Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til dokumentet
og til vedlagte uttalelse, datert 29. april 2015, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen er positiv til å endre
rammevilkårene for bobiler i Norge. Komiteen viser
til at statsråden allerede har varslet at man de neste månedene
vil sende en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring,
deriblant arbeidet med forenklinger for bobiler, men også for veteranbiler
og andre typer kjøretøy i vektgruppen 3 501–7 500 kg generelt.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med å forsøke å få på plass generelle forenklinger, og få tilpasset
de norske reglene til å samsvare bedre med våre naboland, har pågått
over mange år.
Komiteen er derfor fornøyd med
at problemstillinger som økt topphastighet for bobiler, nivået på
ferjetakster, likebehandling av bobiler og personbiler ved periodisk
kjøretøykontroll, justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av
kjøretøy, førerkortklasse for bobiler, samt generelle forenklinger
i kjøretøyforskriften har statsrådens interesse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er således tilfreds med at statsråden allerede har tatt initiativ
for å få gjennomgått regelverket, med sikte på å få løsninger på
plass i løpet av høsten 2015.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartietmener at det
er viktig å rette opp åpenbare skjevheter i regelverk og forskjellsbehandlingen
mellom bobiler over og under 3 500 kg.
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig å legge til rette for økt bobilturisme i Norge
i hele landet. Slik det er i dag, velger mange bobileiere med bobiler
over 3 500 kg bort Norge eller deler av Norge da man blir belastet
med bomavgifter og fergetakster på linje med næringstransport over
3 500 kg.
Disse medlemmer mener derfor
at bomtaksten må settes lik personbiltakst for bobiler opp til 7 500
kg.
Disse medlemmer mener videre
det er rimelig at bobileiere opp til 7 500 kg behandles likt når
det gjelder periodisk kjøretøykontroll (PKK). I dag må de med bobiler
over 3 500 kg inn til årlig kontroll. En bobil under 3 500 kg behandles
likt med personbiler, og må inn første gang etter 4 år og deretter
hvert andre år. Disse medlemmer mener at alle bobiler
opp til 7 500 kg må behandles likt.
Disse medlemmer mener videre
at for fartsgrense for bobiler over 3 500 kg må denne settes likt
med turbusser som i dag kan kjøre inntil 100 km/t der dette er tillatt.
I land der det er innført økt fartsgrense for bobiler, ser man at
man får en bedre flyt i trafikken og en reduksjon i ulykker. Dette
forutsetter selvfølgelig at kjøretøyene er godkjent for slike hastigheter
når det gjelder dekk og annet utstyr.
Disse medlemmer mener også at
man må se nærmere på øvre fartsgrense for bil og campingvogn, i
dag er maksimum hastighet 80 km/t for bil med henger. I flere land
er det innført en ordning der man kan kjøre opp til 100 km/t; såkalt
«Tempo100-godkjenning». Da kan man søke om å få kjøre i maks 100
km/t med campingvogn, men må da dokumentere at bil og henger tilfredsstiller
kravene som er satt i «Tempo100», slik som dekk, hengerfeste, bremser
osv. Disse medlemmer ber derfor regjeringen ta dette
med seg i sitt videre arbeid. Østerrike er det siste landet i Europa
som har innført «Tempo 100- ordningen».
Disse medlemmer mener videre
at man bør arbeide for at man kan få økt vektklasse også for å kunne
kjøre bobiler opp til 4 250 kg. I dag kan en med personbilsertifikat
(klasse B) kjøre bil og henger opp til 4 250 kg, og det burde følgelig være
mulig å kunne kjøre bobil opp til denne grensen også. I det opprinnelige
forslaget fra disse medlemmer var det en vektgrense på 4 500 kg. Disse
medlemmer ser imidlertid at det vil være mer naturlig at
vektgrensen settes lik bil + henger, noe som betyr 4 250 kg. Dette
forutsetter at EU ikke kommer med andre vektgrenser.
Disse medlemmer er også opptatt
av at man tar en gjennomgang av fergetakstregulativene. Disse
medlemmer mener at det i dag er urimelige utslag på takstene
om man kjører bil og campingvogn eller en bobil over 6 meter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre endringer
for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp
til 7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse
M1 og bobiler under 3 500 kg.»
«Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen
for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t
til 100 km/t.»
«Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for
alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med
personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.»
«Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik
at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan
være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en
annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere endringer
i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp
fra 3 500 kg til 4 250 kg.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
også at man må jobbe for å få på plass ordningen med obligatorisk
brikke for alle kjøretøy. Dette gjør at man da kan betale med autopassbrikke
også på ferjer.