Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten
Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand,
fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin Nybø,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til representantforslaget, Dokument 8:98 S (2014–2015), om
å heve opptakskravene for lærerutdanningene.
Komiteen viser til at det er
en klar sammenheng mellom faglig sterke lærere og elevenes læring. En
god lærerutdanning er nødvendig for å gjøre studentene rustet til
den hverdagen som venter dem i klasserommet. Videre mener komiteen at
det er en sammenheng mellom hva studentene kan når de begynner på
lærerutdanningen, og hva de kan når de avslutter en slik utdanning.
Visse opptakskrav for å komme inn på lærerutdanningen er nødvendig
for at studentene skal ha det faglige grunnlaget som skal til for
å fullføre utdanningen.
I Sundvolden-erklæringen varslet regjeringen
at man vil skjerpe opptakskravene for å komme inn på lærerutdanningen. Komiteen viser
til at det i regjeringens strategi «Lærerløft», som ble lansert
høsten 2014, står at regjeringen vil heve karakterkravet i matematikk
for opptak til lærerutdanningen fra karakteren 3 til karakteren
4 fra videregående opplæring. Som følge av dette er Forskrift om
opptak til høyere utdanning (opptaksforskriften) nå endret slik at
opptakskravet til grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning fra
2016 vil være 35 skolepoeng, karakteren 3 i norsk og karakteren
4 i fellesfaget matematikk fra videregående opplæring.
Komiteen viser at forslagsstillerne
bak representantforslaget synes å dele regjeringens intensjon om
å skjerpe opptakskravene for å komme inn på lærerutdanningen, men
med en annen innretning på opptakskravene.
Komiteen viser til at den gode
læreren ikke bare er faglig sterk, men også har evnen til å lære bort,
evnen til å kommunisere med barn og unge, og evnen til å være en
tydelig leder i klasserommet. Dette er avgjørende både med tanke
på elevenes læring og for å lykkes med å skape et godt læringsmiljø. Derfor
er viktig at de rette kandidatene rekrutteres til lærerutdanningen.
Gjennom en ordning med supplerende opptaksintervju
for kandidater til lærerstudiet vil man i større grad ha muligheten
til å kartlegge studentenes personlige egenskaper, egnethet og motivasjon.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at utdanningsinstitusjoner som ønsker det, får muligheten til
å gjennomføre opptaksintervjuer for kandidater til lærerutdanningen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at endret
karakterkrav alene er et lite treffsikkert tiltak for å sikre rekrutteringen
av de rette kandidatene. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«For å bli tatt inn til opptaksintervju må kandidaten
til lærerutdanningen ha 35 skolepoeng, karakteren 3 i norsk og karakteren
3 i fellesfaget matematikk fra videregående opplæring.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
mener at skjerpede opptakskrav til lærerutdanningen vil sikre at
lærerstudentene har tilstrekkelig kompetanse i de grunnleggende
fagene norsk og matematikk. Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen
til en god skole. Flertallet vil samtidig understreke
viktigheten av en god og attraktiv lærerutdanning som er relevant
for de oppgavene og utfordringene en nyutdannet lærer møter i skolen.
Utdanningsinstitusjonene har ansvar for å gi sine studenter solid
faglig kompetanse innenfor alle fagområder. Kravene til kompetanse
er økende, og flertallet forventer at utvidelsen
av grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad gir nødvendig
fagkompetanse samt rom for mer praksis og mer faglig fordypning.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til «Lærerløftet» der regjeringen varsler
en skjerping av opptakskravet for å komme inn på lærerutdanningen. Læreren
er den viktigste faktoren for elevenes læring. Lærere med solid
faglig tyngde er derfor den beste investeringen i fremtidens kunnskapsskole. Derfor
er innføring av femårig masterutdanning for lærere og skjerpet opptakskrav
i matematikk viktige tiltak for å styrke lærerutdanningene. I første
omgang skjerpes opptakskravet i matematikk fra karakteren 3 til
4, og dette vil gjelde fra høsten 2016. Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev 12. mai 2015 til komiteen, der han redegjør
for at når Kunnskapsdepartementet har innhentet informasjon om virkningene
av dette skjerpede opptakskravet, vil regjeringen vurdere også å
skjerpe karakterkravene i norsk og engelsk fra 3 til 4. Disse
medlemmer er kjent med at det å heve opptakskravene for
å komme inn på lærerutdanningene kan føre til en midlertidig nedgang
i kvalifiserte søkere, og at det derfor er viktig å overvåke utviklingen
nøye før eventuelle andre skjerpede karakterkrav fases inn.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre mener at skjerpede opptakskrav – kombinert med
en ny femårig masterutdanning for lærere – på sikt vil bidra til
å utdanne mer kvalifiserte og faglig sterkere lærere, noe som er
avgjørende for at norske elever skal lære mer.
Disse medlemmer viser til statsrådens
kommentarer til forslagene som fremsettes i representantforslaget,
jf. svarbrev 12. mai 2015 til komiteen. Disse medlemmer synes
det er positivt at forslagsstillerne deler regjeringens og samarbeidspartienes
ambisjon om å styrke lærerutdanningene, men viser til utfordringene
med forslagene som kunnskapsministeren skisserer i sitt svarbrev.
For øvrig viser disse medlemmer til
at statsråden i sitt svarbrev til komiteen uttrykker ønske om en
bred politisk konsensus om de videre veivalgene for lærerutdanningene. Disse
medlemmer støtter dette ønsket.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser videre til statsrådens svar
26. mai 2015 på spørsmål fra Arbeiderpartiets medlemmer i komiteen
om hvordan forkurs i matematikk skal organiseres og tilbys. Disse
medlemmer mener dette svaret på en god måte redegjør for
hvordan ordningen skal gjennomføres og tilbys til studentene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke den store betydningen
av at opptakskravene til lærerutdanningene er tydelige. Disse
medlemmer stiller seg undrende til statsrådens svar om at
det skal være knyttet langt større utfordringer til å gjennomføre
et forkurs i norskfaget enn i matematikk. Statsrådens svar bidrar
til å skape uklarhet om forkurs i matematikk og reiser en rekke nye
spørsmål rundt hvordan disse skal gjennomføres. Statsråden redegjør
for eksempel ikke for hvorfor utfordringene han skisserer for et
forkurs i norskfaget, ikke også gjelder for et forkurs i matematikk. Disse medlemmer mener
det fremstår som merkelig at statsråden viser til at norskfaget
er et avsluttende fag på VG3 i videregående opplæring, og at et
forkurs i norsk derfor vil bety at søkere til lærerutdanningen vil
måtte forberede seg til dette på kort varsel. Disse medlemmer mener
det er grunn til å tro at de samme utfordringene i så fall vil gjelde
for søkere som må ta forkurs i matematikk, da det er sannsynlig at
mange vil forsøke å forbedre karakteren sin i løpet av siste år
i videregående opplæring, med mindre det er meningen at disse søkerne
skal måtte vente et år før de får begynne på forkurs.
Disse medlemmer vil understreke
at norskfaget, og særlig de grunnleggende ferdighetene lesing og
skriving, har betydning for alle fagene i skolen. Derfor mener disse
medlemmer det er viktig å stille krav om gode norskkunnskaper
hos fremtidige lærere. Disse medlemmer mener det
er påfallende at regjeringspartiene ikke deler denne oppfatningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
forslagene i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti er enig
i at det er en sammenheng mellom det faglige grunnlaget som studentene
har fra videregående skole, og forutsetningene de har for å gjennomføre
lærerutdanningen. Samtidig mener disse medlemmer det
er av større betydning at lærerutdanningen sikrer at studentene
faktisk tilegner seg den nødvendige kunnskapen i løpet av studiet.
Det er kvaliteten ved lærerutdanningen som skal sikre dette.
Disse medlemmer mener generelt
at det er viktigere å sørge for at de ferdig utdannede kandidatene
tilfredsstiller kompetansekravene og skikkethet til yrket etter
endt utdanning framfor å heve opptakskravene. Disse medlemmer er
bekymret for at potensielt dyktige lærerstudenter som ikke tilfredsstiller
opptakskravene, vil la være å søke lærerutdanning, og at skolen
dermed vil gå glipp av framtidig gode lærere. Selv med et svakt
utgangspunkt, men gjennom hardt arbeid i utdanningen, er det mulig
å gå ut av studiet med gode resultater. Lærerstudentenes tidligere
erfaringer og utfordringer i matematikk kan snus til en ressurs
i arbeidet med faget, som vil være av verdi i møte med elevene i
praksis. Gode karakterer fra videregående skole er ikke i seg sjøl
en garanti for å bli en god matematikklærer. Dersom studenten kun
behersker matematikk på et teknisk nivå, men ikke klarer å formidle
matematikk til elevene, så vil han eller hun fungere som en dårlig lærer
i faget.
Disse medlemmer ser ikke behov
for å øke opptakskravene utover dagens karaktergrense. Disse
medlemmer er positiv til å tilby forkurs som må bestås slik
at en sikrer at de har de grunnleggende ferdighetene som trengs
i studiet og i virket som lærer, og disse medlemmer mener
dette bør innføres uavhengig av heving av opptakskriteriene i matematikk.
Disse medlemmer mener at dette
bedre vil kunne balansere behovet for forkunnskaper og gi en større
fleksibilitet enn kun karakterkrav ved opptak.