Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om svalbardbudsjettet 2016

Dette dokument

  • Innst. 17 S (2015–2016)
  • Kildedok: Prop. 1 S (2015–2016)
  • Dato: 04.12.2015
  • Utgiver: utenriks- og forsvarskomiteen
  • Sidetall: 6

Til Stortinget

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Harald T. Nesvik, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på svalbardbudsjettet.

Nedenfor følger en oversikt over forslag til utgifter og inntekter i svalbardbudsjettet fordelt på kapitler slik de fremkommer i Prop. 1 S (2015–2016).

Oversikt over budsjettkapittel og poster i Prop. 1 S (2015–2016) – svalbardbudsjettet

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

1

Svalbard kyrkje

1

Driftsutgifter

4 680 000

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

70

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

158 395 000

4

Tilskot til Svalbard museum

70

Tilskot til Svalbard museum

11 924 000

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

1

Driftsutgifter

52 478 000

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

1

Driftsutgifter

193 640 000

7

Tilfeldige utgifter

70

Diverse tilskot

1 500 000

9

Kulturminnetiltak

1

Driftsutgifter

1 917 000

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

1 645 000

17

Refusjon til Norsk Polarinstitutt

50

Refusjon

3 432 000

18

Navigasjonsinnretningar

1

Driftsutgifter

6 700 000

19

Statens bygningar på Bjørnøya og Hopen

1

Driftsutgifter

7 098 000

20

Statbygg Svalbard (jf. kap. 3020)

1

Driftsutgifter

3 811 000

45

Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald, kan overførast

0

22

Skattekontoret Svalbard

1

Driftsutgifter

3 685 000

Sum Svalbardbudsjettet

Sum departementets utgifter

450 905 000

Inntekter

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

1

Diverse inntekter

200 000

2

Refusjonar m.v.

2 700 000

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 6)

1

Leigeinntekter

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 9)

1

Diverse inntekter

0

3020

Statsbygg Svalbard (jf. kap. 20)

1

Diverse inntekter

0

3022

Skattekontoret Svalbard (jf. kap. 22)

1

Diverse inntekter

280 000

3030

Skattar og avgifter

70

Skattar m.m.

139 300 000

71

Utførselsavgift

4 500 000

72

Utmålsgebyr, årsavgift

1 044 000

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

70

Tilskot

302 881 000

Sum Svalbardbudsjettet

Sum departementets inntekter

450 905 000

Sammendrag

Det vises til Prop. 1 S (2015–2016) for omtale av norsk svalbardpolitikk og nærmare omtale av «Forslag til svalbardbudsjett for 2016» samt «Forslag til løyvingar til svalbardformål frå andre departement over statsbudsjettet».

Svalbard omfattar alle øyar, holmar og skjer mellom 10 og 35 grader austleg lengd og 74 og 81 grader nordleg breidd. Svalbardtraktaten av 9. februar 1920 anerkjenner norsk suverenitet over øygruppa. Sidan 1925 har Svalbard vore ein del av kongeriket Noreg. Sysselmannen er regjeringas øvste representant på Svalbard og tek vare på statens interesser på øygruppa.

Artikkel 8 i Svalbardtraktaten avgrensar høvet til å krevje inn skattar og avgifter på Svalbard og korleis desse midla skal nyttast. Dette er bakgrunnen for at det blir fremja eit eige svalbardbudsjett.

Justis- og beredskapsdepartementet fremjar svalbardbudsjettet som ein eigen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet. I hovudsak er det den statlege administrasjonen av Svalbard som er finansiert over svalbardbudsjettet. Dette er mellom anna verksemd på Svalbard underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og verksemd underlagt andre fagdepartement. Longyearbyen lokalstyre får òg løyvingane sine over svalbardbudsjettet.

Regjeringa arbeider for tida med ei melding til Stortinget om Svalbard. Denne skal leggjast fram for Stortinget i 2016. Meldinga vil innehalde ein heilskapleg gjennomgang og vurdering av norsk svalbardpolitikk.

Regjeringas forslag til budsjettramme på svalbardbudsjettet for 2016 er 450 905 000 kroner. Dette er 33 013 000 kroner, eller 7,9 prosent meir i forhold til vedtatt budsjett for 2015.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at nordområdene er Norges viktigste strategiske satsingsområde i utenrikspolitikken. I vår tid med økende interesse for Arktis er det viktig at svalbardpolitikken medvirker til at utviklingen i nordområdene kan skje på en fredelig og bærekraftig måte. Det er bred enighet om målene for svalbardpolitikken.

Komiteen legger til grunn at linjen med en konsekvent og fast håndhevelse av suvereniteten, korrekt overholdelse av Svalbardtraktaten og kontroll med at traktaten blir etterlevd, bevaring av ro og stabilitet, bevaring av den særegne villmarksnaturen i området og opprettholdelse av et norsk samfunn på øygruppa ligger fast.

Komiteen viser til at regjeringen har spesiell oppmerksomhet på å legge til rette for et robust familiesamfunn og videreutvikling av lokalsamfunnet i Longyearbyen, god myndighetsutøvelse gjennom Sysselmannen og arbeid med redning og trygghet.

Komiteen støtter regjeringens mål om å styrke samhandlingen innen beredskap og krisehåndtering og styrke samordningen og koordineringen av norsk polarpolitikk.

Med bakgrunn i den krevende situasjonen for Store Norske Spitsbergen Kulkompani (SNSK) støtter komiteen regjeringens forslag om tildelinger også for 2016 som bidrar til vekst og utvikling på Svalbard med satsing på rehabilitering av energiverket i Longyearbyen, kvalitetssikring og videreutvikling av planene for ny havneinfrastruktur i Longyearbyen, utbygging av geodesiobservatoriet i Ny Ålesund og forsterke redningsberedskapen gjennom utvidet seilingssesong for tjenestefartøyene til Sysselmannen.

Komiteen viser til at betydelige midler til svalbardsamfunnet bevilges over ulike departements budsjetter. Komiteen fastholder at det er hensiktsmessig at ordningen med et eget svalbardbudsjett videreføres.

Komiteen viser til at etter forliket mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre er rammen for svalbardbudsjettet økt med 10 000 kroner i forhold til Prop. 1 S (2015–2016). Komiteen merker seg at dette er knyttet til at ordningen vedrørende gratis kjernetid i barnehager er utvidet. Bevilgningen på kap. 3 post 70 «Tilskudd til Longyearbyen lokalstyre» økes med 10 000 kroner, og bevilgningen på kap. 3035 post 70 «Tilskudd fra statsbudsjettet» økes tilsvarende.

Komiteen viser til at underskuddet på svalbardbudsjettet for 2016 er stipulert til 303 mill. kroner, noe som blir dekket inn over Justis- og beredskapsdepartementets kap. 480, post 50 Tilskudd.

Komiteen slutter seg til forslaget til svalbardbudsjett for 2016.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

1

Svalbard kyrkje

1

Driftsutgifter

4 680 000

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

70

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

158 405 000

4

Tilskot til Svalbard museum

70

Tilskot til Svalbard museum

11 924 000

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

1

Driftsutgifter

52 478 000

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

1

Driftsutgifter

193 640 000

7

Tilfeldige utgifter

70

Diverse tilskot

1 500 000

9

Kulturminnetiltak

1

Driftsutgifter

1 917 000

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

1 645 000

17

Refusjon til Norsk Polarinstitutt

50

Refusjon

3 432 000

18

Navigasjonsinnretningar

1

Driftsutgifter

6 700 000

19

Statens bygningar på Bjørnøya og Hopen

1

Driftsutgifter

7 098 000

20

Statbygg Svalbard (jf. kap. 3020)

1

Driftsutgifter

3 811 000

45

Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald, kan overførast

0

22

Skattekontoret Svalbard

1

Driftsutgifter

3 685 000

Sum Svalbardbudsjettet

Sum departementets utgifter

450 915 000

Inntekter

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

1

Diverse inntekter

200 000

2

Refusjonar m.v.

2 700 000

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 6)

1

Leigeinntekter

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 9)

1

Diverse inntekter

0

3020

Statsbygg Svalbard (jf. kap. 20)

1

Diverse inntekter

0

3022

Skattekontoret Svalbard (jf. kap. 22)

1

Diverse inntekter

280 000

3030

Skattar og avgifter

70

Skattar m.m.

139 300 000

71

Utførselsavgift

4 500 000

72

Utmålsgebyr, årsavgift

1 044 000

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

70

Tilskot

302 891 000

Sum Svalbardbudsjettet

Sum departementets inntekter

450 915 000

II

§ 1 Bruksområde for vedtaket

Dette vedtaket gjeld utskriving av skatt på formue og inntekt for inntektsåret 2016 etter føresegnene i lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard. Vedtaket gjeld òg som grunnlag for utskriving av forskot på skatt for inntektsåret 2015, jf. lov om skatt til Svalbard § 5-1.

§ 2 Skatt på formue

Skatt på formue blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Personleg skattepliktig og dødsbu:

Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten og kommunane (maksimumssats)

  • b) Selskap og samanslutning som nemnt i skattelova § 2-36 andre ledd, og som ikkje er fritekne etter skattelova kapittel 2:

Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten.

§ 3 Skatt på inntekt

Skatt på inntekt blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Inntekt som blir skattlagt ved lønnstrekk etter svalbardskattelova § 3-2:

    • Låg sats: 8 pst.

    • Høg sats: 22 pst.

  • b) 27 pst. av den delen av selskapsoverskot som er høgre enn 15 mill. kroner, og som overstig summen av

    • 10 gonger kostnadene til løn som blir skattlagt ved lønstrekk

    • 0,20 gonger skattemessig verdi av anlegg, fast eigedom og annan realkapital som er på Svalbard ved utgangen av inntektsåret.

  • c) Anna inntekt: 16 pst.

Personlege skatteytarar skal ha eit frådrag i alminneleg inntekt som er omfatta av c. på 20 000 kroner.

§ 4 Avrundingsreglar

Ved utrekning av skatt skal formue og inntekt avrundast nedover til næraste heile krone.

§ 5 Normalrentesatsen for rimeleg lån i arbeidsforhold

Normalrentesatsen som nemnd i skattelova § 5-12 fjerde ledd, jf. svalbardskattelova §§ 3-1 og 3-2, skal vere den same som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet.

§ 6 Aksjonær i utlandet

Skatt på utbytte m.v. etter skattelova § 10-13, jf. svalbardskattelova § 3-1, er fastsett til 20 pst.

§ 7 Inntekt etter svalbardskattelova § 6-3

For inntekt som blir skattlagt etter svalbardskattelova § 6-3, skal satsen vere 8 pst.

III

Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2016 kan bestille varer for inntil 3 mill. kroner ut over den totale løyvinga som er gitt under kap. 5 post 1 på svalbardbudsjettet.

IV

Meirinntektsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2016 kan overskride løyvinga under

  • 1. kap. 5 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3005 post 2.

  • 2. kap. 6 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3006 post 2.

  • 3. kap. 9 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3009 post 1.

V

Meirinntektsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2016 kan overskride løyvinga under kap. 20 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3020 post 1.

VI

Meirinntektsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Finansdepartementet i 2016 kan overskride løyvinga under kap. 22 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3022 post 1.

VII

For budsjetterminen 2016 skal det svarast avgift til statskassen av kol som blir utført frå Svalbard, etter følgjande satsar:

1,0 prosent av verdien for dei første 100 000 tonna,

0,9 prosent av verdien for dei neste 200 000 tonna,

0,8 prosent av verdien for dei neste 300 000 tonna,

0,7 prosent av verdien for dei neste 400 000 tonna,

0,6 prosent av verdien for dei neste 500 000 tonna,

0,5 prosent av verdien for dei neste 600 000 tonna,

0,4 prosent av verdien for dei neste 700 000 tonna,

0,3 prosent av verdien for dei neste 800 000 tonna,

0,2 prosent av verdien for dei neste 900 000 tonna,

0,1 prosent av verdien for dei neste 1 000 000 tonna.

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 4. desember 2015

Anniken Huitfeldt

Regina Alexandrova

leder

ordfører