I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om å gi økt fleksibilitet i hvordan sykkelveger,
-felt og -traseer kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med fylkeskommunene,
utrede og fremme forslag som sørger for at utbygging av infrastruktur
for sykkel blir høyere prioritert.
3. Stortinget ber regjeringen videreføre tilskuddsordningen
for gang- og sykkelveger, med sikte på å utvide den til å gjelde
flere kommuner og tettstedsområder.
4. Stortinget ber regjeringen utrede tiltak for økt elsykkelbruk
nærmere, og en slik utredning må også omfatte kunnskap om helseeffekter
av elsykling.»
For nærmere begrunnelse av forslagene vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og vedlagte brev, datert 22. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen viser til Nasjonal sykkelstrategi 2014–2023
som er en del av Nasjonal transportplan 2013–2023, og som gir prioritet
til sykling som transportform og å bidra til at flere sykler, gjennom
tiltak, kunnskap, organisering og ulike aktørers ansvar.
Komiteen har registrert det pågående
arbeidet med å få bedre ressursutnyttelse ved utbygging av sykkelveinettet
og støtter dette arbeidet.
Komiteen viser også til at økt
bruk av elsykkel kan bidra til både bedre helse og miljø samt økt
framkommelighet på vegnettet i storbyene. Komiteen mener
det vil være naturlig å ta med tilrettelegging for elsykkel i arbeidet
med revisjon av Nasjonal transportplan.
Komiteenviser
til at et samlet storting har sluttet seg til at trafikkveksten
i byområdene skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange.
Dette har Stortinget sluttet seg til for å redusere klimagassutslippene
i transportsektoren og sørge for mer effektiv areal- og transportbruk.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om å gi økt fleksibilitet i hvordan sykkelveger, -felt og -traseer
kan utformes.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er opptatt av å gjøre det enklere for folk å ta grønne valg i hverdagen. Smart
og tilgjengelig infrastruktur for sykkel er etter forslagsstillers
syn et bidrag til dette.
Flertallet viser også til at
samarbeidspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre har innført en ny statlig støtteordning der staten finansierer
inntil 50 pst. av planlegging og utbygging av sykkelveger og parkeringer.
Sykkel vil også være en sentral del av forhandlingene av belønningsordning
og bymiljøavtaler i de større byområdene. Et godt sykkelnett til
og gjennom sentrum i byområdene og mellom store boligområder, kollektivknutepunkter
og arbeidsplasser, bør være en del av de samordnede areal- og transportplanene
i disse regionene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
fylkeskommunene, utrede og fremme forslag som sørger for at utbygging
av infrastruktur for sykkel blir høyere prioritert.»
«Stortinget ber regjeringen utrede tiltak for
økt elsykkelbruk.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at økt sykling gir bedre fremkommelighet,
bedre miljø og samfunnsgevinster, særlig i form av bedre helse.
Videre mener disse medlemmer at det i samarbeid mellom
staten, fylkeskommunene, kommunene, skoleverket, næringslivet, reiselivet,
frivillige organisasjoner og andre må etableres en kultur der sykling blir
et naturlig transportvalg for flere enn i dag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre tilskuddsordningen
for gang- og sykkelveger.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at den største gruppen blant dem som
sykler i dag, er gutter mellom 13 og 17 år. Dette speiler seg også
i at reiser til skolen er den største kategorien av sykkelreiser.
De som tjener minst og mest sykler mer enn de med middelsinntekt.
Menn sykler mer enn kvinner. Det er fortsatt få som sykler til arbeid,
fritid og hverdagshandel. Dette viser at det ligger et stort potensial
i å gjøre sykkel til et attraktivt transportmiddel for vanlige folk
i hverdagen. Det vil etter forslagsstillerne syn både kreve en endring
i hvordan vi bygger og prioriterer infrastruktur for sykkel og mer
intensiv bruk av dagens virkemidler.
Disse medlemmer viser til at
helsefremmende transportløsninger er vinn-vinn, både for den enkelte
og for miljøet. Det ligger store samfunnsgevinster i å bygge et
samfunn der det er lettere å bevege seg, enten det er til fots eller
på sykkel. Kristiansand er et eksempel på en kommune som har fått
sykkelandelen av total transport opp i 10 pst., og som siden 2009
har hatt en vekst på 8,5 pst. Dette viser at politiske ambisjoner,
god planlegging fra flere myndigheter og en samordning av tiltak
gir effekt
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen videreføre tilskuddsordningen
for gang- og sykkelveger.
Komiteens tilråding til romertall I og IV fremmes av
en samlet komité.
Komiteens tilråding til romertall II og III
fremmes av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Komiteen viser til representantforslaget
og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om å gi økt fleksibilitet i hvordan sykkelveger,
-felt og -traseer kan utformes.
II
Stortinget ber regjeringen, i
samarbeid med fylkeskommunene, utrede og fremme forslag som sørger
for at utbygging av infrastruktur for sykkel blir høyere prioritert.
III
Stortinget ber regjeringen utrede
tiltak for økt elsykkelbruk.
IV
Dokument 8:115 S (2014–2015) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Abid Q. Raja, Ketil
Kjenseth og Ola Elvestuen om økt utbygging av infrastruktur for
sykkel – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomitéen
12.05.2015, vedlagt representantforslag 8:115 S (2014-2015) om økt
utbygging av infrastruktur for sykkel. I brevet er det foreslått
fire konkrete tiltak for økt utbygging av infrastruktur for sykkel.
1. Stortinget ber regjeringen
utrede og fremme forslag om å gi økt fleksibilitet i hvordan sykkelveger,
-felt og -traseer kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen, i samarbeid
med fylkeskommunene, utrede og fremme forslag som sørger for at
utbygging av infrastruktur for sykkel blir høyere prioritert.
3. Stortinget ber regjeringen videreføre
tilskuddsordningen for gang- og sykkelveger, med sikte på å utvide
den til å gjelde flere kommuner og tettstedsområder.
4. Stortinget ber regjeringen utrede tiltak
for økt elsykkelbruk nærmere, og en slik utredning må også omfatte
kunnskap om helseeffekter av elsykling.
Svar:
Punkt 1:
Regelverket og vegnormalene bygger på kunnskap
og erfaringer fra Norge og andre land. Generelt bygges det nøktern
standard i Norge. Regjeringen ønsker likevel å sette fokus på kostnader
og muligheter for enda bedre ressursutnyttelse, og vurderer potensialet
for dette. I den forbindelse kan det være aktuelt å se nærmere på
ulike krav i dagens vegnormaler for å oppnå lavere utbyggingskostander
og tidsbruk.
Statens vegvesen anbefaler også mer fokus på riktig
valg av type anlegg. Dette kan gi store besparelser. Tiltak som
i stor grad innebærer bedre utnyttelse av eksisterende gatenett
har gjennomgående lavere kostnader enn å bygge nytt. Eksempler kan
være:
økt bruk av sykkelfelt
i gater
økt bruk av gater med 30 km/t og blandet
trafikk i by- og boligstrøk i stedet for egne separate gang- og
sykkelveger
mer tilrettelegging for sykling mot kjøreretningen
i envegskjørte gater
bedre skilting av anbefalte sykkelruter
oppmerking av sykkelbokser i lysregulerte
kryss
bedre drift- og vedlikehold, særlig vinterstid
Punkt 2:
Regjeringen ønsker å legge bedre til rette for
dem som ønsker å sykle. Særlig i byområdene er det behov for tiltak
som kan bidra til at flere velger sykkel framfor bil som framkomstmiddel.
Dette handler om alt fra tilrettelagt infrastruktur til forenklinger
i regelverket. Tiltak for å fremme økt bruk av sykkel er allerede
i dag et satsingsområde. Oppfølging av Nasjonal transportplan 2014-2023
innebærer vesentlig økte rammer til utbygging av infrastruktur for
sykkel, bl.a. gjennom etablering av sammenhengende sykkelvegnett
i byområder. Denne satsingen vil bli videreført i forbindelse med
den pågående revisjonen av Nasjonal transportplan. Ordningen med
helhetlige bymiljøavtaler vil også kunne bidra til økt satsing på infrastrukturtiltak
for sykkel, både gjennom økte statlige rammer og ved at det blir
etablert gjensidig forpliktende avtaler der lokale myndigheter også
forplikter seg til å gjennomføre tiltak innenfor sitt ansvarsområde.
Punkt 3:
Som det går fram av Prop. 1 S (2014-2015), side 73,
kan samtlige fylkeskommuner og kommuner nå søke om midler fra tilskuddsordningen
for gang- og sykkelveger. Dette er en oppfølging av Stortingets behandling
av Prop. 97 (2013-2014) der de overordnede prinsippene for ordningen
som ble lagt fram. Flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen pekte
i den forbindelse på at sykkel er et billig og miljøvennlig transportmiddel
som også kan benyttes i mindre folketette områder, og gikk derfor
inn for at samtlige kommuner skulle kunne søke om tilskudd, jf.
Innst. 255 S (2013-2014). Som også omtalt i Prop. 1 S (2014-2015),
tar Samferdselsdepartementet sikte på å evaluere tilskuddsordningen
etter to virkeår. Denne evalueringen vil være et viktig grunnlag
for å vurdere videreføring av ordningen.
Punkt 4:
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14 viser
en sykkelandel på 4-5 pst. I denne undersøkelsen ble også bruken
av elsykkel kartlagt for første gang. Den viser at elsykkelandelen
er på 0,1 pst. av totalt antall reiser. Det er altså få syklister
som bruker elsykkel i dag.
I Norge ligger markedsandelen for elsykler på om
lag 3-4 pst (12-15000 elsykler). Dette er lavt sammenlignet med
andre land med tilsvarende topografi, for eksempel Sveits og Østerrike
hvor markedsandelen er hhv. 15 og 13 pst. Dette kan ha en sammenheng med
at den norske sykkelkulturen er mer treningsorientert enn i andre
land. I følge bransjen øker imidlertid salget av elsykler nå.
Resultatene fra en undersøkelse som Transportøkonomisk
Institutt har gjennomført, viser at de som fikk prøve en elsykkel
over en periode, hadde en positiv opplevelse og at de også sykler
lengre enn de ellers ville ha gjort. Undersøkelsen viser at det
er de som sykler minst, som er mest villige til å skaffe seg elsykkel.
Dette indikerer at det er muligheter for å overføre reiser fra andre
transportmidler til elsykkel. Elsykkelen kan derfor bidra til økt
sykkelbruk på bekostning av bil og kollektivtransport, noe som også vil
bidra til bedre helse.
Lang og bratt reiseveg er ofte et hinder for
å velge sykkel til og fra jobb. Det at det tar for lang tid og at
man blir svett og må dusje før man kan begynne å jobbe hindrer mange
fra å sykle. Elsykkelen fjerner disse barrierene. En god elsykkel
er imidlertid langt dyrere enn en god vanlig sykkel, noe som kan
være et hinder for å velge elsykkel.
Jeg mener at økt bruk av elsykkel kan bidra
til både bedre helse og miljø samt økt framkommelighet på vegnettet
i storbyene. Derfor er jeg positiv til å utrede tiltak for økt bruk
av elsykkel. Det vil være naturlig å vurdere dette i tilknytning
til det pågående arbeidet med revisjon av Nasjonal transportplan.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den
11. juni 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Ingvild Kjerkol |
leder | ordfører |