Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag om delvis bompengefinansiering av fase 1 av en bypakke for
transport i Nedre Glommaregionen i Østfold.
Det er i dag om lag 130 000 innbyggere i Fredrikstad
og Sarpsborg. Med om lag 110 000 innbyggere innenfor tettstedsområdet
utgjør dette landets femte største byområde. Dagens hovedvegnett
i Nedre Glomma har betydelige framkommelighetsproblemer. Dette skaper
trafikk- og miljøproblemer både på hovedvegnettet og sidevegnettet.
Hovedvegene inn mot og gjennom byene er mer eller mindre overbelastet
i rushperiodene, og rushperiodene varer en stadig større del av
dagen. Avviklingsproblemene på hovedvegnettet har ført til overføring
av gjennomgangstrafikk fra riksvegnettet til bygatenettet i rushtidsperiodene.
Hovedvegsystemet har flere kritiske lenker hvor det
ikke finnes alternative vegruter. Bruene over Glomma og Seutelva
er eksempler på dette. Sårbarheten i transportsystemet er derfor
stor, også for busstrafikken og annen nyttetrafikk. Glomma utgjør
en barriere for lokaltrafikken.
Sammenlignet med andre byområder er andelen reiser
som foretas med bil høy i Nedre Glommaregionen, mens andelen reiser
som foretas med kollektivtrafikken er lav. Samferdselsdepartementet
vil derfor understreke betydningen av at det legges opp til en sterk
satsing på miljøvennlig transport i regionen.
I Meld. St. 29 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det et mål at veksten i persontransport i de største
byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Bypakke Nedre Glomma er primært en transport-
og infrastrukturpakke. For at målene med bypakken skal nås og ivaretas
på lang sikt, må bypakken og arealstrategiene samordnes.
I avtale om belønningsmidler til Nedre Glommaregionen
for perioden 2014–2017 er det et mål at både framkommelighet, miljø
og helse skal bli bedre i avtaleperioden. Personbiltrafikken skal
ikke ha vekst, med utgangen av 2013 som referanseår. Antall reiser
med kollektivtransport, sykkel og gange skal øke på bekostning av
reiser med privatbil.
Det lokale forslaget til Bypakke Nedre Glomma er
utviklet gjennom et samarbeid mellom Østfold fylkeskommune, Fredrikstad
og Sarpsborg kommuner og Statens vegvesen.
Forslaget omfatter blant annet utbygging av hovedvegnettet,
nye vegbruer over Glomma, etablering av et sammenhengende sykkelvegnett,
bygging av kollektivfelt og tiltak for å styrke kollektivtrafikken.
Tiltakene i pakken er foreslått finansiert med bompenger, statlige,
fylkeskommunale og kommunale midler. Den økonomiske rammen for hele
pakken i det lokale forslaget er på om lag 9 mrd. kroner.
Det har vært et sterkt lokalt ønske om å starte
utbyggingen av de høyest prioriterte prosjektene i pakken så raskt
som mulig. Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til kostnader
og gjennomføring av utbyggingsplanene i det lokale forslaget. Det
er derfor behov for å detaljere plangrunnlaget for de aktuelle prosjektene
for å få et bedre bilde av kostnader og muligheter for gjennomføring.
Videre er det behov for å etablere gode prosesser mellom statlige
og lokale myndigheter for å utvikle et godt opplegg for porteføljestyring
i samsvar med overordnede mål og tilgjengelig finansiering. For
likevel å etterkomme lokale ønsker om raskest mulig oppstart av
utbyggingen, har Samferdselsdepartementet i dialog med berørte lokale
myndigheter besluttet å dele Bypakke Nedre Glomma i faser slik at
modne prosjekter kan igangsettes uten å avvente videre planarbeid med
de prosjektene som uansett ligger lenger ut i tid.
Faglig og politisk behandling og overordnede mål
for Bypakke Nedre Glomma er nærmere omtalt i hhv. kapittel 2.1 og
2.2 i proposisjonen, og den lokalpolitiske behandlingen i kommunene
Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler og i Østfold fylkeskommune er omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
Prosjekter og tiltak i fase 1 av Bypakke Nedre Glomma
har en økonomisk ramme på 1,2 mrd. 2014-kroner. Finansieringen er
basert på bompenger, statlige og fylkeskommunale midler.
I fase 1 prioriteres prosjektet rv. 110 Ørebekk–Simo
i Fredrikstad. Rv. 110 er hovedinnfartsåren til Fredrikstad fra
E6 i nord, og en viktig transportåre for lokal og regional trafikk.
Styringsrammen for prosjektet er fastsatt til 675 mill. 2014-kroner
og kostnadsrammen til 745 mill. kroner.
I tillegg prioriteres en rekke kollektivtrafikktiltak
og tiltak for gående og syklende både i Fredrikstad og Sarpsborg.
Til sammen er det foreslått 350 mill. kroner
til kollektivtrafikktiltak og tiltak for gående og syklende, hvorav
170 mill. kroner forutsettes finansiert med bompenger.
Videre foreslås midler til planlegging av programområdetiltak
i fase 1 og prosjekter som er aktuelle i neste fase.
Det er behov for midler til planlegging av noen av
programområdetiltakene i fase 1 av bypakken, anslagsvis 30 mill.
kroner. Behovet for midler til planlegging av prosjekter som er
aktuelle i neste fase av bypakken, anslås til om lag 120 mill. kroner.
For prosjektet rv. 110 Ørebekk–Simo og de programområdetiltakene
som skal gjennomføres tidlig i fase 1, foreligger det godkjent reguleringsplan.
I tråd med de lokalpolitiske vedtakene er det
lagt til grunn at bompengeinnkrevingen i en indre sentrumsring i
Fredrikstad skal starte opp når prosjektet rv. 110 Ørebekk–Simo
er åpnet for trafikk. Det legges opp til anleggsstart i mai 2015,
og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2017.
Samferdselsdepartementet vil legge fram forslag til
opplegg for kommende faser av Bypakke Nedre Glomma så snart det
foreligger tilstrekkelige avklaringer. Utformingen vil skje i dialog
med lokale myndigheter og Statens vegvesen. På grunn av størrelsen
på pakken skal det også gjennomføres ekstern kvalitetssikring av
trafikkgrunnlag og bompengeinntekter (KS2) før neste fase av bypakken
legges fram for Stortinget. I tillegg skal det gjennomføres KS2
for prosjekter som enkeltvis eller i naturlig sammenheng har kostnadsoverslag
(styringsramme) som overstiger 750 mill. kroner.
Trafikkgrunnlaget er nærmere omtalt i kapittel
5 i proposisjonen. Statens vegvesen har analysert og vurdert hvordan
innkrevingen av bompenger vil påvirke trafikken gjennom de planlagte
bomstasjonene med utgangspunkt i den regionale transportmodellen.
Det legges opp til å etablere en bomring rundt sentrum
av Fredrikstad når prosjektet rv. 110 Ørebekk–Simo åpnes for trafikk,
etter planen i 2017. Bomringen vil bestå av seks nye bomstasjoner.
Det er lagt opp til envegs innkreving i alle bomstasjoner i retning
mot Fredrikstad sentrum.
Finansieringen av fase 1 er vist i tabell 6.1
i proposisjonen.
Finansieringsplan for fase
1 av Bypakke Nedre Glomma
| | | Mill. 2014-kr |
| 2015–2017 | 2018–2021 | Sum |
Statlige midler | 331 | 205 | 536 |
Fylkeskommunale midler | 99 | 10 | 109 |
Bompenger | 428 | 127 | 555 |
Sum | 858 | 342 | 1 200 |
I tillegg kommer inngått avtale om belønningsmidler
med Østfold fylkeskommune og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner for
perioden 2014–2017. Det er lagt til grunn et samlet statlig tilskudd
på 215 mill. kroner i fireårsperioden.
Bompenger og bompengeopplegg er ellers omtalt
i kapittel 6.3 i proposisjonen.
Med forutsetningene er det beregnet at fase
1 av Bypakke Nedre Glomma vil være finansiert i løpet av omlag 4
år. De totale bompengeinntektene i denne perioden er beregnet til
726 mill. kroner i 2014-priser. Av dette er 555 mill. kroner forutsatt
brukt til prosjekter og tiltak innenfor Bypakke Nedre Glomma, 75
mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og 96 mill. kroner
til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.
Til grunn for de lokalpolitiske vedtakene er
det forutsatt at takstene blir regulert årlig i tråd med konsumprisindeksen,
men minimum med 2,5 pst. Dette er ikke i tråd med takstretningslinjene for
bompengeinnkreving. Samferdselsdepartementet forutsetter derfor,
i tråd med takstretningslinjene, at justeringer i bompengetakstene
ikke skal overstige prisstigningen.
Bompengeopplegget i proposisjonen er basert
på en forutsetning om 6,5 pst. lånerente, i tråd med de lokalpolitiske
vedtakene. Gjennom Prop. 119 S (2013–2014) er det åpnet for at den
beregningstekniske renten i en overgangsperiode kan settes lavere,
i intervallet mellom 6,5 pst. og renten på 10-års statsobligasjonslån.
Det er en forutsetning at det er lokal tilslutning til dette og
at den fylkeskommunale garantien opprettholdes. Det er videre en
forutsetning at lokale myndigheter forplikter seg til å legge prosjektet
inn i et av de nye bompengeselskapene når disse er etablert. Departementet
ber Stortinget om fullmakt til at det kan fastsettes takster i tråd
med ovennevnte forutsatt lokalpolitisk tilslutning.
Når rentekompensasjonsordningen er på plass, vil
det bli gjort en ny finansieringsanalyse og en ny vurdering av beregningsteknisk
rente.
Bomstasjonene på bruene mellom Fredrikstad og
Kråkerøy ble satt i drift i juni 2011. Formålet med bomstasjonene
er delfinansiering av ny Kråkerøyforbindelse, inkl. ny Kråkerøybru
på fv. 108. I bompengeselskapets årsregnskap for 2013 er det ventet
at prosjektet vil være nedbetalt i løpet av 2028.
Departementet viser til de lokale vedtakene
om samordning av takster i Kråkerøybommene og de nye bomstasjonene.
Fra lokalt hold ligger det som forutsetning at bomstasjonene for
Ny Kråkerøyforbindelse opprettholdes. Dette er dog vedtak gjort
før dagens regjering varslet en bompengereform. Når ordningen med rentekompensasjon
innføres, legges det til rette for lavere takster/høyere rabatter
eller kortere nedbetalingsperiode. Departementet er åpent for at
lokale myndigheter i den sammenheng også kan vurdere avvikling av
innkrevingspunkt for Ny Kråkerøyforbindelse. Departementet vil bistå
med vurderinger av saken.
Det er lagt til grunn at Bypakke Nedre Glomma blir
gjennomført etter prinsippene for porteføljestyring, som skal sikre
en optimal prosjektgjennomføring i tråd med de strategiske og økonomiske
målene for pakken. Det innebærer at det innenfor rammene av bypakken
kan gjøres endringer for å sikre rasjonell framdrift og økonomistyring.
Organisasjonen for porteføljestyring som er
forutsatt for gjennomføringsfasen av bypakken, har store likhetstrekk
med dagens organisering av samarbeidsavtalen, dvs. med en styringsgruppe.
I forslaget til styringsmodell er det forutsatt en styringsgruppe
der staten, Østfold fylkeskommune, Fredrikstad kommune og Sarpsborg
kommune er representert.
Fredrikstad og Sarpsborg kommuner omfattes av ordningen
med bymiljøavtaler. Styringssystemet vil bli tilpasset føringer
fra Samferdselsdepartementet.
Utbygging av fv. 109 i Sarpsborg vil være høyt prioritert
i neste fase av bypakken, og realisering av prosjektet fv. 109 Torsbekkdalen–Tindlund er
en forutsetning for å kunne starte bompengeinnkrevingen i Sarpsborg.
I tillegg er bygging av ny bru over Glomma i Sarpsborg høyt prioritert.
Innenfor fase 1 er det derfor forutsatt midler til planlegging av
prosjekter på fv. 109 og nye brukryssinger både i Sarpsborg og Fredrikstad.
Samferdselsdepartementet vil legge fram forslag til
opplegg for kommende faser av Bypakke Nedre Glomma så snart det
foreligger tilstrekkelige avklaringer. Utformingen vil skje i dialog
med lokale myndigheter og Statens vegvesen.
I de lokalpolitiske vedtakene er det forutsatt
å bruke en del av bompengebidraget til drift av kollektivtransporten
i Fredrikstad og Sarpsborg. I det videre arbeidet med Bypakke Nedre
Glomma vil Samferdselsdepartementet avklare om forutsetningene for
å kunne bruke bompenger til drift av kollektivtransport er oppfylt,
slik det er definert i Ot.prp. nr. 15 (2007–2008).
Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og Østfold fylkeskommune
har fattet vedtak om å stille garanti for et låneopptak på inntil
2 300 mill. kroner. Garantiansvaret er fordelt med 50 pst. på Østfold
fylkeskommune og 25 pst. på hver av kommunene.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utbygging og
finansiering av fase 1 av Bypakke Nedre Glomma i Østfold, vil det
bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd
med gjeldende standardavtale og de forutsetningene som er lagt til
grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til Prop. 50 S (2014–2015).
Komiteen vil påpeke at Nedre
Glomma-regionen er en folkerik region med to store byer – Sarpsborg
og Fredrikstad. Til sammen har regionen om lag 130 000 innbyggere.
Med over 110 000 innbyggere innenfor tettstedsområdet utgjør dette
landets femte største byområde.
Komiteenhar
merket seg at regionen, sammenlignet med andre byområder, har en
høy andel reiser som foretas med bil, og viser til at dette har
sammenheng med spredt plassering av arbeidsplasser, servicetilbud
og boliger, samt et kollektivtilbud som ikke er konkurransedyktig med
bil og som gjør det nødvendig å bruke bil.Komiteenviser til at det derfor er et stort behov
for å løse de trafikale utfordringene og legge til rette for et
mer konkurransedyktig kollektivtilbud som kan øke andelen som velger
å reise kollektivt.
Komiteenser
positivt på det initiativet som er tatt av regionen og at det er
fremforhandlet en avtale om fase 1 av Bypakke Nedre Glomma i Østfold.
Komiteenvil
imidlertid påpeke at fase 1 er en liten andel av den totale pakken,
og at det er behov for å påskynde videre planlegging slik at prosjekter
som er henvist til neste fase, kan komme i gang så fort som mulig. Komiteen er tilfreds
med at departementet påpeker dette.
Komiteenslutter
seg for øvrig til forslaget til vedtak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal
være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering
skal være så lave som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader vil
kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet peker på at det er et potensial for mer
gange og sykling i tillegg til kollektivtransport, ikke minst siden
Sarpsborg og Fredrikstad er utnevnt til sykkelbyer. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at regjeringen intensiverer innsatsen
for gang- og sykkelveger, og legger til rette for en offensiv satsing
for myke trafikanter.
Disse medlemmer har registrert
at departementet velger å dele opp Bypakke Nedre Glomma i flere
faser. Disse medlemmer forutsetter at en slik behandlingsmåte
ikke forsinker den helhetlige pakka. Disse medlemmer viser
til det omfattende planleggingsarbeidet som er gjort i Nedre Glomma-regionen
for å bedre trafikkavviklingen og styrke kollektivtrafikken, og
anser det som avgjørende at bypakkas prosjekter ikke forsinkes.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at fylkeskommunen har forskuttert planmidler på inntil 116 mill.
kroner, noe som ytterligere understreker behovet for rask fremdrift
og at staten stiller med planmidler både for fase 1 og fase 2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til regjeringens varslede bompengereform
med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at
det da er naturlig at vegprosjekter innen Bypakke Nedre Glomma blir
vurdert å inngå i ett av de fremtidige bompengeselskapene når disse
er etablert.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
1. Stortinget samtykker
i at bompengeselskapet får tillatelse til å kreve inn bompenger
til delvis bompengefinansiering av fase 1 av Bypakke Nedre Glomma
i Østfold. Vilkårene framgår av Prop. 50 S (2014–2015) og Innst.
169 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å fastsette takster basert på lavere beregningsteknisk rente,
gitt lokalpolitisk tilslutning og føringene i Prop. 50 S (2014–2015)
og Innst. 169 S (2014–2015).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17.
februar 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Nils Aage Jegstad |
leder | ordfører |