Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Eigil Knutsen, Sverre Myrli, fung. leder Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad,
Helge Orten og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen legger frem forslag om utbygging og finansiering
av første utbyggingsetappe på rv. 23 Dagslett–x E18, prosjektet
rv. 23 Dagslett–Linnes i Røyken og Lier kommuner i Buskerud.
Komiteen viser til at strekningen
mellom Dagslett og Linnes er en flaskehals med dårlig standard og
at verken veibredde, kurvatur, avkjørsler, kryssløsninger eller
fartsgrense tilfredsstiller dagens krav. På rv. 23 videre inn mot
Drammen er det køproblemer i rushtiden.
Komiteen merker seg at veien
skal bygges som ny firefelts vei i delvis ny trase. Videre merker komiteen seg
at kjørelengden vil bli redusert med 2,2 km, samtidig som veien
vil gi både framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster.
Komiteen viser til at prosjektet
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
(NTP) der det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode.
Det legges opp til anleggsstart i 2017 og trafikkåpning i 2021,
og at NTP dermed følges opp. Komiteen merker seg
at det i 2015 og 2016 vil bli gjennomført prosjektering, grunnerverv
og andre forberedende arbeider.
Komiteen merker seg videre at
kostnadsoverslaget er økt med om lag 240 mill. kroner etter framlegging
av Meld. St. 26 (2012–2013), og at Samferdselsdepartementet går
inn for at halvparten av økningen blir dekket med statlige midler. Komiteen støtter
dette.
Komiteen merker seg at det er
gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Komiteen merker
seg videre at det er enighet mellom kvalitetssikrer, Statens vegvesen
og Samferdselsdepartementet om en kostnadsramme på 2 420 mill. 2015-kroner
og en styringsramme på 2 180 mill. 2015-kroner. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen viser til at prosjektet
er samfunnsøkonomisk lønnsomt, med en samfunnsøkonomisk netto nytte
på hele 5,2 mrd. kroner, og at netto nytte over totale kostnader
er beregnet til 1,7 mrd. kroner.
Endelig viser komiteen til at
forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet
rv. 23 Dagslett–Linnes ble behandlet av lokale myndigheter i 2014,
og at de berørte kommunene har gitt tilslutning til utbyggingen slik
den er foreslått.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil vise til det vanskelige og til tider smertefulle skjæringspunktet
mellom transportpolitiske prioriteringer og jordvernet. Begge er
sentrale nasjonale hensyn, men det første får gjerne prioritet selv om
det siste er mer avgjørende og kritisk for Norge, både nå og i framtiden. Flertallet vil
på generelt grunnlag peke på behovet for å hegne om mest mulig dyrket
mark, selv i en periode med store samferdselsutbygginger. Flertallet viser
til at alle involverte aktører har et særlig krevende arbeid med
å forene transportbehov og hensynet til norsk matvaresikkerhet.
Flertallet viser til at dyrkbar
jord er en knapphetsressurs både på verdensbasis og i Norge. Hensynet
til utbygging av industri, infrastruktur og boliger må balanseres
bedre mot det langsiktige hensynet til matproduksjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det legges opp til bompengeinnkreving
også på sideveier av hensyn til den generelle trafikksikkerheten. Disse
medlemmer mener at etablering av slike bompunkt skal begrenses
i størst mulig grad, og kun vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at etablering av slike
bompunkter først skal vurderes etter en periode med trafikk på den
nye veien og der de reelle trafikktallene kan legge grunnlag for
vurderingen. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til bompengereformen som vil legge grunnlag for takstreduksjoner
i bomprosjektene. Resultatene så langt for E18 i Vestfold, der lavere bomtakster
er innført, viser at flere velger å bruke hovedveien slik at belastningen
på sideveiene reduseres. Disse medlemmer forventer at
bompengereformen vil kunne gi samme effekter også for andre veiprosjekter,
slik at begrunnelsen for å innføre bompenger på sideveier bortfaller.
Disse medlemmer vil fremheve
at bompengereformen vil gi lavere administrasjons- og finansieringskostnader
som vil komme alle norske bilister til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere nedbetalingstid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til lokale diskusjoner
om bompengefinansiering av veiprosjekter, en finansieringsform som
påvirkes av rentenivået. Et gunstigere rentenivå kan i store trekk
føre til tre ulike fordeler: lavere bompengepris per passering,
raskere nedbetaling av bompengegjeld eller ytterligere satsing på
infrastruktur. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag
bemerke at det i denne sammenhengen er viktig å komme fram til løsninger
som har god forankring blant dem som er mest berørt av bompengeprosjektet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
videre til at Stortinget har en vedtatt ambisjon om å øke matproduksjonen
i takt med økningen i folketallet i Norge og et mål om at matproduksjonen
skal øke med 20 pst. de kommende 20 årene.
Dette medlem viser til at regjeringen
Stoltenberg II i sitt forslag til Nasjonal transportplan for 2014–2023
i større grad enn tidligere rettet søkelyset mot jordvernhensyn. Dette
medlem mener det er nødvendig å følge opp dette og begrense
inngrep i dyrket jord ved å føre en restriktiv linje for omdisponering
av jord til samferdselsprosjekt samt ved å ta hensyn til jordvern
ved valg av veistandard og trasé, og synliggjøre alternativer til
inngrep i dyrket jord. Det er særlig viktig å prioritere slike hensyn tidlig
i planleggingen. Dette medlem vil på generelt grunnlag
peke på at man i tilfeller der dyrket jord blir bygget ned, søker
å kompensere for dette ved fysiske tiltak. Dette kan gjøres ved helt
eller delvis å opparbeide andre arealer som kan erstatte den matproduksjonsfunksjonen
som de berørte arealene hadde. Dette medlem vil likevel
sterkt understreke at primært må man imidlertid søke å unngå konflikter
mellom samferdselspolitiske prioriteringer og jordvern. Avbøtende
tiltak er sjelden en fullgod løsning.