Vold og seksuelle overgrep er et alvorlig folkehelseproblem.
Altfor ofte lever barn og voksne i årevis med vold uten at dette
avdekkes. Å avdekke vold og seksuelle overgrep er et ansvar for
alle, men personell som jobber med og møter barn daglig har et særlig
ansvar. Det gjelder bl.a. helsepersonell i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten. Regjeringen vil derfor forsterke arbeidet for
å utvikle tjenestene på dette området, tydeliggjøre ansvar i lov,
øke kompetansen og gjøre de kommunale helse- og omsorgstjenestene,
inkludert fastleger og legevakt, bedre i stand til å avdekke og
bekjempe slike overgrep. Fra 2016 vil spesialisthelsetjenesten få
hovedansvar for tilbud til barn og voksne utsatt for seksuelle overgrep,
samtidig som eksisterende, robuste kommunale overgrepsmottak videreføres.
Legevakttjenesten vil fortsatt ta hånd om de fleste personer utsatt
for vold i nære relasjoner.
med forsterket innsats
gjennomføre, følge opp og videreutvikle alle handlings- og tiltaksplaner om
vold og overgrep
sørge for at utsatte skal høres og deres
synspunkter vektlegges i den kommunale helse- og omsorgstjenestens
arbeid og utvikling på dette området
vurdere å tydeliggjøre i helselovgivningen
helse- og omsorgstjenestens ansvar for å bidra til å forebygge,
avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep
klargjøre dagens bestemmelse om helsepersonells
opplysningsplikt til barnevernet
styrke kompetanse om vold og overgrep i
helse- og omsorgstjenesten
Vvurdere hvordan samarbeidet mellom helse-
og omsorgstjenesten og krisesentrene fungerer og kan bedres
Komiteen viser til
at Redd Barna mener at vold og overgrep er et av Norges mest underkommuniserte
samfunnsproblemer. Vold og seksuelle overgrep påfører betydelig
lidelse, og de helsemessige konsekvensene kan være omfattende og potensielt
livstruende. Eksponering for vold og overgrep øker risikoen for
posttraumatisk stressforstyrrelse, depresjon, rusproblemer, personlighetsforstyrrelser,
andre psykiske og somatiske helseproblemer og sosiale problemer.
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet at de i løpet av 2015 vil igangsette et arbeid med å vurdere
om helselovgivningen bør tydeliggjøre helse- og omsorgstjenestens
ansvar på systemnivå for å bidra til å avdekke og avverge vold og seksuelle
overgrep.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til Handlingsplanen
mot radikalisering og voldelig ekstremisme, hvor det i statsbudsjettet for
2016 foreslås å styrke de fem regionale ressurssentrene mot vold,
traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) med til sammen
3 mill. kroner. Styrkingen skal bidra til at sentrene kan øke sin
kompetanse og bistå kommunene i arbeidet mot radikalisering og voldelig
ekstremisme.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at arbeidet
med ferdigstillelse av elektronisk helsekort for gravide må prioriteres,
slik at retningslinjene om hvordan avdekke vold og seksuelle overgrep
under graviditet kan implementeres så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det vil bli en viktig forbedring
at elektroniske helsekort vil gi mulighet for at opplysninger knyttet
til vold og seksuelle overgrep kan være en del av journalen. Selv
om dette per i dag ikke er informasjon som journalføres, skal likevel
oppfølgingen av faglig nasjonal retningslinje for svangerskapsomsorgen
– hvordan avdekke vold (IS-2181) – implementeres ved at helsepersonell
skoleres og at det tilrettelegges for oppfølgingstiltak.
Komiteen vil påpeke
kommunenes viktige rolle i forebygging og bekjempelse av vold mot barn. Komiteen viser
til representantforslag om tiltak for å bekjempe vold mot barn,
jf. Innst. S 315 (2014–2015), hvor en enstemmig justiskomité ber
regjeringen om:
«… snarest fremme forslag om en forpliktende og helhetlig
opptrappingsplan som skal redusere forekomsten av vold i nære relasjoner
samt styrke ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep, etter
modell av opptrappingsplanen for psykisk helse. Planen må sikre
en tverrfaglig bredde i tiltakene, god samordning, samt en langsiktig
forpliktelse til økt finansiering og øremerkede midler.»
Førstelinjen i helsetjenesten har jevnlig kontakt med
barn og familier gjennom lavterskeltilbud og rutineinnkallinger
og er den som slår alarm ved uteblivelse fra disse. Komiteen viser
til at fastlege, helsesøster, tannlege eller andre ansatte på helsestasjoner
og i skolehelsetjenesten kan ha gode forutsetninger for å oppdage
om et barn har blitt utsatt for vold. Eksempelvis kommer det rundt
500 bekymringsmeldinger fra tannhelsetjenesten til barnevernet hvert
år. Komiteen forventer at den helhetlige planen inneholder
konkrete og offensive tiltak for å forebygge og bekjempe vold mot
barn og understreker viktigheten av å forbedre samhandlingen mellom
instansene i ulike deler av kommunehelsetjenesten, men like viktig
må det være å bedre den tverrfaglige samhandlingen betraktelig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
også til revidering av retningslinjene for svangerskapsomsorgen
fra 2014 – Hvordan avdekke vold, der jordmødre og helsepersonell anbefales
å åpne opp for temaet vold i nære relasjoner så tidlig som mulig
i svangerskapet som del av etablert god klinisk praksis. Med begrepet
«vold» menes i denne retningslinjen både fysisk, psykisk og seksuell
vold.
Disse medlemmer mener det er
helt nødvendig å styrke jordmortjenesten i kommunene om dette viktige
arbeidet for kvinner og barns helse skal kunne gjennomføres på en
helsefaglig god måte. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til Representantforslag om å styrke jordmortjenesten
i norske kommuner, Dokument 8:112 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til tidligere merknad, hvor disse
medlemmer blant annet viser til at regjeringen har styrket
helsestasjons- og skolehelsetjenesten med til sammen 455 mill. kroner
gjennom kommunerammen i 2014 og 2015 og har foreslått en ytterligere
styrking med 200 mill. kroner gjennom kommunerammen i 2016.