Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 13. januar 2015 å igangsette forberedelser i egen sak til
Stortinget om utsendelse av lengeværende asylbarn, jf. Stortingets
forretningsorden § 15 første ledd annet punktum.
Bakgrunnen for saken var en serie artikler i
Bergens Tidende vedrørende utsendelse av lengeværende asylbarn samt
statsrådens uttalelser i Stortinget, herunder redegjørelsen som
ble holdt 2. desember 2014.
Saken startet med at komiteen i møte 4. desember
2014 vedtok å sende brev med spørsmål til justis- og beredskapsminister
Anders Anundsen om saken.
Komiteen viste til justis- og beredskapsministerens
uttalelser i replikk til representanten Trine Skei Grande om utsending
av asylbarn under trontaledebatten 6. oktober 2014. Komiteen viste
videre til statsministerens svar på spørsmål fra representanten Hans
Olav Syversen 7. oktober 2014.
Det ble også vist til justis- og beredskapsministerens
redegjørelse i Stortingets møte 2. desember 2014 der det ble reist
spørsmål vedrørende regjeringens underliggende etaters håndtering
av instruksjoner gitt i tildelingsbrev, hva gjelder utsendelse av
lengeværende barn. Saken hadde sin bakgrunn i avisoppslag i Bergens
Tidende samme dag.
Komiteen stilte følgende 4 spørsmål i brevet
av 4. desember 2014:
«1. Kan statsråden bekrefte at han selv og departementet
ikke kjente til den manglende oppfølgingen før saken ble omtalt
i Bergens Tidende, og evt. hvorfor ble ikke den manglende oppfølgingen
oppdaget tidligere?
2. Hvordan har den klare politikkendringen
kommet til uttrykk i tildelingsbrevet, og har denne politikkendringen
vært uttrykt klart nok til at den ikke kunne misforstås?
3.
Hva vil statsråden foreta seg for å undersøke hvorfor tildelingsbrevet
ikke ble fulgt?
4. Hva vil statsråden foreta seg for
å se til at liknende situasjoner ikke vil oppstå?»
Komiteen sendte 9. desember 2014 et nytt brev til
statsråden der det ble bedt om «en komplett statistikk fra departementet
over de barn som har hatt oppholdstid i Norge i mer enn tre år og
som er sendt ut tilbake til mars 2013, inkludert hvilket land barna
er sendt til og hvor lang botid de har hatt i Norge».
Komiteen ba også om å få oversendt rapporteringen
om utsendelser som departementet hadde mottatt fra Politiets utlendingsenhet
(PU).
Videre ba komiteen om innsyn i dialogen mellom departementet
og Politidirektoratet, mellom direktoratet og Politiets utlendingsenhet
og mellom Politiets utlendingsenhet og politidistriktene om forståelsen av
prioriteringen av utsendelser av barn. Komiteen ba også om innsyn
i eventuelle andre pålegg som kunne ha innvirkning på prioriteringer
knyttet til utsendelse, for eksempel måltall.
Komiteen mottok svarbrev med en rekke vedlegg fra
statsråden 19. desember 2014.
Statsråden viste til Stortingets og regjeringens mål
på utlendingsfeltet, hvor blant annet antallet personer med lovlig
opphold skal reduseres ved at arbeidet med tvangsretur generelt
er høyt prioritert.
Statsråden skrev blant annet:
«Det er videre viktig å oppklare den misforståelse
som enkelte medier har kommet i skade for å fremføre når det gjelder
hvilke føringer departementet har gitt om kategorier som skal prioriteres.
Jeg vil understreke at det ikke er gitt politiske føringer om at
barn av foreldre som har oppholdt seg lenge ulovlig i Norge skal
skjermes fra utsendelse. Det er derimot gitt politiske føringer
om at saker som omfatter barn generelt, ikke lengeværende spesielt,
skal prioriteres. Den føringen ble lagt inn i tildelingsbrevet for
2014 etter beslutning fra meg. …»
Det fremgikk også:
«At
det noen ganger går lang tid fra avslag på en asylsøknad til vedtaket
blir effektuert, skaper usikkerhet og uforutsigbarhet som særlig
rammer barna. Derfor har departementet gitt beskjed i tildelingsbrevet
om at saker som involverer barn skal prioriteres, og at det skal
prioriteres å uttransportere så raskt som mulig etter utreisefristens
utløp. All erfaring tilsier at uttransporteringene blir vanskeligere
for alle involverte jo lengre de som uttransporteres har vært i
Norge.»
Det fremgikk videre av svaret:
«Jeg kan bekrefte at jeg først ved omtalen i Bergens
Tidende ble oppmerksom på at formuleringen i departementets tildelingsbrev
til Politidirektoratet (POD) for 2014 ikke var fulgt opp med den
samme ordlyd i PODs disponeringsskriv til politidistriktene og særorganene.»
Det fremgikk videre at departementet 20. februar 2014
hadde mottatt en kopi av disponeringsskrivet, men at dette ikke
hadde blitt lest av departementet med sikte på å kvalitetssikre
at innholdet i det allerede utsendte disponeringsskrivet var i samsvar
med formuleringene i tildelingsbrevet. Departementet oppdaget derfor
ikke at formuleringen i disponeringsskrivet ikke var i samsvar med
teksten i tildelingsbrevet før Bergens Tidende gjorde oppmerksom på
det.
Statsråden uttalte videre:
«Som jeg tidligere har meddelt Stortinget, og som
fremkommer i tildelingsbrevet, ble politiet for 2014 altså bedt
om å prioritere retur i saker som omhandler barn generelt, ikke
de som har vært lenge i landet.
Dette er utrykk for
en endret politikk, hvor det nå er rask retur som er et viktig kriterium,
ikke opphold over lang tid. Jeg presiserer imidlertid at det ikke
er gitt noen føring om at lengeværende barn skal skjermes på noen
måte, men at de ikke særskilt skal prioriteres foran andre returer.»
Statsråden understreket at når det gjelder de
76 barna med oppholdstid over fire år som ble uttransportert til
og med oktober 2014, ble samtlige uttransportert fordi de ikke hadde
lovlig opphold i Norge og etter de nødvendige beslutninger i utlendingsforvaltningen.
Returene ble gjennomført i samsvar med dagjeldende rett. Han uttalte
videre at det ikke er mulig å svare på om noen av disse barna kunne
kommet inn under det nye regelverket for lengeværende barn, og at
samtlige saker avgjøres etter en konkret individuell vurdering
også etter det nye regelverket.
I brev av 13. januar 2015 varslet komiteen at
den hadde åpnet egen sak. Under henvisning til oppslag i Bergens
Tidende 12. januar 2015 ba komiteen om å få oversendt eventuell
dokumentasjon i dialogen mellom departementet, Politidirektoratet
og Politiets utlendingsenhet og øvrige interne dokumenter med relevans
for saken, som så langt ikke var gjort tilgengelige for komiteen.
Komiteen mottok svarbrev fra statsråden 22. januar
2015 med ytterligere vedlegg. Det fremgikk at alle dokumentene som
var mottatt fra Politidirektoratet (POD) i saken ble oversendt,
selv om det kunne stilles spørsmål ved enkelte av dokumentenes relevans.
I brev av 29. januar 2015 viste komiteen til medieoppslag
vedrørende reaksjoner fra afghanske myndigheter i forbindelse med
tvangsreturer av afghanske familier og ba om å få oversendt
det omtalte brevet fra november 2014 i norsk oversettelse. Komiteen
ba også om en redegjørelse for hvordan signalene fra afghanske myndigheter
var fulgt opp av regjeringen.
Komiteen fikk oversendt flere ulike oversettelser av
det etterspurte brevet både på norsk og engelsk som vedlegg til
svarbrevet fra statsråden.
Statsråden viste til at det hadde vært løpende kontakt
mellom norske myndigheter, primært ved ambassaden i Kabul og afghanske
myndigheter siden den første treparts returavtalen ble undertegnet 10. august
2005.
Statsråden viste videre til at de forhold som
ble tatt opp i den aktuelle noten av 2. november 2014 ifølge ambassaden
ble utkvittert fra afghanske myndigheters side i desember 2014.
Det fremgår videre:
«Det er ikke ukjent at afghanske myndigheter mener
at tvangsretur er utfordrende, og at de mener forholdene for dem
som returnerer er vanskelige. Dette er spørsmål som jevnlig er en
del av dialogen med Afghanistan, og som norske myndigheter har et bevisst
forhold til. …
Jeg vil også legge til at ingen returer
til Afghanistan er avvist i den aktuelle perioden. Fra 2010 og frem
til i dag, har kun én retur vært avvist, grunnet ID-tvil, som senere
ble oppklart og førte til retur til Afghanistan.
Jeg
viser også til at Justis- og beredskapsdepartementet nylig har sendt
en instruks til UDI om henvisning av barnefamilier til internflukt
i Afghanistan, som innebærer at internflukt skal anses som et alternativ
bare dersom familien har tilstrekkelig nettverk og/eller tilstrekkelige
ressurser i det området det er aktuelt å returnere til.»
Den 17. februar 2015 sendte kontroll- og konstitusjonskomiteen
nytt brev til statsråden med 13 tilleggsspørsmål. Komiteen stilte
blant annet spørsmål om det som følge av den ressursomprioriteringen som
ble foretatt høsten 2014, kan ha vært en fare for at saker med kriminelle
asylsøkere ble nedprioritert. Videre ble det blant annet stilt spørsmål
om på hvilket tidspunkt det åpnet seg en ny mulighet for retur til
Afghanistan, og hva denne muligheten innebar. Det ble videre bedt
om en utdypende begrunnelse for hvilke endringer som skjedde som
medførte en endret situasjon for retur høsten 2014.
Kontroll- og konstitusjonskomiteens spørsmål ble
besvart av statsråden i brev av 4. mars 2015. Statsråden viste blant
annet til at:
«I PUs plan for å nå måltallet for 2014 var et av tiltakene
å målrette ressursbruken mot de sakstypene der de mente det var
et potensiale for å øke antall returer. Dette ville innebære at
ressurser ble flyttet fra landporteføljer der det den siste tiden
ikke hadde vært mulig å gjennomføre returer, til porteføljer der det
var et potensiale for flere returer. Kriminelle kan befinne seg
i mange ulike porteføljer, også der hvor retur er vanskelig å få
gjennomført.
Jeg vil også vise til vedlagte brev
fra Politidirektoratet hvor det står: 'PU har ikke nedprioritert
arbeidet med uttransport av kriminelle asylsøkere med endelig avslag.'
Oversikten
over antall uttransporterte i 2014 viser at PU gjennomførte flere
returer i kategorien bort- og utviste enn forutsatt, mens resultatet
for kategorien tidligere asylsøkere var noe lavere enn
budsjettforutsetningene. I underkant av 39 prosent av de uttransporterte
i 2014 var ilagt en straffereaksjon. Jeg mener tallene viser at
kriminelle som gruppe har blitt prioritert for retur. Innenfor returrestanseprosjektet var
det for øvrig en lavere andel ilagt straffereaksjon (ca 15 %) enn
det var i kategorien asyl (ca 18%) eller i gruppen bort- og utviste
(ca 58 %). I den sistnevnte kategorien ble antall returnerte økt
med nesten 64 % i perioden september – desember 2014 sammenlignet med
januar – august 2014.»
Statsråden viste videre til at PU opplyste at
antallet returer til Afghanistan har økt gradvis fra 57 returer
i 2010 til 428 returer i 2014. Afghanske borgere har i perioder
utgjort den største gruppen med utreiseplikt i norske asylmottak.
Utlendingsforvaltningen opplyser at de løpende har vurdert muligheten
for å øke antall returer. Den gradvise økningen har vært gjort i
tett kontakt og i forståelse mellom PU, ambassaden i Kabul og afghanske
myndigheter.
Det fremgikk videre at siden det har vært mange familier
med utreiseplikt i mottakene, har utlendingsforvaltningen siden
2012 løpende arbeidet for å få mulighet til å returnere familier
til Afghanistan. Returer av barnefamilier kom i gang i januar 2014,
og økte i omfang fra høsten 2014, blant annet som følge av at PU
hadde ressurser til det og økt kapasitet til returarbeidet ved den
norske ambassaden i Kabul fra sensommeren 2014. Da økte antall spesialutsendinger
for utlendingssaker fra én til to.
Det fremgår videre:
«Oppsummert er det altså ikke en enkelthendelse eller
ett spesielt forhold som endrer seg i dialogen mellom Afghanistan
og Norge som gjør at det åpner seg en returmulighet også av familier,
men det at dialogen samlet sett har ført til at afghanske
myndigheter har akseptert slik retur. Slik jeg har forstått PU gjennomfører
de returer etter samarbeid med ambassaden, som holder i dialogen
med afghanske myndigheter og som gir hjelp til å tolke den aktuelle
situasjonen. De returene som foreslås gjennomført blir varslet afghanske
myndigheter i forkant. I 2014 ble det altså akseptert returer av
familier og PU utnyttet da denne muligheten. Det ble også mulig
å returnere et høyere antall personer samlet sett hver måned. Fra ambassadens
side ble muligheten for enda bedre dialog med afghanske myndigheter
styrket i 2014, blant annet ved at det ble opprettet en ny spesialutsending for
utlendingssaker ved ambassaden.»
På spørsmål om Justis- og beredskapsdepartementet
på noe tidspunkt fikk noen bekymringsmeldinger knyttet til økt plan
om uttransporteringer til Afghanistan og i tilfelle hva disse bekymringene gikk
ut på, og hvilke konsekvenser det i tilfelle ble uttrykt bekymring
for, svarte statsråden:
«Som komiteen er kjent med, mottok JD en note av
2.11.14 fra afghanske myndigheter. Noten ble fulgt opp av ambassaden
i Kabul og afghanske myndigheter meddelte ambassaden at de anså
saken som avsluttet den 9. desember 2014. Jeg har forståelse for at
mange land, blant annet Afghanistan, opplever det som krevende å
reintegrere personer som har fått avslag på en asylsøknad i Norge
eller andre vestlige land. Derfor gir Norge omfattende støtte og
assistanse til avviste asylsøkere, og også støtte til generelle sosiale
og økonomiske tiltak i mange opprinnelsesland. Samtidig har det
alltid vært norske myndigheters politikk å understreke at et hvert
land ut fra folkeretten har en plikt til å ta i mot egne borgere.
(…)»
Statsråden viste videre til at departementet
nå hadde mottatt en note fra den nigerianske ambassaden i Stockholm
som omhandler retur av barnefamilier i 2014.
Statsråden uttalte avslutningsvis:
«Jeg vil for ordens skyld igjen understreke at det er
jeg som har ansvaret for alt som skjer i departementet og i underliggende
etater. Det er ikke bare et formelt ansvar, men et reelt ansvar.
Det å forklare årsakssammenhenger som jeg har gjort både i Stortinget
og overfor komiteen er ikke et forsøk på å legge skyld eller ansvar
noe annet sted enn der hvor det hører hjemme, nemlig hos meg. (…)»
Komiteens korrespondanse med justis- og beredskapsministeren
følger som vedlegg 1–9 til innstillingen.