Prop. 1 LS (2015-2016) inneholder dessverre noen
feil/unøyaktigheter som det bes tatt hensyn til i arbeidet med finanskomiteens
innstilling.
I punkt 8.3.5 første avsnitt femte setning foreslås at
merverdiavgiftsfritaket for elektroniske nyhetstjenester trer i
kraft fra den tid «departementet» bestemmer. «Departementet» skal
erstattes av «Kongen».
Punkt 9.6. omhandler bl.a. forslag om redusert avgift
på elektrisk kraft til store datasentre, tilsvarende som i Finland.
Det fremgår at nærmere bestemmelser om avgrensninger og gjennomføring
av redusert sats skal sendes på høring ved Toll- og avgiftsdirektoratet.
På side 141, venstre spalte, annet avsnitt,
tredje setning angis et feil premiss for reglene som skal sendes
på høring. Setningen lyder:
I den grad datalagring
er hovedaktiviteten framstår virksomheten som et datasenter, mens
virksomheter som i større grad leverer prosesseringstjenester ikke
kan regnes som datasentre.
Denne setningen skal slettes.
I forlengelsen av ovennevnte må også setningen i
tredje avsnitt rettes. Setningen lyder som følger:
Regjeringen foreslår at
bedrifter med datalagring som hovedaktivitet og uttak over 5 MW ilegges
avgift på elektrisk kraft med redusert sats 0,48 øre per kWh.
Setningen skal lyde:
Regjeringen foreslår at
datasentre med uttak over 5 MW ilegges avgift på elektrisk kraft
med redusert sats 0,48 øre per kWh.
I forslag til endringer i skatteloven under
romertall III foreslås endring i skattelovven § 10-11 fjerde ledd.
I siste punktum er det en skrivefeil. I stedet for "ikkje" skal
det stå "ikke".
I forslag til bestemmelser om oppjustering av
utbytte mv. i skatteloven under romertall IV, kan det være ønskelig
å klargjøre lovteksten. Oppjustering av utbytte mv. skal kun gjøres
for personlige skattytere, ikke for selskaper. En slik fortolkning
kan utledes av regelverkets systematikk, men dette bør fremgå mer
direkte av lovteksten. Dersom Stortinget ønsker å presisere dette, kan
det gjøres på følgende måte:
Forslaget til § 10-11 første ledd nytt annet
punktum endres slik at det får følgende ordlyd:
For personlig aksjonær
skal skattepliktig utbytte etter fradrag for skjerming etter § 10-12,
oppjusteres med 1,15.
Forslaget til § 10-31 første ledd nytt fjerde
punktum endres slik at det får følgende ordlyd:
For personlig aksjonær
skal skattepliktig gevinst etter fradrag for ubenyttet skjerming,
oppjusteres med 1,15.
Forslaget til § 10-31 annet ledd nytt annet
punktum endres slik at det får følgende ordlyd:
For personlig aksjonær
skal tapet oppjusteres med 1,15.
Forslaget til § 10-44 første ledd tredje punktum endres
slik at det får følgende ordlyd:
For personlig deltaker
skal gevinst og tap etter fradrag for ubenyttet skjerming oppjusteres
med 1,15. Tilsvarende gjelder for personlig deltakers konkursbo
eller dødsbo.