I den fylkeskommunale tannhelsetjenesten er
det mye kompetanse innen ernæring, forebygging og folkehelsearbeid.
Tjenesten har også lang erfaring med regelmessig innkalling til
tannhelseundersøkelser basert på tannhelsetilstand og risikovurderinger.
Meldingen peker på at organisering og integrering av tannhelsetjenester
med det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunen vil gi
synergieffekt. Det samme gjelder organisatorisk integrering av tannhelsetjenester
med kommunale helse- og omsorgstjenester. Dette gjelder spesielt
for personer med særskilte og store hjelpebehov, f.eks. personer
med rett til individuell plan, personer med rusproblemer og med
alvorlige psykiske lidelser. Nærhetshensyn tilsier kommunal forankring
av allmenntannhelsetilbudet. Større og mer robuste kommuner vil
også ha økonomisk bæreevne til å løse oppgavene på allmenntannhelsefeltet.
I meldingen foreslås også at ansvaret for spesialisttannhelsetjenester
overføres til kommunene. Dette gjelder både ansvaret for å sørge
for at slike tjenester er tilgjengelige for hele befolkningen, og
ansvaret for å sørge for at personer med rettigheter etter tannhelsetjenesteloven
får nødvendig spesialisthjelp når slike tjenester anses nødvendige.
Fylkeskommunene har i samarbeid etablert seks regionale odontologiske
kompetansesentre. De skal tilby spesialistbehandling basert på henvisninger
og drive praksisnær forskning i samarbeid med ulike deler av tannhelsetjenesten,
kommunale helse- og omsorgstjenester og med spesialisthelsetjenesten.
Kompetansesentrene skal i tillegg tilby etterutdanning av øvrig
tannhelsepersonell og være praksisarena for tannleger under spesialistutdanning.
Flere fylkeskommuner har etablert tannklinikker med både allmennpraktikere
og tannlegespesialister. Overføring av de regionale odontologiske
kompetansesentre til større kommuner vil innebære at kommuner tilføres
praksisnære forskningsmiljøer hvor det skal foregå tverrfaglig forskning
i et samarbeid med flere relevante fagmiljøer i kommunene.
Komiteen viser til
at regjeringen i Meld. St. 14 (2014–2015) Kommunereformen – nye
oppgaver til større kommuner, foreslår å overføre ansvaret for tannhelsetjenester
fra fylkeskommunen til kommunen. Videre viser komiteen til
at om lag 70 pst. av tannhelsetjenester utføres av private tjenesteutøvere.
I privat sektor er det fri etableringsrett og fri prissetting.
Komiteen mener det er nødvendig
at tannhelsetjenesten i større grad enn i dag ses på som en naturlig
del av et helhetlig helsetilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at tannhelsetilstanden i befolkningen
er blitt betydelig bedre de siste tiår og ser ikke umiddelbare behov for
å endre organisering av tjenesten. Den norske tannlegeforening mener
at suksessen til god samhandling mellom tannhelse og den øvrige helsetjenesten
bygger på kompetent tannhelsefaglig ledelse, store nok faglige enheter
med stabil bemanning, høy kompetanse og bred erfaring, samt forutsigbar
finansiering. Disse medlemmer mener det er rom for
å se på hva som gir de mest helhetlige og sammenhengende tjenestene, og
er avventende til regjeringens utredning. Disse medlemmer mener
det er behov for å se på hvordan støtteordningen i større grad kan innrettes
mot forebygging.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser utfordringer ved å overføre ansvaret for
tannhelsetjenester fra fylkeskommunen til kommunen, i tråd med tannlegeforeningens innspill.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Stortinget har vedtatt at den offentlige tannhelsetjenesten bør
flyttes til kommunene og bli en del av primærhelsetjenesten. Dagens
norske tannhelsemodell har gitt gode resultater, og flytting til
kommunene er ikke utredet. Disse medlemmer vil understreke
at det følger flere utfordringer med å flytte tannhelsetjenesten
fra fylkeskommunene til kommunene. Bortsett fra i de større bykommunene
vil kommunene måtte samarbeide om tannhelsetjenesten og dermed etablere
noe som ligner dagens regionale fylkeskommunale tannhelsetjeneste.
Behovet for kompetent faglig ledelse må oppfylles; oppsplitting
av tjenesten må ikke virke til hinder for kvalitet og kontinuitet. Disse
medlemmer vil også peke på at tannhelsetjenesten må sikres
forutsigbare systemer som gir stabil finansiering og en organisering som
på en god måte understøtter befolkningens behov.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at tannhelsetjenester er svært dyre. Egenbetalingen til tannhelse
beløper seg til over 10 mrd. kroner i året. Tannhelse er skjevt
fordelt, og det er en sterk urett i at denne delen av helsen ikke
er håndtert av fellesskapet slik nesten all annen helse er. Dette
medlem mener det er behov for fundamental endring av tannhelsepolitikken.
Tennene må bli en del av kroppen, også helsepolitisk.