Samiske brukere har krav på likeverdige helse- og
omsorgstjenester i likhet med den øvrige befolkningen. Dette fremgår
av pasient- og brukerrettighetsloven. Kommunene skal sørge for at personer
som oppholder seg i kommunen tilbyr nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Dette innebærer at de må være bevisst sitt ansvar for å legge til
rette for at samiske innbyggere skal få nødvendige og forsvarlige
helse- og omsorgstjenester.
Urfolkskonvensjonens artikkel 25 (ILO-konvensjon
nr. 169) påpeker at urfolk har rett til å være med å planlegge og
administrere sine egne helsetjenester. Samiske brukere har behov
for å bli møtt av en tjeneste som har kompetanse på samisk språk
og kultur. Likeverdige helse- og omsorgstjenester for samiske pasienter
innebærer at tjenester må tilrettelegges slik at samiske pasienters
språk og kulturelle bakgrunn ikke er til hinder for at det kan ytes
forsvarlige tjenester. Likeverdprinsippet i helse- og omsorgstjenesten er
ikke ivaretatt når personell mangler kunnskap om samisk språk og
kultur.
vurdere hvordan NOU
2014:8 Tolking i offentlig sektor skal følges opp
vurdere hvordan gjennomgangen av gjeldende ordninger,
tiltak og regelverk for de samiske språkene i Norge skal følges
opp (Språkutvalget)
videreføre tilskudd til senter for samisk
helseforskning og til Sametinget
Komiteen peker på
at de samiske bosettingsområdene kjennetegnes av små kommuner med spredt
bosetting og store avstander til nærmeste tettsted hvor det finnes
helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjeneste. Videre bærer
befolkningssammensetningen i de samiske kommunene preg av at disse
har relativt mange eldre, og få unge innbyggere. Flere kommuner har
utfordringer med å rekruttere og beholde fagpersonell, samt gi disse
veiledning og etterutdanning i samisk språk og kulturforståelse. Komiteen viser
til at den samiske befolkningens bruk av helse- og omsorgstjenester
er lite dokumentert.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høring
av Sametinget ved Sametingsrådet, som stiller seg undrende til at
regjeringen ikke ville imøtekomme Sametingets ønske om konsultasjon.
Samiske pasienters utfordringer i møte med helsetjenestene er beskrevet
i meldingen, men det fremkommer ikke hvordan utfordringene skal
møtes. Sametinget etterlyser strategier for likeverdige helsetjenester
og tilrettelegging for samiske pasienters språklige og kulturelle
bakgrunn. NOU-utredningen om temaet fra 1995 ble fulgt opp av handlingsplan
«Mangfold og likeverd 2002–2005», og den har vært grunnlag for sentrale
myndigheters helse- og omsorgspolitikk innen samisk helse frem til
2012. Undervisningssykehjemmet i Karasjok ble etablert i 1999 som
et prosjekt under UiO, men fikk ikke økonomiske midler til å ivareta
kompetanseoppbyggingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har fra Helse- og omsorgsdepartementet
fått opplyst at det har vært gjennomført tre dialogmøter med Sametinget
i forbindelse med arbeidet med denne meldingen.