Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av første utbyggingsetappe
på rv. 23 Dagslett–x E18, prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes i Røyken og
Lier kommuner i Buskerud.
Strekningen mellom Dagslett og Linnes er en flaskehals
med dårlig standard. På rv. 23 videre inn mot Drammen er det køproblemer
i rushtiden.
Ny firefelts veg mellom Dagslett og Linnes vil
gi både framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster. Kjørelengden
vil bli redusert med 2,2 km. Med rv. 23 i delvis ny trasé i tunnel
utenom bebyggelsen blir miljøulempene redusert, og lokalbefolkningen
avlastes for gjennomgangstrafikk. Bedre standard og kortere kjøretid
vil gjøre rv. 23 mer attraktiv som alternativ til vegnettet gjennom
Oslo.
Prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 der det legges til grunn anleggsstart i
første fireårsperiode. Det legges opp til anleggsstart i 2017 og
trafikkåpning i 2021. I 2015 og 2016 vil det bli gjennomført prosjektering,
grunnerverv og andre forberedende arbeider.
Dagens tofelts veg går i en bue mellom Dagslett i
Røyken kommune og Linnes i Lier kommune. Verken vegbredde, kurvatur,
avkjørsler, kryssløsninger eller fartsgrense tilfredsstiller dagens krav.
Årsdøgntrafikken på strekningen varierer mellom 14 000 og 18 000
kjøretøy. Den høye trafikkmengden gir trafikksikkerhetsproblemer og
miljøulemper for lokalbefolkningen.
I perioden 2005–2014 ble det registrert 51 ulykker
med personskade mellom Dagslett og Linnes, hvorav 5 dødsulykker
og 9 ulykker med alvorlig personskade.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.
Det er enighet om en kostnadsramme på 2 420 mill. 2015-kroner.
Samferdselsdepartementet legger til grunn Statens
vegvesens forslag til styringsramme. Omregnet til 2015-prisnivå
er styringsrammen 2 180 mill. kroner og kostnadsrammen 2 420 mill.
kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til 5,2 mrd. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til 1,7 mrd. kroner.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert
utbygging av prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes ble behandlet av
lokale myndigheter i 2014. Røyken og Lier kommuner behandlet saken
i møter i kommunestyret hhv. 22. mai og 17. juni 2014. Buskerud
fylkeskommune behandlet saken i møtet i fylkestinget 27. august
2014.
Det er gjort rede for trafikkgrunnlag i proposisjonens
kapittel 4.
Finansieringsopplegget for rv. 23 Dagslett–Linnes
omfatter statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør
37,6 pst. Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 5.1.
Tabell 5.1 Finansieringsplan
for rv. 23 Dagslett–Linnes
Mill. 2015-kr |
| 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 120 | 700 | 820 |
Bompenger | 500 | 860 | 1 360 |
Sum | 620 | 1 560 | 2 180 |
I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 700 mill. kroner i statlige midler
til prosjektet, omregnet til 2015-prisnivå. Kostnadsoverslaget er
økt med om lag 240 mill. kroner etter framlegging av Meld. St. 26
(2012–2013). Samferdselsdepartementet går inn for at halvparten
av økningen blir dekket med statlige midler. I finansieringsplanen er
det derfor lagt til grunn 820 mill. kroner i statlige midler, fordelt
med 120 mill. kroner i perioden 2014–2017 og 700 mill. kroner i
perioden 2018–2023. Finansieringsopplegget bygger på toveis etterskuddsinnkreving
i to automatiske bomstasjoner.
Det er lagt til grunn følgende takster i begge bomstasjonene
(i 2015-prisnivå):
Det forutsettes at takstene reguleres i samsvar med
prisstigningen.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15
år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 2 750 mill.
kroner der om lag 1 360 mill. kroner er forutsatt benyttet til å
dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 270 mill. kroner
til å dekke finansieringskostnader og om lag 120 mill. kroner til
å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Bompengeopplegget i denne proposisjonen er basert
på en forutsetning om 6,5 pst. lånerente, i tråd med lokalpolitiske
vedtak. Gjennom Prop. 119 S (2013–2014) er det åpnet for at den
beregningstekniske renten i en overgangsperiode kan settes lavere,
i intervallet mellom 6,5 pst. og renten på 10-års statsobligasjonslån
forutsatt at det er lokal tilslutning til dette og at den fylkeskommunale
garantien opprettholdes, samt at lokale myndigheter forplikter seg
til å legge prosjektet inn i et av de nye bompengeselskapene når
disse er etablert.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget har Buskerud fylkeskommune
vedtatt å stille selvskyldnergaranti for et maksimalt bompengelån
på 1 750 mill. 2014-kroner, med tillegg av 10 pst. av til enhver
tid gjeldene hovedstol til dekning av eventuelle påløpte renter
og omkostninger, jf. kapittel 3 i proposisjonen.