I dokumentet fremmes følgende forslag:
Det er tverrpolitisk enighet i Norge om at det palestinske
folket har rett til selvbestemmelse. Dette har også den internasjonale
domstolen i Haag (ICJ) slått fast. Selvbestemmelsen innebærer at
palestinerne har rett til å opprette en egen stat dersom det er
dette de ønsker.
Forslagsstillerne ser med bekymring på mangelen
på fremgang i de siste års fredsforhandlinger i konflikten mellom
Israel og Palestina. Et premiss i norsk utenrikspolitikk har vært
at en fremforhandlet fredsavtale skal komme forut for en anerkjennelse
av Palestina. Forslagsstillerne mener det nå er gode argumenter
for å anerkjenne Palestina som stat, selv om det ikke foreligger
en ferdigforhandlet fredsavtale.
FN-paktens artikkel fire fastsetter at medlemskap
bare er åpent for stater. Det har tradisjonelt vært stilt fire krav
til en stat:
Palestina har en fast befolkning og gjør krav
på grensene fra 1967, i tråd med en rekke FN-resolusjoner. De har
i flere år opptrådd på det diplomatiske planet gjennom PLO, og inngått folkerettslige
avtaler, eksempelvis Oslo-avtalen. Palestinerne har ikke indre selvstyre
på grunn av Israels ulovlige okkupasjon. Det er ikke heldig at folkerettsstridige
handlinger fra en annen stat skal hindre FN-medlemskap for palestinerne.
En palestinsk stat vil heller ikke krenke en annen stats suverenitet.
Den 23. september 2011 leverte president Mahmoud
Abbas Palestinas formelle søknad om status som fullverdig FN-medlem.
PLO hadde da siden 1974 hatt observatørstatus i FNs generalforsamling.
Den 29. november 2012 ble Palestinas status oppgradert til «observatørstat
uten medlemskap» etter resolusjon 67/19 i FNs generalforsamling.
Norge har allerede langt på vei gitt en anerkjennelse
av en palestinsk stat gjennom oppgraderingen av den palestinske
representasjonen i Norge til ambassadørs rang. Målet om en selvstendig palestinsk
stat har vært en utvetydig sentral del av norsk utenrikspolitikk
i flere år, og er også den nåværende regjeringens uttalte mål. Likevel har
norsk politikk frem til i dag vært basert på et premiss om at staten
Palestina ikke kan anerkjennes før det foreligger en fremforhandlet avtale
mellom partene. Argumentene for dette har vært basert på en genuin
tro på at forhandlingssporet ville kunne føre frem til en fredelig løsning.
I tillegg har det vært lagt vekt på at statsdannelse vil ha en rekke
begrensninger før en fredsavtale er på bordet. Selv om Palestina
blir anerkjent som stat, vil staten fremdeles ikke ha kontroll over
egne grenser eller ha en bærekraftig økonomi. Dette er riktige innvendinger;
Palestina vil ha enorme utfordringer på tross av anerkjennelse.
Likevel mener forslagsstillerne at dette er den beste strategien
Norge har for å bidra til å bevege konflikten mot en fredelig løsning.
Forslagsstillerne ser på anerkjennelsen av Palestina
som et ledd i å styrke forhandlingssporet, ikke svekke det. Det
er i dag ingen reelle fredsforhandlinger med et snarlig håp om en
avtale som får slutt på okkupasjonen, og som gir Israel og Palestina
sikkerhet. En rekke aktører i prosessen, for eksempel USAs president
Barack Obama, har sagt at det skjeve maktforholdet mellom partene
er et hovedproblem i forhandlingene. Ved å anerkjenne Palestina
forut for en fremforhandlet løsning vil man redusere dette skjeve
maktforholdet.
I dag har de fleste stater (133 av FNs 193 medlemsland)
anerkjent Palestina. Sverige varslet 5. oktober 2014 at de vil anerkjenne
Palestina. Det britiske underhuset vedtok 13. oktober 2014 et ikke-bindende
forslag om anerkjennelse. Frankrikes utenriksminister Laurent Fabius svarte
14. oktober 2014 på et spørsmål i det franske parlamentet at Frankrike
ville anerkjenne Palestina dersom forhandlingssporet ikke førte frem.
Han presiserte at det da ikke ville være snakk om en symbolsk handling
slik som i Storbritannia, men en reell anerkjennelse. Ifølge internasjonale
medier sirkuleres det i disse dager et utkast til en sikkerhetsrådsresolusjon
som setter en tre års frist for israelsk tilbaketrekking fra områdene
som ble okkupert i 1967, og opprettelsen av en palestinsk stat.
Forslagsstillerne mener det er viktig at Palestinas status blir
hevet, og det haster. Utsiktene til en tostatsløsning blir stadig svekket
på grunn av de økende ulovlige israelske bosettingene.
Forslagsstillerne mener et sterkere politisk
press på Israel er nødvendig for å sikre framgang mot en avtale.
Dette er nødvendig for å styrke forhandlingsprosessen og Norges
mål. Anerkjennelsen er et skritt for å styrke forhandlingsprosessen,
og oppgradere Palestina til større grad av likeverdighet med Israel.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Sylvi Graham,
Øyvind Halleraker, Trond Helleland og Kristian Støback Wilhelmsen,
fra Fremskrittspartiet, Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,viser til at utviklingen i Midtøsten preges
av krig, ekstremistisk vold, politisk oppløsning og grunnleggende
brudd på internasjonal og humanitær rett. I lys av dette regionale bakteppet
mener komiteen at en politisk løsning av konflikten
mellom palestinere og israelere er viktigere enn noen gang. En løsning
som inkluderer opprettelsen av en palestinsk stat vil ha betydning
også for muligheten til å demme opp for den dramatiske utviklingen
i regionen som helhet.
Komiteen vil imidlertid vise
til at de politiske utsiktene for forhandlet fred og etablering
av en bærekraftig palestinsk stat ved siden av et Israel innenfor
internasjonalt anerkjente grenser er svakere enn på lenge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at folk i praksis lever i en enstatsrealitet med ulike
rettigheter.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener likevel at
en tostatsløsning ikke kan gis opp. Dette flertallet vil videre
understreke at et viktig hinder for fred er Israels vedvarende okkupasjon
av palestinsk land. Dette er en politikk som frarøver palestinerne
grunnleggende menneskerettigheter. Dette flertallet vil
også vise til den folkerettsstridige bosettingen på okkupert land,
som stadig utvides. Samtidig vil dette flertallet påpeke
at terror og vold fra palestinske grupper mot sivile israelere også
er med på å underminere utsiktene til en fredelig løsning.
Komiteen mener at
det må stilles krav fra det internasjonale samfunnet. Begge parter
må ta medansvar for å gjenreise visjonen om en politisk løsning.
Komiteen viser til at man i dag
dessverre mangler en klar prosess mot målet om en tostatsløsning.
Komiteen vil videre vise til
at giverlandsgruppen (AHLC) ble etablert for å støtte opp om en palestinsk
statsbygging. Norge har en sentral rolle som leder av gruppen.
Komiteens flertall,
alle unnatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener denne
rollen gir Norge unike muligheter til å kommunisere med begge parter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
denne rollen gir liten mening hvis man ikke samtidig får i gang igjen
en politisk prosess.
Komiteen mener at
nye forhandlinger må ledsages av forpliktelser til å avstå fra handlinger som
undergraver en tostatsløsning.
Komiteen vil særlig påpeke utvidelsen
av bosettingene på israelsk side og bruken av vold og terror på
palestinsk side som politiske virkemidler, som undergraver respekten
for internasjonal rett og virker hemmende for fredsprosessen.
Komiteen vil videre vise til
at det internasjonale samfunnet bærer et stort ansvar for å bistå den
palestinske befolkningen, også som en del av en prosess i retning
av en selvstendig palestinsk stat.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av samling på palestinsk side, og at denne bygger på
de tre grunnleggende krav som FNs midtøstenkvartett har fastholdt
overfor palestinske grupper som Hamas.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti støtter
på denne bakgrunn prinsippet om anerkjennelse av en palestinsk stat. Disse
medlemmer vil vise til at det nå ikke finnes noen forhandlingsprosess,
Israels bygging av bosettinger på okkupert område fortsetter, og
Israels statsminister utelukker opprettelse av en palestinsk stat. Disse
medlemmer mener at denne situasjonen ikke kan fortsette
uten ende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre mener det må tas nye internasjonale
initiativ til en forhandlet løsning med en tidsfrist. Disse medlemmer mener
at hvis det ikke har skjedd en reell framgang i fredsprosessen mot
en tostatsløsning, og byggingen av de folkerettsstridige bosettingene
fortsetter, bør Norge anerkjenne Palestina som egen stat.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti understreker viktigheten av
at anerkjennelse av en palestinsk stat ikke må følges av en rekke
betingelser, som at en fredsavtale skal ligge på bordet, eller regjeringsskifte
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil også understreke Israels rett
til å forsvare sine innbyggere mot vold og terror fra militante
palestinske organisasjoner. Hamas og andre militante organisasjoner
på palestinsk side bidrar med sin aggresjon ikke konstruktivt til
en prosess i retning av en selvstendig palestinsk stat. Disse
medlemmer vil derfor presisere viktigheten av at Hamas og
liknende organisasjoner avvæpnes og at den palestinske selvstyremyndigheten
får kontroll over Gaza.
Komiteen mener det
er viktig at det internasjonale samfunn – og Norge – reiser nødvendige spørsmål
om ansvar og krav til samtlige parter for å gjenreise visjonen om
en politisk løsning på konflikten. For at en levedyktig palestinsk
stat kan opprettes, må utestående spørsmål løses. Dette kan kun
skje gjennom forhandlinger, i henhold til prinsippene i folkeretten.
Det forutsetter gjensidig anerkjennelse og vilje til fredelig sameksistens.
Komiteen mener at nye forhandlinger
må ledsages av at begge parter forplikter seg til å avstå fra handlinger
som undergraver en tostatsløsning. For Israels del er den folkerettsstridige
bosettingen på okkupert land med på å svekke støtten blant palestinerne
til en fredelig løsning. Samtidig underminerer terror og vold fra
palestinske grupperinger, rettet mot sivile israelere, støtten i
Israel til en fredelig løsning. Komiteen fordømmer
rakettangrepene i regi av Hamas og andre ekstreme grupper. Komiteen vil
understreke alle parters ansvar for å fremme en folkelig oppslutning
om en reell fredsprosess og at det i en forhandlingsprosess må settes
en tidsfrist for undertegning av en avtale.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at tidspunktet for anerkjennelse av en palestinsk stat må
vurderes i forhold til framdriften av forhandlinger om en fredsavtale
som grunnlag for en tostatsløsning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener
det vil være naturlig også i fortsettelsen at Norge holder fast
ved en fredsavtale og et FN-vedtak før anerkjennelse.
Dette flertall mener en ensidig
norsk anerkjennelse nå kan svekke Norges lederrolle i AHLC og giverlandssamarbeidet
for Palestina. Det kan også gjøre forhandlingssporet mer krevende
og dermed svekke arbeidet for en gjenopptakelse av forhandlingene
om en tostatsløsning. Det er derfor ikke hensiktsmessig med en anerkjennelse
på det nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
at det vil være en fordel med en fredsavtale og et FN-vedtak før anerkjennelse. Disse
medlemmer vil likevel understreke at det ikke bør være en
betingelse. Disse medlemmer vil for øvrig vise til
vedtak i parlamentene i land som Storbritannia, Frankrike og Spania,
samt regjeringens beslutning i Sverige. Disse medlemmer mener
at vedtakene har bidratt til å legge press på arbeidet med å opprette
en palestinsk stat.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke støtten til en tostatsløsning, men mener at en anerkjennelse
av en palestinsk stat først kan skje etter at en fredsløsning er
fremforhandlet mellom partene. Disse medlemmer mener
en anerkjennelse av en palestinsk stat må skje i tråd med intensjonene
i Oslo-avtalen og FN-resolusjonene 242, 338 og 1850.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Israel ikke ville eksistert i dag dersom det ikke hadde vært
for unilateral anerkjennelse fra verdenssamfunnet, og understreker
at palestinerne ikke skal måtte vente på Israels bekreftelse for
det samme. Å opprettholde premisset om at en fremforhandlet avtale
må på plass før en anerkjennelse av en palestinsk stat, forsterker
statsminister Netanyahus vetomakt i eventuelle forhandlinger. Ingen stater
bør ha vetorett over andres uavhengighet. Støtte til anerkjennelse
vil ikke bare kunne endre status quo, men også bidra til å redusere
ubalansen i maktforholdet mellom de to partene i fremtidige forhandlinger. Dette
medlem mener derfor at anerkjennelse av en palestinsk stat
og medlemskap i FN vil styrke fremtidige fredsforhandlinger.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti understreker at det i Norge
er et tverrpolitisk ønske om en forpliktende fredsavtale som ledsages
av gjensidige forpliktelser til å avstå fra handlinger som undergraver
en tostatsløsning.
Disse medlemmer vil vise til
at det på tross av et slikt ønske ikke er noen pågående fredsforhandlinger.
Det er heller ingen utsikter til oppstart av slike. Samtidig har
samtlige tidligere forsøk på forhandlinger vist seg utilstrekkelig for
å oppnå målet om en fredelig tostatsløsning.
Disse medlemmer viser til at
stadig flere land har erkjent at anerkjennelse av en palestinsk
stat er en alternativ og viktig strategi for å presse fram en reell
fredsforhandling.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at Norge, som har gått foran og oppgradert palestinsk representasjon
i Norge til ambassadørs rang, ikke kan stå på sidelinjen når andre
stater tar ansvar og støtter palestinernes fredelige bestrebelser
for anerkjennelse for sin stat.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti viser til et opprop sendt til
alle norske parlamentarikere der over 1 000 israelere – inkludert
tidligere ambassadør og ekspedisjonssjef i Israels utenriksdepartement,
Alon Liel, flere tidligere ministre, nobelprisvinner i økonomi David
Kahneman og en rekke professorer, politikere og høyt rangerte militære
– ber Norge om å anerkjenne Palestina som stat. De skriver at det
mer enn noen gang tidligere er unødvendig å gripe muligheten til
å bidra til et skifte i status quo gjennom å jobbe for anerkjennelse
av en palestinsk stat. De understreker at anerkjennelse forut for
forhandlinger er nødvendig for å bryte den politiske stillstanden
i regionen, med tanke på den fremtidige sikkerhet og stabilitet
for begge nasjoner.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen forberede anerkjennelsen
av Palestina som egen stat.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem for Stortinget
hva Norges rolle bør være i fredsprosessen i Midtøsten.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:19 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Vegar Solhjell og Audun Lysbakken
om anerkjennelse av Palestina som egen stat – vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
20. mai 2015
Anniken Huitfeldt | Marit Nybakk |
leder | ordfører |