Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
fung. leder Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad, Helge
Orten og Marvin Wiseth, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen,
Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til Prop. 93 L (2014–2015) og til vedlagte
brev, datert 13. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i
saken, om forslag til en begrepsendring i lovforslaget.
Komiteen ser behov for å innføre
et nytt felles regelverk for offentlig og privat vilkårsparkering.
Komiteen vil i denne forbindelse
støtte formålet med et nytt felles parkeringsregelverk som er å
sikre en forutsigbar og forbrukervennlig utøvelse av parkeringsvirksomhet,
herunder at parkeringstilbudet er universelt utformet, og at parkeringsvirksomhet
utøves med god kvalitet og mest mulig likt (uavhengig av hvem som
tilbyr parkering). Formålet er videre å sikre likere konkurranseforhold
mellom kommunal og privat parkeringsvirksomhet og å tilrettelegge for
tilsyn med virksomhetene.
Komiteen har merket seg at det
nå stilles strengere krav til virksomheter som driver i bransjen, parkeringsområdenes
beskaffenhet og kontrollsanksjonene. Videre gis regjeringen rett
til å gi nærmere bestemmelser om tilsyn og tilsynsvirkemidler. I
§ 8 nytt fjerde ledd foreslås det å gi regjeringen rett til å gi
nærmere bestemmelser om krav til fjerning, forvaring og utlevering
av kjøretøy, herunder også fra annen parkering enn vilkårsparkering. Komiteen støtter
dette.
Komiteen har merket seg at dagens
betalingsfritak for forflytningshemmede med parkeringstillatelse
på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser videreføres, mens
betalingsfritaket for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte
kommunale parkeringsplasser videreføres som en rett, men ingen plikt,
for kommunen. Komiteen viser i denne sammenheng til
departementets begrunnelse og slutter seg til denne.
Komiteen har videre merket seg
at det foreslås en hjemmel til å innføre plikt til å tilby lademulighet
for strøm på parkeringsplasser, og slutter seg til dette.