I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
gjøre endringer for Periodisk kjøretøykontroll for alle bobiler
opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse
M1 og bobiler under 3,5 tonn.
2. Stortinget ber regjeringen øke tillatt
fartsgrense for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn, fra
dagens 80 km/t til 100 km/t.
3. Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for
alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med
personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.
4. Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik
at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan
være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en
annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillernes intensjon.
5. Stortinget ber regjeringen vurdere endringer
i førerkortklassen for bobiler, med sikte på å justere grensen opp
fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til dokumentet
og til vedlagte uttalelse, datert 29. april 2015, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen er positiv til å endre
rammevilkårene for bobiler i Norge. Komiteen viser
til at statsråden allerede har varslet at man de neste månedene
vil sende en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring,
deriblant arbeidet med forenklinger for bobiler, men også for veteranbiler
og andre typer kjøretøy i vektgruppen 3 501–7 500 kg generelt.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med å forsøke å få på plass generelle forenklinger, og få tilpasset
de norske reglene til å samsvare bedre med våre naboland, har pågått
over mange år.
Komiteen er derfor fornøyd med
at problemstillinger som økt topphastighet for bobiler, nivået på
ferjetakster, likebehandling av bobiler og personbiler ved periodisk
kjøretøykontroll, justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av
kjøretøy, førerkortklasse for bobiler, samt generelle forenklinger
i kjøretøyforskriften har statsrådens interesse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er således tilfreds med at statsråden allerede har tatt initiativ
for å få gjennomgått regelverket, med sikte på å få løsninger på
plass i løpet av høsten 2015.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartietmener at det
er viktig å rette opp åpenbare skjevheter i regelverk og forskjellsbehandlingen
mellom bobiler over og under 3 500 kg.
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig å legge til rette for økt bobilturisme i Norge
i hele landet. Slik det er i dag, velger mange bobileiere med bobiler
over 3 500 kg bort Norge eller deler av Norge da man blir belastet
med bomavgifter og fergetakster på linje med næringstransport over
3 500 kg.
Disse medlemmer mener derfor
at bomtaksten må settes lik personbiltakst for bobiler opp til 7 500
kg.
Disse medlemmer mener videre
det er rimelig at bobileiere opp til 7 500 kg behandles likt når
det gjelder periodisk kjøretøykontroll (PKK). I dag må de med bobiler
over 3 500 kg inn til årlig kontroll. En bobil under 3 500 kg behandles
likt med personbiler, og må inn første gang etter 4 år og deretter
hvert andre år. Disse medlemmer mener at alle bobiler
opp til 7 500 kg må behandles likt.
Disse medlemmer mener videre
at for fartsgrense for bobiler over 3 500 kg må denne settes likt
med turbusser som i dag kan kjøre inntil 100 km/t der dette er tillatt.
I land der det er innført økt fartsgrense for bobiler, ser man at
man får en bedre flyt i trafikken og en reduksjon i ulykker. Dette
forutsetter selvfølgelig at kjøretøyene er godkjent for slike hastigheter
når det gjelder dekk og annet utstyr.
Disse medlemmer mener også at
man må se nærmere på øvre fartsgrense for bil og campingvogn, i
dag er maksimum hastighet 80 km/t for bil med henger. I flere land
er det innført en ordning der man kan kjøre opp til 100 km/t; såkalt
«Tempo100-godkjenning». Da kan man søke om å få kjøre i maks 100
km/t med campingvogn, men må da dokumentere at bil og henger tilfredsstiller
kravene som er satt i «Tempo100», slik som dekk, hengerfeste, bremser
osv. Disse medlemmer ber derfor regjeringen ta dette
med seg i sitt videre arbeid. Østerrike er det siste landet i Europa
som har innført «Tempo 100- ordningen».
Disse medlemmer mener videre
at man bør arbeide for at man kan få økt vektklasse også for å kunne
kjøre bobiler opp til 4 250 kg. I dag kan en med personbilsertifikat
(klasse B) kjøre bil og henger opp til 4 250 kg, og det burde følgelig være
mulig å kunne kjøre bobil opp til denne grensen også. I det opprinnelige
forslaget fra disse medlemmer var det en vektgrense på 4 500 kg. Disse
medlemmer ser imidlertid at det vil være mer naturlig at
vektgrensen settes lik bil + henger, noe som betyr 4 250 kg. Dette
forutsetter at EU ikke kommer med andre vektgrenser.
Disse medlemmer er også opptatt
av at man tar en gjennomgang av fergetakstregulativene. Disse
medlemmer mener at det i dag er urimelige utslag på takstene
om man kjører bil og campingvogn eller en bobil over 6 meter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre endringer
for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp
til 7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse
M1 og bobiler under 3 500 kg.»
«Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen
for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t
til 100 km/t.»
«Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for
alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med
personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.»
«Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik
at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan
være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en
annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere endringer
i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp
fra 3 500 kg til 4 250 kg.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
også at man må jobbe for å få på plass ordningen med obligatorisk
brikke for alle kjøretøy. Dette gjør at man da kan betale med autopassbrikke
også på ferjer.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for
periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til
7 500 kg, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1
og bobiler under 3 500 kg.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrensen
for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7 500 kg, fra dagens 80 km/t
til 100 km/t.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften
for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt
med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen endre ferjetakstene slik
at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan
være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en
annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillers intensjon.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen vurdere endringer
i førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp
fra 3 500 kg til 4 250 kg.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene, og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:82 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjell-Idar Juvik, Eirin Sund, Magne
Rommetveit, Ingvild Kjerkol og Sverre Myrli om endringer for bobiler
i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 8:82 S (2014-2015)
hvor det fremmes fem konkrete forslag knyttet til bruk av bobiler.
Innledningsvis vil jeg fremheve at jeg er svært positiv
til å vurdere rammevilkårene for bobiler i Norge. Tidlig etter regjeringsskiftet
oktober 2013 ble det igangsatt arbeid på mange tema som berører
kjøretøytekniske spørsmål, deriblant tema rundt bobiler som tas
opp i forslaget.
Vegdirektoratet er gitt i oppdrag å utrede mulig endring
av forskrift om periodisk kjøretøykontroll, slik at bobiler med
tillatt totalvekt over 3500 kg kan få samme kontrollintervall som
M1-kjøretøy (dvs personbiler) med tillatt totalvekt 3500 kg eller
mindre.
Direktoratet er allerede godt i gang med dette
arbeidet og tar sikte på å gjennomføre høring av et slikt forslag
allerede i høst. Trafikksikkerhetsmessige konsekvenser av endret
kontrollintervall vil bli vurdert i forbindelse med høringen. Dersom
prosessen ikke viser avgjørende argumenter mot en slik endring,
vil den kunne komme på plass allerede ved årsskiftet. Samtidig blir det
vurdert om et slikt endret kontrollintervall bare skal gjelde for
M1-kjøretøy (avgifts)registrert som campingbil, eller om endringen
bør gjelde M1-kjøretøy i vektgruppen 3501-7500 kg generelt.
Høringen vil i tillegg ta opp kontrollordningen for
bevaringsverdige kjøretøyer, dvs om det skal gjøres en lemping av
kravene til periodisk kontroll for slike. Enten i form av lengre
kontrollintervaller, en mindre omfattende kontroll, eller fritak.
Jeg er positiv til å øke tillatt fartsgrense
for bobiler med totalvekt mellom 3,5 og 7,5 tonn.
Vegdirektoratet skal gjøre et arbeid med dette, hvor
de blant annet vurderer Miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvenser
av en slik økning, hvordan en forskriftsbestemmelse skal utformes,
om det er nødvendig å stille særskilte krav for at bobilene skal
kunne kjøre i slik hastighet m.v.. Dette skal utredes og høres.
Jeg er positiv til å endre bomavgiften for alle
bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler
klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
I Meld.St.25 (2014-2015) På
rett vei varsles det en gjennomgang av dagens takst- og rabattsystem
for bompenger. I den sammenheng vil departementet se nærmere på
vilkårene for kjøretøy som i dagens system betaler tungbiltakst
ved bompasseringer. Dette gjelder bobiler, men også en del pickup’er
og SUVer. Statens vegvesen har fått i oppdrag å utrede en ordning som
sikrer at bobiler betaler samme takst som lette kjøretøy. Vegvesenet
vil i løpet av kort tid komme med forslag til hvordan dette kan
løses og en tidsplan for når det kan være teknisk mulig å gjennomføre
en slik endring.
I forbindelse med innføring av AutoPASS-brikkelesing
på ferjepasseringer har det kommet klart fram at enkelte særbestemmelser
i regulativet for ferjetakster kompliserer innføring av automatiserte
løsninger.
Vegdirektoratet har derfor startet et arbeid
med å vurdere de økonomiske og tekniske konsekvensene ved å forenkle
særbestemmelser som kan være til hinder for automatiske løsninger.
Et bærende prinsipp for forenkling er at kjøretøyets samlede lengde,
inkludert last, skal være grunnlag for kategoriseringen som igjen
danner grunnlag for prisen. Dette innebærer også at bil med campingvogn
behandles likt med bobiler, ved at samlet lengde blir grunnlag for
prisen for begge disse kjøretøykategoriene.
Arbeidet med å beregne konsekvensene av forenklede
regler ventes å være klart høsten 2015.
På førerkortområdet er Norge, som følge av EØS-avtalen,
forpliktet til å følge EUs regelverk. Etter førerkortdirektivet
(direktiv 2006/126/EF) er førerkort i klasse B begrenset til kjøretøy
med en tillatt totalvekt på inntil 3500 kg, noe som i utgangspunktet
innebærer at man må ha førerett i en tyngre klasse, eksempelvis C1,
for å kjøre bobiler med en høyere tillatt totalvekt enn 3500 kg.
Direktivet åpner imidlertid for at førerettigheter som
tidligere er opparbeidet, fortsatt skal gjelde. Dette innebærer
at land som tidligere har hatt nasjonale regler som ga rett til
å kjøre bobiler med høyere totalvekt på førerkort klasse B, kan videreføre
dette for de som allerede har hatt slike rettigheter. I Norge innebærer
dette at alle som inntil 1979 hadde førerkortklasse 1 fortsatt fikk rett
til å kjøre bil inntil 7 500 kg, først ved et stempel i førerkortet
og fra 1997 ved at førerkortklasse C1(E) måtte påføres førerkortet.
Tilsvarende gjaldt også for de som hadde tatt norsk klasse B i perioden
1979-1992. Ordningen med slike overgangsbestemmelser er nærmere
regulert gjennom egne vedtak fra Kommisjonen.
Forslaget som tas opp er imidlertid en problemstilling
som opptar meg. Jeg vil derfor be om EU-Kommisjonens vurdering av
om direktivet gir handlingsrom for å etablere nasjonale løsninger
som kan tillate at det ikke kreves at førere av bobiler over 3500
kg må ha førerett i en tung førerkortklasse. Jeg vil vurdere dette
videre ut fra tilbakemeldingen jeg får fra Kommisjonen.
Det vises i forslaget til at man i Tyskland
arbeider for å øke vektgrensen til 4500 kg. Vegdirektoratet har
vært i kontakt med tyske myndigheter som ikke kjenner til noe slikt
initiativ fra deres side. De har imidlertid registrert et ønske
fra bobilmiljøet om en slik endring. Jeg vil holde meg orientert
om eventuelle ytterligere internasjonale initiativ i denne retning.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 26.
mai 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Roy Steffensen |
leder | ordfører |