å ha stått seg bra under EØS-avtalen.
(…) Fortsatt har Norge et betydelig alkoholpolitisk handlingsrom innenfor
rammene av EØS-avtalen til å føre en restriktiv politikk.»
Disse medlemmer viser til at
spørsmål om forholdsmessighet av handelsrestriksjoner begrunnet
i folkehelsehensyn har stått sentralt. De siste årene har vist at
hensynet til folkehelsen, herunder behovet for å begrense alkoholforbrukets
skadevirkninger, vinner stadig større innpass i EU-systemer, i WHO
og i nordiske samarbeidsorganer. For eksempel fant EU-domstolen
i 2004 at et fransk forbud mot TV-reklame for alkohol var i strid
med retten til å tilby tjenester, men at det likevel kunne forsvares
ut i fra hensynet til folkehelsen. I internasjonal kontekst har
det i senere år vært konvergens mellom Norge og Europa når det gjelder
erkjennelsen av alkoholforbrukets skadevirkninger og omkostninger
for samfunnet. Europautredningen (NOU 2012:2 Utenfor og innenfor)
viser til at det i EUs alkoholstrategi slås fast at skadevirkningene
av alkohol utgjør et betydelig samfunnsproblem i EU, og at EU derfor
skal bygge opp under medlemslandenes arbeid med å redusere disse. Strategien
trekker frem en rekke prioriterte områder som blant annet unge og
ufødte barn, alkoholrelaterte trafikkuhell og alkohol og arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til brev til
komiteen fra Actis, datert 15. januar 2015, hvor de trekker frem
at essensen i debatten om merking av alkoholholdig drikk handler
om at:
«Norske forbrukere har rett å vite hva de drikker for
å kunne ta informerte valg. Retten til informasjon samt hensynet
til folkehelsen, er to viktige prinsipp som ikke kan vike for argumentet om
at merking av alkohol kan være et handelshinder i EU-systemet.»
Disse medlemmer merker seg Actis
sine eksempler på prinsipper for unntak nedfelt i EUs forordninger,
tidligere rettsavgjørelser fattet av EU-domstolen, samt andre land
som har innført eller vurderer å innføre merking av alkoholholdig
drikk. Norge er forpliktet til å følge minstekrav nedfelt i direktiver
og forordninger fra EU, men det er rom for å gå ut over disse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet ser det ikke som hensiktsmessig med
nasjonale bestemmelser om merking av ingredienser og energiinnhold
nå. Det er heller ikke «fritt frem» med nasjonale reguleringer på
dette området. Det må ses nærmere på hvorvidt det vil være en mulighet
til å gjennomføre det forslagsstillerne ønsker å innføre på nåværende
tidspunkt i henhold til de avtaler vi har med EU.
Disse medlemmer viser til at
helseministeren aktivt tar opp spørsmålet om innholdsmerking av
alkohol når han møter sine kollegaer i EU.
Disse medlemmer anser det som
naturlig å avvente rapporten fra Europakommisjonen.
Når det gjelder nasjonale bestemmelser om merking
av alkoholenheter per flaske eller annen beholder, ser disse
medlemmer det ikke som hensiktsmessig. Bakgrunnen for det
er bl.a. at det ikke er gitt harmoniserte eller nasjonale regler
eller standarder som definerer en alkoholenhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
hensynet til folkehelsen er vesentlig, og viser videre til våre
forpliktelser overfor WHO i tilknytning til reduksjon av risikofaktorer
knyttet til livsstilsykdommer. Merking av alkoholholdig drikk er
et tiltak som kan bidra til å oppfylle Norges forpliktelser.
Komiteen viser videre
til Den norske legeforening som i sitt høringsinnspill er bekymret over
det økte alkoholforbruket i Norge, og beskriver utfordringene som
et folkehelseproblem. Høyt alkoholkonsum har fysiske, psykiske og
sosiale kostnader for den enkelte og deres familie. Legeforeningen
minner om at en samlet helse- og omsorgskomité (Innst. 207 S (2012–2013))
gav sin tilslutning til å arbeide for å innføre krav om innholdsmerking
av alkoholholdig drikk:
«Komiteen viser til at regjeringen mener det bør arbeides
for å innføre krav til innholdsmerking av alkoholholdig drikk. Komiteen
er enig i dette.»
Legeforeningen mener innholdsmerking av alkoholholdig
drikk kan bidra til at flere tar gode og informerte helsevalg, og
gir sin fulle støtte til forslagsstillerne. Legeforeningen mener
advarselsmerking av alkoholholdig drikk kan være neste skritt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er viktig med en snarlig oppfølging
av dette kravet.
Komiteen viser videre
til Bryggeri- og drikkevareforeningens høringsinnspill, hvor det
problematiseres at småskalaprodusenter skal måtte innfri krav om
innholdsmerking av alkoholholdig drikk:
«Imidlertid er det ikke mulig for småskalaprodusenter
å oppfylle et slikt krav. De mangler nødvendig laboratorieutstyr
og vil ikke ha økonomi til å kjøpe analysetjenester til sine svært
mange ulike brygg. Det arbeides med å utvikle et analyseverktøy
som skal gjøre det mulig for også små produsenter å tilfredsstille
kravene, men inntil det foreligger vil en obligatorisk merkeordning
føre til at et hundretalls bedrifter og flere hundre arbeidsplasser
i distrikts-Norge går tapt.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, merker
seg dette, og mener det er viktig å finne løsninger som ivaretar
småskalaprodusentene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at forbruker skal få muligheten
til å ta opplyste valg. Vektøkningen vi ser i befolkningen er en
folkehelseutfordring, og næringsdeklarasjon hvor forbruker blant
annet får kunnskap om energiinnholdet i de ulike drikkevarene, kan
føre til at forbruker tar sunnere valg.
Disse medlemmer merker seg at
noen av produktene i norske varehyller allerede har ingrediensliste
og næringsdeklarasjon. Innenfor rammene av matinformasjonsforordningen
er det i dag fullt mulig for produsenter av alkoholholdig drikk
på frivillig grunnlag å merke produktet med næringsdeklarasjon og
ingrediensliste dersom de ønsker dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at en frivillig ordning finnes allerede i dag, men at dette
ikke har ført til tilstrekkelig merking med næringsdeklarasjon og
ingrediensliste på alkoholholdig drikke, som er et krav for andre
mat- og drikkevarer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at matinformasjonsordningen
er gjennomført i norsk rett gjennom matinformasjonsforskriften,
som trådte i kraft 13. desember 2014. Den fastsetter unntak for
kravet om merking med ingrediensliste og næringsdeklarasjon for
drikkevarer som inneholder mer enn 1,2 volumprosent alkohol.
Flertallet merker seg at helseministeren
i sitt brev til helse- og omsorgskomiteen viser til at Europakommisjonen
skal utarbeide en rapport til Rådet og Europaparlamentet hvor det
skal vurderes om alkoholholdige drikkevarer også skal underlegges
matinformasjonsforordningens krav til merking med ingrediensliste
og en næringsdeklarasjon.
Flertallet er ikke kjent med
at land i EØS-området har nasjonale regler om innholdsmerking av
alkoholholdige drikker.
Flertallet ser mange fordeler
ved innholdsmerking av alkoholholdige drikkevarer, men ser samtidig
utfordringer ved å innføre et særnorsk krav om merking av slike
drikkevarer, da dette kan virke svært konkurransevridende, spesielt for
norske småskalaprodusenter.
Flertallet er glad for at det
har vokst frem flere småskalaprodusenter og mikrobryggerier i Norge
som tilbyr norske forbrukere et variert og lokalt utvalg av drikkevarer.
Dette skaper arbeidsplasser i distriktene og skaper engasjement rundt
lokale produkter.
Flertallet viser til at dersom
småskalaprodusenter blir pålagt å innholdsmerke alkoholholdige drikkevarer,
vil det kunne bety store kostnader for disse produsentene. Dette
kan videre resultere i et tap av arbeidsplasser og et dårligere
utvalg for forbruker.
Flertallet er derfor enig med
helseministeren om at det er naturlig at vi venter på rapporten
fra Europakommisjonen, og at Norge ikke innfører særnorske regler
i utakt med resten av Europa som kan virke svært konkurransevridende
med fordel for de største produsentene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at en nasjonal regulering
vil være lik for alle produsenter og importører. Disse medlemmer ser
ikke det prinsipielle argumentet for at småskala drikkevareprodusenter
skal ha en særordning og unntak som småskala matprodusenter ikke
får. Disse medlemmer mener imidlertid at småskalaprodusenter
ved innføring av nasjonalt krav til innholdsmerking av alkoholholdholdig
drikk kan få gode overgangsordninger som gir rom for å utvikle analysemetoder etc.,
før innføring av merkekravet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at regjeringspartiene her skyver småskalaprodusentene foran seg
og slik skjermer de store alkoholprodusentene og importørene fra forbrukerkravet
om å få vite hva man drikker.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet understreker at næringspolitiske hensyn
ikke kan være gjeldende argument i diskusjonen om innholdsmerking
og helseadvarsler. Flertallet mener helsefaglige
argumenter og befolkningens rett til informasjon som kan gi grunnlag
for informerte helsevalg, må veie tyngst.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener innholdsmerking av alkoholholdige
drikkevarer kan være en ønskelig utvikling med hensyn til både et
forbruker- og folkehelseperspektiv, og støtter opp under prinsippet
om at også alkoholholdige drikkevarer skal omfattes av kravet om
merking med ingrediensliste og en næringsdeklarasjon.
Komiteens medlem fra Venstre støtter prinsippet
om innholdsmerking, men i påvente av EUs arbeid med blant annet
analyseverktøy for innholdsdeklarasjon av alkoholholdige drikkevarer
foreslår dette medlem et pilotprosjekt hvor produsenter,
Vinmonopolet og laboratoriebransjen får i oppdrag å utvikle en informasjonsportal
og digital merkeordning (f.eks. QR-koding) for alkoholholdige drikkevarer
og samarbeide om å etablere en analysekapasitet for innholdsdeklarasjon
av alkoholholdige drikkevarer som også kan inkludere mikrobryggerier
og småskala produsenter på linje med småskala matprodusenter. På
denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å etablere
et pilotprosjekt hvor produsenter, Vinmonopolet og laboratoriebransjen
får i oppdrag å utvikle en informasjonsportal og digital merkeordning (f.eks.
QR-koding) for alkoholholdige drikkevarer og samarbeide om å etablere
en analysekapasitet for innholdsdeklarasjon av alkoholholdige drikkevarer
som også kan inkludere mikrobryggerier og småskalaprodusenter på
linje med småskala matprodusenter.»