Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Marianne
Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom
E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev
av 9. april 2015 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
det ble avholdt åpen høring i Stortingets finanskomité 7. mai 2015
der Tax Justice Network - Norge, Finans Norge, IKT-Norge, Transparency
International Norge, Pressens Offentlighetsutvalg og Norsk Journalistlag
deltok.
Komiteen viser til forslagsstillernes
anførsel om at åpenhet om eierskap og selskapsstrukturer har vist
seg å være svært viktig i arbeidet mot skattekriminalitet, korrupsjon
og hvitvasking. I tillegg mener komiteen innsyn i
eierskapet i næringslivet er et viktig bidrag til et effektivt og omstillingsdyktig
kapitalmarked.
Norske aksjebøker er i dag åpne for innsyn hos selskapene.
Gjennom krav om innsending av årsregnskap til Regnskapsregisteret
i Brønnøysund, og offentlig tilgang til opplysningene, har dessuten
enhver mulighet til å skaffe informasjon om selskapets eiere ved
årsskiftene fra det sentrale regnskapsregisteret. For børsnoterte
selskaper, og andre selskap registrert i verdipapirregister, oppdateres
aksjonæroversiktene daglig i Verdipapirsentralen (VPS). Private
informasjonstilbydere har på basis av dette kunnet bygge databaser
som er tilgjengelige gratis eller mot betaling, og som gir mulighet
for krysskobling av selskaper og eierskap. Muligheten til enkelt
å kunne finne frem til et selskaps eiere i forbindelse med f.eks.
oppkjøp og fusjoner er et bidrag til at norsk bedrifts- og arbeidsliv
historisk har vist stor evne til omstilling og produktivitetsvekst. De
norske eierregistrene fremstår allerede som de kanskje mest åpne
i verden.
Komiteen mener likevel dette
ikke er tilstrekkelig. Den norske tradisjonen for åpenhet og innsyn
i eierforhold er videre enn de tradisjoner for beskyttelse av privat
informasjon som råder i selv våre nære naboland. En voksende internasjonal
aksept av behov for innsyn over landegrensene, og aksept av at ulike
lands skatte- og politimyndigheter må kunne samarbeide sømløst,
gir rom for håp om at innsynet i eierskap kan bli bedre internasjonalt
og dermed også i land utenfor Norge. Komiteen mener
dette kan være en viktig modernisering av en effektiv internasjonal
markedsøkonomi. Den vil også gi bedre mulighet for allmenhetens
innsyn og kontroll.
Det pågår initiativ på flere hold for å bedre innsynet
i eierskap generelt, og bakenforliggende eierskap spesielt. Komiteen vil
understreke at det er viktig å arbeide for løsninger som kan gi
innsyn i løpende eierskap og eierskapsendringer, fortrinnsvis også
endringer som skjer gjennom året. Utover selskapenes aksjebøker
og registreringen i VPS finnes det i dag ikke noe offentlig register
over et løpende eierskap i selskapene. Brønnøysundregistrenes informasjon
bygger på innleverte årsregnskaper, mens skattedirektoratets interne
register bare registrerer opplysningene for hvert årsskifte.
Komiteen mener det er viktig
å legge til grunn at Norge bør tilpasse seg de internasjonale standarder
for registrering som nå er under utvikling, bl.a. EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv.
I henhold til direktivet, som bl.a. følger opp FATFs anbefalinger,
skal selskaper og andre juridiske enheter pålegges å holde en oppdatert
oversikt over sine reelle rettighetshavere/eiere (ultimate beneficial
owners). Informasjon om reelt eierskap skal videre sendes inn til
et sentralt register, og alle med en «legitim interesse» skal ha
tilgang til registerinformasjonen. Det er fortsatt usikkert hvor
sanntidig og jevnlig oppdatert opplysningene ventes å være.
EU-reglene tar utgangspunkt i at det skal eksistere
et offentlig register over «beneficial ownership». Innsynet i registrene
er ikke tydelig definert, og vil kunne være sterkt begrenset. Ukrania
har vedtatt å opprette et register i samsvar med dette regelverket,
med tilgjengelighet for myndighetene og enkelte av selskapets nærstående,
der eierskapsgrensen er satt til 10 pst. Et lignende register under
utvikling i Danmark setter grensen for offentlig tilgjengelig informasjon
om eierskapet ved 5 pst. eierskap, tilsvarende den norske flaggeplikten
for børsnoterte selskaper.
Komiteen mener den norske registreringen
av slike interesser må være oppdatert utover bare årsskiftene, og
fortrinnsvis så ofte som det er praktisk og økonomisk forsvarlig
å kreve slik oppdatering. Kravene må imidlertid sees i sammenheng
med de rapporteringsplikter som for øvrig pålegges selskapene, og
ikke påføre norske bedrifter ulemper av betydning sammenlignet med
bedriftene i andre land.
Komiteen mener videre det er
en fordel både for retten til demokratisk innsyn, og for finansmarkedets
funksjonsmåte, at de norske eierregistrene forblir like åpne for
innsyn som de er i dag. Det innebærer at også informasjonen om «beneficial
owners» bør søkes gjort tilgjengelig for allmenheten. Definisjonen
av «beneficial owners» må ligge på et nivå som gjør at Norge fortsatt fremstår
som et foregangsland når det gjelder åpenhet om eierskapsspørsmål.
Komiteen vil understreke at det
er viktig at det norske kapitalmarkedet også er attraktivt for utenlandske
investorer. På samme måte som Norges finansielle interesser er tjent
med tilgang til andre lands kapitalmarkeder, er norsk næringsliv
tjent med tilgang på internasjonal investeringskapital på konkurransedyktige
vilkår.
Komiteen viser til at Stortinget
ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2014 ba regjeringen
om å «etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av
aksjeselskap som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015». Komiteen har
fått opplyst fra finansministeren at Nærings- og fiskeridepartementet utreder
i samråd med Finansdepartementet mulighetene for bedre tilgjengelighet
for opplysninger om aksjeeiere. Bl.a. har Brønnøysundregistrene
på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, og som et ledd
i dette arbeidet, utredet et forslag til elektronisk aksjeeierbok.
Det finnes i tillegg til dette alternativet flere mulige måter å
gjøre slike eieropplysninger tilgjengelige på, uten at registrene
over dette nødvendigvis må være statlig driftet. For komiteen er
det sentrale at opplysningene er riktige, oppdaterte og offentlig
tilgjengelige. Dette synes ikke tilstrekkelig ivaretatt i det forslaget
som forelå fra Brønnøysundregistrene.
Komiteen viser videre til at
Tax Justice Norway i samarbeid med en rekke andre organisasjoner
utreder alternative måter å etablere en norsk eierregistrering på. Komiteen legger
til grunn at regjeringen i sitt arbeid vil avvente denne utredningen,
og vurdere de løsninger som kommer frem i dette arbeidet på linje
med det alternativet som har kommet fra Brønnøysundregistrene.
Komiteen viser videre til at
utenlandske eiere kan velge å registrere seg gjennom såkalte forvalterkonti,
der den reelle eieridentiteten ikke fremgår. Slik registrering er
i utgangspunktet legitim og en internasjonalt velbrukt og praktisk måte
å organisere spesielt institusjonelle eieres mangfoldige eierskap
på. Komiteen vil ikke frarå at forvalterregistrering
fortsatt kan være tilgjengelig i Norge, på linje med de praktiske ordninger
som eksisterer i våre naboland. Det er imidlertid en forutsetning
for slik registrering at selskapet selv, og myndigheter som har
behov for det og allmenheten, til enhver tid kan få informasjon
om bakenforliggende eiere. Innsynet og åpenheten i forvalterkontoer
bør være mest mulig lik den som nå skal etableres for norske aksjonærer
i det nye registeret. Det er også viktig at Norge internasjonalt
arbeider for størst mulig grad av åpenhet om eierskapet også i andre
land, slik at det blir lettere å finne frem til eierskapskjeder
og bakenforliggende eiere også av mindre aksjeposter i andre land.
Finansministeren opplyser i sitt brev til Stortinget
at regjeringen 6. februar i år nedsatte et lovutvalg som har fått
i mandat å revidere det norske hvitvaskingsregelverket. Det inngår
i mandatet at utvalgets lov- og forskriftsforslag skal følge opp
kommende EØS-regler som svarer til EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv
og FATFs anbefalinger. Utvalget skal levere sin første delutredning
i november i år og sin andre og siste delutredning i august 2016. Komiteen forutsetter
at regjeringen kommer tilbake med en lovproposisjon som angir hvordan
kravene om registrering av «ultimate beneficial ownership» i det
kommende EU-direktivet bør følges opp i norsk lov når utvalgets
innstilling foreligger. I dette må det ligge en nærmere avgrensning
av begrepet endelig reell eier; løsninger som gjør forpliktelsen
om å holde en oppdatert oversikt over endelig reelt eierskap håndterbar,
særlig når utenlandske eierskap er involvert, samt regler om innsynet
i slike opplysninger. Komiteen mener det er spesielt
viktig for Norge å arbeide for større internasjonal åpenhet om slike
registre, siden vår tradisjon for åpenhet om slike spørsmål er større
enn i de fleste andre land.
Komiteen vil peke på at størst
mulig åpenhet i disse spørsmål vil bidra til å beskytte det økonomiske
systemet som man har bygget opp i Norge.
Komiteen slutter seg til forslagene
i det foreliggende dokumentet.