18. Tjenester til den samiske befolkningen

18.1 Sammendrag

Samiske brukere har krav på likeverdige helse- og omsorgstjenester i likhet med den øvrige befolkningen. Dette fremgår av pasient- og brukerrettighetsloven. Kommunene skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen tilbyr nødvendige helse- og omsorgstjenester. Dette innebærer at de må være bevisst sitt ansvar for å legge til rette for at samiske innbyggere skal få nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester.

Urfolkskonvensjonens artikkel 25 (ILO-konvensjon nr. 169) påpeker at urfolk har rett til å være med å planlegge og administrere sine egne helsetjenester. Samiske brukere har behov for å bli møtt av en tjeneste som har kompetanse på samisk språk og kultur. Likeverdige helse- og omsorgstjenester for samiske pasienter innebærer at tjenester må tilrettelegges slik at samiske pasienters språk og kulturelle bakgrunn ikke er til hinder for at det kan ytes forsvarlige tjenester. Likeverdprinsippet i helse- og omsorgstjenesten er ikke ivaretatt når personell mangler kunnskap om samisk språk og kultur.

Regjeringen vil

  • vurdere hvordan NOU 2014:8 Tolking i offentlig sektor skal følges opp

  • vurdere hvordan gjennomgangen av gjeldende ordninger, tiltak og regelverk for de samiske språkene i Norge skal følges opp (Språkutvalget)

  • videreføre tilskudd til senter for samisk helseforskning og til Sametinget

18.2 Komiteens merknader

Komiteen peker på at de samiske bosettingsområdene kjennetegnes av små kommuner med spredt bosetting og store avstander til nærmeste tettsted hvor det finnes helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjeneste. Videre bærer befolkningssammensetningen i de samiske kommunene preg av at disse har relativt mange eldre, og få unge innbyggere. Flere kommuner har utfordringer med å rekruttere og beholde fagpersonell, samt gi disse veiledning og etterutdanning i samisk språk og kulturforståelse. Komiteen viser til at den samiske befolkningens bruk av helse- og omsorgstjenester er lite dokumentert.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høring av Sametinget ved Sametingsrådet, som stiller seg undrende til at regjeringen ikke ville imøtekomme Sametingets ønske om konsultasjon. Samiske pasienters utfordringer i møte med helsetjenestene er beskrevet i meldingen, men det fremkommer ikke hvordan utfordringene skal møtes. Sametinget etterlyser strategier for likeverdige helsetjenester og tilrettelegging for samiske pasienters språklige og kulturelle bakgrunn. NOU-utredningen om temaet fra 1995 ble fulgt opp av handlingsplan «Mangfold og likeverd 2002–2005», og den har vært grunnlag for sentrale myndigheters helse- og omsorgspolitikk innen samisk helse frem til 2012. Undervisningssykehjemmet i Karasjok ble etablert i 1999 som et prosjekt under UiO, men fikk ikke økonomiske midler til å ivareta kompetanseoppbyggingen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet har fra Helse- og omsorgsdepartementet fått opplyst at det har vært gjennomført tre dialogmøter med Sametinget i forbindelse med arbeidet med denne meldingen.