17. Tannhelsetjenester

17.1 Sammendrag

I den fylkeskommunale tannhelsetjenesten er det mye kompetanse innen ernæring, forebygging og folkehelsearbeid. Tjenesten har også lang erfaring med regelmessig innkalling til tannhelseundersøkelser basert på tannhelsetilstand og risikovurderinger. Meldingen peker på at organisering og integrering av tannhelsetjenester med det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunen vil gi synergieffekt. Det samme gjelder organisatorisk integrering av tannhelsetjenester med kommunale helse- og omsorgstjenester. Dette gjelder spesielt for personer med særskilte og store hjelpebehov, f.eks. personer med rett til individuell plan, personer med rusproblemer og med alvorlige psykiske lidelser. Nærhetshensyn tilsier kommunal forankring av allmenntannhelsetilbudet. Større og mer robuste kommuner vil også ha økonomisk bæreevne til å løse oppgavene på allmenntannhelsefeltet.

I meldingen foreslås også at ansvaret for spesialisttannhelsetjenester overføres til kommunene. Dette gjelder både ansvaret for å sørge for at slike tjenester er tilgjengelige for hele befolkningen, og ansvaret for å sørge for at personer med rettigheter etter tannhelsetjenesteloven får nødvendig spesialisthjelp når slike tjenester anses nødvendige. Fylkeskommunene har i samarbeid etablert seks regionale odontologiske kompetansesentre. De skal tilby spesialistbehandling basert på henvisninger og drive praksisnær forskning i samarbeid med ulike deler av tannhelsetjenesten, kommunale helse- og omsorgstjenester og med spesialisthelsetjenesten. Kompetansesentrene skal i tillegg tilby etterutdanning av øvrig tannhelsepersonell og være praksisarena for tannleger under spesialistutdanning. Flere fylkeskommuner har etablert tannklinikker med både allmennpraktikere og tannlegespesialister. Overføring av de regionale odontologiske kompetansesentre til større kommuner vil innebære at kommuner tilføres praksisnære forskningsmiljøer hvor det skal foregå tverrfaglig forskning i et samarbeid med flere relevante fagmiljøer i kommunene.

17.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen i Meld. St. 14 (2014–2015) Kommunereformen – nye oppgaver til større kommuner, foreslår å overføre ansvaret for tannhelsetjenester fra fylkeskommunen til kommunen. Videre viser komiteen til at om lag 70 pst. av tannhelsetjenester utføres av private tjenesteutøvere. I privat sektor er det fri etableringsrett og fri prissetting.

Komiteen mener det er nødvendig at tannhelsetjenesten i større grad enn i dag ses på som en naturlig del av et helhetlig helsetilbud.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at tannhelsetilstanden i befolkningen er blitt betydelig bedre de siste tiår og ser ikke umiddelbare behov for å endre organisering av tjenesten. Den norske tannlegeforening mener at suksessen til god samhandling mellom tannhelse og den øvrige helsetjenesten bygger på kompetent tannhelsefaglig ledelse, store nok faglige enheter med stabil bemanning, høy kompetanse og bred erfaring, samt forutsigbar finansiering. Disse medlemmer mener det er rom for å se på hva som gir de mest helhetlige og sammenhengende tjenestene, og er avventende til regjeringens utredning. Disse medlemmer mener det er behov for å se på hvordan støtteordningen i større grad kan innrettes mot forebygging.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti ser utfordringer ved å overføre ansvaret for tannhelsetjenester fra fylkeskommunen til kommunen, i tråd med tannlegeforeningens innspill.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget har vedtatt at den offentlige tannhelsetjenesten bør flyttes til kommunene og bli en del av primærhelsetjenesten. Dagens norske tannhelsemodell har gitt gode resultater, og flytting til kommunene er ikke utredet. Disse medlemmer vil understreke at det følger flere utfordringer med å flytte tannhelsetjenesten fra fylkeskommunene til kommunene. Bortsett fra i de større bykommunene vil kommunene måtte samarbeide om tannhelsetjenesten og dermed etablere noe som ligner dagens regionale fylkeskommunale tannhelsetjeneste. Behovet for kompetent faglig ledelse må oppfylles; oppsplitting av tjenesten må ikke virke til hinder for kvalitet og kontinuitet. Disse medlemmer vil også peke på at tannhelsetjenesten må sikres forutsigbare systemer som gir stabil finansiering og en organisering som på en god måte understøtter befolkningens behov.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at tannhelsetjenester er svært dyre. Egenbetalingen til tannhelse beløper seg til over 10 mrd. kroner i året. Tannhelse er skjevt fordelt, og det er en sterk urett i at denne delen av helsen ikke er håndtert av fellesskapet slik nesten all annen helse er. Dette medlem mener det er behov for fundamental endring av tannhelsepolitikken. Tennene må bli en del av kroppen, også helsepolitisk.